Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-17-2007-64

RK-17-2007-64.doc
Číslo materiálu64
Číslo jednacíRK-17-2007-64
Název Doplacení platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech zaměstnancům ze strany Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace
Zpracoval H. Kolouchová, D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina plní funkci zřizovatele Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace (dále jen "ZZS kraje Vysočina), která vznikla postupným sloučením jednotlivých územních středisek zdravotnické záchranné služby s okresní působností pod jediný subjekt s působností krajskou a v této podobě existuje od 1. 1. 2005. Transformace - znamenající přechod práv a závazků v důsledku sloučení - pochopitelně způsobila řadu problémů v oblasti pracovního práva, a to s ohledem na snahu ZZS kraje Vysočina jako zaměstnavatele sjednotit úpravu a postup vůči zaměstnancům v celém kraji. Některé původní okresní organizace měly odbory, jiné nikoli; navíc v každém okrese existovaly jiné poměry (výhody zaměstnanců, čerpání přestávky, čerpání FKSP apod.).
Do dnešního dne zůstala otevřená problematika nároku na doplacení platu některým zaměstnancům bývalých samostatných středisek v Jihlavě, Pelhřimově, Třebíči a Novém Městě na Moravě za dobu, kdy jim - jako členům výjezdových posádek či dispečerům zdravotnické záchranné služby - byl dle jejich názoru neoprávněně plat krácen za přestávky v práci na jídlo a oddech. Tito zaměstnanci měli stanovenou 11,5 hodinovou pracovní dobu a dobu určenou na čerpání přestávek (jde o stav od března 2004 v souvislosti se změnou právní úpravou přestávek, v roce 2003 do února 2004 byly dvě půlhodinové přestávky). I když však čerpali přestávku, nesměli opustit výjezdové stanoviště a byli povinni nastoupit v případě nutnosti k výjezdu ve stejném časovém limitu, jako mimo přestávku. Nebylo-li takto pro výjezd možné vykázat čerpání přestávky, byla jim proplacena.
Dne 9. 6. 2006 se na ZZS kraje Vysočina obrátila s předžalobní výzvou k uhrazení výše popsaného nároku zpětně za roky 2003 - 2005 právní zástupkyně zaměstnanců - viz materiál RK-17-2007-64, př. 1. Dotčení zaměstnanci ji prostřednictvím Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR pověřili soudním vymáháním doplatků mzdy pro případ, že spor nebude vyřešen smírnou cestou. Další průběh jednání v této záležitosti je ZZS kraje Vysočina popsán v materiálu RK-17-2007-64, př. 2, která obsahuje zároveň i podrobnější popis skutkového stavu sporu, jeho právní posouzení a vyčíslení sporných nároků zaměstnanců. Pro případ soudního sporu v ní ZZS kraje Vysočina vyčíslila nárok všech zaměstnanců ke dni 19. 4. 2007 ve výši 9 223 836,- Kč (včetně odhadovaných nákladů řízení), v případě smírného řešení byly tyto náklady odhadnuty na 5 218 836,- Kč. V obou případech bylo kalkulováno s nepromlčenou výší nároku k měsíci dubnu 2007, tzn. zohledněno promlčení nároku z celého roku 2003 a z ledna až března 2004; aktuálně došlo ještě k promlčení nároku za měsíc duben 2004.
Co se týče zaměstnanců oblastního střediska Havlíčkův Brod, Zdravotnická záchranná služba Havlíčkův Brod, příspěvková organizace, uzavřela jako zanikající zaměstnavatel na sklonku svojí existence dne 29. 11. 2004 kolektivní smlouvu na rok 2005 s odborovou organizací, která u něj vznikla. Byť tato kolektivní smlouva zpočátku ze strany ZZS kraje Vysočina nebyla respektována s poukazem na rozpor s dobrými mravy, byl po proběhlém vyjednávání plat za přestávky dotčeným zaměstnancům již na konci roku 2005 doplacen s odvoláním na havlíčkobrodskou kolektivní smlouvu, která výslovně označovala činnost členů výjezdových posádek za práci, kterou nelze přerušit. Proto se tedy k nároku již nepřipojili.
Od roku 2006 se všem zaměstnancům výjezdových skupin a zaměstnancům dispečinku z rozhodnutí ředitele (později i na základě nové kolektivní smlouvy) proplácí celá doba dvanáctihodinové směny a celá tato doba je posuzována a evidována jako výkon práce. Přestávky na jídlo a oddech tedy více než rok dotčení zaměstnanci nečerpají.
Návrh řešení Dle příslušného ustanovení § 89 odst. 1 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, platného do 31. 12. 2006, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po šesti hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut. Jde-li o práce, které nemohou být přerušeny, musí být zaměstnanci i bez přerušení provozu nebo práce zajištěna přiměřená doba pro oddech a jídlo. Stejnou úpravu obsahuje s účinností od 1. 1. 2007 současný zákoník práce č. 262/2006 Sb., pouze navíc s výslovným dovětkem, že přiměřená doba pro oddech a jídlo se započítává do pracovní doby.
Oficiální stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí, zveřejněné ještě za účinnosti "starého" zákoníku práce, předpokládá, že se nutně musí vycházet z faktického stavu, tzn. za obvyklých okolností - může-li zaměstnanec v předem dané době přestávku čerpat, tak ji čerpá. Pokud se jedná o pracoviště, kde není možné pracovní proces přerušit a není možné stanovit začátek a konec přestávky na jídlo a oddech, pak pracovní výkon trvá po celou dobu pracovní směny a celá směna se započítává jako odpracovaná doba, za kterou mají zaměstnanci nárok na mzdu, resp. plat. Určit, které pracoviště bude zařazeno do skupiny, kde není možné práci přerušit, je v kompetenci zaměstnavatele. Tato problematika je ve většině případů řešena kolektivním vyjednáváním.
Návrh možných variant řešení postupu ze strany ZZS kraje Vysočina:
Existují dvě základní možnosti řešení s případnými drobnějšími modifikacemi. První možností je neuznání nároků zaměstnanců a absolvování soudního sporu. Pro případ úspěšnosti žaloby hrozí vysoké vedlejší náklady (úroky, náklady řízení). Druhou možností je uzavření smíru ohledně sporných nároků a jejich výši. V tomto smyslu již ZZS kraje Vysočina dopisem ze dne 26. 3. 2007 nabídla uhrazení 50 % nepromlčeného nároku členům odborových organizací a ostatním zaměstnancům - viz materiál RK-17-2007-64, př. 3. Tento návrh nebyl akceptován s tím, že zaměstnanci trvají na uhrazení nároku v plné výši - viz materiál RK-17-2007-64, př. 4. Dne 14. 5. 2007 však proběhlo jednání se zástupci odborové organizace, kde byl vyjádřen předběžný souhlas se 75 % celkové nárokované částky. Totéž potvrdil právník Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR.
Případné uznání nároku dotčených zaměstnanců a zpětné doplacení platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech je plně v kompetenci ředitele ZZS kraje Vysočina, nicméně s těmito výdaji letošní rozpočet ZZS kraje Vysočina nepočítá. Lze tedy předpokládat, že o pokrytí těchto neočekávaných nákladů by byl požádán kraj Vysočina jako zřizovatel.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví proto radě kraje předkládá variantní řešení.
Varianty I a II předpokládají uzavření smíru mezi ZZS kraje Vysočina a všemi dotčenými (bývalými i současnými) zaměstnanci o uznání 75 % požadovaného nároku zaměstnanců. Pro tyto případy se zastupitelstvu kraje doporučuje přijmout rozpočtové opatření, kdy kraj jako zřizovatel uhradí 50 % sporného nároku zaměstnanců a ZZS kraje Vysočina zbylých 25 % požadované částky. Varianta I počítá se 75 % nepromlčeného nároku ke dni zpracování tohoto materiálu, varianta II - dle požadavku odborů - uznává 75 % nárokované částky zpětně ke dni 1. 1. 2007, tj. čtyři promlčené měsíce navíc. V materiálu RK-17-2007-64, př. 5 ZZS kraje Vysočina vypočetla výši těchto finančních nároků zvlášť pro obě varianty, navíc ještě pro úplnost odlišuje nárok zaměstnanců, kteří vyhledali právní zastoupení, a nárok všech zaměstnanců, jichž se spor týká.
Varianta III. ponechává řešení sporu a konečné posouzení nároku zaměstnanců ZZS kraje Vysočina soudu.
Zpráva o situaci v ostatních krajích, kde se vyskytly obdobné případy, bude podána na jednání rady kraje dle aktuálních informací z jednání komise Rady Asociace krajů ČR pro zdravotnictví, konaného dne 16. 5. 2007.
StanoviskaEkonomický odbor se vyjadřuje především k vlastnímu rozpočtovému opatření a sděluje, že k jeho obsahu nemá připomínky. Zůstatek u položky Nespecifikovaná rezerva k 15. 5. 2007 činí 84 888 tis. Kč.
Podrobnější stanovisko ředitele ZZS kraje Vysočina bude sděleno na jednání rady kraje.
Návrh usneseníVarianta I.
Rada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* vzít na vědomí smírné řešení sporu mezi Zdravotnickou záchrannou službou kraje Vysočina, příspěvkovou organizací a jejími zaměstnanci o doplacení platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech;
* rozhodnout poskytnout neinvestiční dotaci pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 2 513,8 tis. Kč na krytí dopadů v souvislosti se zpětným doplacením platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech zaměstnancům této organizace;
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Zdravotnictví, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o 2 513,8 tis. Kč v souvislosti se zpětným doplacením platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech zaměstnancům Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizaci při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j. n., položka - Nespecifikovaná rezerva ve stejné výši 2 513,8 tis. Kč;
schvaluje
u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina - za podmínky rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí shora uvedené neinvestiční dotace - zvýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" na rok 2007 o 2 513,8 tis. Kč a zvýšení závazného ukazatele "Limit prostředků na platy" o 3 770,7 tis. Kč;
ukládá
řediteli ZZS kraje Vysočina, příspěvkové organizace využít na úhradu zbývající části uznaného nároku zaměstnanců vlastní zdroje organizace bez nároku na navýšení příspěvku na provoz od zřizovatele.

Varianta II.
Rada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* vzít na vědomí smírné řešení sporu mezi Zdravotnickou záchrannou službou kraje Vysočina, příspěvkovou organizací a jejími zaměstnanci o doplacení platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech;
* rozhodnout poskytnout neinvestiční dotaci pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 2 963,6 tis. Kč na krytí dopadů v souvislosti se zpětným doplacením platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech zaměstnancům této organizace;
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Zdravotnictví, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o 2 963,6 tis. Kč v souvislosti se zpětným doplacením platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech zaměstnancům Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizaci při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j. n., položka - Nespecifikovaná rezerva ve stejné výši 2 963,6 tis. Kč;
schvaluje
u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina - za podmínky rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí shora uvedené neinvestiční dotace - zvýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" na rok 2007 o 2 963,6 tis. Kč a zvýšení závazného ukazatele "Limit prostředků na platy" o 4 445,4 tis. Kč;
ukládá
řediteli ZZS kraje Vysočina, příspěvkové organizace využít na úhradu zbývající části uznaného nároku zaměstnanců vlastní zdroje organizace bez nároku na navýšení příspěvku na provoz od zřizovatele.

Varianta III.
Rada kraje
bere na vědomí
soudní řešení sporu mezi Zdravotnickou záchrannou službou kraje Vysočina, příspěvkovou organizací a jejími zaměstnanci o doplacení platu za nečerpání přestávky na jídlo a oddech zaměstnancům.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, odbor ekonomický, ředitel Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace
Termín 26. 6. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz