Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-26-2007-65

RK-26-2007-65.doc  RK-26-2007-65pr1.xls  RK-26-2007-65pr2.xls  RK-26-2007-65pr4.xls  RK-26-2007-65pr5.doc
Číslo materiálu65
Číslo jednacíRK-26-2007-65
NázevNávrh na změnu finančního plánu na rok 2007 pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2007 vycházela Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (příspěvek na provoz). Zastupitelstvo schválilo na rok 2007 usnesením č. 0545/09/2006/ZK příspěvek ve stejné výši, jak tomu bylo v roce 2006. Za této situace byl finanční plán připraven se ztrátou v celkové výši 16 844 tis. Kč.
Tato situace nastala především v důsledku navýšení osobních nákladů při aplikaci nového zákoníku práce a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě - došlo k navýšení osobních nákladů o 10 798 tis. Kč.
Rada kraje schválila tento plán usnesením č. 0543/14/2007/RK, s tím, že uložila řediteli ZZS provést aktualizaci finančního plánu a předložit ji v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2007. Zároveň uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2007 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2007 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2007.
Návrh řešení V souladu se schválenými usneseními předložila zdravotnická záchranná služba aktualizovaný finanční plán, předpokládaný hospodářský výsledek nebyl změněn.

Výnosy
Vývoj tržeb od zdravotních pojišťoven je v porovnání se stejným obdobím minulého roku vyšší o 8%. Schválený plán tržeb pro rok 2007 byl v porovnání se skutečností minulého období snížen o 2 790 tis. Kč z důvodu plánovaného zahájení provozu Kardiocentra v Jihlavě. Vzhledem k posunu termínu zahájení činnosti bude předpokládaný celkový pokles výnosů cca 1 900 tis. Kč. Z toho důvodu dochází ke změně finančního plánu v položce tržeb, přičemž je zároveň přihlédnuto i k současnému růstu tržeb oproti stejnému období roku 2006. Upravený roční plán tržeb je stanoven na 59 000 tis. Kč. Ostatní výnosy rozpočtované ve skupině 64 se v porovnání s původním plánem i skutečností loňského období vyvíjí odlišně, tj. v porovnání s plánem jsou nižší o cca 19%, ovšem vzhledem k obsahu účtu 649 - ostatní výnosy (výnosy za škody od pojišťoven) není možno tento účet přesně rozpočtovat a v podstatě odráží skutečnost roku 2006. V novém návrhu plánu je tato položka nezměněna.
Celkové výnosy jsou upraveny na 190 155 tis. Kč - oproti původnímu plánu činí celkový nárůst 2 403 tis. Kč - jde o navýšení tržeb od zdravotních pojišťoven. Přehled frekvence zdravotních výkonů za rok 2007 je uveden v příloze RK-26-2007-65, př. 2.
Počet výjezdů za 1 - 6/2007 se zvýšil oproti stejnému období minulého roku (13 438) o 711 na 14 149. Počet ujetých km za 1 - 6/2007 se navýšil o 32 077 (celkem 528 151).
Je nutno konstatovat, že zvýšený počet zdravotních výkonů s sebou přináší nejen vyšší tržby, ale také zvýšení spotřeby zdravotnických prostředků (léků, SZM apod.), pohonných hmot, autosoučástek, olejů a revizí po daném počtu ujetých km atd.
Náklady
Celkové náklady dosahují 49,72% celkového ročního plánu.
Na základě vývoje skutečnosti došlo k úpravě jednotlivých nákladových položek rozpočtu.
Mzdové náklady
Oproti předpokládanému objemu mzdových prostředků, při jehož výpočtu byl zohledněn dopad nového zákoníku práce, dojde k dalšímu navýšení mzdových nákladů (bez ostatních osobních nákladů - OON) o cca 3 692 tis. Kč. Rozklad je uveden v příloze RK-26-2007-65, př. 3:
Mzdové náklady bez OON (dále jen Platy zaměstnanců) za 1 - 6/2006 dosáhly výše 44 758 tis. Kč, z toho tarifní platy 25 121 tis. Kč a přesčasová práce 2 480 tis. Kč (proplaceno 12 581 hodin, 2 500 hodin činila pohotovost na pracovišti, která je v letošním roce považována za práci přesčas). K 30. 6. 2006 bylo neproplaceno celkem 8 254 hodin, které se převáděly do dalšího pololetí.
Platy zaměstnanců za 7 - 12/2006 dosáhly výše 52 425 tis. Kč, z toho tarifní platy 24 797 tis. Kč a přesčasová práce 5 748 tis. Kč.
Platy zaměstnanců za 1 - 6/2007 dosáhly výše 49 769 tis. Kč, z toho tarifní platy 27 735 tis. Kč a přesčasová práce 3 537 tis. Kč ( proplaceno 16 287 hodin). K 30. 6. 2007 bylo neproplaceno celkem 8 373 hodin, které se převádí do dalšího pololetí.
Platy zaměstnanců za 7 - 12/2007 jsou nyní rozpočtovány ve výši 58 294 tis. Kč (odhad je přepočítáván stejným koeficientem nárůstu jaký byl v roce 2006 tj. 1,17). Platy zaměstnanců za 1 - 12/2007 jsou tedy odhadovány ve výši 108 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že neproplacené přesčasy jsou v obou letech téměř shodné a mzdové náklady jsou ve druhém pololetí roku vždy z důvodu zvýšeného čerpání dovolených, vyššího počtu státních svátků a proplacením přesčasové práce (vyrovnávacím obdobím je kalendářní rok) vyšší, jeví se předpoklad takové výše mzdových nákladů jako reálný.
Ostatní osobní náklady (OON) byly původně rozpočtovány ve výši 8 300 tis. Kč a odrážely plánovaný nárůst hodinové sazby pro lékaře pracujících "na dohody" od druhého pololetí. K plánované úpravě nedojde, rozdíl ve výši 1 600 tis. Kč je použit k částečné kompenzaci růstu hrubých mezd.
Ve skupině služeb došlo ke snížení rozpočtovaných nákladů o 495 tis. Kč u cestovních náhrad a dále u oprav a údržby (což jsou položky, které vykazují nižší úroveň čerpání rozpočtu do 30. 6. 2007), přičemž byl proveden přesun 250 tis.Kč do položky spotřeby materiálu a 245 tis. Kč do mzdových nákladů.
Spotřeba materiálu je v porovnání s plánem vyšší především z důvodu nákupu DDHM. Jde o nákup nábytku do nového objektu ZZS v Pelhřimově (na tuto akci byla krajem poskytnuta dotace ve výši 250 tis. Kč), dále nákup zdravotnických prostředků do 7 vozidel zakoupených v prosinci minulého roku a daných do provozu počátkem roku 2007, dále vybavení vysílacími zařízeními GPS a motorola. Ostatní spotřeba materiálu je téměř v souladu s plánem.
Další položkou, která má v porovnání s plánem zvýšené čerpání k 30. 6. je položka ostatních nákladů skupiny 54. Důvodem je to, že většina úhrad proběhne jednorázově na počátku roku (např. pojištění, ČTÚ), ale celková plánovaná částka by měla být v rámci roku dodržena. Ostatní položky nákladů jsou téměř v souladu v předloženým plánem.

Závěrečný sumář úpravy rozpočtu:
Výnosy:
Původní rozpočet 187 752 tis. Kč
Změna na 190 155 tis. Kč
Rozdíl 2 403 tis. Kč
Náklady:
Původní rozpočet 204 596 tis. Kč
Změna na 206 999 tis. Kč
Rozdíl 2 403 tis. Kč.

Výše příspěvku na provoz pro ZZS nebyla při schvalování rozpočtu na rok 2007 řešena, příspěvek byl schválen ve stejné výši, jak tomu bylo v roce 2006 s tím, že finanční dopad bude nutné dořešit v roce 2007 při přípravě finančního plánu na toto období.
Radě kraje se navrhuje doporučit zastupitelstvu schválit poskytnutí neinvestiční dotace pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 16 844 tis. Kč na pokrytí navýšení provozních nákladů (osobní náklady) v roce 2007 oproti roku 2006.

Dále materiál řeší žádost ZZS kraje Vysočina o poskytnutí dotace na investice na nákup 3 ks zásahových vozidel ve výši 5 700 tis. Kč dle materiálu RK-26-2007-65, př. 5.
ZZS dle investičního plánu z fondu reprodukce zrealizuje nákup 4 ks sanitních vozidel v celkové výši 7 600 tis. Kč. Vzhledem k tomu, že organizace potřebuje pro udržení prosté obnovy vozového parku nakoupit v každém roce 7 ks sanitních vozidel, předložila žádost o poskytnutí investiční dotace. Důvodem je skutečnost, že jsou sanitní vozidla při svém provozu vystavena extrémnímu namáhání při plnění požadavku na rychle dostupnou přednemocniční péči. Po celou dobu používání však musí splňovat přísná kriteria na bezpečnost a spolehlivost provozu. ZZS tedy zpracovala plán pro obnovu vozového parku, jehož cílem by mělo být dosažení takové stavu, kdy budou zásahové vozy vyřazeny z provozu při dosažení stáří 8 let v ostrém provozu nebo ujetí 180 tis. km (v nejzazším případě 200 tis. km). Časový limit by neměl být překročen v žádném případě - po dosažení stáří 8 roků v provozu a ujetí výše zmíněného počtu kilometrů totiž vlivem opotřebování materiálů a koroze se výrazně snižuje procento spolehlivosti, která je pro dojezd vozidel záchranné služby prvořadá. Celý systém je navíc opatřen bodovací stupnicí, dle které je řešen postupný přesun opotřebovaných vozidel z ostrého provozu do zálohy a následně k vyřazení.
Vzhledem k tomu, že plánovaný zůstatek fondu reprodukce k 31. 12. 2007 činí cca 3 700 tis. Kč, není organizace schopna z vlastních zdrojů požadovaný nákup ve výši 5 700 tis. Kč pokrýt.
StanoviskaEkonomický odbor:
ZZS je organizace, u níž náklady na činnost přesahují částku 200 mil. Kč a z velké části jsou hrazeny z rozpočtu zřizovatele. Z tohoto pohledu je zřejmé, že každé procento požadovaného zvýšení příspěvku na provoz je významnou zátěží pro rozpočet zřizovatele. Nárůst příspěvku mezi lety 2005 a 2007 dosahuje 146,8 % (!), v absolutním vyjádření jde o 46,3 mil. Kč (v roce 2005 byl schválený rozpočet 99 mil. Kč a při akceptaci požadované částky by příspěvek na provoz ZZS v roce 2007 dosáhl výše 145,332 mil. Kč). Dle EO je tato akcelerace neakceptovatelná, neboť nemá obdobu v žádné jiné organizaci zřizované krajem, neodpovídá ani zvýšení výkonů této organizace a zejména ani meziročnímu vývoji v daňových příjmech kraje. Zvyšování příspěvku na provoz u ZZS tak zákonitě vede ke zvyšování běžných výdajů, snižuje se objem kapitálových (investičních) výdajů, a to znamená omezení rozvoje kraje v jiných oblastech. Je nezbytné, aby se na zvýšení nákladů podílela i sama organizace.
K návrhu na rozpočtové opatření v oblasti poskytnutí dotace na investice ve výši 5,7 mil. Kč má EO názor, že tato potřeba měla být řešena v rámci rozdělení kapitálových výdajů 80 mil. Kč schváleného rozpočtu kapitoly Zdravotnictví. Při rozdělování této položky je třeba pamatovat i na potřeby ZZS.
Praxe řešit investiční a neinvestiční potřeby žádostí o provedení dodatečných rozpočtových změn je nežádoucí. Dochází tak ke skrytému, "nenápadnému" nárůstu rozpočtu, na kterém se však staví v dalším období.
Aktuální stav položky Nespecifikovaná rezerva po poslední RK č. 25 ze dne 21. 8. je 32,257 mil. Kč, požadavek celkem dosahuje výše 22,544 Kč.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* poskytnout:
- neinvestiční dotaci pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 16 844 tis. Kč na pokrytí navýšených provozních nákladů v roce 2007 oproti roku 2006;
- investiční dotaci pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 5 700 tis. Kč na pokrytí nákladů na nákup 3 ks sanitních vozidel;
* schválit:
- v rámci výdajové časti rozpočtu kraje na rok 2007 zvýšení kapitoly Zdravotnictví, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položky 5331 - Neinvestiční příspěvek zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 16 844 tis. Kč na pokrytí navýšených provozních nákladů Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace v roce 2007 oproti roku 2006 se současným snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j. n. , položka Nespecifikovaná rezerva ve stejném objemu 16 844 tis. Kč
- v rámci výdajové časti rozpočtu kraje na rok 2007 zvýšení kapitoly Zdravotnictví, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položky 6351 - Investiční dotace zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 5 700 tis. Kč na pokrytí nákladů na nákup 3 ks sanitních vozidel pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci v roce 2007 se současným snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j. n. , položka Nespecifikovaná rezerva ve stejném objemu 5 700 tis. Kč;
a za podmínky výše uvedeného
schvaluje
* zvýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace o částku 16 844 tis. Kč s určením na pokrytí provozních nákladů na rok 2007;
* zvýšení závazného ukazatele "Investiční dotace" pro Zdravotnickou záchrannou službu, příspěvkovou organizaci o 5 700 tis. Kč v souvislosti s nákupem 3 ks sanitních vozidel;
* zvýšení závazného ukazatele "Limit prostředků na platy" o 3 692 tis. Kč dle materiálu
RK-26-2007-65, př. 1;
* změnu investičního plánu Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace dle materiálu RK-26-2007-65, př. 4;
bere na vědomí
zprávu o hospodaření Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, p. o. za 1. pololetí 2007 dle materiálu RK-26-2007-65, př. 1.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor, ředitel Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz