Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-27-2007-65

RK-27-2007-65.doc  RK-27-2007-65pr1.xls
Číslo materiálu65
Číslo jednacíRK-27-2007-65
NázevNávrh na změnu finančních plánů na rok 2007 pro nemocnice, zřizované krajem Vysočina
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2007 nemocnice vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz a schválené, prozatím nekonkretizované dotace z nájemného) dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0534/09/2005/ZK. Finanční plán výnosů a nákladů na rok 2007 byl u všech nemocnic sestaven jako nevyrovnaný s celkovou ztrátou za všechny nemocnice ve výši 82 059 tis. Kč. Jedním z hlavních důvodů této situace bylo navýšení osobních nákladů oproti roku 2006 o 122 946 tis. Kč (mzdové náklady včetně odvodů). Důvodem tohoto nárůstu je dopad nového zákoníku práce od 1. 1. 2007.
Rada kraje schválila tyto plány usnesením č. 0542/14/2007/RK, s tím, že uložila ředitelům nemocnic provést aktualizaci finančních plánů dle legislativy platné od 1. 7. 2007 a předložit ji v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2006 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření. Zároveň uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2006 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2007 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2007.
Návrh řešení V souladu se schválenými usneseními předložily nemocnice aktualizované finanční plány, předpokládané hospodářské výsledky jsou opět u všech nemocnice záporné. K vyššímu snížení došlo pouze u Nemocnice Havlíčkův Brod, p. o., naopak ke zhoršení došlo u Nemocnice Třebíč, p. o.
Mezi nejdůležitější faktory ovlivňující nevyrovnané hospodaření patří vyšší mzdová náročnost - nárůst osobních nákladů v roce 2007 oproti roku 2006 podle nově předkládaného materiálu představuje 131 079 tis. Kč, nárůst tržeb z prodeje služeb 129 570 tis. Kč. Výnosy celkem vzrostly o 69 087 mil. Kč, náklady o 177 849 tis. Kč. Dotace na provoz je prozatím nižší o 7 123 tis., ostatní výnosy (zde především zůčtování fondů) nižší o 61 664 tis. Kč (v minulém roce zaúčtován dar kraje ve výši 34 655 tis., u Jihlavy doplatky od zdravotních pojišťoven za minulá období).
Výsledky hospodaření za 1. pololetí 2007 jsou zapracovány v materiálu RK-27-2007-65, př. 1.
Všechny nemocnice vyjma Nemocnice Třebíč, p. o. mají k dispozici účetní zůstatky investičního fondu (může tedy dojít k částečnému odvodu do rozpočtu zřizovatele) a dále pak Nemocnice Havlíčkův Brod, Jihlava a Pelhřimov nemají prozatím vyčerpané finanční prostředky z nájemného a může tedy dojít k převodu z plánované dotace na investice na dotaci na provoz. Navrhujeme řešit tuto záležitost v závěru roku (listopad).
Nemocnice Třebíč nemá možnost převodu dotace z nájemného z investic do provozu a rovněž má nízký stav investičního fondu. Proto je situace v této nemocnici částečně řešena individuálně s daňovým poradcem (řešeno technické zhodnocení majetku).
Pro systémové zlepšení situace v nemocnicích bylo v krajském plánu navrženo několik projektů zaměřených na zlepšování kvality a výkonnosti zdravotní péče. Některé z nich můžou mít přímý vliv na zlepšení situace:
* projekt zaměřený na zvýšení kvality datových zdrojů, sjednocení metodiky evidence výkonů a vykazování pro ÚZIS resp. i pro účetnictví a personalistiku. Současně je třeba sjednotit i data o neodkladné péči a vytvořit podmínky pro standardizované vyhodnocování efektivity neodkladné péče, která s akutní lůžkovou péčí úzce souvisí;
* projekt standardizace péče zaměřený na standardy lékařské a ošetřovatelské péče, indikace diagnostických vyšetření, operací a stanovení vstupních a výstupních kritérií pro jednotlivá oddělení;
* projekt restrukturalizace lůžkových oddělení zaměřený na konsolidaci provozů s nízkou výkonností;
* projekt efektivního využití nákladné techniky zaměřený na standardizaci jejího využití a na návrh investic. Tento postup by měl vycházet z vývoje názoru na indikace vyšetření a další zhodnocení jejich reálné potřeby;
* projekt zvyšování efektivity péče se zaměřením na vyhodnocování hospodářských ukazatelů jednotlivých oddělení;
* projekt kvality péče na jednotkách intenzivní péče představující audit všech jednotek intenzivní péče posuzující naplnění kritérií European Society of Intensive Care Medicine a záměr centralizace jednotek intenzivní péče.
Radě kraje se navrhuje schválit
* změnu finančních plánů výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2007 dle materiálu RK-27-2007-65, př. 1;
* u nemocnic uvolnění účetního zůstatku investičního fondu vykázaného k 1. 1. 2007 k zajištění vyrovnanosti zúčtování nákladů vynaložených v roce 2007 na údržbu a opravy nemovitého majetku;
* aktivně zahájit práci na akčních plánech dle závěrů krajského zdravotního plánu.
StanoviskaEkonomický odbor doplňuje materiál o výsledek hospodaření k 31. 7. 2007:
(v tis. Kč)
Nemocnice
Návrh
plánu
na rok 2007

HV k 30.6.2007

HV k 31.7.2007
Meziměsíční nárůst ztráty (zisku)
Havlíčkův Brod
-2 294
-4 795
-6 827
+2 032
Jihlava
-16 910
-5 474
-9 571
+4 097
Pelhřimov
-14 337
-12 470
-14 644
+2 174
Třebíč
-36 406
-10 772
-15 546
+4 774
Nové Město na Mor.
- 9 665
+3 113
+3 707
+594
Celkem
-79 612
-30 398
-42 881
+12 483

Dosažené výsledky u Nemocnice Havlíčkův Brod a zejména Nemocnice Nové Město na Mor. za 1 pololetí, resp. 01 - 07/2007 lze považovat za uspokojivé, které jsou předpokladem k dosažení vyrovnaného hospodaření za rok 2007. Plánovaný roční podíl zapojení uhrazeného nájemného do provozu u obou nemocnic činí shodně 50 %.
Poměrně složitá situace vzniká u Nemocnice Třebíč a Nemocnice Pelhřimov a jejich výsledky jsou za sledované období krajně nepříznivě. U Nemocnice Třebíč i po zohlednění faktu, že celé nájemné nemocnice zapojuje na investiční rozvoj, lze předpokládanou roční ztrátu (36,4 mil. Kč) po přihlédnutí k dosavadnímu plnění a reálnosti dosažení tohoto výsledku za celý rok považovat za natolik vážné, že bude nutné přijmout zásadních opatření. U Nemocnice Pelhřimov, která se v minulosti řadila mezi nejlépe hospodařící okresní nemocnice v rámci ČR, se v posledních cca 2 -3 letech dostává do vážných ekonomických problémů, které se prozatím dařilo řešit prostřednictvím mimořádných opatření především vysokým zapojováním zdrojů (dotace odvozená z nájemného, účetní odpisy), které by měly být ale přednostně zapojovány na investiční rozvoj tohoto zařízení. Finanční plán na rok 2007 u této nemocnice předpokládá podíl zapojení neinvestičních prostředků z úhrady nájemného do rozpočtu kraje ve výši blížící se již 75 %, ale s ohledem na průběžný výsledek (ztráta 14,6 mil. Kč je na úrovni plánované roční ztráty) je třeba další vývoj hospodaření považovat za velmi komplikovaný.
Ekonomický odbor dále v přehledu uvádí aktuální stav o vývoji čerpání investiční dotace poskytnuté z rozpočtu kraje (zahrnuje jak dotaci z nájemného s ÚZ 00051, tak rozvojovou investici s ÚZ 0004). Vzhledem k dosavadnímu vývoji čerpání této dotace odbor doporučuje v případě Nemocnice Jihlavy vyžádat si od ředitele bližší informaci o jejím předpokládaném čerpání ke konci roku, výši účetního zůstatku k 31.12.2007 účtu 916 - Investiční fond a jeho finančního krytí, resp. nekrytí.



Nemocnice
Investiční dotace na rok 2007
Zbývá
vyčerpat
investiční dotaci
za rok 2006
Zůstatek nečerpané dotace
celkem


Schválený
plán

Aktuální stav
čerpání


Zbývá vyčerpat




1
2
3=1-2
4
5=3+4
Havl. Brod
33 046
16 481
16 565
2 507
19 072
Jihlava
58 276
5 697
52 580
24 463
77 043
Pelhřimov
20 670
4 492
16 178
0
16 178
Třebíč
41 685
36 022
5 663
1 102
6 765
Nové Město
33 455
9 865
23 590
242
23 832
Celkem
187 132
72 557
114 576
28 314
142 890
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* změnu finančních plánů výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2007 dle materiálu RK-27-2007-65, př. 1;
* u nemocnic uvolnění účetního zůstatku investičního fondu vytvořeného na základě přídělu účetních odpisů k zajištění vyrovnanosti zúčtování nákladů vynaložených v roce 2007 na údržbu a opravy nemovitého majetku;
bere na vědomí
zprávu o hospodaření zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina za 1. pololetí 2007 dle materiálu RK-27-2007-65, př. 1 a zprávu nemocnic o provedených úsporných opatřeních.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor, ředitelé nemocnic
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz