Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-30-2006-60

RK-30-2006-60.doc  RK-30-2006-60pr1.doc  RK-30-2006-60pr2.doc  RK-30-2006-60pr3.doc  RK-30-2006-60pr4.doc  RK-30-2006-60pr5.doc  RK-30-2006-60pr6.doc  RK-30-2006-60pr7.doc
Číslo materiálu60
Číslo jednacíRK-30-2006-60
NázevDopravní obslužnost území kraje Vysočina
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuCílem tohoto materiálu je informovat Radu kraje o současném stavu řešení dopravní obslužnosti území kraje Vysočina veřejnou linkovou osobní dopravou, s popisem vývoje od převzetí této problematiky od okresních úřadů k 1. 1. 2003 a nastínění možností řešení. Podrobně je tato problematika rozebrána v přílohách - materiál RK-30-2006-60, př. 1 až
RK-30-2006-60, př. 7.
Dopravní obslužnost kraje Vysočina je zajišťována veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou osobní dopravou, která je členěna z hlediska financování na základní dopravní obslužnost, ostatní dopravní obslužnost a komerční linky (tzv. dálkové). Vzhledem k rozsahu celé problematiky nebyly do materiálu zapracovány některé oblasti, které se základní dopravní obslužností přímo nesouvisí jako např. zvláštní linková, zájezdová a příležitostná doprava, nicméně materiál postihuje všechny hlavní oblasti.
Celá problematika se neustále vyvíjí i s ohledem na nová nařízení evropské komise a rady (EHS). V oblasti evropského práva jsou připravovány novelizace a to zejména nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 o postupu členských států ohledně závazků spojených s veřejnými službami v dopravě po železnici, silnici a vnitrozemských vodních cestách.
Všechny oprávněné požadavky obcí jsou vyřešeny. Z příloh vyplývá, že současný systém dopravní obslužnosti je vyhovující.
Návrh řešení Z rozboru současného stavu řešení ZDO v kraji Vysočina a z porovnání s některými vybranými kraji, které svou velikostí, osídlením, charakterem krajiny apod. jsou srovnatelné vyplývá, že řešení celého systému dopravní obslužnosti je až na malé odlišnosti srovnatelný s ostatními kraji. Je možné dále konstatovat, že některé kraje mají snahu svůj systém zjednodušit a tím jej učinit pružnějším. Dále je možné konstatovat, že nebyly zjištěny rozpory se současně platnou legislativou. O tom svědčí výsledky kontrol provedených MD ČR v květnu 2003, květnu 2004 a květnu 2005.
Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje převzetí některých prvků systému dopravní obslužnosti již odzkoušených v praxi ostatních krajů.

1. Rozsah základní dopravní obslužnosti
Podle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích ve znění pozdějších předpisů, je zastupitelstvu kraje podle § 35 odst. 2 písm. h), vyhrazena pravomoc - "stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje". Zákon již nestanovuje, způsob vyjádření rozsahu. Tuto skutečnost řeší kraje různě. Zastupitelstvo kraje Vysočina stanovuje rozsah ZDO finančním objemem (pro rok 2006 č. usnesení 0549/09/2005/ZK).
Navrhujeme převzít některé zkušenosti z ostatních krajů a rozsah ZDO stanovit jako maximální možný finančním objemem v návaznosti na rozpočet a v objemu km (linková doprava) a vlkm (drážní doprava) a stanovit pro ODSH toleranci do 1% celkového ročního objemu financí na řešení běžných změn, které jsou v průběhu roku prováděny z důvodu změn ve školské síti, zaměstnanosti, požadavků obcí apod.

2. Smlouvy o závazku veřejné služby
Uzavřením dodatků ke smlouvám s drážními dopravci, které mění smlouvy na dobu neurčitou (č. usnesení 0870/18/2006/RK), se podařilo sjednotit celý objem ZDO pod srovnatelný smluvní rámec a byl tak odstraněn rozdílný přístup k dopravcům ve veřejné linkové a drážní dopravě (smlouvy s dopravci v linkové dopravě byly změněny na dobu neurčitou v roce 2004 č. usnesení 0534/15/2004/RK). Tímto směrem se ubírají i ostatní kraje a postupně mění smlouvy na dobu neurčitou, nebo minimálně na smlouvy dlouhodobé. Tento systém zajišťuje stabilizaci ZDO a umožňuje dopravcům lépe plánovat investiční politiku, obnovu vozového parku a čerpat finanční prostředky z fondů EU.
Z těchto důvodů navrhujeme zachovat současný stav.

3. Dodatky smluv o závazku veřejné služby
Podle § 35 odst. 2 písm. h) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (dále zákon o krajích) je zastupitelstvu kraje vyhrazena pravomoc - "stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje".
Podle § 37 zákona o krajích má zastupitelstvo právo vyhradit si další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě podle § 59 odst.1. Pro uzavírání smluv o závazku veřejné služby si zastupitelstvo žádnou pravomoc nevyhradilo.
Dle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, byly závazky veřejné služby vyňaty z působnosti tohoto zákona. Dodavatelé této služby byli v roce 2003 převzati z okresních úřadů. V průběhu roku 2004, byly smlouvy o ZVS změněny formou dodatků na dobu neurčitou.
V souladu s Pravidly Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina, ze dne 27. 6. 2006, dle článku (12), rozhodnutí o uzavření dodatku smlouvy v průběhu plnění veřejné zakázky přísluší hejtmanovi, náměstkovi hejtmana nebo gesčnímu radnímu.
V průběhu roku dochází z různých důvodů ke změnám v ZDO (změny ve školské síti, zaměstnanosti, požadavky obcí apod.). Takto řeší ODSH asi 50 změn v průběhu roku. Některé změny jsou pouze administrativního charakteru (sloučení či rozdělení linek nebo spojů, změny v názvech, přečíslování apod.). Tyto změny nemají vliv na finanční objem ZDO.
Další drobné změny, které mají vliv na finanční objem ZDO, se řeší v rámci tolerance do 1% rozsahu ZDO (viz bod 1).
Z těchto důvodů navrhujeme zachovat současný stav, kdy o uzavření dodatku rozhoduje hejtman, náměstek hejtmana nebo gesční radní.
4. Požadavky na změny v ZDO (např. změna trasy, navýšení nebo snížení km, zařazení nového spoje do ZDO apod.)
Na základě vlastních zkušeností a v praxi osvědčených postupů a zkušeností z ostatních krajů navrhujeme následující:
a) Každá žádost musí obsahovat, popis změny, zdůvodnění změny a odhad počtu cestujících, kteří budou tuto změnu využívat, návrh financování.
b) Změnu posoudí ODSH a projedná s dopravcem, který provede předběžný odborný odhad ztráty a návrh technického řešení.
c) V případě, že lze změnu realizovat, bude zaveden zkušební provoz na dobu určitou a to 6 měsíců, za předpokladu dohody o financování mezi žadatelem a krajem. První 3 měsíce bude financovat žadatel a další 3 měsíce kraj (bude uzavřen dodatek smlouvy na dobu určitou 3 měsíce).
d) Po uplynutí 5-ti měsíců zkušebního provozu provede ODSH vyhodnocení a pokud bude zjištěno, že průměrná tržba za dobu hodnoceného zkušebního provozu je nižší než 10,00 Kč/km, bude uplynutím 6-ti měsíců zkušebního provozu změna zrušena. V opačném případě bude uzavřen dodatek ke smlouvě na příslušný rok a změna hrazena krajem. Při splnění podmínky bodu e).

e) Pokud bude možné změnu realizovat v rámci tolerance do 1%, ODSH vypracuje dodatek smlouvy a předá hejtmanovi k podpisu.
f) Pokud bude změna nad rámec tolerance (bod e) a tím i nad rámec rozsahu ZDO, předloží ODSH žádost orgánům kraje s vypracovaným stanoviskem k rozhodnutí.

5. Žádost nového dopravce na zařazení do systému ZDO
Každá nová žádost bude posouzena ODSH a s vypracovaným stanoviskem předána Radě kraje k rozhodnutí.
V současných podmínkách ODSH nedoporučuje měnit systém smluv o ZVS, které jsou uzavřeny se všemi dopravci (autobusy i drážní) na dobu neurčitou.

6. Žákovské jízdné
Poskytování žákovského jízdného je podle zákonné úpravy závazek veřejné služby a dopravce, který požádá o uzavření smlouvy má na tuto smlouvu zákonný nárok.
Smlouvy uzavírá kraj, jsou roční s případnými dodatky na změny v označení spojů a linek.
Z těchto důvodů navrhujeme zachovat současný stav, kdy o uzavření smlouvy nebo dodatku rozhoduje hejtman.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
materiál RK-30-2006-60; a
schvaluje
postup podle bodů 1 až 6 uvedených v materiálu RK-30-2006-60.
Odpovědnost ODSH
Termín 31. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz