Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-20-2007-68

RK-20-2007-68.doc  RK-20-2007-68pr1.xls
Číslo materiálu68
Číslo jednacíRK-20-2007-68
NázevZpráva o činnosti příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na úseku sociálních služeb za rok 2006 včetně vypořádání výsledků hospodaření
Zpracoval M. Brož, J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPodle § 59 odst. 1 písm. I) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, je radě kraje vyhrazeno jedenkrát ročně projednávat zprávu o činnosti příspěvkových organizací společně s plněním jejich úkolů, pro které byly krajem zřízeny a přijímat příslušná nápravná opatření v případě zjištěných nedostatků.
Oblast finančního hospodaření včetně kontrolní činnosti je v pravomoci zřizovatele dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Rada kraje v rámci kompetencí stanovených v § 25 a v § 28 schvaluje příděly ze zlepšeného výsledku hospodaření do zákonem stanovených fondů.
Kraj Vysočina vykonával v roce 2006 zřizovatelskou funkci k 23 příspěvkovým organizacím, které zabezpečovaly činnosti na úseku sociálních služeb. S účinností od 1. 7. 2006 došlo ke sloučení Domova důchodců Třebíč - Koutkova a Domova důchodců Třebíč - Kubešova v jedno zařízení s názvem Domov pro seniory Třebíč, Koutkova - Kubešova, příspěvková organizace. Tím došlo ke snížení počtu příspěvkových organizací na 22.

Finanční hospodaření organizací na úseku sociálních služeb za rok 2006 skončilo jako vyrovnané nebo přebytkové u všech 22 příspěvkových organizací. Ztráta z hlavní činnosti u DÚSP Černovice a DS Mitrov byla u obou těchto příspěvkových organizací kompenzována kladným výsledkem hospodaření v doplňkové činnosti. V roce 2006 není u ÚSP Ledeč nad Sázavou vykázán zisk z doplňkové činnosti. Tato skutečnost je však ovlivněna pouze změnou účtování zisku z doplňkové činnosti do hlavní činnosti zařízení (tento postup byl nařízen odborem kontroly Krajského úřadu kraje Vysočina). Jedná se o výnosy z pronájmu jednoho patra budovy zařízení.

Všechny závazné ukazatele stanovené zřizovatelem byly dodrženy, u všech příspěvkových organizací došlo k úspoře stanoveného limitu prostředků na platy nebo k jeho čerpání ve výši zřizovatelem stanoveného limitu prostředků na platy pro rok 2006, jak je uvedeno v příloze 1 materiálu RK-20-2007-68. Zapojení fondu odměn do čerpání zvýšených prostředků na platy provedly organizace Ústav sociální péče Věž ve výši 130 tis. Kč, Ústav sociální péče Těchobuz ve výši 11 tis. Kč, Domov pro seniory Proseč - Obořiště ve výši 31 tis. Kč, Domov pro seniory Humpolec ve výši 31 tis. Kč a Domov pro seniory Velký Újezd ve výši 41 tis. Kč. Důvodem bylo objektivně dané zvýšené čerpání osobních nákladů.

K 31. 12. 2006 byla provedena fyzická a dokladová inventarizace veškerého majetku, pohledávek a závazků u všech zřizovaných organizací. Na jejím základě byl zpracován přehled o stavu dlouhodobého majetku. K drobnému poklesu stavu dlouhodobého hmotného majetku došlo v průběhu roku 2006 pouze u Domova pro senoiry Proseč u Pošné. Tato skutečnost byla ovlivněna vyřazením tří osobních automobilů z majetku zařízení (jeden automobil po havárii byl zlikvidován a dva automobily jsou nabízeny k prodeji).
Pohledávky po lhůtě splatnosti starší než jeden rok vykazují k 31. 12. 2006 příspěvkové organizace ÚSP Nové Syrovice ve výši 4 tis. Kč - neuhrazené faktury převedené na zařízení při rozdělování OSÚSS Třebíč (dlužník již údajně zanikl), ÚSP Věž ve výši 25 tis. Kč, ÚSP Těchobuz ve výši 26 tis. Kč, DÚSP Černovice ve výši 823 tis. Kč - včas neuhrazené platby od rodičů za pobyt dětí v tomto zařízení a ÚSP Křižanov ve výši 496 tis. Kč - včas neuhrazené platby od rodičů za pobyt dětí v tomto zařízení.
Soudně vymáhané pohledávky byly k 31. 12. 2006 evidovány u DÚSP Černovice v celkové výši 258 tis. Kč. Soudní řízení je zdlouhavé a přijatá rozhodnutí soudu - návrhy na exekuci -se ne ve všech případech podaří úspěšně zrealizovat (důvody viz níže).
Na základě souhlasu Rady kraje Vysočina s prominutím a odepsáním pohledávek, vyjádřeném v Usnesení 1819/37/2006/RK, odepsal DÚSP Černovice v roce 2006 nedobytné pohledávky v celkové výši 83.696 Kč.
Výše pohledávek po lhůtě splatnosti je v plné výši způsobena neuhrazeným ošetřovným ze strany rodičů za děti ubytované v DÚSP Černovice.
Toto neuhrazené ošetřovné je ze strany DÚSP Černovice samozřejmě vymáháno, jsou průběžně předávány podání k soudu a na základě jeho rozhodnutí se podávají návrhy na exekuce.
Celá situace je však komplikována tím, že dlužníci - rodiče ubytovaných dětí - jsou velmi často nezaměstnaní, pobírají pouze sociální dávky, jsou ve výkonu trestu a nebo velmi často jsou vůbec nedostižní - není známo místo jejich trvalého ani přechodného pobytu.

Stav pohledávek po lhůtě splatnosti nad 360 dnů byl k 31. 12. 2006 vykázán ve výši 496 tis. Kč i u ÚSP Křižanov. Důvody vzniku a trvání těchto pohledávek jsou naprosto stejné jako u DÚSP Černovice.

Rozbor nákladů, výnosů, počty zaměstnanců a usměrňování prostředků na platy, stavy pohledávek a závazků, dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a stavy finančních prostředků na běžných účtech organizací jsou blíže rozvedeny v příloze 1 materiálu
RK-20-2007-68.
Návrh řešení Podle zákona č. 250/2000 Sb. je zřizovatel povinen schválit příděly do fondu odměn a rezervního fondu ze zlepšeného výsledku hospodaření za předešlý rok. Návrh na jeho rozdělení je obsahem přílohy 1 materiálu RK-20-2007-68.
Kraj Vysočina, jako zřizovatel zařízení sociální péče, stanovil maximální hranici přídělu ze zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2006 do fondu odměn maximálně 20 % ze zisku vytvořeného v hlavní činnosti a maximálně 50 % ze zisku vytvořeného v doplňkové činnosti a zbytek převést do rezervního fondu. Tato hranice přídělů, navržená ekonomickým odborem, byla pro zařízení sociálních služeb a odbor sociálních věcí a zdravotnictví Krajského úřadu kraje Vysočina přijata jako pravidlo. Ve svém návrhu rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2006 se proto plně řídíme tímto návrhem ekonomického odboru.
StanoviskaEkonomický odbor k předloženému materiálu a k návrhu rozdělení zlepšeného hospodářského výsledku nemá připomínky. Příděly do peněžních fondů v procentickém vyjádření jsou navrženy na shodné úrovni jako v předchozím roce.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* výsledek hospodaření příspěvkových organizací za odvětví sociální služby za rok 2006 dle materiálu RK-20-2007-68, př. 1;
* příděl ze zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2006 do rezervního fondu a fondu odměn příspěvkových organizací dle materiálu RK-20-2007-68, př. 1;
ukládá
ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina za odvětví sociální služby provést příděly do rezervního fondu a fondu odměn ze zlepšeného výsledku hospodaření roku 2006 dle materiálu RK-20-2007-68, př. 1, a písemného sdělení odboru sociálních věcí a zdravotnictví.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví a ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina za odvětví sociální služby
Termín 30. 6. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz