RK-26-2006-13.doc | |
Číslo materiálu | 13 |
Číslo jednací | RK-26-2006-13 |
Název | Rozhodnutí o jednostranném zvýšení nájemného z bytů ve vlastnictví kraje Vysočina |
Zpracoval | P. Dvořák |
Předkládá | P. Kolář |
Počet příloh | |
Popis problému | Úprava nájemného v bytech byla do konce roku 2001 upravena vyhláškou Ministerstva financí č. 176/1993 Sb., o nájemném z bytu a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním bytu, ve znění pozdějších předpisů. Tato vyhláška, včetně cenových výměrů Ministerstva financí č. 01/2002 a č. 06/2002, nařízení vlády č. 567/2002 Sb., kterým se stanovilo cenové moratorium nájemného z bytů o cenách, ve znění pozdějších předpisů, byly nálezy Ústavního soudu vyhlášenými pod č. 231/2000 Sb., č. 528/2002 Sb., č. 84/2003 Sb., zrušeny jako neústavní. Výše nájemného při svobodném sjednávání podmínek nové nájemní smlouvy není nijak omezena a je výsledkem nabídky volných nájemních bytů a poptávky po nich na místním trhu s nájemními byty. Po nabytí účinnosti nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 84/2003 Sb. z března 2003, lze svobodně sjednávat také změny nájemného v průběhu trvání nájemního vztahu. I přes tuto skutečnost je nájemné v bytech, v případě "běžících nájmů" - tj. u uzavřených nájemních smluv - mylně vnímáno jako nájemné "regulované". To je dáno zejména neochotou většiny nájemců přistoupit na dohodu o zvýšení nájemného. Správu bytového fondu ve vlastnictví kraje Vysočina vykonávají příspěvkové organizace zřizované krajem Vysočina a to na základě předání majetku do správy příspěvkové organizaci zřizovací listinou nebo na základě příkazní smlouvy uzavřené mezi krajem Vysočina (jako příkazcem) a jednotlivými nemocnicemi (jako příkazníkem). Po roce 2002, při uzavírání nové nájemní smlouvy na pronájem bytu, bylo zpravidla sjednáváno nájemné odpovídající výši "regulovaného nájemného", které vyplývalo z cenové úrovně roku 2002 dle jednotlivých měst a obcí. Stavebně technický stav bytového fondu (ne vždy byla prováděna dostatečná údržba a opravy), umístnění bytového fondu (byty jsou umístněny v objektech - areálech sloužících k hlavnímu předmětu činnosti příspěvkové organizace) a skutečnosti, že nájemce bytu byl nebo je zpravidla zaměstnancem příspěvkové organizace, byly důvodem neuplatnění "veřejného nabídkového řízení na pronájem bytu včetně nabídky nájemného". Veřejné nabídkové řízení na pronájem bytu včetně soutěže výše ceny nájemného jsou uplatňovány především při správě bytového fondu ve vlastnictví měst a obcí. Z těchto soutěží lze nepřímo odvodit jaká cena nájemného se pohybuje v místě a čase. |
Návrh řešení | Dle zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, dále jen "zákona", je pronajímatel oprávněn, dle zákonem stanovených podmínek, jednostranně zvýšit nájemné jedenkrát ročně počínaje 1. 1. 2007 a to každoročně v období do 31. 12. 2010, pokud se s nájemcem na změně nájmu nedohodne jinak. Jednostranné zvýšení nájemného nesmí převýšit maximální přírůstek měsíčního nájemného (v procentech) stanovený pro každou aktuální cenu nyní uplatňovaného - placeného nájemného za 1 m2 podlahové plochy bytu v příslušné velikostní kategorii obcí. Oznámení pronajímatele o jednostranném zvýšení nájemného musí mít písemnou formu a doručeno nájemci nejméně 3 měsíce předem. V případě zvýšení nájemného od 1. 1. 2007 zákon stanoví lhůtu doručení nájemci do 30. 9. 2006. Maximální přírůstek měsíčního nájemného dle zákona lze vypočítat s použitím kalkulačky nájemného umístněné na webových stránkách MMR ČR na adrese: http://www.mmr.cz/?show=010022&a=showObec&kraj_kod=108. Propočet maximálního měsíčního přírůstku nájemného s účinností od 1. 1. 2007 je obsahem materiálu RK-26-2006-13, př.1, příloha byla zpracována z podkladů získaných od jednotlivých příspěvkových organizací, neposkytuje však úplný přehled o bytovém fondu ve vlastnictví kraje. Návrh předpokládá rozhodnutí rady kraje o jednostranném zvýšení nájemného s účinností od 1. 1. 2007. Na základě tohoto rozhodnutí příspěvkové organizace zřizované krajem Vysočina zajistí úkony spojené s realizací toto rozhodnutí. Návrh dále předpokládá, aby u nově uzavíraných nájemních smluv na pronájem bytu, bylo uplatňováno cílové nájemné. Cílové nájemné v Kč/m2 podlahové plochy bytu pro období od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2007 je závazně upraveno v Příloze č. 3 Sdělení Ministerstva pro místní rozvoj ze dne 20. června 2006 o roztřídění obcí do velikostních kategorií podle počtu obyvatel, o územním rozčlenění obcí seskupením katastrálních území, o výši základních cen za 1 m2 podlahové plochy bytů, o cílových hodnotách měsíčního nájemného za 1 m2 podlahové plochy bytu, o maximálních přírůstcích měsíčního nájemného a o postupu při vyhledání maximálního přírůstku nájemného pro konkrétní byt, uveřejněného ve Sbírce zákonů pod č. 333/2006 Sb., takto: Kraj: Vysočina Kategorie obcí podle počtu obyvatel Cílová hodnota měsíčního nájemného v Kč/m2 Cílová hodnota měsíčního nájemného v Kč/m2 pro byty se sníženou kvalitou 50 000 a více obyvatel 51,56 46,40 10 000 - 49 999 obyvatel 36,01 32,41 2 000 - 9 999 obyvatel 28,60 25,74 do 1 999 obyvatel 16,73 15,05 Současně návrh usnesení předpokládá doporučení příspěvkovým organizacím využívat oprávnění při sjednání nájemní smlouvy, aby nájemce složil peněžní prostředky k zajištění nájemného a úhrady za plnění poskytovaná v souvislosti s užíváním bytu, tzv. "kauce". |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje rozhoduje o jednostranném zvýšení nájemného s účinností od 1. 1. 2007 ve výši maximálního přírůstku měsíčního nájemného dle zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů; ukládá ředitelům příspěvkových organizací, kteří zabezpečují správu bytového fondu ve vlastnictví kraje Vysočina: * zajistit úkony spojené s rozhodnutím o jednostranném zvýšení nájemného s účinností od 1. 1. 2007 ve výši maximálního přírůstku měsíčního nájemného dle zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, v termínu do 30. 9. 2007; * při uzavírání nových nájemních smluv na pronájem bytů v období do 31. 12. 2007 uplatňovat nájemné v minimální výši odpovídající cílovému nájemnému dle materiálu RK-26-2006-13; doporučuje ředitelům příspěvkových organizací, kteří zabezpečují správu bytového fondu ve vlastnictví kraje Vysočina využít oprávnění při sjednání nájemní smlouvy, aby nájemce složil peněžní prostředky k zajištění nájemného a úhrady za plnění poskytovaná v souvislosti s užíváním bytu, tzv. "kauce". |
Odpovědnost | ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina |
Termín | trvale |