Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-21-2007-46

RK-21-2007-46.doc
Číslo materiálu46
Číslo jednacíRK-21-2007-46
NázevVypracování předběžné studie proveditelnosti možností naplnění POH kraje Vysočina - variantní studie proveditelnosti
Zpracoval Z. Fixa
Předkládá P. Hájek
Počet příloh
Popis problémuDne 23. února 2007 se v budově Krajského úřadu kraje Vysočina konala koordinační porada zástupců měst a významných firem podnikajících v oblasti služeb odpadového hospodářství na území kraje Vysočina. Důvodem konání porady bylo řešení plnících se skládek komunálního odpadu a možnosti řešení modernějšího nakládání s komunálními odpady v návaznosti na Plán odpadového hospodářství kraje a možnosti financování projektů z prostředků Evropské unie. Z této porady vzešla pracovní skupina složená ze zástupců měst a privátního sektoru zastupující všechny oblasti kraje. Úkolem pracovní skupiny je najít cesty nakládání s komunálním odpadem tak, aby byl naplněn plán odpadového hospodářství měst a zároveň také Plán odpadového hospodářství kraje Vysočina. Z pracovního jednání konaného dne 16. března 2007 vyplynula nutnost zpracování studie proveditelnosti, která by vytipovala ekonomicky efektivní a zároveň ekologicky přijatelné, dostupné technologie a systémy nakládání s odpady, které by vedly ke výšení využívání odpadů a zároveň snížily ukládání odpadů na skládky. Dle požadavku pracovní skupiny byla předložena firmami FITE a.s., ZERA o.s. a EAV z.s.p.o. nabídka na zpracování předběžné studie proveditelnosti, která variantně posoudí možnosti naplnění POH kraje (viz RK-21-2007-46, Př.1).
Návrh řešení Při hledání řešení se narazilo na problém s autorskými právy a s mírou angažovanosti kraje do řešení problémů, které leží v komunální sféře. Na základě toho vyplynuly varianty řešení:
Varianta 1
Kraj Vysočina zadá zakázku kraje Vysočina malého rozsahu dle Pravidel Rady Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina ze dne 27. 6. 2006. Výstup z této zakázky bude oprávněn užívat a dále s ním nakládat (mj. bude oprávněn poskytnout tento výstup dalším subjektům).

Odbor životního prostředí navrhuje uvolnit z nespecifikované rezervy částku 150 000,-Kč na realizaci akce "Vypracování předběžné studie proveditelnosti " podle Varianty 1.

Varianta 2
Variantní studii proveditelnosti zpracuje resp. nechá zpracovat jiný subjekt (např. město). Kraj si od tohoto subjektu, který bude vlastníkem práv k variantní studii proveditelnosti, právo se studií nakládat odkoupí.

Odbor životního prostředí navrhuje uvolnit z nespecifikované rezervy částku 50 000,-Kč na realizaci akce "Vypracování předběžné studie proveditelnosti " podle Varianty 2.

Varianta 3
Variantní studii proveditelnosti zpracuje soukromý subjekt. Kraj Vysočina zadá zakázku kraje Vysočina malého rozsahu dle Pravidel Rady Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina ze dne 27. 6. 2006 na získání licence k tomuto produktu přímo od zpracovatele.

Odbor životního prostředí navrhuje uvolnit z nespecifikované rezervy částku 50 000,-Kč na realizaci akce "Vypracování předběžné studie proveditelnosti " podle Varianty 3.
Varianta 4
Kraj Vysočina poskytne konkrétnímu subjektu na základě jeho žádosti dotaci v režimu podpory malého rozsahu ve smyslu Nařízení Komise (ES) 1998/2006. Podmínkou poskytnutí dotace bude udělení licence k výsledku činnosti (variantní studii proveditelnosti), na kterou byla dotace poskytnuta.

Odbor životního prostředí navrhuje uvolnit z nespecifikované rezervy částku 50 000,-Kč na realizaci akce "vypracování předběžné studie proveditelnosti " podle Varianty 4.

Navrhujeme jistou angažovanost kraje v řešení problému výše popsaného, neboť jinak není jisté, že obce a podniky v kraji budou mít dostatečně razantní přístup, aby zvládly připravit projekt řešení a to tak, aby na něj ještě mohly využít prostředků z evropských fondů. Na druhou stranu kraj Vysočina není na rozdíl od obcí a měst vlastníkem komunálního odpadu a tudíž nemá právo vměšovat se do samosprávných rozhodování jiných municipalit v oblasti nakládání s komunálními odpady. Proto doporučujeme variantu č. 2, tedy angažovanost kraje formou odkupu licence nakládat s výsledky tak, abychom pomohli obcím s realizací jimi vybraných způsobů nakládání s odpady.
StanoviskaEkonomický odbor k výše uvedenému návrhu řešení dodává, že v případě schválení některé z možných variant je třeba předložit radě kraje v samostatném materiálu návrh na zdrojové krytí akce "Vypracování předběžné studie proveditelnosti možností naplnění POH kraje Vysočina". Dále odbor ekonomický navrhuje uvolnit finanční prostředky na vypracování předběžné studie proveditelnosti z kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položka Strategické a koncepční materiály.

Odbor regionálního rozvoje
Finanční náklady na zpracování studie proveditelnosti systému nakládání s odpady v kraji Vysočina není vzhledem k ukončení podobných aktivit projektu možné hradit z projektu "Partnerství pro Vysočinu".

Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
možné varianty řešení a
ukládá
odboru životního prostředí realizovat akci "Vypracování předběžné studie proveditelnosti" dle varianty .....materiálu RK-21-2007-46.
Odpovědnost OŽP
Termín 30. 6. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz