Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2006-28

RK-35-2006-28.doc  RK-35-2006-28pr1.xls  RK-35-2006-28pr1upr1.xls  RK-35-2006-28pr2.xls  RK-35-2006-28pr3.xls
Číslo materiálu28
Číslo jednacíRK-35-2006-28
NázevNávrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007
Zpracoval8 Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007 pro: jednání rady kraje č. 35/2006 dne 28. 11. 2006 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, T. Vonka
Předkládá A. Krištofová
Počet příloh
Popis problémuKraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ekonomický odbor předkládá radě kraje k projednání konečnou verzi návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platným závazným harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2007.
Návrh rozpočtu je předkládán ve formě 2 knih:
- Hlavní kniha rozpočtu 2007 (příloha 1)
- Přílohy k rozpočtu 2007 včetně tabulkové části a grafů (příloha 2).
Součástí předkládaného materiálu je rovněž Přehled předpokládaného financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie v roce 2007 (příloha 3), který není součástí návrhu rozpočtu.
V roce 2007 bude také docházet k situacím, kdy budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU popřípadě jejich etapy a bude tedy nutné provádět převody finančních prostředků ze zvláštních účtů do Fondu strategických rezerv.
Problematickou otázkou v návrhu rozpočtu na rok 2007 zůstává kapitola Sociální věci. Dle aktuálních informací zůstává částka cca 120 až 130 mil. Kč nepokryta. Tato částka není zahrnuta v předkládaném návrhu rozpočtu, je pouze součástí dalších možných požadavků OSVZ.
Návrh řešení Předkládaný návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007 respektuje následující zásady :


1) Rozpočet daňových příjmů vychází z predikce Ministerstva financí ČR pro rok 2007 a platného znění zákona 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů na sdílených daních činí 8,92% a stanovené procento pro kraj Vysočina je 7,338590. Predikce je dále upravena u každé daně koeficientem 0,95, meziroční nárůst daňových příjmů oproti schválenému rozpočtu 2006 činí 9%.
2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2007 je 7 161 577 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 387 280 tis. Kč. Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2007 tak činí 7 548 857 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje ve výši 7 548 857 tis. Kč se skládá z celkových výdajů ve výši 7 546 237 tis. Kč a financování (-) ve výši 2 620 tis. Kč (vratka půjčky firmy Agora do Fondu strategických rezerv).
3) V roce 2007 je uvažováno s přijetím druhé tranže úvěru od Evropské investiční banky ve výši 350 000 tis. Kč určené na opravy silnic II. a III. třídy v kraji Vysočina. Tato částka je začleněna do zdrojů rozpočtu, ve výdajové části rozpočtu je pak obsažena na kapitole Doprava a je posílena o stejnou částku z daňových příjmů kraje.
4) Souhrnný dotační vztah ze státního rozpočtu zaznamenává podstatnou změnu. Návrh dotací v rámci souhrnného dotačního vztahu kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2007 ve výši 72 705 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2007. V souhrnném vztahu je obsažen příspěvek na výkon státní správy ve výši 68 701 tis. Kč a na jednotky sboru dobrovolných hasičů 4 004 tis. Kč. Jiné dotace ze státního rozpočtu nejsou v souhrnném dotačním vztahu zahrnuty.
5) V roce 2006 byla součástí souhrnného dotačního vztahu rovněž dotace na sociální služby ve výši 286 061 tis. Kč. V roce 2007 dojde ke změně systému financování sociálních služeb a tato dotace bude nahrazena dotací z MPSV, jejíž výše není doposud známá, avšak je velmi reálné, že nebude dosahovat výše dotace z roku 2006.
6) Účelová dotace na úhradu přímých nákladů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 579 714 tis. Kč a ve výdajové části není rozepsána na jednotlivé organizace.
7) V návrhu rozpočtu je zahrnut vztah kraje ke zřizovaným příspěvkovým organizacím formou závazných ukazatelů příspěvku na provoz, odvodu z investičního fondu, investiční dotace a ostatní neinvestiční dotace.
8) Pro rok 2007 jsou rozpočtovány v příjmech a ve výdajích rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého a movitého majetku nemocnicím ve výši 180 000 tis. Kč. Ve výdajové části rozpočtu je na kapitole Zdravotnictví uvažováno s rozdělením těchto prostředků jednotlivým nemocnicím v průběhu roku 2007 formou dotací na investice a příspěvku na provoz.
9) Je navrhováno zachovat systém tří rezervních položek: Nespecifikované rezervy (částka 100 000 tis. Kč), Péče o lidské zdroje a majetek kraje (částka 30 000 tis. Kč) a Strategické a koncepční materiály (10 000 tis. Kč), které umožňují orgánům kraje řešit neznámé nebo nepředvídané potřeby kraje v průběhu roku i možný nesoulad mezi predikcí daňových příjmů a jejich skutečným výběrem. Celková výše kapitoly Rezerva a rozvoj kraje je 140 000 tis. Kč.
10) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje a není zahrnuto v celkovém objemu příjmů a výdajů návrhu rozpočtu. Přehled předpokládaných finančních potřeb, nutných k financování individuálních projektů a na kofinancování grantových schémat vyhlašovaných krajem (předpokládaná částka 461 865 tis. Kč) je obsažen v příloze 3 tohoto materiálu. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny jednak převodem zůstatků na těchto účtech k 31. 12. 2006 do roku 2007 a dále zapojením zdrojů Fondu strategických rezerv formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2007.
11) V roce 2007 bude docházet k situacím, kdy budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny.
12) Hlavní kniha rozpočtu 2007 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace (část D Hlavní knihy rozpočtu 2007) a seznam dotací poskytovaných krajem obcím a jiným subjektům v roce 2007 (část E Hlavní knihy rozpočtu 2007).
StanoviskaFinanční výbor zastupitelstva kraje na svém zasedání dne 4. 10. 2006 a rovněž rozpočtová komise rady kraje na svém jednání dne 13. 10. 2006 vzaly na vědomí přípravu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007. Návrh rozpočtu byl předmětem jednání rady kraje č. 32 dne 31. 10. 2006, která vzala na vědomí předložený návrh rozpočtu, a rovněž se projednával na semináři zastupitelů dne 7. 11. 2006.
Rozpočtová komise na svém jednání dne 10. 11. 2006 doporučila radě kraje návrh rozpočtu 2007 ke schválení a rovněž finanční výbor na svém jednání dne 15. 11. 2006 doporučil zastupitelstvu kraje návrh rozpočtu ke schválení.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit
- rozpočet kraje Vysočina na rok 2007 v celkové výši a členění dle materiálu
RK-35-2006-28, př. 1 - Hlavní kniha rozpočtu 2007;
- závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace materiálu
RK-35-2006-28, př. 1 (Hlavní kniha rozpočtu roku 2007, část D);
* rozhodnout poskytnout účelové dotace organizacím dle Seznamu dotací poskytovaných krajem obcím a jiným subjektům v roce 2007, který je obsažen v části E materiálu
RK-35-2006-28, př. 1 (Hlavní kniha rozpočtu roku 2007);
* svěřit radě kraje provádění:
- všech rozpočtových opatření týkajících se přijetí účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití;
- rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny;
- všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 mil. Kč v jednotlivých případech kromě provádění rozpočtových opatření na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje;
- všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází:
a) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě odvodu z provozu příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu jako příspěvek na provoz, popřípadě dotace na investice nebo na úhradu ztráty z minulých let;
b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o:
- příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu
a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj;
- úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem s tím, že rozpočtová opatření týkající se použití prostředků na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje nejsou předmětem svěření;
* vzít na vědomí přehled předpokládaného financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie dle materiálu RK-35-2006-28, př. 3 s tím, že zajištění zdrojů k financování evropských projektů bude v roce 2007 probíhat formou rozpočtových opatření;
ukládá
vedoucím odvětvových odborů s výkonem zřizovatelské funkce předložit radě kraje návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem na rok 2006 v termínu do 28. 2. 2007 s tím, že u odvětví školství přímé výdaje na vzdělávání nebudou v návrhu zahrnuty a jejich rozpis bude zabezpečen samostatným rozpočtovým opatřením.
Odpovědnost odbory ekonomický, dopravy a SH, kultury a PP, sociálních věcí a zdravotnictví a školství, mládeže a sportu
Termín prosinec 2006, únor 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz