Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-14-2008-38

RK-14-2008-38.doc  RK-14-2008-38pr1.doc  RK-14-2008-38pr2.doc
Číslo materiálu38
Číslo jednacíRK-14-2008-38
NázevPodpora rozvoje vzdělanosti v kraji Vysočina - vznik nové organizace
Zpracoval K. Ubr, Z. Hloušková, V. Krčál, M. Pech, A. Vlachová
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší zřízení samostatné organizace kraje s cílem posílit podmínky pro rozvoj vzdělanosti v kraji Vysočina. Nová organizace rovněž přispěje k efektivnímu využití prostředků globálních grantů kraje v oblasti školského vzdělávání.

Usnesením 361/06/2004/ZK zřídilo zastupitelstvo kraje dnem 1. 1. 2005 regionální centrum školských služeb s názvem Pedagogické centrum Vysočina (dále jen "PCV") jako součást Integrované střední školy stavební a Učiliště, Jihlava, Žižkova 20 (nyní Střední škola stavební Jihlava). PCV vykonávalo činnost školských zařízení: zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám a tato školská zařízení byla zařazena do rejstříku škol a školských zařízení. PCV zabezpečovalo pro školy a školská zařízení na území kraje odborné služby zejména vzdělávacího, metodického a informačního charakteru.

V posledních třech letech došlo v oblasti školského vzdělávání k zásadním změnám, zejména:
- po schválení nového školského zákona se vytvořily podmínky pro zásadní změny v pojetí školského vzdělávání s důrazem na rozvoj osobnosti a širší vazby na aktuální i perspektivní potřeby trhu práce,
- zvýšil se důraz na rozvoj individuálních předpokladů jednotlivců v přirozených školních kolektivech (např. talentovaní, integrace handicapovaných),
- na trhu práce se prohlubující disproporce v řadě profesí,
- došlo k dalšímu posílení autonomie a odpovědnosti jednotlivých škol a jejich ředitelů za vzdělávání mladé generace
- školský zákon stanovil požadavek na autoevaluaci, na vlastní hodnocení kvality vzdělávacích služeb školou; nepočítá se zajištěním zpětné vazby z národní úrovně ani s významnou rolí zřizovatelů
- trvá pokles počtu žáků
Rozsah nových požadavků a nutnost současně řešit prudký pokles počtu žáků vytváří ve školách velmi složitou situaci, ve které jsou žádoucí změny obtížně realizovatelné.

V rámci programovacího období 2007-13 má ČR možnost využít na rozvoj školského vzdělávání mimořádné prostředky. Za část z nich ve výši cca 800 mil. Kč pak odpovídá kraj jako zprostředkující subjekt pro globální granty v rámci OP VK. Tyto prostředky je možné použít k řešení výše naznačených úkolů. V uplynulých týdnech proběhlo několik jednání pracovních skupin, na nichž se řešila efektivita využití těchto prostředků. Jednou z možností, jak zvýšit jejich dopad na území kraje, je soustředit významnou část prostředků na realizaci plošných projektů ve vytipovaných oblastech (směrech soustředěné podpory). Tento postup současně značně usnadňuje přístup jednotlivých školských, případně i neškolských subjektů k prostředkům tím, že snižuje administrativní zátěž těchto subjektů.

Vytvořila se značně nepřehledná situace nabízející bezpočet variant a příležitostí, do níž vstupuje velké množství subjektů bez cílové motivace a systematické provázanosti. Využití všech možností, které nabízí školské předpisy, a mimořádných finančních prostředků k realizaci opatření, která mohou zásadním způsobem zvýšit kvalitu vzdělávacích služeb v kraji Vysočina, vyžaduje v takové situaci vysoce kvalifikovanou a dynamickou koordinaci. Takový úkol však přesahuje kompetence a současnou právní formu PCV. V souladu s návrhy členů pracovní skupiny pro využití zdrojů globálních grantů je připraven návrh na vznik samostatné organizace, jejímž úkolem by byl rozvoj vzdělanosti v kraji Vysočina, a to s důrazem na uplatnitelnost mladých lidí na trhu práce a kvalitu lidských zdrojů z pohledu konkurenceschopnosti kraje Vysočina. Nástrojem pro naplnění takového cíle je především podpora nebo realizace plošných opatření ve stěžejních oblastech (školského) vzdělávání, a to formou evaluační, projektové, koordinační (zejména síťování organizací), konzultační a poradenské, vzdělávací, metodické, informační a marketingové činnosti. Do nově vzniklé organizace by přešly i činností PCV a spolu s nimi i související práva a závazky.
Návrh řešení OŠMS předkládá radě kraje k projednání návrh na zřízení nové příspěvkové organizace s názvem "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám" dnem 13. 5. 2008 a její zřizovací listinu (materiál RK-14-2008-38, př. 1) podle ustanovení § 35 odst. 2 písm. j) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s ustanovením § 27 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a na základě ustanovení § 181 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
OŠMS dále předkládá harmonogram dalšího postupu (materiál RK-14-2008-38, př. 2) a odhad finančního zabezpečení činnosti do konce roku 2008 a v roce 2009 (materiál RK-14-2008-38, př. 3). Přechod činností PCV a s nimi souvisejících práv a závazků bude řešen samostatným materiálem. Záměr zřídit novou příspěvkovou organizaci a převést do ní činnosti PCV byl projednán s ředitelem Střední školy stavební Jihlava a vedoucím PCV.
StanoviskaStanovisko ORR:
Právní forma organizace, která je řešena v materiálu, tedy příspěvková organizace zřizovaná krajem, zapsaná v Rejstříku škol a školských zařízení splňuje podmínky oprávněného žadatele i příjemce podpory v rámci GG OP VK. Do doby zápisu do Rejstříku škol a školských zařízení není oprávněným žadatelem/příjemcem v oblasti podpory 1.3 - Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* rozhodnout zřídit novou příspěvkovou organizaci s názvem "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám" dnem 13. 5. 2008;
* schválit zřizovací listinu příspěvkové organizace "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám" dle materiálu RK-14-2008-38, př. 1;
bere na vědomí
harmonogram dalšího postupu dle materiálu RK-14-2008-38, př. 2;
pověřuje
OŠMS
* předložit žádost na MŠMT o zařazení do rejstříku škol a školských zařízení příspěvkové organizace "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám" dnem 1. 1. 2009, pokud zastupitelstvo kraje rozhodne o jejím zřízení;
* připravit a předložit radě kraje návrh na jmenování ředitele příspěvkové organizace "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám" na dobu určitou do doby ukončení konkurzního řízení a návrh na stanovení jeho platu, pokud zastupitelstvo kraje rozhodne o jejím zřízení;
* připravit a předložit radě kraje podklady pro vyhlášení konkurzu na místo ředitele příspěvkové organizace "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám", pokud zastupitelstvo kraje rozhodne o jejím zřízení;
* připravit a předložit radě kraje návrh na rozpočtové opatření k zajištění zahájení činnosti příspěvkové organizace "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám", pokud zastupitelstvo kraje rozhodne o jejím zřízení;
* připravit a předložit radě návrh na přechod činností Pedagogického centra Vysočina a práv a závazků s nimi souvisejících z příspěvkové organizace Střední škola stavební Jihlava na příspěvkovou organizaci "Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám" dnem 1. 1. 2009, pokud zastupitelstvo kraje rozhodne o jejím zřízení.
Odpovědnost OŠMS
Termín do konce září 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz