Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-31-2007-30

RK-31-2007-30.doc  RK-31-2007-30pr1.xls  RK-31-2007-30pr2.xls  RK-31-2007-30pr3.xls  RK-31-2007-30pr3upr1.xls  RK-31-2007-30pr4.doc  RK-31-2007-30pr5.xls
Číslo materiálu30
Číslo jednacíRK-31-2007-30
NázevDotace kraje pro pečovatelskou službu a pro poskytovatele s nedostatečným zabezpečením provozních prostředků pro rok 2007
Zpracoval J. Bína, A. Řehořová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPoskytovatelé sociálních služeb obdržely na počátku roku 2007 první splátky dotací jako zálohy, které jim umožnily plynulý provoz na počátku roku. V průběhu května pak byla schválena ještě záloha pro poskytovatele pečovatelské služby ve výši 20 tis. Kč na úvazek. Na zasedání zastupitelstva v září 2007 byly schváleny další dotace pro všechny poskytovatele s výjimkou domovů pro seniory a pečovatelské služby. Návrh na poskytnutí dotací pro domovy pro seniory zřizované obcemi a nestátními neziskovými organizacemi byl předložen na jednání zastupitelstva 6/2007. Dalším krokem by tedy mělo být poskytnutí dalších dotací provozovatelům pečovatelské služby.
Pečovatelská služba je nejšíře zastoupenou sociální službou na území kraje, přičemž by jako terénní služba měla přicházet za občany do jejich domácností a umožňovat především seniorům co nejdelší pobyt v jejich domácím prostředí. Naplňování tohoto cíle je však provázeno některými problémy. Není dostupná po celém území kraje a někteří občané nemohou tohoto způsobu pomoci ve svém domácím prostředí využít. Změna této situace je především záležitostí dlouhodobějšího rozvoje. Zásadním problémem se však stal nerovný přístup k financování provozu pečovatelské služby v závislosti na tom, kým je zřizována. Vývoj přístupu k jejímu financování je popsán v následujících bodech:
1. Před 1. 1. 2004 byli poskytovatelé pečovatelské služby financováni třemi různými způsoby. Zčásti provozovaly pečovatelskou službu obce, které ji kromě úhrad od klientů financovaly plně ze svého vlastního rozpočtu. Dále to byly příspěvkové organizace kraje financované ze státní dotace na zřizovatelskou působnost prostřednictvím krajského rozpočtu. Třetím typem provozovatele se staly nestátní neziskové organizace, které měly přístup k dotacím MPSV. Pokud tedy nestátní nezisková organizace převzala provoz pečovatelské služby od obce, měla možnost získat prostředky ze státního rozpočtu a ušetřit obci výdaje.
2. Od 1. 1. 2004 již příspěvkové organizace kraje neposkytují pečovatelskou službu. Její střediska kraj převedl obcím, z nichž některé je provozovaly nadále sami a jiné obce využily výše uvedené výhody a jejich provoz svěřily nestátním neziskovým organizacím, protože samotné neměly přístup ke státním dotacím. To však vedlo k tomu, že státní rozpočet vlivem růstu činnosti nestátních neziskových organizací nebyl schopen uspokojovat jejich požadavky na státní dotace.
3. Výše uvedená situace pokračovala až do roku 2006, kdy měly přístup k dotacím ze státního rozpočtu pouze NNO a nikoliv obce poskytující pečovatelskou službu. Obce, kde NNO působily, tak vynakládaly méně prostředků na její provoz. Některé na něj nepřispívaly vůbec, ačkoliv do nich pečovatelská služba zajížděla. Kraj tuto disproporci částečně kompenzoval vlastní dotací poskytovanou obcím, jak je zřejmé z materiálu RK-31-2007-30, př. 5. Vlastní pečovatelskou službu i tak obce financovaly z více než 60 % a nestátním neziskovým organizacím na svém území přispívaly v průměru pouze něco přes 30 %.
4. Pro rok 2007 již mohly o dotace z MPSV žádat nestátní neziskové organizace i obce, ale jejich požadavky doporučené krajem dotační komise MPSV výrazně ponížila s tím, že podle jejího předpokladu by na jednoho klienta měly připadat výrazně vyšší příjmy z úhrad. Pro nestátní neziskové organizace tak došlo ke ztrátě části příjmu ze státního rozpočtu, přičemž obce nejsou připravené tuto ztrátu kompenzovat.
5. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví dosáhl jednáním s MPSV zvýšení dotací pro nestátní neziskové organizace na úroveň uvedenou v materiálu RK-30-2007-30, př. 5, která je však stále výrazně nižší než v roce 2006. Dále kraj nestátním neziskovým organizacím poskytl nově dotaci z vlastního rozpočtu ve výši 20 tis. Kč na úvazek. Jejich situace byla projednávána na zasedání rady kraje č. 16/2007, kde byla otázka nedostatku finančních prostředků diskutována se závěrem, že do konce září bude prověřeno, zda zákon nepovede ke zvýšení příjmů z úhrad pečovatelské služby. Závěr tohoto zjišťování může být podkladem pro případné rozhodnutí o další dotaci na pečovatelskou službu.
6. V souvislosti s poklesem příjmů obdržely nestátní neziskové organizace dopis Jiřího Vondráčka, člena rady kraje, ve kterém vysvětloval celou situaci. Především v něm upozorňoval, že obce, kterým nestátní neziskové organizace dosud přinášely úsporu výdajů na pečovatelskou službu, již v dotačním řízení roku 2007 tuto výhodu nemají a provoz pečovatelské služby si vyžádá zvýšení jejich finanční podpory. Současně žádal o prověření potřebnosti klientů, kteří mají být cílovou skupinou pro poskytování pečovatelské služby.
7. Dotazníkové šetření ukázalo, že vlivem regulace cen zůstávají příjmy z úhrad pečovatelské služby na poměrně nízké úrovni a pohybují se kolem dvaceti procent nákladů. Nemohou tedy nahradit pokles příjmů z dotací MPSV.
8. V průběhu června a letních měsíců se nestátní neziskové organizace obracely na obce se žádostí o dofinancování, ale nyní v mnohých případech dochází k tomu, že jim další finanční podpora ze strany obcí již není poskytnuta. O této skutečnosti jsme informováni např. Charitou Jihlava nyní, kdy po dovolených začala jednat zastupitelstva obcí. Důsledkem byly výpovědi uživatelům pečovatelské služby v některých obcích.
9. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví předložil Ministerstvu práce a sociálních věcí návrh na dofinancování pečovatelské služby a některých dalších služeb. Návrh byl akceptován pouze částečně, ale poskytovatelé obdržely z prostředků MPSV nově 4 322 tis. Kč převážně do pečovatelské služby. U NNO je zajištěno doplacení do částky 100 tis. Kč. U NNO, které působí v obcích pod 5 000 obyvatel nebo vyjíždějí do dalších menších obcí, byla zohledněna nižší daňovou výtěžnost těchto obcí zvýšením uvedené hranice na částku 121 tis. Kč. Tato úroveň dotací je již srovnatelná s úrovní roku 2006, kdy NNO od MPSV v průměru získaly 117 tis na úvazek a v průměru by mělo v letošním roce dojít k mírnému nárůstu příjmů od klientů a k postupnému zvyšování rozsahu pomoci obcí. Další dotace je tedy potřebné poskytnout především obcím, které dodatečnou dotaci MPSV nedostaly. Vzhledem ke skutečnosti, že informaci o poskytnutí dodatečných státních dotací jsme obdrželi až 22. 10., můžeme k předložení závěrečného návrhu podpory pečovatelské služby přikročit až nyní.
Kromě problémů s financováním pečovatelské služby, které měly větší rozsah se do finančních problémů se zabezpečením provozu v důsledku růstu počtu uživatelů a tím i nákladů nebo při řešení provozních problémů anebo následkem výpadku některých příjmů dostalo několik dalších služeb. OSVZ shromáždil podklady od těchto poskytovatelů a jejich seznam je uveden v materiálu RK-31-2007-30, př. 2.
Návrh řešení Navrhujeme radě kraje, aby zastupitelstvu kraje doporučila schválit další dotace pro obce dle materiálu RK-31-2007-30, př. 1. Obcím navrhujeme poskytnout doplatek do částky 50 tis. Kč na úvazek při započtení dotace MPSV a dosavadní dotace z rozpočtu kraje a obcím, v nichž počet obyvatel nedosahuje 5 tis. obyvatel, navrhujeme tuto hranici zvýšit na 60 tis. na úvazek. Obcím, u nichž součet dotací již tuto hranici přesahuje, již poskytnutí další dotace nenavrhujeme. Navržené dotace jsou kryty prostředky v rozpočtu kapitoly sociální věci schválenými na podporu pečovatelské služby. Každá obec tak dostává alespoň tak vysokou částku na úvazek jako v roce 2006 a zvýhodněné jsou obce s menší daňovou výtěžností a ty, které byly úspěšné v dotačním řízení MPSV. Tento postup umožňuje zmírnit rozdílný přístup MPSV k financování nestátních neziskových organizací a obcí při poskytování pečovatelské služby přetrvávající z minulosti a zmírňuje snahu obcí předávat pečovatelskou službu nestátním neziskovým organizacím z důvodu tohoto rozdílu.
Tímto způsobem nebudou vyčerpány všechny prostředky rozpočtované pro podporu pečovatelské služby v roce 2007. Navrhujeme s jejich využitím dále poskytnout dotace dle materiálu RK-31-2007-30, př. 2 na služby, jejichž provoz je ohrožen nedostatkem financí. Podklady pro tento návrh vycházejí z jednání s poskytovateli a s individuálního vyhodnocení příjmů jednotlivých projektů. I tyto dotace jsou kryty v rozpočtu kapitoly sociální věci a jejich poskytnutí řeší některé individuální dopady nového systému financování.
Dále navrhujeme schválit rozpočtovou změnu dle materiálu RK-31-2007-30, př. 3 a vzorovou smlouvu o dotaci dle materiálu RK-31-2007-30, př. 4. Z prostředků rozpočtovaných pro podporu pečovatelské služby zůstává nevyčerpáno 686 tis. Kč, které navrhujeme ponechat na kapitole Sociální věci.
StanoviskaEkonomický odbor nemá k navrhovanému rozpočtovému opatření připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* rozhodnout poskytnout dotace pro poskytovatele pečovatelské služby a dalších sociálních služeb v celkové výši 3 702 180 Kč dle materiálu RK-31-2007-30, př. 1 a dle materiálu RK-31-2007- 30, př. 2;
* schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věcí dle materiálu RK-31-2007-30, př. 3;
* schválit vzorovou smlouvu o poskytnutí dotací dle materiálu RK-31-2007-30, př. 4.
Odpovědnost OSVZ
Termín 6. 11. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz