Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-33-2006-51

RK-33-2006-51.doc  RK-33-2006-51pr1.doc  RK-33-2006-51pr2.xls  RK-33-2006-51pr3.xls  RK-33-2006-51pr4.doc  RK-33-2006-51pr5.xls  RK-33-2006-51pr6.xls
Číslo materiálu51
Číslo jednacíRK-33-2006-51
NázevDotační řízení ministerstva práce a sociálních věcí pro poskytovatele sociálních služeb
Zpracoval J. Bína, A. Řehořová, R. Sýkora
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuV souvislosti se zákonem o sociálních službách došlo k závažným změnám ve způsobu financování provozních nákladů poskytovatelů sociálních služeb ze státního rozpočtu. Od 1. 1. 2007 budou financovány v rámci dotačního řízení Ministerstva práce a sociálních věcí. Dnem 31. 8. 2006 skončila lhůta pro podávání žádostí o dotace Ministerstva práce a sociálních věcí pro poskytovatele sociálních služeb na rok 2007. Oproti dřívějším rokům znamená toto dotační řízení důležitou změnu. Kraj již totiž neobdrží dotaci na zřizovatelskou působnost pro provoz svých organizací (V roce 2006 činila 286 mil. Kč.) ze státního rozpočtu a obce již neobdrží tradiční státní dotaci na lůžko ve svých domovech důchodců a ústavech sociální péče. Tito poskytovatelé žádají o dotace na příští rok společně s nestátními neziskovými organizacemi.
Pracovníci odboru sociálních věcí a zdravotnictví realizovali celou řadu kroků k tomu, aby poskytovatelé včas a správně podali žádosti o dotace. Informace o dotačním řízení prošla tiskem, všichni dosavadní příjemci krajských i státních dotací byli o možnosti podat žádost o dotace informováni elektronickou cestou a někdy i telefonicky kontaktováni. Odbor uspořádal tři konzultační dny, při nich poskytoval informace a doporučení k podávání žádostí. Zápisy z každého konzultačního dne pracovníci odboru rozesílali poskytovatelům. Až do konce srpna měl každý poskytovatel možnost přímo konzultovat své žádosti telefonicky, ústně i elektronickou cestou s pracovníky odboru. Mnozí z nich tuto možnost hojně využívali.
Poskytovatelé sociálních služeb (příspěvkové organizace kraje, nestátní neziskové organizace, obce a příspěvkové organizace obcí) podali podle metodiky MPSV žádosti o dotace ze státního rozpočtu na provoz v uvedeném termínu do 31. 8. 2006 na adresu. Odbor sociálních věcí provedl sumarizaci žádostí poskytovatelů a připravil souhrnnou žádost, která bude podána za kraj Vysočina. Zpracována je v tom smyslu, že od ministerstva požadujeme poskytnutí dotací ve výši, kterou považujeme za potřebnou vzhledem k transferům roku 2006 a k postupnému růstu provozních nákladů. Naše doporučení nepřizpůsobujeme nedostatečným prostředkům ve státním rozpočtu, ale vycházíme z provozních potřeb kraje. Kromě konkrétně odůvodněných výjimek jsme ve svém doporučení neakceptovali nárůst požadavků o více než 10 % oproti výši státních dotací v roce 2006. Důvodem je předpoklad, že žadatelé, kteří svůj požadavek proti realitě roku 2006 výrazně navýší, získají při rovnoměrném a zároveň částečném uspokojení požadavků výhodu na úkor žadatelů, kteří svůj požadavek navyšují pouze v omezené míře. (Např. pokud jeden z žadatelů žádá o trojnásobnou dotaci oproti roku 2006, druhý žádá pouze o skutečnost uvedeného roku zvýšenou pouze o růst mzdových nákladů a jejich požadavky by byly pro nedostatek financí uspokojeny pouze jednou třetinou, získá první z nich stejné prostředky jako v roce 2006, zatímco provoz druhého je velmi vážně ohrožen poskytnutím dotace ve výši jedné třetiny státní dotace roku 2006.) Souhrnná informace o stavu financování v letech 2006 a 2007, požadavcích a doporučované podpoře je uvedena v materiálu RK-33-2006-51, př. 3. Informace je zpracována pro jednotlivé druhy sociálních služeb souhrnně, vzhledem k velkému rozsahu podkladu zahrnujícím všechny žadatele. Tento podklad bude v tištěném dokumentu k dispozici na jednání rady kraje. V letošním roce není zákon o sociálních službách ještě v účinnosti a není vydáno ani prováděcí nařízení vlády. Proto se dotační řízení řídí zatím metodikou, která nevyžaduje střednědobý plán rozvoje sociálních služeb, ale pouze zdůvodnění souhrnného stanoviska za kraj. Odůvodnění celkového souhrnného návrhu je uvedeno v materiálu RK-33-2006-51, př. 4, přičemž jeho součástí je i popis sítě sociálních služeb. Ten projednala rada kraje na svém zasedání 04/2006 v rámci bodu 34 a zastupitelstvo kraje na svém zasedání 1/2006 v rámci bodu č. 45. Popis je uveden v materiálech RK-33-2006-51, př. 5 a RK-33-2006-51, př. 6 a úroveň financování konkrétních druhů sociálních služeb uvedených v tomto popisu v roce 2006 je pro účely odůvodnění požadavku o státní dotaci součástí speciálního seznamu všech žadatelů (ve zjednodušené formě uveden v materiálu RK-33-2006-51, př. 3.
V uvedeném dotačním řízení se o prostředky na svůj provoz ucházejí také příspěvkové organizace kraje. Informace o stavu financování v letech 2006 a 2007, požadavcích a doporučované podpoře je uvedena v materiálu RK-33-2006-51, př. 2. V připravovaném rozpočtu kraje bylo navrženo pro rok 2007 na příspěvek na provoz použít vlastní prostředky kraje pouze v objemu roku 2006 (39 230 tis. Kč). S výše uvedenou situací souvisí historický problém, kdy státní rozpočet nezohledňoval růst mzdových a dalších nákladů příspěvkových organizací kraje, přičemž především růst mzdových nákladů byl především přímým důsledkem rozhodnutí vlády o legislativních pravidlech odměňování zaměstnanců. Výdaje kraje na provoz zřizovaných příspěvkových organizací rostly vlivem těchto faktorů ze 295 mil. Kč ve schváleném rozpočtu 2005 přes 306 mil. Kč po navýšení v průběhu roku 2005 až po 325 mil. Kč v upraveném rozpočtu 2006. Celkové náklady těchto organizací odhadujeme přibližně na 500 mil. Kč a kromě uvedeného příspěvku kraje na provoz se na něm podílejí úhrady obyvatel (odhadnuty na 166 mil. Kč). Pro rok 2007 činí odhad provozních nákladů těchto organizací provedený pro účely dotačního řízení 547 mil. Kč. Na straně příjmů bude kryt navrženým příspěvkem zřizovatele ve výši 39 23 tis. Kč, úhradami od obyvatel odhadnutými na 226 mil. Kč. Zbytek nákladů je předmětem žádosti o dotaci ze státního rozpočtu v částce 277 mil. Kč. Státní dotace je však zatím v návrhu státního rozpočtu kryta pouze částečně 3,6 miliardy z požadavku který činí 9,6 miliard. Komise pro sociální záležitosti požádala o navýšení nejméně 4 miliardy Kč. V současné době odhadujeme, že by státní dotací podle stávajícího návrhu rozpočtu mohlo být kryto asi 136 mil. Kč pro příspěvkové organizace kraje, ale jedná se pouze o odhad. Pokud nebudou požadavky organizací kraje na státní dotaci uspokojeny v plném rozsahu, bude samozřejmě nutné i omezení nákladů a nalezení úspor ve zmíněné částce 547 mil. Kč.
Návrh řešení Odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhuje radě schválit souhrnnou žádost o dotace Ministerstva práce a sociálních věcí pro příspěvkové organizace kraje Vysočina na úseku sociálních služeb dle materiálu RK-33-2006-51, př. 2 společně s průvodním dopisem RK-33-2006-51, př. 1 (materiál RK-33-2006-51, př. 1 bude předložen před jednáním rady kraje. Dále navrhujeme radě kraje vzít na vědomí informaci o podkladech pro podání stanoviska odboru sociálních věcí a zdravotnictví k žádosti o dotace Ministerstva práce a sociálních věcí dle materiálů RK-33-2006-51, př. 3, RK-33-2006-51, př. 4, RK-33-2006-51, př. 5 a RK-33-2006-51, př. 6.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
schválit souhrnnou žádost o dotace Ministerstva práce a sociálních věcí pro příspěvkové organizace kraje Vysočina na úseku sociálních služeb dle materiálů RK-33-2006-51, př. 1, RK-33-2006-51, př. 2 a
bere na vědomí
informaci o podkladech pro podání stanoviska odboru sociálních věcí a zdravotnictví k žádosti o dotace Ministerstva práce a sociálních věcí dle materiálů RK-33-2006-51, př. 3, RK-33-2006-51, př. 4, RK-33-2006-51, př. 5 a RK-33-2006-51, př. 6.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín do 30. 11. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz