Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-26-2006-50

RK-26-2006-50.doc  RK-26-2006-50pr1.tif
Číslo materiálu50
Číslo jednacíRK-26-2006-50
NázevZáměr na stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2007
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuV měsíci listopadu připravuje odbor dopravy a silničního hospodářství (dále jen ODSH) s dopravci předběžné projednání dopravní obslužnosti území kraje Vysočina k uzavření dodatků smluv o závazku veřejné služby na rok 2007. Pro tato jednání je nutné znát celkový objem finančních prostředků na zajištění základní dopravní obslužnosti území kraje pro rok 2007.
Stanovení rozsahu dopravní obslužnosti musí předcházet stanovení objemu finančních prostředků v rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007. Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území kraje, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. h) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.
Základní právní normou upravující oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou linkovou osobní dopravu je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou drážní dopravu je zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek ( dále jen drážní zákon).
Nástrojem je právní institut závazku veřejné služby, jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Závazek veřejné služby je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2006 zajišťuje ZDO ve veřejné linkové dopravě (dále jen VLD) 22 dopravců a ve veřejné drážní dopravě (dále jen VDD) 2 dopravci. Závazek veřejné služby sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem.
V rozpočtu pro rok 2006 jsou alokovány následující finanční prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům:
paragraf 2221- Provoz veřejné silniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 220 634 tis. Kč.
Paragraf 2221 - úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 23 000 tis. Kč. VLD
paragraf 2242- Provoz veřejné železniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 248 000 tis. Kč.
paragraf 2242- úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 7 000 tis. Kč. VDD
Podle stávajících ukazatelů budou v roce 2006 finanční prostředky na provoz veřejné silniční dopravy a provoz veřejné železniční dopravy vyčerpány.

Tyto částky byly použity jako základ pro úvahu o rozsahu ZDO na rok 2007.
Návrh řešení A) Veřejná linková osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou osobní dopravou se ukázal v roce 2006 jako odpovídající. Požadavky obcí, které nastávaly v případech změn lokalizace pracovních příležitostí, ve vymezení spádovosti škol, stanovení objízdných tras z důvodu oprav komunikací ODSH řešil v rámci kriterií stanovených zákonem o silniční dopravě. Všechny požadavky obcí, které byly oprávněné, byly průběžně řešeny (v roce 2005 bylo řešeno více než sto různých požadavků na změny časových poloh, změny trasy, navýšení počtu km, závleky apod.).
Současně mají obce v kraji Vysočina v roce 2006 uzavřeny s dopravci smlouvy na ostatní dopravní obslužnost (ODO) v objemu přibližně 25 mil Kč a tím vázány vlastní finanční prostředky.

Z průzkumu a porovnání s vybranými kraji, který provedl ODSH vyplývá, že kraj Vysočina se řadí mezi kraje s nejmenším doplatkem asi 14,90 Kč/km.

Kraj
Veřejná linková doprava

mil km
mil Kč
Dotace na km
Ústecký
14,5
269,6
18,6
Liberecký
11,5
154,0
13,4
Pardubický
12,0
186,0
15,5
Královéhradecký
14,4
182,7
12,7
Jihočeský
18,0
325,5
18,1
Plzeňský
13,0
215,0
16,5
Vysočina
14,8
220,6
14,9


Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné linkové osobní dopravě:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
varianta 1
Rozsah ZDO ponechat v úrovni finančního objemu roku 2006 2006. 2006. 2006.
220 634 tis.Kč
varianta 2
Rozsah ZDO v úrovni roku 2006 zvýšený o index všeobecné inflace 2,4% (materiál RK-26-2006-50, př.1)
225 930 tis.Kč
varianta 3
Rozsah ZDO v úrovni roku 2006 zvýšený o index inflace za oddíl doprava 3,8% (materiál RK-26-2006-50, př.1)
229 020 tis.Kč
varianta 4
Rozsah ZDO upravený v závislosti na předběžných odborných odhadech dopravců
242 290 tis.Kč

Varianta 1: tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2006, ale nepostihuje index inflace a zejména index nárůstu cen pohonných hmot. Z těchto důvodů by mohlo dojít k nárůstu tarifů v rámci výměru Ministerstva financí ČR o věcně usměrňovaných cenách, nebo ke snížení počtu ujetých km v rámci ZDO asi o 1 306 tis. km a tím i snížení počtu spojů.
Tato varianta v sobě skrývá riziko snížení rozsahu ZDO oproti stavu roku 2006. Nárůst cen pohonných hmot se přímo promítá do nákladů dopravců a snižuje jejich přiměřený zisk a tím je do budoucna ohrožena obnova vozového parku (v současné době je průměrné stáří autobusů zajišťujících ZDO v kraji Vysočina asi 10 let)

Varianta 2: tato varianta zohledňuje vliv všeobecné inflace, která je dle materiálu RK-26-2006-50, př.1, 2,4%. Tato varianta by měla zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2006 a zajišťuje částečně tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna

Varianta 3: tato varianta lépe vystihuje vliv zvyšování cen pohonných hmot, které mají rozhodující podíl na výši inflace v oddílu doprava. Výše inflace v oddílu doprava je dle materiálu RK-26-2006-50,př.1, 3,8%. Tato varianta by měla zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2006 a zajišťuje částečnou tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna a zohledňuje předpoklad velkého počtu objížděk v roce 2007 z důvodu oprav a uzavírek silnic

Varianta 4: tato varianta vychází z předběžných odborných odhadů dopravců.

Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za I. pololetí budou finanční prostředky roku 2006 vyčerpány. Z těchto důvodů předpokládáme, že pro rok 2007 bude postačovat stejný objem tj. 23 000 tis.Kč.

B) Veřejná drážní osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní dopravou se ukázal v roce 2006 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. Tato skutečnost byla potvrzena i výsledkem dotazníkové ankety. Počátkem roku 2006 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů) a zástupců krajského centra Českých drah, a.s. pro kraj Vysočina a zástupců Jindřichohradeckých místních drah, a.s. a zástupce kraje Vysočina. Při těchto jednáních byly zástupci obcí předány i požadavky na zvýšení rozsahu drážní dopravy. Koncem srpna 2006 ODSH dále připravuje dvě koordinační porady o návaznostech jízdních řádů drážní dopravy a veřejné linkové dopravy za účasti dopravců v drážní a veřejné linkové dopravě s cílem vyřešit návaznosti jízdních řádů.
Situace v drážní dopravě je komplikovanější než v autobusové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád tvoří a schvalují České dráhy a dálkovou dopravu (rychlíky) objednává Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh. Z toho se pak odvíjí regionální doprava. Po novele drážního zákona účinné od 1. 5. 2004, již není objednatelem regionální dopravy kraj, pouze může vznášet připomínky k jízdnímu řádu.

Kraj
Veřejná drážní doprava

mil vlkm
mil Kč
Dotace na vlkm
Ústecký
8,2
358,9
43,77
Liberecký
4,4
196,4
44,64
Pardubický
5,2
258,5
49,71
Královéhradecký
6,1
275,2
45,12
Jihočeský
5,5
300,0
54,55
Plzeňský
5,2
310,0
59,62
Vysočina
4,6
248,0
53,91


Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní osobní dopravě:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
varianta 1
Rozsah ZDO ponechat v úrovni finančního objemu roku 2006 2006.
248 000 tis.Kč
varianta 2
Rozsah ZDO v úrovni roku 2006 zvýšený o index všeobecné inflace 2,4% (materiál RK-26-2006-50, př.1)
253 960 tis.Kč
varianta 3
Rozsah ZDO v úrovni roku 2006 zvýšený o index inflace za oddíl doprava 3,8% (materiál RK-26-2006-50, př.1)
257 430 tis.Kč
varianta 4
Rozsah ZDO podle požadavku drážních dopravců
258 740 tis.Kč

Varianta 1: tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2006, ale nepostihuje index inflace a zejména nárůst cen pohonných hmot a elektrické energie. Protože je v kraji asi 50% podíl tratí, které nejsou elektrifikovány je vliv zvýšení cen pohonných hmot významný.
Z těchto důvodů by mohlo dojít ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO asi o 108 333 vlkm

Varianta 2: tato varianta zohledňuje vliv všeobecné inflace, která je dle materiálu RK-26-2006-50, př.1, 2,4%. Nepostihuje plně nárůst cen pohonných hmot a elektrické energie. Z těchto důvodů by mohlo dojít ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO asi o 28 323 vlkm

Varianta 3: tato varianta lépe vystihuje vliv zvyšování cen pohonných hmot a energií, které mají rozhodující podíl na výši inflace v oddílu doprava. Výše inflace v oddílu doprava je dle materiálu RK-26-2006-50,př.1, 3,8%. Tato varianta zabezpečuje zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu ujetých vlkm jako v roce 2006

Varianta 4: tato varianta vychází z předběžných odborných odhadů dopravců.

Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za I. pololetí budou finanční prostředky roku 2006 vyčerpány. Z těchto důvodů předpokládáme, že pro rok 2007 bude postačovat stejný objem tj. 7 000 tis.Kč.
StanoviskaODSH navrhuje pro VLD variantu 3 a to zejména z důvodu velkého nárůstu cen pohonných hmot, vytváření prostředků na obnovu vozového parku a předpokladu velkého počtu objížděk v roce 2007 z důvodu oprav a uzavírek silnic.

a pro VDD variantu 2. Snížení o 28 323 tis.vlkm ujetých v rámci ZDO je možné realizovat omezením málo využívaných vlaků, které jsou vytipovány ze sčítání cestujících (3x za rok) a to soboty, neděle a svátky.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
předložený materiál RK-26-2006-50; a
ukládá
odboru dopravy a silničního hospodářství rozpracovat v případě veřejné linkové osobní dopravy variantu 3 a v případě veřejné drážní osobní dopravy variantu 2 pro stanovení rozsahu ZDO kraje Vysočina na rok 2007 a předložit radě kraje k projednání.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 30. 11. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz