Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-18-2008-30

RK-18-2008-30.doc  RK-18-2008-30pr1.xls  RK-18-2008-30pr2.xls  RK-18-2008-30pr3.xls
Číslo materiálu30
Číslo jednacíRK-18-2008-30
NázevRozpočtový výhled kraje Vysočina na období 2009 až 2011
Zpracoval0 Rozpočtový výhled kraje Vysočina na období 2009 až 2011 pro: jednání rady kraje č. 18/2008 dne 3. 6. 2008 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, T. Vonka, H. Sošková
Předkládá A. Krištofová
Počet příloh
Popis problémuKraj je podle § 3 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, povinen sestavovat rozpočtový výhled nejméně na období 2 let. Jedná se o pomocný nástroj hospodaření, který by měl sloužit pro střednědobé finanční plánování kraje. Tento rozpočtový výhled je rovněž každoročně předkládán Evropské investiční bance, která požaduje jeho sestavení nejméně v tříletém horizontu.
Návrh řešení Ekonomický odbor ve spolupráci se správci kapitol a garanty jednotlivých projektů a grantových schémat sestavil rozpočtový výhled na období let 2009 až 2011. Kromě rozpočtového výhledu běžného rozpočtového hospodaření je předkládán rovněž rozpočtový výhled projektů a grantových schémat spolufinancovaných z prostředků Evropské unie. V příloze 1 je souhrnný rozpočtový výhled, který obsahuje údaje za rozpočet včetně evropských projektů, v další tabulce jsou údaje pouze za rozpočet. Příloha 2 obsahuje rozpis výhledu příjmů a výdajů a v příloze 3 jsou obsaženy předpokládané požadavky na Fond strategických rezerv na projekty spolufinancované z prostředků Evropské unie. V příloze 4 je obsažen podrobný rozpis financování projektů spolufinancovaných z prostředků EU.
Předkládaný rozpočtový výhled kraje byl sestaven na základě následujících předpokladů:

1) Je uvažováno stávající rozpočtové určení daní - tzn. stávající rozsah sdílených daní, podíl krajů na celostátním výnosu sdílených daní ve výši 8,92%, použitý koeficient pro kraj Vysočina 7,33859%.
2) V roce 2009 až 2011 předpokládáme meziroční růst daňových příjmů ve výši 3,5%, 2,5% a 2%, přičemž jako základ pro výpočet bereme schválený rozpočet roku 2008. Tyto procentní nárůsty daňových příjmů vychází z predikce celostátního výnosu sdílených daní, provedené Ministerstvem financí ČR.
3) Dotace souhrnného dotačního vztahu obsahuje v letech 2009 až 2011 na rozdíl od předcházejících let pouze příspěvek na výkon státní správy (ve kterém již není zahrnut příspěvek na jednotky sboru dobrovolných hasičů, je řešen účelovou dotací z Ministerstva vnitra). Je uvažováno s meziročním navýšením dotace o 2%.
4) Výše dotace z MŠMT na úhradu přímých výdajů obecních a krajských škol byla stanovena odhadem ve výši 3 847 000 tis. Kč v roce 2009, 3 925 000 tis. Kč v roce 2010 a 4 003 000 tis. Kč v roce 2011, tj. každoroční nárůst 2 %, přičemž za základ pro výpočet jsme vzali rozpis MŠMT na rok 2008 (3 772 078 tis. Kč), tedy nikoliv výši schváleného rozpočtu na rok 2008. Konkrétní výše přímých výdajů se bude odvíjet od rozpisu MŠMT v rámci schváleného státního rozpočtu pro příslušný rok.
5) Příjmy z pronájmu majetku zahrnují zejména nájemné hrazené ze strany nemocnic, jejich předpokládaná výše v roce 2009, 2010 a 2011 zůstává na stejné úrovni jako v roce 2008 (zvýšení oproti schválenému rozpočtu 2008 je způsobeno jednorázovou úpravou nájmu u nemocnice v Třebíči) za předpokladu, že bude i v příštím období zachována stávající hospodářsko - právní forma a systém financování příspěvkových organizací.
6) U odvodů příspěvkových organizací (tvořeného odvodem z jejich investičního fondu) se předpokládá zachování stávající výše.
7) Výše ostatních příjmů je stanovena kvalifikovaným odhadem.
8) Na zajištění základní funkce knihovny pro město Havlíčkův Brod se město podílí částkou 6 500 tis. Kč. Pro roky 2009 až 2011 je uvažováno se stejnou s dotací ve stejné výši.
9) Rozpočtový výhled počítá s tvorbou rezerv na kapitole Rezerva a rozvoj kraje v letech 2009 až 2011 ve výši 140 000 tis. Kč.
10) V tomto rozpočtovém výhledu se neuvažuje s příděly do Fondu strategických rezerv, ke kterým může dojít z důvodů převodu nevyčerpaných prostředků z rozpočtu kapitol v druhé polovině roku, případného přeplnění daňových příjmů nebo případnými přebytky hospodaření.
11) V roce 2009 jsou na krytí deficitu zapojeny vlastní zdroje (z Fondu strategických rezerv) v předpokládané výši 800 446 tis. Kč. V roce 2010 jsou zapojeny zbývající vlastní zdroje ve výši 207 149 tis. Kč a cizí zdroje (úvěr) ve výši 503 841 tis. Kč. V roce 2010 je FSR zcela vyčerpán a v roce 2011 se tedy používají na dokrytí potřeb pouze cizí zdroje ve výši 98 932 tis. Kč (viz příloha 1, tabulka A - souhrnné údaje za rozpočet kraje a evropské projekty).
StanoviskaRozpočtová komise bude projednávat rozpočtový výhled na období 2009 až 2011 na svém zasedání dne 6. 6. 2008, finanční výbor na svém zasedání dne 11. 6. 2008.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit rozpočtový výhled kraje Vysočina na období 2009 až 2011 dle materiálu
RK-18-2008-30, př. 1;
* vzít na vědomí rozpis výhledu příjmů a výdajů rozpočtového výhledu kraje Vysočina na období 2009 až 2011 dle materiálu RK-18-2008-30, př. 2 a přehled předpokládaných požadavků na Fond strategických rezerv na projekty spolufinancované z prostředků Evropské unie dle materiálu RK-18-2008-30, př. 3 a podrobný rozpis financování projektů spolufinancovaných z prostředků EU dle materiálu RK-18-2008-30, př. 4.
Odpovědnost odbor ekonomický
Termín červen 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz