RK-23-2007-56.doc RK-23-2007-56pr1.doc RK-23-2007-56pr2.doc RK-23-2007-56pr3.doc | |
Číslo materiálu | 56 |
Číslo jednací | RK-23-2007-56 |
Název | Zpráva o činnosti v samostatné působnosti při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA) a při integrovaném povolení (IPPC). |
Zpracoval | J. Klečanský, I. Koutníková, L. Vávrová |
Předkládá | J. Joneš |
Počet příloh | |
Popis problému | Usnesením rady kraje 119/09/2002/RK ze dne 12. 03. 2002 bylo odboru životního prostředí uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen "zákon o EIA"). Usnesením rady kraje 192/08/2003/RK ze dne 11. 3. 2003 bylo odboru životního prostředí uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako účastníka řízení o vydání integrovaného povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (dále jen "zákon o IPPC"). V obou případech bylo odboru životního prostředí uloženo podávat o činnosti zprávy radě kraje. Text obou usnesení je v příloze č. 3 RK-23-2007-56. Vzhledem novelám výše citovaných zákonů a dalším změnám je potřebná aktualizace uložení úkolů odboru životního prostředí v samostatné působnosti. |
Návrh řešení | Zpráva o činnosti Posuzování vlivů na životní prostředí (dle zákona o EIA) Podle zákona o EIA zajišťoval odbor životního prostředí v období leden - červen 2007 zastupování kraje v samostatné působnosti u procesů posuzování záměrů vedených Ministerstvem životního prostředí. Jednalo se o 4 záměry posuzování vlivů na životní prostředí. Odbor v samostatné působnosti zajišťoval zejména zveřejnění informací veřejnosti, účastnil se veřejných projednávání apod. Záměry včetně jejich současného stavu jsou uvedené v příloze č. 1 materiálu RK-23-2007-56. Ve sledovaném období bylo dále odborem životního prostředí jako příslušným úřadem zahájeno zjišťovací řízení u 67 záměrů. Proces posuzování byl odborem zajišťován jak v přenesené působnosti, tak na základě výše zmíněného usnesení i v samostatné působnosti. Detailní přehled posuzovaných záměrů je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://eia.cenia.cz/eia/info.php?id=VYS. V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a všechny procesní písemnosti. Celkem bylo 46 procesů ukončeno ve zjišťovacím řízení (dle § 7 zákona o EIA) s tím, že záměr nepodléhá dalšímu posuzování. Posuzování osmi záměrů pokračovalo úplným procesem EIA, z toho jeden proces je již ukončen stanoviskem, od jednoho záměru investor ustoupil, ostatní procesy v současné době dále probíhají. Novým stavebním zákonem bylo od 1. 1. 2007 zahájeno posuzování dle zákona o EIA také regulačních plánů, které obsahují záměry, jež by byly jinak předmětem samostatného posuzování. Ve sledovaném období byly posouzeny 2 regulační plány. Oba procesy byly ukončeny ve zjišťovacím řízení. (Tyto procesy nejsou evidovány v informačním systému EIA). Dále byly v uvedeném období posuzovány koncepce z hlediska vlivu na životní prostředí. Ve všech případech se jednalo o posuzování územních plánů obcí (30 zadání územních plánů). Přehled posuzovaných územních plánů je uveden v informačním systému na internetu na stránce http://www.ceu.cz/EIA/SEA/UPD/Default.aspx. Z výše uvedeného vyplývá, že za hodnocené období došlo v oblasti posuzování dle zákona EIA k podstatnému nárůstu četnosti posuzování záměrů. Zatímco v předchozích letech 2004 - 2006 byl roční počet procesů posuzování záměrů v průměru 56, za první pololetí 2007 se jedná již o 67 procesů, což představuje trend s více než dvojnásobným nárůstem agendy. Současně se zvyšováním počtu procesů dochází i ke zvyšování počtu procesů, které musí být na základě novely zákona o EIA posuzovány od 1. 1. 2007 celým procesem EIA (např. některé chovy hospodářských zvířat) a tím dochází i ke zvyšování náročnosti posuzování. Z posuzovaných záměrů se nejčetněji vyskytovaly rozšíření a přeložky silnic, kanalizačních sítí a výstavby prodejen a skladů. Z hlediska samostatné působnosti se žádný záměr ani koncepce neukázaly regionálně významné a odbor neobdržel k žádnému záměru či koncepci rozporná stanoviska, proto nebylo nutné předkládat žádný záměr či koncepci Radě kraje k rozhodnutí o dalším postupu v samostatné působnosti. K nejproblematičtějším záměrům, avšak jen s místním významem a bez rozporných stanovisek, patřil záměr "Rozšíření skládky Výskytná nad Jihlavou, II.etapa výstavby", který bude dále posuzován dle zákona EIA (podrobnosti na internetové stránce http://eia.cenia.cz/eia/info.php?id=VYS270). Mediálně sledovaný byl pak proces k záměru "Snížení emisí ze sušárny dřevních třísek Schenkmann&Piel technologií UTWS a suchým elektrofiltrem, změna kotle na spalování biomasy, KRONOSPAN CR,s.r.o.", jehož realizací byl odstraněn jeden z problematických zdrojů znečištění ovzduší v kraji, odbor životního prostředí tento proces v průběhu opakovaně konzultoval s resortním radním, z pohledu kraje bylo nanejvýš potřebné, aby byl záměr v co nejkratším termínu realizován (podrobnosti jsou na internetové stránce http://eia.cenia.cz/eia/info.php?id=VYS216) Integrovaná prevence (IPPC) Podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci (IPPC), bylo v prvém pololetí 2007 odborem životního prostředí vedeno celkem 19 správních řízení o vydání komplexního integrovaného povolení a 17 řízení o změně nebo podstatné změně integrovaného povolení, kde byl kraj Vysočina dotčeným územně samosprávným celkem (přehled je v příloze č. 2 materiálu RK-23/2007-56). Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci ukládá provozovatelům zařízení spadajících pod působnost tohoto zákona získat integrované povolení. Konečným termínem pro povolení všech zařízení spadajících pod působnost zákona o integrované prevenci je 30. 10. 2007. Nová zařízení musí získat integrované povolení před stavebním povolením. Na území kraje je evidováno 73 zařízení v režimu IPPC. K dnešnímu dni je podáno 70 žádostí a vydáno 56 integrovaných povolení. Detailní přehled posuzovaných záměrů je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://www.env.cz/ippc. V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a zákonem stanovené procesní písemnosti. O podstatných záměrech jsou v rámci samostatné působnosti vždy předem elektronicky informováni kontaktní pracovníci odborů lesního a vodního hospodářství a zemědělství, regionálního rozvoje a majetkového na zhodnocení, zda uvedený záměr není v rozporu s programy rozvoje kraje. Ani zde se žádný záměr neukázal natolik regionálně závažný či problematický, aby jej bylo zapotřebí předkládat radě kraje k rozhodnutí o dalším postupu v samostatné působnosti. Navrhuje se, aby rada vzala tuto zprávu na vědomí. Z důvodů v části popisu problému naznačených změn a v zájmu přehlednosti se navrhuje aktualizace pověření odboru životního prostředí k plnění úkolů kraje dle zákona o EIA a podle zákona o integrované prevenci (IPPC) zrušením dvou stávajících usnesení a vydáním nového usnesení s uložením úkolů odboru životního prostředí v samostatné působnosti a za účelem jejich plnění i nového zmocnění k zastupování kraje (zejména účastí při veřejných projednáváních záměrů apod.). |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí předloženou zprávu o činnosti v samostatné působnosti při integrovaném povolování a při posuzování vlivů na životní prostředí; schvaluje zrušení usnesení 119/092002/RK a usnesení 192/08/2003/RK; ukládá Odboru životního prostředí krajského úřadu kraje Vysočina v souladu s § 59 odst. 1 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení): * plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci; * aby v případě posuzování regionálně významného záměru nebo rozporných stanovisek informoval radu kraje prostřednictvím příslušného resortního radního; * předkládat radě zprávu o činnosti v uvedené věci za uplynulé pololetí vždy do 15. července a 15. ledna; zmocňuje odbor životního prostředí krajského úřadu k zastupování kraje jako dotčeného územního samosprávného celku ve věcech podle zákona č. 100/2001 Sb., zákon o posuzování vlivů na životní prostředí a ve věcech podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci. |
Odpovědnost | odbor životního prostředí |
Termín | průběžně |