Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-30-2006-61

RK-30-2006-61.doc  RK-30-2006-61pr1.doc  RK-30-2006-61pr2.doc  RK-30-2006-61pr3.doc  RK-30-2006-61pr4.doc  RK-30-2006-61pr5.doc  RK-30-2006-61pr6.doc  RK-30-2006-61pr7.doc
Číslo materiálu61
Číslo jednacíRK-30-2006-61
NázevPřevod majetku nemovitostí v areálu letiště Henčov do vlastnictví kraje a vybudování veřejného mezinárodního (nízkonákladového střednětraťového) letiště
Zpracoval P. Hamáček
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuJihlava, stejně jako celý region kraje Vysočina, není v současné době cílem mezinárodních ani vnitrostátních linek letecké dopravy. U příměstské obce Henčov je umístěno sportovní letiště. Využíváno je ke cvičným i sportovním účelům a zároveň skýtá možnosti podnikatelských letů pro účely obchodních činností. Statutární město Jihlava, jako vlastník většiny pozemků náležících k letišti Henčov, předložil dopisem ze dne 31.3.2005 (viz.
RK-30-2006-61, př. 1) kraji Vysočina návrh na spolupráci při rozvoji letiště Henčov. Návrh předpokládá dvě možnosti řešení: převod pozemků ze Statutárního města Jihlava na kraj Vysočina a další rozvoj letiště pod patronací kraje, nebo případně participaci kraje v nově vytvořeném sdružení zaměřeném na rozvoj a provozování letiště. Cílem návrhu je proměna současného sportovního letiště v Henčově na letiště s celodenním provozem, se zpevněnou vzletovou a přistávací dráhou pro provoz středních dopravních letadel. K tomu je nezbytné vybudovat zázemí pro celnici, navigaci, logistické zabezpečení provozu letiště a další vybavení nezbytné pro komerční provoz. Letiště by tak svým provozem podpořilo rozvoj obchodu a cestovního ruchu v celém kraji. V návaznosti na tento dopis se dne 3.11.2005 obrátil na samosprávu Statutárního města Jihlavy bývalý náměstek hejtmana Ing. František Dohnal s dotazem na další předpokládaný průběh rozvoje letiště Henčov (viz.
RK-30-2006-61, př. 2). Ze strany Statutárního města Jihlavy poté následoval další krok, při kterém Zastupitelstvo města Jihlavy na svém zasedání dne 20.12.2005 usnesením č. 501/05 - ZM schválilo zveřejnění záměru bezúplatně převést pozemky v k.ú. Henčov v rozsahu dle přílohy č.j. MO/05/2467 kraji Vysočina za účelem rozvoje letiště Henčov za podmínky, že nositelem projektu bude kraj Vysočina (viz. RK-30-2006-61, př. 3). Letiště je v současnosti provozováno jako veřejné vnitrostátní a užívá statut AFIS, to znamená, že je neřízené. Letiště tak poskytuje pouze v publikované době provozu nebo na vyžádání předem pouze letištní informační službu dopředu známému provozu. Provozovatelem je Aeroklub Jihlava o.s. Použitelnost letiště je omezena pouze pro provoz podle pravidel letů VFR, tedy dle pravidel pro lety za viditelnosti a pro výsadkovou činnost. Letiště se nachází přibližně 4 km od města Jihlavy. Přístupovou komunikací od Jihlavy je silnice II/352 a dále účelová komunikace v areálu letiště (kopie katastrální mapy viz. RK-30-2006-61, př. 4). Z pohledu vlastnických vztahů je v současné době jediným a výlučným vlastníkem budov využívaných k hangárování letecké techniky nebo sloužících k zajišťování činností přímo souvisejících s provozováním letecké činnosti provozovatel letiště Aeroklub Jihlava. Většina pozemků (asi 80%) využívaná letištěm (travnaté plochy, přistávací dráha a pozemky pod budovami) patří Statutárnímu městu Jihlava. Zbývající část pozemků nacházejících se v areálu letiště je ve vlastnictví Ministerstva obrany ČR. V současné době je před podpisem smlouva mezi Aeroklubem Jihlava a Ministerstvem obrany ČR o koupi těchto pozemků. Parcely sousedící se samotnou plochou letiště a jeho zázemím, které přímo nesouvisí s provozem letiště (o kterých by bylo možno uvažovat v případě rozšiřování letiště) jsou téměř ze 100 % ve vlastnictví fyzických osob. Pozemek pod příjezdovou komunikací je ve vlastnictví fyzické osoby, která vlastní také pozemek a budovu nového hangáru v těsně blízkosti letištních budov. Samotná příjezdová komunikace, od křižovatky se sil. II/352, do areálu je ve vlastnictví Aeroklubu Jihlava, který má s majitelem pozemku uzavřenu smlouvu o užívání. Tato smlouva je uzavřena na dobu neurčitou. Podrobná specifikace a vybavení letiště jsou uvedeny v příloze RK-30-2006-61, př. 5. V roce 2004 byla na základě objednávky Krajského úřadu kraje Vysočina vypracována projektovou kanceláří AGA - Letiště, s.r.o. "Studie využitelnosti a rozvoje letiště Jihlava". Studie předpokládá, že budování letiště by probíhala ve třech etapách a náklady na jeho úpravu (zpevnění runway a její vybavení pro přístrojové lety, bez dalšího logistického vybavení) byly v době provedení studie odhadovány na částku téměř 200 mil. Kč. V konečné fázi by letiště mělo dostat podobu malého regionálního letiště s řízeným provozem především pro nepravidelné podnikatelské a turistické lety a pro případné nákladní lety. Umožňovalo by provoz malých vrtulových a turbovrtulových letounů (do 30 cestujících) a i některých malých proudových business jetů (do 10 cestujících). Letiště by v omezeném rozsahu umožňovalo i mezinárodní lety. Pro jejich větší využití by však bylo třeba dalších investic. Studie dále závěrem konstatuje, že lze očekávat, že provoz letiště bude trvale ztrátový a jeho provoz bude muset být významně dotován. Roční dotace na samotný provoz letiště po dobudování poslední etapy byly v roce 2004 odhadovány na 20 mil. Kč. Pro ověření poptávky po leteckých službách a případném rozsahu využívání letiště Jihlava, proběhlo na krajském úřadě několik jednání za účasti kraje, města i podnikatelských subjektů. Kraj Vysočina dále oslovil významné společnosti v našem regionu a požádal je o vyjádření v uvedené věci. V rámci této ankety bylo osloveno přes 30 subjektů a zároveň byla o distribuci dotazníku svým členům požádána Hospodářská komora v Jihlavě. K otázkám se vyjádřilo pouze 14 dotázaných (viz. RK-30-2006-61, př. 6). Odbor dopravy oslovil rovněž i některé krajské úřady se žádostí o informaci týkající se provozování či vlastnictví letišť v rámci kraje (viz. RK-30-2006-61, př. 7).
Návrh řešení Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje v případě oficiální nabídky Statutárního města Jihlavy na převzetí pozemků souvisejících s provozem a rozvojem letiště Henčov tyto pozemky nepřebírat a neujímat se role garanta dalšího rozvoje letiště. Částky potřebné k vybudování a dotace na samotný provoz letiště nejsou adekvátní k přínosu, který by nové letiště kraji přineslo. Opírá se přitom jednak o ekonomické ukazatele provedené studie a dále o relativně nízký zájem, který projevily subjekty oslovené v rámci dotazování. Návrh řešení rovněž vychází ze zkušenosti získaných při konzultacích se subjekty zabývajícími se problematikou letecké dopravy. Jednání s ředitelem pro strategické plánování a rozvoj ČSA Ing. Váňou potvrdilo obrovské počáteční investice. Podle zkušeností Ing. Váni by pro vybudování veřejného mezinárodního nízkonákladového střednětraťového letiště byla potřeba investice kolem 10 mld. Kč (plnohodnotné mezinárodní letiště s potřebným zázemím a logistickou podporou). Nejbližší letiště pro účely civilní dopravy je mezinárodní letiště v Brně - Tuřanech. V úvahu připadá i letiště v Praze - Ruzyni. Časová dostupnost osobní dopravou je na letiště Brno zhruba 1 hod. Na letiště Praha pak asi 1.30 hod. Vzhledem k dobrým dojezdovým vzdálenostem na letiště Praha a Brno poukázal Ing. Váňa i na nevhodnost budování veřejného mezinárodního nízkonákladového střednětraťového letiště na Vysočině. Tuto tezi podporuje i Ministerstvo dopravy ČR, které podle vyjádření p. Zdeňka Jelínka, zástupce ředitele a vedoucího oddělení pro vnější vztahy odboru civilního letectví, ve svých koncepčních materiálech nepředpokládá na Vysočině vybudování letiště takového charakteru. Podle Ing. Petra Civiše, ředitele projektové kanceláře AGA-Letiště s.r.o., který se podílel na studii využitelnosti letiště Jihlava zpracované v r. 2004, je nezpochybnitelným faktem i špatná ekonomická návratnost provozování letecké dopravy a pravidelné vysoké dotace na provoz letiště. Také na základě informací o podpoře letecké dopravy ve srovnatelných krajích vyplývá, že pro většinu z nich není vybudování a provozování vlastního letiště prioritou. Z došlých odpovědí vyplývá, že mimo Jihočeského kraje žádný ze srovnatelných krajů letiště neprovozuje, ani ho v nejbližší době provozovat či vlastnit nebude. Postavení Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje kde jsou provozovány mezinárodní letiště je od ostatních krajů značně specifické.
StanoviskaOdbor majetkový se ztotožňuje se závěry materiálu. Z dostupných podkladů, zejména "Studie využitelnosti a rozvoje letiště Jihlava", dospěl odbor majetkový k závěru, že čistě z ekonomického pohledu je vybudování veřejného mezinárodního letiště v Jihlavě neobhajitelné.
Odbor regionálního rozvoje souhlasí s návrhem řešení.
Ekonomický odbor souhlasí s návrhem řešení dle materiálu RK-30-2006-61 - nepřebírat a neujímat se role garanta dalšího rozvoje mezinárodního nízkonákladového střednětraťového letiště na Vysočině.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
materiál RK-30-2006-61;
nesouhlasí
se vstupem kraje Vysočina do projektu rozvoje letiště Jihlava - Henčov podle materiálu
RK-30-2006-61; a
pověřuje
náměstka hejtmana Ing. Václava Kodeta informovat dopisem Statutární město Jihlava o závěrech vyplývajících z materiálu RK-30-2006-61.
Odpovědnost ODSH
Termín 30. 11. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz