Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2007-19

RK-35-2007-19.doc  RK-35-2007-19pr1.doc
Číslo materiálu19
Číslo jednacíRK-35-2007-19
NázevStanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2008
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuStanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti musí předcházet stanovení objemu finančních prostředků v rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008. Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území kraje, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.
Základní právní normou upravující oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou linkovou osobní dopravu je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou drážní dopravu je zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek ( dále jen drážní zákon).
Nástrojem je právní institut závazku veřejné služby, jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Závazek veřejné služby je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu, a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2007 zajišťuje ZDO ve veřejné linkové dopravě (dále jen VLD) 22 dopravců a ve veřejné drážní dopravě (dále jen VDD) 2 dopravci. Závazek veřejné služby sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem. Smluvní rozsah dopravy je pro každý rok stanovený dodatkem této smlouvy.
V rozpočtu pro rok 2007 jsou alokovány následující finanční prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům:
paragraf 2221- Provoz veřejné silniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 229 020 tis. Kč.
Paragraf 2221 - úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 23 000 tis. Kč. VLD
paragraf 2242- Provoz veřejné železniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 253 960 tis. Kč.
paragraf 2242- úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 7 000 tis. Kč. VDD
Podle stávajících ukazatelů budou v roce 2007 finanční prostředky na provoz veřejné silniční dopravy a provoz veřejné železniční dopravy vyčerpány.

Tyto částky byly použity jako základ pro úvahu o rozsahu ZDO na rok 2008. Současně mají obce v kraji Vysočina v roce 2007 uzavřeny s dopravci smlouvy na ostatní dopravní obslužnost (ODO) v objemu přibližně 25 mil. Kč, a tím vázány vlastní finanční prostředky.
Návrh řešení Rada kraje Vysočina na svém zasedání dne 24. 7. 2007 projednala "Záměr na stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2008" (viz materiál RK-23-2007-47) a přijala usnesení č. 1020/23/2007/RK.
Schválený záměr rozsahu ZDO pro rok 2008 je výchozí základnou pro předběžné projednání s dopravci. Odbor dopravy a silničního hospodářství (dále ODSH) shromáždil předběžné odborné odhady dopravců, kteří jsou zařazeni do ZDO, na rok 2008. Suma všech předběžných odborných odhadů dopravců VLD převyšovala o 4,8% ( 10 992 960 Kč) přijatý záměr. ODSH společně se zástupci kraje Vysočina (náměstek hejtmana Václav Kodet) projednali se sedmi dopravci zajišťujícími VLD (96% celkového objemu) a dvěma dopravci zajišťujícími VDD (100% celkového objemu) jejich předběžné odborné odhady. Při těchto jednáních se podařilo projednat snížení předběžných odborných odhadů na úroveň záměru ZDO pro rok 2008 při zachování stejného objemu kilometrů jako v roce 2007.
A) Veřejná linková osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou osobní dopravou se ukázal v roce 2007 jako odpovídající. Požadavky obcí, které nastávaly v případech změn lokalizace pracovních příležitostí, ve vymezení spádovosti škol, stanovení objízdných tras z důvodu oprav komunikací ODSH řešil v rámci kriterií stanovených zákonem o silniční dopravě a podle postupu schváleného radou (viz. usnesení č. 1418/30/2006/RK, materiál RK-30-2006-60) - zkušební provozy.

Návrh na stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné linkové osobní dopravě:

A1) Zkušební provozy:
Na základě postupu schváleného radou kraje, bylo od počátku roku 2007 zavedeno celkem 14 zkušebních provozů, které jsou postupně vyhodnocovány. Z dosavadních vyhodnocení jsou 4 zkušební provozy již zahrnuty do smluv o ZVS. Předběžný odborný odhad těchto spojů bude představovat objem prokazatelné ztráty v roce 2008 ve výši 390 tis Kč a 30 000 km. Lze předpokládat vznik dalších požadavků na zkušební provozy během roku 2008.

Další požadavky na rok 2008 mimo zkušební provozy.

A2) Střítež:
V průběhu roku 2006 vyvstala potřeba zajištění osobní dopravy do nové rozvíjející se průmyslové oblasti u obce Střítež, na základě požadavků vznesených firmami Automotive Lighting, s.r.o. a Jipocar, spol. s r.o. za účelem dopravy svých zaměstnanců. První jednání obě firmy vedly se Statutárním městem Jihlava a později i s krajem Vysočina. Dopravní podnik města Jihlava, a.s. (dále DP Jihlava) zavedl jako výsledek jednání čtyři spoje od 1. 7. 2006. Ztrátu na těchto spojích nese Statutární město Jihlava. Jak byly postupně rozšiřovány výrobní kapacity v této oblasti, byly zástupci firem zvyšovány požadavky na počet spojů. V současné době je potřeba 18 spojů v pracovní den, což představuje 8096 km za rok 2007 mimo katastr města Jihlava. Odborný odhad prokazatelné ztráty činí 210 tis Kč za rok 2007 vyčíslený DP Jihlava.
Výsledkem všech jednání, kterých se zúčastnili i zástupci kraje Vysočina, je zajištění dopravy od 1. 7. 2007, 18 spoji DP Jihlava. Toto řešení se jeví jako ekonomicky nejvýhodnější. Na úhradě prokazatelné ztráty se podílejí rovným dílem Automotive Lighting, s.r.o., Jipocar, spol. s r.o. a kraj Vysočina. Pro letošní rok ODSH řeší podíl kraje Vysočina (35 tis Kč) z kapitoly svého rozpočtu.
Pro rok 2008 předpokládáme stejný objem dopravy - 2700 km a 72 tis Kč hrazených z prostředků kraje, což představuje 1/3 celkového objemu této dopravy. Tento objem dopravy navrhuje ODSH zahrnout do rozsahu ZDO na rok 2008.

A3) Dopravní terminál Havlíčkův Brod:
V prosinci 2007 se předpokládá otevření nového dopravního terminálu v Havlíčkově Brodě. Autobusové nádraží bude přemístěno k železniční stanici. Přemístěním autobusového nádraží budou všechny spoje VLOD prodlouženy asi o 1 km. U spojů zařazených do ZDO prodloužení představuje 63500 km za rok a odhad prokazatelné ztráty vyčíslený dopravci činí 890 tis Kč pro rok 2008 za spoje zařazené do ZDO. Změny licencí a jízdních řádů budou provedeny k 9. 12. 2007. Zvýšené náklady za období 9. 12. až 31. 12. 2007 ponesou dopravci.

A4) Přestupný rok 2008:
Rok 2008 bude přestupný a počet pracovních dní bude 253. Oproti roku 2007 to znamená navýšení o dva pracovní dny.
Ve VLD je toto navýšení vyčísleno 123 500 km a 1 825 tis Kč.



Rok 2008
Rok 2007
Rok 2006
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Rozsah ZDO v úrovni roku 2007 zvýšený o index všeobecné inflace 3% (viz. materiál RK-35-2007-19,př.1) + body A1 až A4
Maximálně do 239 070 tis.Kč

229 020 tis.Kč

220 634 tis.Kč
Rozsah ZDO vyjádřený počtem ujetých km
Maximálně do 15,8 mil km

15,5 mil. km

15,1 mil. km

Tento návrh vystihuje vliv inflace dle materiálu RK-35-2007-19,př.1, ve výši 3% a ostatní změny v dopravní obslužnosti, dle bodu A1) až A4) a měl by zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2007. Zajišťuje částečnou tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna. Pokrývá i změny v dopravní obslužnosti vyřešené v roce 2007 a přecházející do roku 2008.
Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až říjen 2007 předpokládáme, že budou finanční prostředky roku 2007 vyčerpány. Z porovnání let 2007/2006 za období leden až říjen, je zřejmý mírně rostoucí trend indexem 1,01. Z těchto důvodů předpokládáme, že pro rok 2008 bude potřeba finančních prostředků na žákovské jízdné ve výši 23 230 tis Kč.

Poznámka: V roce 2008 se předpokládá zpoplatnění (mýto) na komunikaci I/38. Rozsah spojů VLD zařazených do ZDO je 971 000 km a při mýtu 2,60 Kč/km je objem finančních prostředků ve výši 2 525 tis Kč. Tyto finanční prostředky se přímo promítnou do nákladů dopravců.

B) Veřejná drážní osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní dopravou se ukázal v roce 2007 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. Tato skutečnost byla potvrzena i výsledkem dotazníkové ankety. Počátkem roku 2007 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů) a zástupců krajského centra Českých drah, a.s. pro kraj Vysočina a zástupců Jindřichohradeckých místních drah, a.s. a zástupce kraje Vysočina. Při těchto jednáních byly zástupci obcí předány i požadavky na zvýšení rozsahu drážní dopravy. Koncem srpna 2007 ODSH realizoval koordinační poradu o návaznostech jízdních řádů VDD a VLD za účasti dopravců ve VDD a VLD s cílem vyřešit návaznosti jízdních řádů.
Situace v drážní dopravě je složitější než v autobusové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád tvoří a zpracovávají České dráhy a dálkovou dopravu (rychlíky) objednává Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh. Z toho se pak odvíjí regionální doprava. Po novele drážního zákona účinné od 1. 5. 2004, již není objednatelem regionální dopravy kraj, pouze může vznášet připomínky k jízdnímu řádu, konečným zpracovatelem jízdního řádu jsou ČD, a.s.

Návrh na stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní osobní dopravě:
B1) Přestupný rok 2008:
Rok 2008 bude přestupný a počet pracovních dní bude 253. Oproti roku 2007 to znamená navýšení o dva pracovní dny.
Ve VDD je toto navýšení vyčísleno 15,5 tis vlkm a 877 tis Kč.





Rok 2007
Rok 2007
Rok 2006
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Rozsah ZDO v úrovni roku 2007 zvýšený o index všeobecné inflace 3% (viz. materiál RK-35-2007-19,př.1) + vliv bodu B1)
Maximálně do 263 610 tis.Kč

253 960 tis.Kč

248 000 tis.Kč
Rozsah ZDO vyjádřený počtem ujetých vlkm
Maximálně do 4,6 mil vlkm

4,6 mil vlkm

4,6 mil vlkm

Tento návrh zohledňuje vliv všeobecné inflace a vliv vyššího počtu pracovních dní v roce 2008.
Objem finančních prostředků však nepokrývá požadavek ČD uplatněný formou předběžného odborného odhadu a je ve výši 270 mil Kč. Nepokrytí tohoto požadavku ČD je ve výši 15 mil Kč. Z těchto důvodů dojde ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO o 70 000 vlkm, což je 1,62% celkového objemu. Snížení vlkm bude realizováno k první změně jízdního řádu 3. 3. 2008.

Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až duben 2007 předpokládáme, že budou finanční prostředky na rok 2007 postačovat s rezervou. Z porovnání let 2007/2006 za období leden až duben, je zřejmý mírně rostoucí trend indexem 1,01. I přes tento mírný nárůst předpokládáme, že pro rok 2008 bude postačovat stejný objem finančních prostředků, tj. 7 000 tis.Kč.
StanoviskaEkonomický odbor nemá k usnesení připomínky. V návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008 je na prokazatelnou ztrátu spojů základní dopravní obslužnosti v osobní autobusové dopravě plánovaná částka 239 070 tis. Kč a na žákovské jízdné 23 230 tis. Kč. Na prokazatelnou ztrátu spojů základní dopravní obslužnosti v osobní drážní dopravě
263 610 tis. Kč a na žákovské jízdné 7 000 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti území kraje Vysočina pro rok 2008:
* ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 239 070 tis. Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 15,8 mil počtu ujetých km. Žákovské jízdné ve výši 23 230 tis. Kč;
* ve veřejné drážní osobní dopravě maximálně do 263 610 tis. Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 4,6 mil počtu ujetých vlkm. Žákovské jízdné ve výši 7 000 tis. Kč.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz