Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-23-2007-47

RK-23-2007-47.doc  RK-23-2007-47pr1.doc
Číslo materiálu47
Číslo jednacíRK-23-2007-47
NázevZáměr na stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2008
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuV měsíci listopadu připravuje odbor dopravy a silničního hospodářství (dále jen ODSH) s dopravci předběžné projednání dopravní obslužnosti území kraje Vysočina k uzavření dodatků smluv o závazku veřejné služby pro rok 2008. K vedení těchto jednání je nutné znát záměr kraje Vysočina na rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) stanovený objemem finančních prostředků a počtem km na zajištění ZDO území kraje pro rok 2008.
Stanovení rozsahu dopravní obslužnosti musí předcházet stanovení objemu finančních prostředků v rozpočtu kraje Vysočina na rok 2008. Rozsah ZDO pro území kraje, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.
Základní právní normou upravující oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou linkovou osobní dopravu je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou drážní osobní dopravu je zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen drážní zákon), včetně prováděcích vyhlášek.
Nástrojem je právní institut závazku veřejné služby, jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Závazek veřejné služby je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2007 zajišťuje ZDO ve veřejné linkové osobní dopravě (dále jen VLOD) 22 dopravců a ve veřejné drážní osobní dopravě (dále jen VDOD) 2 dopravci. Závazek veřejné služby sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem.
V rozpočtu pro rok 2007 jsou alokovány následující finanční prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům:
paragraf 2221- Provoz veřejné silniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 229 020 tis. Kč.
Paragraf 2221 - úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 23 000 tis. Kč. VLOD
paragraf 2242- Provoz veřejné železniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 253 960 tis. Kč.
paragraf 2242- úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 7 000 tis. Kč. VDOD
Podle stávajících ukazatelů budou v roce 2007 finanční prostředky na provoz veřejné silniční dopravy a provoz veřejné železniční dopravy vyčerpány.

Částky schválené pro stávající rok byly použity jako základ výpočtu pro záměr rozsahu ZDO na rok následující.
Současně mají obce v kraji Vysočina v roce 2007 uzavřeny s dopravci smlouvy na ostatní dopravní obslužnost (ODO) v objemu přibližně 25 mil. Kč, a tím vázány vlastní finanční prostředky.
Návrh řešení A) Veřejná linková osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy VLOD se ukázal v roce 2007 jako odpovídající.

A1) Zkušební provozy:
V průběhu roku 2006 řešil ODSH 81 požadavků obcí, v celkovém finančním objemu asi 1 mil. Kč, které nastávaly v případech změn lokalizace pracovních příležitostí, ve vymezení spádovosti škol, stanovení objízdných tras z důvodu oprav komunikací apod. Tyto požadavky obcí, byly průběžně řešeny. Přesto zůstalo nevyřešeno asi 25 požadavků z důvodu nesplnění charakteru ZDO. Za rok 2007 k 30. 6. 2007 řešil ODSH 13 požadavků ve finančním vyjádření asi 50 tis Kč.
V říjnu 2006 byl v Radě kraje Vysočina projednán obsáhlý materiál, který se týkal dopravní obslužnosti území kraje Vysočina. Součástí tohoto materiálu byl postup pro řešení požadavků na změny v dopravní obslužnosti. Tento postup byl radou kraje schválen usnesením č. 1418/30/2006/RK a zavádí zkušební provoz na ověření oprávněnosti požadavku.
Na základě tohoto postupu schváleného radou kraje, bylo od počátku roku 2007 zavedeno celkem 9 zkušebních provozů, které jsou počínaje červnem 2007 postupně vyhodnocovány. Z předběžných vyhodnocení je možné odhadnout, že opodstatnění budou mít asi dva zkušební provozy, které budou po vyhodnocení zařazeny do ZDO. Předběžný odborný odhad těchto spojů bude představovat objem prokazatelné ztráty v roce 2008 ve výši 390 tis Kč a 30 000 km. Lze předpokládat vznik dalších požadavků na zkušební provozy a to zejména po 1. 9. 2007 v souvislosti se změnami ve školské síti.

Další požadavky na rok 2008 mimo zkušební provozy.

A2) Střítež:
V průběhu roku 2006 vyvstala potřeba zajištění osobní dopravy do nové průmyslové oblasti u obce Střítež, na základě požadavků vznesených firmami Automotive Lighting, s.r.o. a Jipocar, spol. s r.o. za účelem dopravy svých zaměstnanců. První jednání obě firmy vedly se Statutárním městem Jihlava a později i s krajem Vysočina. Dopravní podnik města Jihlava, a.s. (dále DP Jihlava) zavedl jako výsledek jednání čtyři spoje od 1. 7. 2006. Ztrátu na těchto spojích nese Statutární město Jihlava. Jak byly postupně rozšiřovány výrobní kapacity v této oblasti, byly zástupci firem zvyšovány požadavky na počet spojů. V současné době je potřeba 18 spojů v pracovní den, což představuje 8096 km za rok 2007 mimo katastr města Jihlava. Odborný odhad prokazatelné ztráty činí 210 tis Kč za rok 2007 vyčíslený DP Jihlava.
Výsledkem všech jednání, kterých se zúčastnili i zástupci kraje Vysočina, je zajištění dopravy od 1. 7. 2007, 18 spoji DP Jihlava. Toto řešení se jeví jako ekonomicky nejvýhodnější. Na úhradě prokazatelné ztráty se budou podílet rovným dílem Automotive Lighting, s.r.o., Jipocar, spol. s r.o. a kraj Vysočina. Pro letošní rok bude ODSH řešit podíl kraje Vysočina (35 tis Kč) z kapitoly svého rozpočtu. Realizace navýšení spojů nepředpokládá navýšení finančních prostředků na kapitole doprava rozpočtu na rok 2007. S DP Jihlava je uzavřen dodatek ke stávající smlouvě o závazku veřejné služby. Firmy Automotive Lighting, s.r.o. a Jipocar, spol. s r.o. uzavřou s DP Jihlava samostatné obchodní smlouvy ve smyslu svých stanovisek.
Pro rok 2008 předpokládáme stejný objem dopravy - 2700 km a 72 tis Kč hrazených z prostředků kraje, což představuje 1/3 celkového objemu této dopravy. Tento objem dopravy navrhuje ODSH zahrnout do záměru rozsahu základní dopravní obslužnosti na rok 2008.

A3) Dopravní terminál Havlíčkův Brod:
V prosinci 2007 se předpokládá otevření nového dopravního terminálu v Havlíčkově Brodě. Autobusové nádraží bude přemístěno k železniční stanici. Přemístěním autobusového nádraží budou všechny spoje VLOD prodlouženy asi o 1 km. U spojů zařazených do ZDO prodloužení představuje 63500 km za rok a odhad prokazatelné ztráty vyčíslený dopravci činí 890 tis Kč pro rok 2008 za spoje zařazené do ZDO. Změny licencí a jízdních řádů budou provedeny k 9. 12. 2007. Zvýšené náklady za období 9. 12. až 31. 12. 2007 ponesou dopravci.

A4) Přestupný rok 2008:
Rok 2008 bude přestupný a počet pracovních dní bude 253. Oproti roku 2007 to znamená navýšení o dva pracovní dny.
Ve VLOD je toto navýšení vyčísleno 123 500 km a 1 825 tis Kč.

A5) Vliv inflace:
Viz materiál RK-23-2007-47, př.1.


V průběhu 2. pololetí roku 2006 byl uveden do provozu "Systém pro podporu dopravní obslužnosti". Systém dodala firma VARS BRNO se subdodávkou od firmy CHAPS Brno. Skládá se ze dvou částí - mapová část a SPADO - analýzy a optimalizace. Pomocí tohoto systému byla provedena prověrka souběhů VLOD a VDOD a bylo potvrzeno, že v kraji Vysočina nejsou souběhy VLOD a VDOD.

V rámci prověrky možných úspor finančních prostředků určených pro financování ZDO kraje Vysočina, byla ODSH provedena analýza vyúčtování jednotlivých dopravců, s nimiž má kraj uzavřenu smlouvu o zabezpečování ZDO. Prověřeni byli dopravci ČSAD Jindřichův Hradec a.s., Bítešská dopravní společnost spol. s r.o., CONNEX Východní Čechy a.s. a ICOM transport a.s. Analyzováno bylo celkem 140 spojů, které vykazovaly tržbu nižší než 4 Kč/km, což představuje průměrnou obsazenost autobusu čtyřmi cestujícími za plné jízdné nebo 12 žáky za žákovské jízdné, případně kombinaci obou kategorií cestujících.
Z prověrky vyplynulo, že případné úspory v objemu do 150 tis Kč za rok by byly naprosto neadekvátní zhoršení dopravní obslužnosti dotčených obcí.

Podle smlouvy o závazku veřejné služby provádí ODSH ve spolupráci s externím kontrolorem finanční kontroly použití finančních prostředků poskytnutých dopravci na úhradu prokazatelné ztráty.


Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné linkové osobní dopravě:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Nárůst finančního objemu v %
varianta 1
Rozsah ZDO v úrovni roku 2007
Maximálně do 229 020 tis Kč a 15,0 mil km
0
varianta 2
Rozsah ZDO v úrovni roku 2007 zvýšený o index všeobecné inflace 3% (materiál RK-23-2007-47, př.1)
235 890 tis Kč a 15,5 mil km
3
varianta 3
Varianta 2 + body A1 až A4
239 070 tis Kč a 15,8 mil km
4

Žákovské jízdné zvýšené o 1%
23 230 tis Kč
1

Varianta 1: Tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2007, ale nepostihuje index inflace a změny v dopravní obslužnosti uvedené pod body A1) až A4). Vzniká zde nebezpečí zvýšení tarifů v rámci výměru Ministerstva financí ČR o věcně usměrňovaných cenách, nebo ke snížení počtu ujetých km v rámci ZDO asi o 465 tis. km a tím i snížení počtu spojů.
Tato varianta v sobě skrývá riziko snížení rozsahu ZDO oproti stavu roku 2007. Zvýšené náklady vlivem inflace snižují dopravcům přiměřený zisk a nezabezpečuje obnovu vozového parku (v současné době je průměrné stáří autobusů zajišťujících ZDO v kraji Vysočina 10 let)

Varianta 2: tato varianta zohledňuje vliv všeobecné inflace, kterou ODSH odhaduje dle materiálu RK-23-2007-47, př.1, ve výši 3%. Varianta by měla zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2007 a zajišťuje částečně tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna. Neřeší však změny v dopravní obslužnosti zachycené pod body A1) až A4)

Varianta 3: tato varianta vystihuje vliv inflace dle materiálu RK-23-2007-47,př.1, ve výši 3% a ostatní změny v dopravní obslužnosti, dle bodu A1) až A4). Tato varianta by měla zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2007 a zajišťuje částečnou tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna. Pokrývá i změny v dopravní obslužnosti vyřešené v roce 2007 a přecházející do roku 2008.

Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až květen 2007 předpokládáme, že budou finanční prostředky roku 2007 vyčerpány. Z porovnání let 2007/2006 za období leden až květen, je zřejmý mírně rostoucí trend indexem 1,01. Z těchto důvodů předpokládáme, že pro rok 2008 bude potřeba finančních prostředků na žákovské jízdné ve výši 23 230 tis Kč.

Poznámka: V roce 2008 se předpokládá zpoplatnění (mýto) na komunikaci I/38. Rozsah spojů VLOD zařazených do ZDO je 971 000 km a při mýtu 2,60 Kč/km je objem finančních prostředků ve výši 2 525 tis Kč. Tyto finanční prostředky se přímo promítnou do nákladů dopravců.

B) Veřejná drážní osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní osobní dopravou (dále VDOD) se ukázal v roce 2007 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. Tato skutečnost byla potvrzena i výsledkem dotazníkové ankety. V březnu a dubnu roku 2007 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů) a zástupců krajského centra Českých drah, a.s. pro kraj Vysočina a zástupců Jindřichohradeckých místních drah, a.s. a zástupce kraje Vysočina. Při těchto jednáních byly se zástupci obcí projednány požadavky na změny jízdních řádů i na zvýšení rozsahu drážní dopravy. Koncem srpna 2007 ODSH dále připravuje koordinační porady o návaznostech jízdních řádů VDOD a VLOD za účasti dopravců v drážní a linkové dopravě s cílem upřesnit návaznosti jízdních řádů.
Situace v drážní dopravě je komplikovanější než v linkové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád tvoří a schvalují České dráhy a dálkovou dopravu (rychlíky) objednává Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh. Z toho se pak odvíjí regionální doprava. Po novele drážního zákona účinné od 1. 5. 2004, kraj již nepředkládá návrhy na změny jízdního řádu regionální dopravy, ale může pouze vznášet připomínky k jízdnímu řádu.

B1) Přestupný rok 2008:
Rok 2008 bude přestupný a počet pracovních dní bude 253. Oproti roku 2007 to znamená navýšení o dva pracovní dny.
Ve VDOD je toto navýšení vyčísleno 15,5 tis vlkm a 877 tis Kč.


B2) Vliv inflace:
ODSH i ve VDOD posuzoval vliv inflace na záměr rozsahu ZDO na rok 2008. Inflační vlivy uvedené v materiálu RK-23-2007-47, př.1 je možné uplatnit i v této oblasti. Zvláště je třeba podtrhnout zvýšení cen elektrické energie o 9% v roce 2006 a trend zvyšování cen elektrické energie je možné pozorovat i v roce 2007. Vzhledem k tomu, že v kraji Vysočina je asi 50% tratí elektrifikováno, není možné tento vliv pominout a je zahrnut do celkové inflace.
Pro úvahu rozsahu ZDO 2008 navrhuje ODSH počítat s mírou všeobecné inflace 3% v roce 2007 (podkladový materiál RK-23-2007-47, př.1).

Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní osobní dopravě:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Nárůst finančního objemu v %
varianta 1
Rozsah ZDO ponechat v úrovni finančního objemu roku 2007 2007.
253 960 tis Kč a 4,4 mil vlkm
0
varianta 2
Rozsah ZDO v úrovni roku 2007 zvýšený o index všeobecné inflace 3% (materiál RK-23-2007-47, př.1)
261 580 tis Kč a 4,6 mil vlkm
3
varianta 3
Rozsah ZDO v úrovni roku 2007 zvýšený o index všeobecné inflace 3% (materiál RK-23-2007-47, př.1) + vliv bodu B1)
263 610 tis Kč a 4,6 mil vlkm
4

Žákovské jízdné
7 000 tis Kč
0

Varianta 1: tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2007, ale nepostihuje index inflace a zejména nárůst cen pohonných hmot a elektrické energie.
Z těchto důvodů by mohlo dojít ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO asi o 164 178 vlkm.

Varianta 2: tato varianta zohledňuje vliv všeobecné inflace, která je dle materiálu RK-23-2007-47, př.1, ve výši 3%. Nepostihuje však vliv bodu B1).
Z těchto důvodů by mohlo dojít ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO asi o 34 460 vlkm.

Varianta 3: tato varianta lépe vystihuje vliv inflace a bodu B1) a zabezpečuje zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu ujetých vlkm jako v roce 2007

Poznámka: Předběžné odborné odhady prokazatelné ztráty drážních dopravců na rok 2008 jsou ve výši 268 763 tis Kč.

Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až duben 2007 předpokládáme, že budou finanční prostředky na rok 2007 postačovat s rezervou. Z porovnání let 2007/2006 za období leden až duben, je zřejmý mírně rostoucí trend indexem 1,01. I přes tento mírný nárůst předpokládáme, že pro rok 2008 bude postačovat stejný objem finančních prostředků, tj. 7 000 tis.Kč.
StanoviskaODSH navrhuje pro VLOD variantu 3 z toho důvodu, že tato varianta vystihuje vliv inflace a vyššího počtu pracovních dní v roce 2008 a další změny v dopravní obslužnosti, které nastaly v průběhu roku 2007 a které ODSH řešil a generuje tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku
a
pro VDOD variantu 3 z toho důvodu, že tato varianta vystihuje vliv inflace a vyššího počtu pracovních dní v roce 2008 a zabezpečuje zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu ujetých vlkm jako v roce 2007.

Dopravní komise Rady kraje Vysočina projednala návrhy ODSH k financování dopravní obslužnosti v kraji Vysočina pro rok 2008 na svém zasedání č. 4/2007 konaného dne 22. 6. 2007 a přijala usnesení č. 003/04/2007/DK, kterým nedoporučuje radě kraje schválit variantu č.1.

Ekonomický odbor navrhuje pro VLOD variantu 1 a pro VDOD variantu 1, a to s ohledem na očekávaný napjatý rozpočet kraje Vysočina na rok 2008.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
předložený materiál RK-23-2007-47 a
ukládá
odboru dopravy a silničního hospodářství rozpracovat v případě veřejné linkové osobní dopravy variantu 3 a v případě veřejné drážní osobní dopravy variantu 3 pro stanovení rozsahu ZDO kraje Vysočina na rok 2008 a předložit Radě kraje Vysočina k projednání.
Odpovědnost ODSH
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz