Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-16-2007-20

RK-16-2007-20.doc  RK-16-2007-20pr1.xls  RK-16-2007-20pr2.xls  RK-16-2007-20pr3.xls  RK-16-2007-20pr4.xls  RK-16-2007-20pr5.xls  RK-16-2007-20pr6.xls  RK-16-2007-20pr7.xls
Číslo materiálu20
Číslo jednacíRK-16-2007-20
NázevFinancování sociálních služeb z rozpočtu kraje v roce 2007 - výplata nevyplacené části dotací z rozpočtu kraje
Zpracoval J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuSociální služby v kraji Vysočina poskytují příspěvkové organizace kraje, obce a příspěvkové organizace obcí a nestátní neziskové organizace. Pro rok 2007 je jejich provoz financován z více zdrojů. Největší objem na jejich financování plyne ze státního rozpočtu na základě dotačního řízení, jehož výsledky byly vyhlášeny na konci prosince 2006 a rozděleno bylo 345 mil. Kč. Po analyzování situace jsme zaslali ministru práce a sociálních věcí dopis, který upozorňoval na skutečnost, že výsledek dotačního řízení je pro některé poskytovatele diskriminující a u dalších je ohrožena existence.
V návaznosti na poměrně velký rozsah podobných reakcí z celé ČR MPSV provedlo mimořádné dotační řízení. Nejprve rozhodlo o přímé podpoře několika vybraných nejvíce ohrožených služeb, které neobdržely v prvním kole žádnou dotaci v důsledku nesprávného posouzení v dotačním řízení. Tímto způsobem jsou přímo z rozpočtu MPSV podpořeni Hospicové hnutí Vysočina, Tyflocentrum a Život 90 - Jihlava, osobní asistence. Dále bylo pro poskytovatele v kraji Vysočina rozděleno 10 594 tis. Kč z prostředků MPSV, přičemž postup rozdělení byl dohodnut na společné schůzce zástupců krajů s ministrem práce a sociálních věcí. Byl zachován postup stanovený pro rok 2007 vyplývající ze stávajícího znění zákona o sociálních službách, kdy krajské úřady v přenesené působnosti navrhují rozdělení dotací a MPSV vydává konečné rozhodnutí. Návrh měl být dle dohody připraven ve smyslu rozdělení prostředků stanovených pro každý kraje z prostředků, které v rozpočtu MPSV zbývají. Vzhledem k výsledkům prvního kola dotačního řízení zástupci MPSV navrhli, aby již nebyly podpořeny příspěvkové organizace krajů, ale po dalším jednání se podařilo dohodnout připuštění výjimek. Souhrn návrhu na rozdělení, který byl podle ústního sdělení akceptován, uvádíme v materiálu RK-16-2007-20, př. 1. Z organizací kraje byla zvýšena státní dotace pro Domov pro seniory Velký Újezd, který měl nejnižší státní dotaci na lůžko ve srovnání s ostatními domovy pro seniory. Dále bylo podpořeno Psychocentrum - manželská a rodinná poradna kraje Vysočina, které poskytuje služby bez úhrady uživatelů a svou činnost v roce 2007 nově zaměřuje na pomoc obětem domácího násilí. Disproporci v přístupu obecních domovů pro seniory ke státním prostředkům jsme zmírnili zvýšením státní dotace ze 49 tis. Kč na lůžko na 54 tis. Kč na lůžko. Částečně jsme zmírnili také obtížnou situaci některých pečovatelských služeb nestátních neziskových organizací, které v roce 2006 dostávaly až 133 tis. Kč na pracovní úvazek, v roce 2006 neobdržely dotaci vůbec nebo velmi nízkou a obce, ve kterých působí nejsou svým rozpočtem na tuto situaci připraveny. Postupovali jsme tím způsobem, že jsme na každý úvazek pečovatelské služby u NNO navrhli doplatek do částky 38 100 Kč, pokud podpora z prvního kola dotačního řízení nedosáhla této výše.
Kromě příjmů z úhrad uživatelů u hrazených služeb a prostředků z obecních rozpočtů jsou důležitým zdrojem financování dotace z rozpočtu kraje. S ohledem na nejistotu, která nestátním neziskovým organizacím hrozila na počátku roku jsme jim na základě usnesení z jednání zastupitelstva č. 9/2006 vyplatili na provozování jejich služeb 75 % dotace vyplacené v roce 2006 a všem domovům pro seniory bylo poskytnuto 20 % z rozpočtovaných 10 tis. Kč na lůžko. Na pečovatelskou službu zatím nebyly vyplaceny dotace vůbec.
Návrh řešení V současné době je tedy potřebné schválit rozdělení nevyplacených prostředků z rozpočtu kraje a po analýze situace předkládáme tento návrh:
1. Navrhujeme poskytnutí dotace na pečovatelskou službu ve variantách buď ve výši 37 tis. Kč ve variantě A na každý pracovní úvazek všem poskytovatelům, 40 tis. Kč na každý pracovní úvazek všem poskytovatelům ve variantě B anebo 34 059 Kč na každý pracovní úvazek všem poskytovatelům ve variantě C. Všechny varianty vyžadují zvýšení výdajů kraje o 1 560 tis. Kč ve variantě A a 2 618 tis. Kč ve variantě B a o 572 tis. Kč ve variantě C. Varianta C vychází z navýšení objemu prostředků použitých v roce 2006 o 5 % s tím, že navýšený obnos je rozdělen na všechny pracovní úvazky pečovatelské služby v kraji. Celá situace v pečovatelské službě je popsána v příloze 2 tohoto materiálu s tím, že i při tomto navýšení rozpočtu podpora pečovatelské služby klesá a jak je z této přílohy zřejmé, bude nezbytné zvýšení podílu obcí na financování provozu pečovatelské služby tam, kde působí NNO. Předpokládáme, že zároveň s rozhodnutím o dotacích oslovíme obce s úrovně kraje dopisem, který tuto situaci vysvětluje a informuje je o rozsahu podpory i o nutnosti zvážit rozsah svého podílu. Tento dopis považujeme za důležitý zejména v případě obcí, v nichž pečovatelskou službu poskytují NNO. Pokud se budeme snažit vyrovnávat přístup k NNO a obcím, dojde k mírnému snížení výdajů na pečovatelskou službu u obcí, které ji zabezpečují sami.
Zároveň se u pečovatelské služby setkáváme s problémem, že řada uživatelů odebírá malý objem služeb nebo pouze obědy a mnozí z nich nemají ani nárok na příspěvek na péči. Dne 4. 5. 2007 proběhne setkání poskytovatelů pečovatelské služby, kde je zástupci OSVZ seznámí se stavem financování a upozorní na problematickou strukturu výkonů pečovatelské služby s tím, že dosavadní obsah žádostí neumožnil získat data o této struktuře. Zároveň bude nabídnuta možnost spolupráce v rámci plánování rozvoje sociálních služeb tak, aby bylo možné dospět k ufinancovatelné struktuře pečovatelské služby.
2. U domovů pro seniory navrhujeme doplacení do výše 10 tis. Kč na každé lůžko, přičemž prostředky na dotace v této výši jsou ve schváleném rozpočtu rezervovány. Srovnávací podklad k domovům pro seniory je uveden v materiálu RK-16-2007-20, př. 4 a vlastní návrh na rozdělení dotací společně s popisem postupu a odůvodněním stanovení dotací je obsažen v materiálu RK-16-2007-20, př. 5. Obecně lze říci, že návrh navazuje na výši dotací poskytnutých v roce 2006 a že tato návaznost napomáhá stabilitě služeb.
3. U obecních stacionářů a ostatních služeb bude navrženo rozdělení zbývajícího objemu prostředků ve schváleném rozpočtu v objemu roku 2006, přičemž vlastní rozdělení dotací pro konkrétní subjekty je uvedeno v materiálu RK-16-2007-20, př. 6.

K vlastnímu schválení předkládáme souhrnný návrh všech vyplacených dotací v materiálu RK-16-2007-20, př. 7. Vzhledem k tomu, že při zpracování návrhu na poskytnutí dotací jsme mohli vycházet z výše dotací roku 2006 a ze žádostí podaných v dotačním řízení o prostředcích z MPSV, nebylo potřebné schvalovat pro datační řízení zvláštní zásady, ale vlastní použití prostředků kraje je potřeba ošetřit smlouvou. Návrh rozpočtového opatření který bude součástí materiálu RK-16-2007-20, př. 7 a smlouva dle materiálu
RK-16-2007-20, př. 8, budou doplněny v pondělí před jednáním rady kraje.
StanoviskaStanovisko ekonomické odboru bude doplněno na jednání rady kraje.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* rozhodnout poskytnout dotace poskytovatelům sociálních služeb dle RK-16-2007-20, př. 7, dle varianty ...;
* schválit rozpočtové opatření dle materiálu RK-16-2007-20, př. 7;
* schválit vzorovou smlouvu o poskytnutí dotací dle materiálu RK-16-2007-20, př. 8.
Odpovědnost OSVZ, OE
Termín 31. 5. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz