Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2007-43

RK-35-2007-43.doc  RK-35-2007-43pr1.xls  RK-35-2007-43pr2.xls  RK-35-2007-43pr3a.xls  RK-35-2007-43pr3b.xls  RK-35-2007-43pr3c.xls  RK-35-2007-43pr3d.xls  RK-35-2007-43pr4.xls  RK-35-2007-43pr5.xls  RK-35-2007-43pr6.doc
Číslo materiálu43
Číslo jednacíRK-35-2007-43
NázevProjektové záměry kraje Vysočina na čerpání prostředků z operačního programu ROP NUTS II Jihovýchod na nemocniční infrastrukturu v kraji Vysočina
Zpracoval D. Buřičová, E. Janoušková, M. Březina, M. Černý
Předkládá V. Švarcová, M. Březina, E. Janoušková, M. Černý
Počet příloh
Popis problémuZastupitelstvo kraje Vysočina dne 26. 6. 2007 usnesením č. 0285/04/2007/ZK vzalo na vědomí verzi 1. 1 Zdravotního plánu kraje Vysočina,
K naplnění strategické vize v oblasti zdravotnictví byly stanoveny dílčí cíle, kterých chce kraj dosáhnout ve střednědobém horizontu. Mezi ně patří dosažení strukturálně a rovnoměrně rozložené, dostupné, kvalitní a efektivní přednemocniční, lůžkové a ambulantní zdravotní péče v kraji, vytvoření vhodných podmínek pro práci erudovaných pracovníků (odborných lékařů a středního zdravotnického personálu), kontinuálně reagujících na rozvoj medicíny v kontextu celospolečenského vývoje, budování a modernizace zdravotnických zařízení podle koncepce s ohledem na záměry kraje a rozvíjení předpokladů pro umístění nových zdravotnických oborů k zajištění nezbytné zdravotní péče.
Nedílnou součástí Zdravotního plánu kraje Vysočina je dokument "Socio-ekonomická analýza ke zdravotnímu plánu, verze 1. 1", který velmi podrobně analyzuje situaci ve zdravotnictví v kraji a mimo jiné poukazuje na neodpovídající podmínky pro poskytování zdravotní péče vzhledem ke špatnému stavu některých budov nemocnic.
K vytvoření odpovídajících podmínek je pro zahájení investičních akcí v nemocnicích potřebné rozhodnout o způsobu a zdrojích financování a plánu realizace jednotlivých projektů.
Návrh řešení V rámci odstranění nežádoucího stavu některých budov nemocnice ve spolupráci s krajem připravují investiční akce (popis je uveden v příloze RK-35-2007-43, př. 3a - 3d).
Z přílohy č. RK-35-2007-43, př. 5 vyplývá, že připravenost nemocnic je následující:
* Nemocnice Nové Město na Moravě získala v roce 2006 pravomocné územní rozhodnutí, v roce 2007 bylo vydáno Stavební povolení s nabytím právní moci 7. 9. 2007, v červnu 2007 byla zhotovena dokumentace pro provedení stavby vč. výkazů výměr. Dle tohoto stupně lze soutěžit, ale je nutné dohotovit prováděcí dokumentaci, která obsahuje všechny výkresy detailů.
* Nemocnici Pelhřimov bylo stavební povolení vydáno v roce 2006, proběhla veřejná zakázka na projektovou dokumentaci pro výběr zhotovitele stavby s termínem dokončení této dokumentace do 30. 10. 2007 - v tento den bude k dispozici dokumentace pro provedení stavby a pro výběr zhotovitele.
* Nemocnice Třebíč získala stavební povolení 7. 5. 2007, je připravena dokumentace pro zadání stavby - tendrová dokumentace, tj. včetně výkazů výměr. Dle tohoto stupně lze soutěžit, ale je nutné dohotovit prováděcí dokumentaci, která obsahuje všechny výkresy detailů.
* Nemocnice v Havlíčkově Brodě bude mít do 20. 11. 2007 dokončenou dokumentaci pro výběr dodavatele (platí jak pro rekonstrukci interny, tak pro parkoviště).
* Nemocnice Jihlava nemá prozatím k projektu "Centrální pavilon JIP v Nemocnici Jihlava" vyhotovenou potřebnou technickou dokumentaci.

Nicméně je nutné upozornit, že s ohledem na technický stav budov by bylo nutné i bez radikální rekonstrukce provést řadu stavebních i technologických investičních zásahů jen pro běžné udržení provozu. Naproti tomu nově zrekonstruované budovy budou připraveny sloužit pacientům cca 20 let bez nutnosti dalších investic do stavební části a na dobu cca 10 let bez nutnosti investovat do oblasti zdravotnické techniky (týká se samozřejmě jen oborů provozovaných v těchto budovách). Bude zároveň vytvořena kvalitativně vyšší úroveň zajištění péče o pacienty a lepší podmínky pro pracovníky při poskytování zdravotní péče.

Celková cena připravovaných projektů (rekonstrukce/výstavba včetně přístrojového vybavení) je ve výši 1,155 miliardy Kč. Částka je uvedena bez odhadu nákladů na výstavbu a vybavení nemocnice Jihlava. Je zřejmé, že není v možnostech kraje investovat tak vysoké částky na obnovu a modernizaci. Ani nemocnice samotné nedokáží ze svých prostředků tak finančně náročné akce zvládnout.
Provoz nemocnice je finančně závislý výhradně na platbách za poskytnutou zdravotní péči od zdravotních pojišťoven. Toto financování bohužel nezaručuje patřičný rozvoj přístrojového vybavení a modernizace a rekonstrukce budov je zcela vyloučena. Proto kraj poskytuje nemocnicím ročně ze svého rozpočtu dotaci na investice ve výši cca 80 mil. Kč.
Velké stavební investice nejsou žádným způsobem zakomponovány do hodnoty ošetřovacího dne, vykazovaného na lůžkových odděleních (obecná pravidla financování zdravotní péče jsou dána především zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů).

Vzhledem k výše uvedeným problémům je nutné, aby kraj, resp. nemocnice se souhlasem kraje, řešily tuto problematiku jiným způsobem. Nabízí se tyto možnosti financování:
* dlouhodobý úvěr u bankovního ústavu,
* získání finančních prostředků ze státního rozpočtu (ISPROFIN, prostřednictvím poslanecké iniciativy a pod.),
* využití finančních prostředků z Regionálního operačního programu NUTS II Jihovýchod 2007 - 2013 v oblasti podpory 3.4 Veřejné služby regionálního významu.
S ohledem na posledně popsanou možnost rada kraje usnesením č. 1059/23/2007/RK vzala na vědomí přípravu projektů: "Interní pavilon v Nemocnici Nové Město na Moravě", "Hlavní lůžková budova v Nemocnici Pelhřimov", "Pavilon pro matku a dítě v Nemocnici Třebíč", "Rekonstrukce budovy interny v Nemocnici Havlíčkův Brod" a "Centrální pavilon JIP v Nemocnici Jihlava" a uložila Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Krajského úřadu kraje Vysočina, Odboru majetkovému Krajského úřadu kraje Vysočina a Oboru regionálního rozvoje Krajského úřadu kraje Vysočina zajistit přípravu projektových žádostí a studii proveditelnosti uvedených projektů. Nemocnice Jihlava prozatím nemá k dispozici projektovou dokumentaci a kromě toho se jeví, že splňuje podmínky možného čerpání finančních zdrojů z IOP. Z tohoto důvodu se v první fázi bude pracovat na projektových žádostech Nemocnice Havlíčkův Brod, Nemocnice Pelhřimov, Nemocnice Třebíč a Nemocnice Nové Město na Moravě.

První výzvy v rámci této oblasti podpory lze podle posledních informací očekávat v prosinci, nicméně bude záležet na tom, kdy bude ROP Jihovýchod schválen Evropskou komisí.
Nyní probíhá zpracování studií proveditelnosti, které zajišťuje dodavatelská firma - termín pro zpracování byl stanoven na 15. 12. 2007. Jestliže dojde k vyhlášení výzvy (předpoklad 15. 12. 2007), k předložení žádostí může dojít v termínu od 16. 12. 2007 - 15. 2. 2008. Na hodnocení žádostí a podepsání smlouvy o podpoře je nutno vymezit cca 5 měsíců, pro výběrové řízení na dodavatele cca 100 dní ( pokud proběhne bez komplikací). Vzhledem k těmto časovým relacím je navrženo vyhlásit výběrové řízení na dodavatele ještě před podáním žádosti.

Odbor majetkový pracuje na zadání veřejné zakázky tak, aby administrátor veřejné zakázky na realizaci projektů byl vybrán ještě v letošním roce. Pokud dojde k uzavření smlouvy s administrátorem veřejné zakázky ještě před termínem registrace žádosti, budou náklady na administraci veřejné zakázky nezpůsobilým výdajem. Jedná se o částku v řádu pouze několika statisíc.

Při hledání finančních zdrojů na tyto projekty byly zvažovány různé varianty s různou spoluúčastí nemocnic a kraje. Výsledkem této analýzy je variantní řešení problému (viz. příloha RK-35-2007-43, př. 2). Celková potřeba finančních prostředků na realizaci investic je uvedena v příloze RK-35-2007-43, př. 1.
Pracovní tým předkladatelů po posouzení jednotlivých variant navrhuje ke schválení variantu č. 3. U této varianty budou nemocnice postupně v průběhu 10ti let splácet kraji z kapitálových výdajů svůj podíl včetně podílu kraje. Zároveň bude zastupitelstvo každoročně rozhodovat o zapojení dalších finančních prostředků z kapitálových výdajů až do výše úroků, které bude kraj splácet EIB. Tento proces bude probíhat v rámci schvalování finančních plánů nemocnic na příslušné období.
Na zabezpečení kontroly nad splácením závazků nemocnice budou každoročně využívány nástroje vyplývající ze zřizovatelské funkce a to konkrétně při rozdělování kapitálových výdajů při schvalování rozpočtu na kalendářní rok a rovněž další nástroje finančního řízení při poskytování dotace z přerozdělovaného nájemného.

Všechny uváděné varianty předpokládají, že kraj na sebe vezme závazek profinancování ve výši 1,155 miliardy Kč.

Na základě uvedených podkladů a analýzy se radě kraje navrhuje doporučit zastupitelstvu schválit příslib financování dle varianty 3 a plán realizace projektů v etapách, které budou zohledňovat jak stavební připravenost nemocnic, tak jejich technický stav a možnosti financování z ROP v závislosti na objemu finančních prostředků ve vyhlášených výzvách - plán realizace projektů je uveden v příloze RK-35-2007-43, př. 5 a 6.

V rámci Krajského zdravotního plánu v Prioritě 2 - Procesy (Infrastruktura, organizace a řízení) zdravotního systému byla navrhnuta aktivita "podpora investiční výstavby, rekonstrukce zastaralé infrastruktury a budování nové" a dále pak aktivita "modernizace a obnova technického (přístrojového) vybavení a jejich odpovídající umístnění". Rovněž bylo doporučeno pořadí investičních akcí:
1. provozy s vazbou na Kardiocentrum Vysočina CZ, a.s.;
2. interní pavilon v Nemocnici Nové Město na Moravě a rekonstrukce hlavní lůžkové budovy v Pelhřimově;
3. rekonstrukce interního pavilonu v Nemocnici Havlíčkův Brod;
4. rekonstrukce JIP v Nemocnici Jihlava;
5. rekonstrukce infekčního pavilonu v Nemocnici Jihlava; Pavilon pro matku a dítě v Nemocnici Třebíč.
Projekty nemocnic v Pelhřimově, Novém Městě na Moravě a Havlíčkově Brodě jsou plně v souladu se zdravotním plánem a odbor sociálních věcí a zdravotnictví doporučuje jejich realizaci.
Projekt v Nemocnici Třebíč je doporučován rovněž a to vzhledem k tomu, že v současné době neexistuje jiná technická varianta řešení přemístění lůžkových kapacit bez výrazného zásahu do provozu. Toto stanovisko bylo nezávisle konzultováno s architektem. V současné době je předmětem diskuse struktura a konečný počet lůžek JIP v nově budovaném areálu.
StanoviskaStanoviska ředitelů nemocnic jsou uvedena v příloze RK-35-2007-43, př. 6.
Návrh usneseníRada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: · vzít na vědomí - způsob financování investičních akcí "Interní pavilon v Nemocnici Nové Město na Moravě", "Hlavní lůžková budova v Nemocnici Pelhřimov", "Pavilon pro matku a dítě v Nemocnici Třebíč", "Rekonstrukce budovy interny v Nemocnici Havlíčkův Brod" dle varianty č. 3 uvedené v materiálu RK-35-2007-43, př. 2; - plán realizace projektů dle přílohy RK-35-2007-43, př. 5; · schválit převod finančních prostředků v celkové hodnotě max. 1 155 mil. Kč z Fondu strategických rezerv na přípravu a částečnou realizaci projektů: "Interní pavilon v Nemocnici Nové Město na Moravě" částkou max. 355 mil. Kč, projekt "Hlavní lůžková budova v Nemocnici Pelhřimov" částkou max. 380 mil. Kč, projekt "Pavilon pro matku a dítě v Nemocnici Třebíč" částkou max. 260 mil. Kč, projekt "Rekonstrukce budovy interny v Nemocnici Havlíčkův Brod" částkou max. 160 mil. Kč na zvláštní účty jednotlivých projektů. Finance budou uvolňovány v průběhu let 2008 – 2012 postupně dle aktuální potřeby každého projektu.
OdpovědnostOSVZ, OE
Termín 2007- 12- 31
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz