Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2006-52

RK-35-2006-52.doc  RK-35-2006-52pr1.doc
Číslo materiálu52
Číslo jednacíRK-35-2006-52
NázevZáměr kraje Vysočina na využití areálu bývalých Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě
Zpracoval P. Kolář, M. Březina, I. Šmídová
Předkládá P.Kolář, M. Březina
Počet příloh
Popis problémuZastupitelstvo kraje usnesením 0289/04/2006/ZK rozhodlo nabýt nemovitý majetek tvořící areál bývalých Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě (dále jen areál KOJ). Zájem o získání tohoto nepotřebného vojenského majetku do vlastnictví kraje byl od počátku zdůvodňován jednak nutnou potřebou dostavby kancelářských prostor pro krajský úřad k zajištění činností v samosprávě a státní správě v působnosti kraje a dále záměrem kraje využít většinu území areálu KOJ pro umístění a výstavbu sídel institucí a úřadů s krajskou působností. Přitom kraj deklaroval zájem zajistit koordinaci a pomoc při jejich dislokaci v území.
Následně zastupitelstvo kraje projednalo a usnesením 0342/06/2006/ZK
- schválilo záměr kraje využít areál KOJ pro potřeby krajského úřadu a dalších úřadů a institucí krajské působnosti a významu;
- uložilo radě kraje pokračovat v přípravných pracích směřujících k naplnění záměru kraje na využití areálu KOJ včetně zajištění zpracování investičního záměru dostavby kancelářských prostor pro krajský úřad.
K naplnění záměru zastupitelstvo kraje usneseními 0342/06/2006/ZK a 0431/07/2006/ZK vyslovilo podporu záměrům České správy sociálního zabezpečení (dále jen ČSSZ) a Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR (dále jen VZP) na výstavbu jejich krajských sídel v areálu KOJ.
Plná znění citovaných usnesení jsou uvedena v části "Stanoviska".

Ve věci záměru využití areálu KOJ pro potřeby krajského úřadu a dalších úřadů a institucí krajské působnosti a významu v návaznosti na zájem ČSSZ a VZP o využití a převod části areálu KOJ do jejich vlastnictví kraj zajistil zpracování
- koordinační zastavovací situace areálu KOJ ve vazbě na předložené záměry ČSSZ a VZP výstavby jejich krajských sídel a předpokládaný záměr dostavby administrativní budovy krajského úřadu včetně základních zastavovacích regulativů v území
- podrobné výškopisné a polohopisné zaměření areálu KOJ jako podklad pro koordinaci investičních záměrů jednotlivých investorů a vazeb mezi nimi
- odborné posouzení nákladů na zajištění demolice staveb v areálu KOJ jako součásti přípravy území
- geometrický oddělovací plán vymezující majetkové celky uvažované k majetkoprávnímu převodu
- zaměření stávajících podzemních sdělovacích vedení k vymezení práva věcného břemene
- ocenění převáděných nemovitostí znaleckým posudkem
Mezi zástupci kraje, ČSSZ a VZP se uskutečnila řada jednání na nichž byly projednávány a postupně formulovány dílčí záležitosti spojené zejména s
- koordinací záměrů a budoucí výstavbou v území včetně základních zastavovacích regulativů
- vymezením zájmových ploch a ploch jenž by měly být předmětem budoucího majetkoprávního převodu
- způsobem a podmínkami majetkoprávního převodu nemovitostí
- způsobem zajištění demolic staveb jenž přesahují území uvažovaná k budoucímu převodu na jednotlivé investory
- způsobem zajištění přípravy území KOJ k využití pro civilní účely
- zajištěním dopravního napojení území KOJ na síť městských komunikací, způsobem zajištění dopravy včetně parkování vozidel
Zástupci ČSSZ i VZP v průběhu projednávání vyslovili potřebu co nejrychlejšího získání potřebných nemovitostí do svého majetku a to v zájmu úspěšného prosazení jejich investičních záměrů, ev. potřebu jiného, právně závazného úkonu v této věci (např, uzavření smlouvy o budoucí kupní smlouvě). Záměrem obou investorů je zahájit stavby v roce 2007. V samém závěru procesu projednávání se objevily nové skutečnosti, které neumožňují dodržet původně předpokládaný časový postup, který předpokládal projednání návrhu na rozhodnutí o prodeji částí areálu do vlastnictví ČR - ČSSZ a VZP v zastupitelstvu kraje v prosinci letošního roku.

Koordinační zastavovací situace areálu KOJ a základní zastavovací regulativy v území jsou obsahem materiálu RK-35-2006-52 př. 1. Dle tohoto materiálu se předpokládá využití zhruba 3/4 areálu KOJ pro záměry kraje Vysočina, ČSSZ a VZP. V území zůstává reserva pro minimálně jednoho dalšího investora.

Ve věci investičního záměru dostavby kancelářských prostor pro krajský úřad byl osloven autor vítězného návrhu z urbanisticko-architektonické soutěže na areál kasáren pořádané v roce 2004 - OK PLAN architekt s.r.o. - se zadáním na dopracování tohoto návrhu v redukované podobě dle požadavků kraje do investičního záměru "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina".
Investiční záměr je zpracován. Stavební část investičního záměru řeší v souladu se zadáním administrativní budovu pro potřeby Krajského úřadu kraje Vysočina jako dva rovnoběžné bloky propojené vstupní halou a komunikačními koridory. Budova je umístěna v severovýchodním rohu areálu bývalých kasáren Otakara Jaroše s reservou pro případnou budoucí dostavbu třetího bloku. Kapacita budovy je 253 zaměstnanců s případnou reservou až 37 dalších míst. Celková plocha kancelářských prostor je cca 3 400 m2, skladovacích prostor 775 m2. Budova obsahuje potřebné zasedací místnosti. Budova neobsahuje podzemní parkovací prostory a stravovací provoz.
Konstrukčně se jedná o železobetonový monolitický sloupový skelet s vyzdívaným a proskleným obvodovým pláštěm. Jednotlivé bloky jsou řešeny jako trojtrakty s dvěma chodbami, po obvodu traktů jsou převážně umístěny kanceláře, vnitřní střední trakt je využit pro zázemí a technické vybavení.
Investiční náklady jsou zpracovatelem vyčísleny na cca 375 mil. Kč. Tyto odhadované náklady jsou kalkulovány pomocí objemového propočtu nákladů na budovu. Obsahují dále náklady na její vybavení provozními soubory a interiérovým vybavením a dále na všechny venkovní úpravy a objekty, přípravu území, inženýrské sítě a projektovou dokumentaci. Konkrétní výši investice bude možné zpřesňovat na základě dalších přípravných a projektových etap a v konečné fázi na základě výsledků výběrového řízení.
Současně se stavební částí investičního záměru byla zpracována organizační, technická a finanční analýza. Tato analýza řeší a porovnává organizační potřeby a možnosti krajského úřadu, rozmístění pracovišť a útvarů krajského úřadu, technické, organizační a ekonomické souvislosti a ekonomické aspekty možných způsobů financování investice.
Investiční záměr "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina" je obsahem materiálu RK-35-2006-52 př. 2.
Návrh řešení Kraj Vysočina se jako vlastník musí postarat o další využití areálu KOJ. Pokud by tak neučinil, byl by popřen základní cíl, s kterým se kraj snažil získat nepotřebný vojenský majetek, tedy jeho využití pro civilní účely. V současné době jsou v poměrně reálných obrysech rozpracovány a projednány záměry a podmínky využití zhruba 3/4 plochy areálu KOJ. Realizací záměrů kraje Vysočina, ČSSZ a VZP se nabízí poměrně reálná možnost revitalizace území pro civilní využití v časovém horizontu několika let. Časově koordinované většinové využití areálu umožní za předpokladu spolupráce investorů efektivnější využití veřejných prostředků. Celé území areálu KOJ je územním plánem města určeno k funkčnímu využití území pro občanskou vybavenost, což je plně v souladu se záměrem kraje Vysočina na jeho využití.
Z výše uvedených důvodů je potřebné vytvořit předpoklady k realizaci dalších kroků, vedoucích k postupnému naplňovaní záměru kraje. Oproti původním předpokladům není možné ještě v letošní roce předložit samosprávným orgánům kraje návrh na rozhodnutí o prodeji částí areálu do vlastnictví ČR - ČSSZ a VZP ČR. Brání tomu v případě ČSSZ neuvolnění finančních prostředků na koupi nemovitostí v letošním roce a v případě VZP nedořešená záležitost zakázané veřejné podpory.
V návaznosti na usnesení 0342/06/2006/ZK a 0431/07/2006/ZK a úkoly uložené zastupitelstvem kraje těmito usneseními radě kraje, návrh předpokládá v radě kraje projednat a zastupitelstvu kraje doporučit vzít na vědomí informace o průběhu jednání s Českou správou sociálního zabezpečení a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky, o koordinaci záměrů a jejich realizaci. Jednání by měla dále pokračovat s cílem nalézt co nejdříve cesty k dosažení koordinovaného společného postupu při realizaci záměrů všech tří subjektů.
Východiska k dalším jednáním:
Kraj Vysočina prodá do vlastnictví ČR - ČSSZ a VZP ČR nemovitosti včetně všech součástí a příslušenství tvořící dva celky umožňující kupujícím realizovat jejich záměry výstavby krajských sídel. Prodejní cena nebude cenou v čase a místě obvyklou. Prodej za cenu jinou než v místě a čase obvyklou je ve smyslu ustanovení § 18 zákona č. 129/2000 Sb. o krajích, ve znění pozdějších předpisů nutné zdůvodnit. Prodejní cenu je navrhováno stanovit dohodou ve výši odpovídající poměrným předpokládaným nákladům kraje na vybudování propojovací komunikace a předpokládaným nákladům kraje na zajištění odstranění nadzemních částí budov, jenž přesahují území uvažovaná k budoucímu převodu na jednotlivé investory. Oba nabyvatelé totiž nemohou přímo zajistit takové investiční náklady na pozemcích jiných vlastníků a rozdělení budov je nereálné. Kraj Vysočina nemovitosti, které jsou předmětem prodeje, získal darovací smlouvou. Darovací smlouvu uzavřela na straně dárce Česká republika - Ministerstvo obrany a to na základě usnesení vlády ČR č. 349/2005 a zákona č. 173/2003 Sb. o převodu některého nepotřebného vojenského majetku a majetku, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo vnitra, z vlastnictví České republiky na územní samosprávné celky. Nemovitý majetek bude převáděn na nabyvatele za účelem zajištění jejich úkolů v oblasti veřejné správy. V jednom případě se jedná o organizační složku České republiky - ČSSZ. Zájmem kraje je vytvořit podmínky a předpoklady pro vybudování odpovídajících prostor pro zajištění činnosti ČSSZ na krajské úrovni vybudováním sídla Krajské správy sociálního zabezpečení pro kraj Vysočina. V případě druhého nabyvatele se jedná o subjekt vzniklý na základě zákona č. 551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky. I v tomto případě se jedná o převod na nabyvatele za účelem zajištění jeho úkolů stanovených zákonem v oblasti všeobecného zdravotního pojištění. Rovněž i zde je zájem kraje Vysočina vytvořit podmínky a předpoklady pro vybudování odpovídajících prostor pro zajištění činnosti VZP na krajské úrovni vybudováním sídla Krajské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pro kraj Vysočina. Majetkoprávní převod je uskutečňován výhradě pro účely zajištění státní správy v oblasti sociálního zabezpečení a veřejného zdravotního pojištění. Převáděný majetek nebude sloužit ke komerčnímu využití.
Z těchto důvodů je navrhováno stanovit prodejní cenu majetku kraje převáděného na ČSSZ a VZP dohodou a to nižší než je cena místě a čase obvyklá.
V případě prodeje majetku kraje do vlastnictví VZP za cenu nižší než je cena v místě a čase obvyklá, se může jednat o zakázanou veřejnou podporu ve smyslu čl. 87 a násl. Smlouvy o ES. Kraj Vysočina by byl v daném případě v postavení poskytovatele veřejné podpory. Výše veřejné podpory by byla stanovena ve výši rozdílu mezi cenou v místě a čase obvyklou (určenou znaleckým posudkem) a prodejní cenou.
Kupní smlouva bude obsahovat předkupní právo ve prospěch prodávajícího a to po dobu 10-ti let ode dne prodeje nebo do doby kolaudace krajských sídlel kupujících.
Část nemovitostí bude zatížena věcným břemenem spočívajícím v právu uložení a provozování podzemních sdělovacích vedení a budoucím věcným břemenem umožňujícím kraji Vysočina uložit a provozovat podzemní silový kabel vedoucí z trafostanice do severní části areálu pro potřeby uvažované budovy D krajského úřadu a případných dalších staveb. Kupující ve smlouvě prohlásí, že v případě v budoucnu zjištěných ekologických a pyrotechnických zátěží na nemovitostech, které jsou předmětem prodeje, je odstraní na vlastní náklady a nebudou od prodávajícího požadovat jejich úhradu. Kraj Vysočina se v kupní smlouvě zaváže zajistit odstranění nadzemních částí budov postavených na pozemcích par. č. 3942/2 a 3939/4 a odstranění nadzemní části stavby přístřešků na pozemku par. č. 3942/1 a to nejdéle do 30. 6. 2007 (pokud v té době nebudou již odstraněny). Kraj Vysočina se dále zaváže postavit na své náklady propojovací komunikaci mezi ulicí Na skalce a ulicí Bratří Čapků a část centrálního parkoviště.

Záměr prodeje předmětných nemovitostí již byl zveřejněn na úřední desce krajského úřadu na základě usnesení 1455/30/3006/RK ve dnech 23. 10. 2006 až 23. 11. 2006. Není evidován žádný zájem jiného subjektu nebo jiný podnět k zveřejněnému záměru.

Kraj Vysočina musí řešit trvalý nedostatek kancelářských prostor pro krajský úřad. Stávající dislokace zaměstnanců není z pohledu ekonomických a organizačních optimální a problém prostor se stane zcela akutním koncem roku 2008, kdy skončí výpůjčky kancelářských prostor v budovách bývalých okresních úřadů. Bližší údaje a podrobný popis alternativ a možností řešení jsou obsaženy v materiálu RK-35-2006-52 př. 2, část B a C.
Z porovnání možných řešení je jako provozně a organizačně optimální navrhováno zajištění potřebných kancelářských prostor dostavbou krajského úřadu novou budovou "D" v areálu KOJ. V dlouhodobějším ekonomickém porovnání vychází varianta dostavby krajského úřadu srovnatelně s ostatními variantami. Je potřeba uvést, že varianta pronájmu cizích kanceláří je spíše hypotetická s ohledem na neexistenci takových prostor v Jihlavě.
Při srovnání s podmínkami ostatních krajů lze konstatovat, že většina krajů má již prostorové potřeby krajských úřadů vyřešeny, nebo je již řeší a to většinou ve svých budovách se snahou o soustředění do jedné lokality. Kraj Vysočina dosud takové řešení nemohl realizovat. Bránila tomu skutečnost, že v současném areálu krajského úřadu není možné rozšíření kapacit realizovat a volné prostory v bezprostřední blízkosti kraj získal až po zdlouhavém procesu uvolnění nepotřebného vojenského majetku a jeho převodu do vlastnictví kraje.
Návrh předpokládá doporučit zastupitelstvu kraje schválit investiční záměr "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina" dle materiálu RK-35-2006-52 př. 2.
Současně návrh předpokládá i doporučit zastupitelstvu kraje uložit radě kraje úkol zajistit v roce 2007 projektovou a investiční přípravu pro dostavbu krajského úřadu na podkladě investičního záměru "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina". Pro vytvoření předpokladů využití areálu KOJ je nutné zajistit i projektovou a investiční přípravu staveb zajišťujících dopravní napojení území, tedy propojovací komunikace mezi ulicí Na Skalce a ulicí Bratří Čapků a části centrálního parkoviště. Tyto stavby jsou předpokladem využití území a budou sloužit všem budoucím uživatelům území. Dále je navrhováno zajistit v režii kraje odstranění budov, které půdorysně přesahují uvažované budoucí vlastnické hranice. Tím bude zajištěna pozice pro jednodušší a rychlejší budoucí majetkoprávní převody v areálu KOJ.
Pro tento úkol je navržen základní předpoklad (rozpočtové krytí) v návrhu rozpočtu kraje Vysočina pro rok 2007, který bude projednáván na stejném jednání zastupitelstva kraje.
Návrh usnesení předpokládá řadu bodů umožňujících zahájení a realizaci kroků vedoucích k naplnění záměru kraje na využití areálu bývalých Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě.
StanoviskaZastupitelstvo kraje usnesením 0289/04/2006/ZK kraje rozhodlo nabýt nemovitý majetek tvořící areál Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě v rozsahu a za podmínek darovací smlouvy mezi Ministerstvem obrany České republiky a krajem Vysočina dle materiálu ZK-04-2006-38, př. 2.
Zastupitelstvo kraje usnesením 0342/06/2006/ZK
* schválilo záměr kraje Vysočina využít areál Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě pro potřeby Krajského úřadu kraje Vysočina a dalších úřadů a institucí krajské působnosti a významu;
* vzalo na vědomí zájem České republiky - České správy sociálního zabezpečení o převod části nemovitostí v areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě pro výstavbu sídla Krajské správy sociálního zabezpečení pro kraj Vysočina;
* vyslovilo podporu převodu části nemovitostí v areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě do vlastnictví České republiky po nabytí nemovitostí tvořících areál Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě do vlastnictví kraje Vysočina za splnění zákonných podmínek, jež jsou předpokladem pro převod majetku kraje;
* uložilo radě kraje
- jednat s představiteli České republiky - České správy sociálního zabezpečení o podmínkách a způsobu převodu části nemovitostí v areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě do vlastnictví České republiky pro realizaci záměru výstavby sídla Krajské správy sociálního zabezpečení pro kraj Vysočina;
- pokračovat v přípravných pracích směřujících k naplnění záměru kraje Vysočina na využití areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě včetně zajištění zpracování investičního záměru výstavby kancelářských prostor pro Krajský úřad kraje Vysočina obsahujícího organizační, technickou a finanční analýzu.
Zastupitelstvo kraje usnesením 0431/07/2006/ZK
* vzalo na vědomí
- informaci o postupu naplňování záměru kraje Vysočina využít areál Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě pro potřeby Krajského úřadu kraje Vysočina a dalších úřadů a institucí krajské působnosti a významu, o jednání s potencionálními investory v území Kasáren Otakara Jaroše a přípravě investičního záměru výstavby kancelářských prostor pro Krajský úřad kraje Vysočina;
- zájem Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky o převod části nemovitostí v areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě pro výstavbu sídla Krajské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky;
* vyslovilo podporu převodu části nemovitostí v areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě do vlastnictví Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za splnění zákonných podmínek, jež jsou předpokladem pro převod majetku kraje;
* uložilo radě kraje jednat s představiteli Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky o podmínkách a způsobu převodu části nemovitostí v areálu Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě do vlastnictví Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pro realizaci záměru výstavby sídla Krajské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky.
Podle usnesení 1591/33/2006/RK rada kraje
* projednala investiční záměr "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina" v rozsahu materiálu RK-33-2006-52 př. 1
* uložila krajskému úřadu dopracovat investiční záměr ve smyslu výsledků projednání v radě kraje
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje k naplnění záměru kraje využít areál bývalých Kasáren Otakara Jaroše v Jihlavě pro potřeby krajského úřadu a dalších úřadů a institucí krajské působnosti a významu ve smyslu usnesení 0342/06/2006/ZK:
* vzít na vědomí informace o průběhu jednání s Českou správou sociálního zabezpečení a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky o koordinaci záměrů a jejich realizaci ve smyslu a obsahu materiálů RK-35-2006 - 52 a RK-35-2006-52 př. 1;
* schválit investiční záměr "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina" dle materiálu RK-35-2006-52 př. 2;
* uložit radě kraje
- pokračovat v jednání s Českou správou sociálního zabezpečení a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky;
- zajistit projektovou a investiční přípravu pro dostavbu krajského úřadu na podkladě investičního záměru "Administrativní budova D Krajského úřadu kraje Vysočina";
- zajistit projektovou a investiční případu pro stavbu propojovací komunikace mezi ulicí Na Skalce a ulicí Bratří Čapků a části centrálního parkoviště;
- zajistit odstranění budov postavených na pozemcích par. č. 3942/2 a 3939/4 a přístřešků na pozemku par. č. 3942/1, vše v k. ú. Jihlava.
Odpovědnost odbor majetkový, zástupce ředitele krajského úřadu, odbor sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu
Termín 12. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz