Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-20-2006-71

RK-20-2006-71.doc  RK-20-2006-71pr1.doc  RK-20-2006-71pr2.doc  RK-20-2006-71pr3.doc  RK-20-2006-71pr4.doc
Číslo materiálu71
Číslo jednacíRK-20-2006-71
NázevNávrh na provedení rozpočtového opatření kapitoly Školství - financování IT
Zpracoval H. Moravcová, R. Brychta
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuOdbor školství, mládeže a sportu ve spolupráci s odborem informatiky připravil návrh na přidělení finanční dotace z krajských zdrojů na obměnu zastaralého vybavení v oblasti ICT některých škol. Požadavky škol byly předkládány formou projektů. O dotaci na výpočetní techniku (dále VT) žádají a doporučeny k realizaci byly projekty následujících škol.
1. Obchodní akademie a Státní jazyková škola Jihlava, Náměstí Svobody 1
2. Hotelová škola Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí, U Světlé 36
3. Střední odborné učiliště opravárenské Jihlava, Školní 1a
4. Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště, Pelhřimov, Friedova 1469

1. Obchodní akademie a Státní jazyková škola Jihlava

V současnosti má škola 6 odborných učeben kompletně vybavených počítači a 3 učebny, které jsou vybaveny částečně. Další počítače jsou k dispozici vedení školy, pedagogickým a administrativním pracovníkům. Ve škole je svépomocí vybudovaná počítačová síť pomocí HUB, switchů a UTP kabeláže o rychlosti 10 Mb/s. Přenosové cesty jsou realizovány průrazy a povrchově formou různě kombinovatelných plastových lišt, do kterých je uložena datová kabeláž různého stáří a kvality. Tato kabeláž je v současnosti velmi problematická a většinou umožňuje pouze základní komunikační přenosy. Není řešena přepěťová ochrana, nejsou řešeny protipožární prostupy.
Cílem školy je:
* Vybudování základního páteřního rozvodu slaboproudých vedení, do kterého by byl umístěn nezbytně nutný počet datových linek. Systém by byl koncipován tak, aby umožnil případný další rozvoj datové sítě v horizontu 15 let a zároveň odstraňoval současné nedostatky podle platných ČSN.
Uskutečnění záměru v celé budově školy bude rozloženo do dvou až tří let. V roce 2006 bude realizováno 3 a 4 podlaží školy.
Obchodní akademie a Státní jazyková škola Jihlava navrhuje financování z rozpočtu zřizovatele prostředky investičními ve výši 634 tis. Kč. Uváděná škola se na financování bude podílet prostředky investičními ve výši 200 tis. Kč hrazenými z investičního fondu školy (dále IF). V tomto roce navíc škola pořizuje z IF dataprojektory ve výši 100 tis. Kč.

2. Hotelová škola Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí

Stávající výuka jazyků probíhá v klasických třídách bez možnosti využít specializovanou jazykovou laboratoř. Převažuje klasická forma výuky bez možností využít speciální didaktickou techniku. Inovativní a stěžejní částí projektu je tedy zavedení nové formy výuky (zpočátku doplňkově, později komplexně), která je důsledně postavena na interaktivní výuce kombinované s e-learningem. K základnímu vybavení učebny patří 15 stanic pro žáky
a mobilní vybavení katedry učitele (přenosný počítač, projektor, interaktivní tabule
a tiskárna). Základem práce žáků a vyučujícího je možnost interaktivity (žák-pedagog-skupina), tj. možnost ukázat demonstrovat situace a požadovat adekvátní odpověď
na aktuální zadání (elektronické výukové a testovací materiály přístupné z www stránek internetu - vypracované řešitelským týmem). Představit toto zadání pedagogovi pomůže celotřídní projektor a zejména interaktivní tabule, která umožní použití flipchartů v rámci výuky. Vyučující řídí proces výuky na samostatném počítači (notebooku), který provádí nezbytné kroky při řízení a vyhodnocování procesu výuky a vzdělávání.
Cílem školy je:
* Zlepšení a modernizování výuky cizích jazyků na škole v rámci Společného evropského referenčního rámce, který kvalitně připraví na státní maturitu a povede k propojení mezipředmětových vztahů v rámci výuky.
Projekt je otevřený a v budoucnu počítá s možností využití e-learningu nejen na učebně,
ale prostřednictvím internetu prakticky kdekoliv. Tento "další krok" by mohl následovat řešením autorských a přístupových práv, formou autorizace apod.
Hotelová škola Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí navrhuje financování výpočetní techniky z rozpočtu zřizovatele prostředky investičními ve výši 207 tis. Kč
a prostředky neinvestičními ve výši 175 tis. Kč. Uváděná škola se na financování bude podílet dále prostředky neinvestičními ve výši 163 tis. Kč hrazenými z provozních prostředků školy.

3. Střední odborné učiliště opravárenské Jihlava

Projekt školy se zaměřuje na modernizaci a zefektivnění výuky vyučovacích předmětů
u auto-oborů. V rámci projektu dojde k postupnému vytvoření výukových materiálů rozdělených do výukových modulů dle tématických celků zaměřených na auto-obory, tedy zavedení názorné výuky s využitím výpočetní techniky, specializovaného softwaru a vnějších informačních zdrojů. Tím dojde ke zvýšení kvality vzdělávání a úrovně vědomostí žáků, žáci
se naučí využívat SW, zlepší se výsledky u žáků s dysfunkční poruchou učení a zvýší
se efektivita jejich přípravy. U žáků dojde k hlubšímu osvojení informační gramotnosti, využití moderních metod ve výuce za pomoci ICT, ke zlepšení mezipředmětových vztahů. Vyučujícímu tento systém umožní inovovat přípravu a průběh vyučovací hodiny, dále může zařadit vhodný výukový SW, pomocí počítačové sítě využít v průběhu výuky údaje z odborné knihovny, z vnějších zdrojů, může řídit průběh hodiny, zajistit aktivní komunikaci žáků s vyučujícím a průběžně provádět evaluaci žáků. Žák je schopen informace získané v teoretickém vyučování dle modulů průběžně uplatnit i v praktickém vyučování (učebny měření). Systém výukových modulů by byl využíván pro výuku žáků a pro celoživotní vzdělávání ve vazbě na zákon o ověřování a uznání výsledků vzdělávání.
Efektivnost výuky a plnění projektu představuje potřebu doplnění potřebného HW vybavení, propojení teorie a praxe a postupnou realizaci učeben měření.
Střední odborné učiliště opravárenské Jihlava navrhuje financování výpočetní techniky z rozpočtu zřizovatele prostředky investičními ve výši 45 tis. Kč a prostředky neinvestičními ve výši 413 tis. Kč. Škola se na financování bude podílet prostředky investičními ve výši 20 tis. Kč hrazenými z IF školy a prostředky neinvestičními ve výši
177 tis. Kč hrazenými z provozních prostředků školy.

4. Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov

Projekt řeší specifikum implementace inovativního prvku do výuky, který spočívá v zavedení softwaru pro výuku CNC programování v jazycích řídících programů (SINUMERIC, HEIDENHAIN, FANUC) skutečných produkčních strojů tzv. CAM. Začlenění je do výuky strojírenských oborů: Mechanik seřizovač, Strojírenství. Tyto softwary se budou současně využívat ve výuce dřevo oborů: Operátor dřevařské a nábytkářské výroby. Právě v kraji Vysočina s velkým zastoupením strojírenských podniků je dosti velký zájem o absolventy, kteří znají tyto řídící systémy. Software funguje jako simulátor (obráběcí proces přímo
na PC), tak i současně umožňuje komunikaci s produkčním strojem a vytváří výrobek. Dále zavedením těchto softwarů do výuky školy se rozšíří možnosti výuky CAD/CAM systému (návrh výrobku, výroba). Výuka je velmi názorná vzhledem k 3D vizualizaci.
Projekt zapadá do vytvoření CNC výukového pracoviště ve škole s více zdrojovým financováním.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov navrhuje financování výpočetní techniky z rozpočtu zřizovatele a to prostředky investičními ve výši
525 tis. Kč. Škola se bude na financování podílet prostředky investičními ve výši 225 tis. Kč z investičního fondu školy.
Návrh řešení Financování:
Ve schváleném rozpočtu kapitoly Školství na rok 2006 jsou zahrnuty prostředky ve výši
7 mil. Kč určené na podporu technického vybavení škol a školských zařízení výpočetní technikou s předpokladem jejich uvolňování na základě předložených projektů. Z této částky se navrhuje uvolnění těchto prostředků ve výši 1 999 tis. Kč na uvedené projekty.
v tis. Kč
název školy
zřizovatel
škola

investiční prostředky
neinvestiční prostředky
celkem

investiční prostředky
neinvestiční prostředky
OA a St. jazyková škola Jihlava
634

634

200

HŠ Světlá a OA Velké Meziříčí
207
175
382


163
SOU opravárenské Jihlava
45
413
458

20
177
SPŠ a SOU Pelhřimov
525

525

225

celkem
1 411
588
1 999

445
340

Stav investičního (IF) a rezervního fondu (RF) škol:
1. Obchodní akademie a Státní jazyková škola Jihlava
- stav IF k 1. 1. 2006 je 212 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 629 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 841 tis. Kč (struktur. kabeláž pro VT 150 tis. Kč, malování, nátěr střechy, oprava kanalizace 183 tis. Kč, dataprojektory 100 tis. Kč, kopírky
90 tis. Kč, vybavení jazykové učebny 110 tis. Kč, odvod 208 tis. Kč). Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 0 tis. Kč.
- stav RF k 1. 1. 2006 je 176 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 278 tis. Kč. Použití RF
454 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 0 tis. Kč.
Takto uváděné stavy fondů byly schváleny usnesením 0299/07/2006/RK dne 7. 3. 2006.

Návrh na úpravu stavu IF:
- stav IF k 1. 1. 2006 je 212 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 629 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 841 tis. Kč (struktur. kabeláž pro VT 200 tis. Kč, malování, nátěr střechy, oprava kanalizace 133 tis. Kč, dataprojektory 100 tis. Kč, kopírky
90 tis. Kč, vybavení jazykové učebny 110 tis. Kč, odvod 208 tis. Kč). Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 0 tis. Kč.

3. Střední odborné učiliště opravárenské Jihlava

- stav IF k 1. 1. 2006 je 103 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 039 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 088 tis. Kč (vybudování učebny měření
80 tis. Kč, výměna oken 190 tis. Kč, klimatizace - inv. dotace 130 tis. Kč, automobil inv. dotace 300 tis. Kč, odvod 388 tis. Kč). Zůstatek k 31.12. 2006 bude 54 tis. Kč.
- stav RF k 1. 1. 2006 je 0 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 2 tis. Kč. Použití RF
0 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 2 tis. Kč.
Takto uváděné stavy fondů byly schváleny usnesením 0299/07/2006/RK dne 7. 3. 2006.
Návrh na úpravu stavu IF:
- stav IF k 1. 1. 2006 je 103 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 039 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 112 tis. Kč (vybudování učebny měření
80 tis. Kč, výměna oken 190 tis. Kč, klimatizace - 134 tis. Kč, automobil inv. dotace
300 tis. Kč, VT dle tohoto materiálu 20 tis. Kč, odvod 388 tis. Kč). Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 30 tis. Kč.

4. Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov
- stav IF k 1. 1. 2006 je 640 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 235 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 596 tis. Kč (hydraulický lis 140 tis. Kč, soustruh 400 tis. Kč, telefonní ústředna 100 tis. Kč, adaptabilní škola 500 tis. Kč, odvod 456 tis. Kč). Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 279 tis. Kč.
- stav RF k 1. 1. 2006 je 212 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 13 tis. Kč. Použití RF 40 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 185 tis. Kč.
Takto uváděné stavy fondů byly schváleny usnesením 0299/07/2006/RK dne 7. 3. 2006.

Návrh na úpravu stavu IF:
- stav IF k 1. 1. 2006 je 640 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 235 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 596 tis. Kč (hydraulický lis 140 tis. Kč, telefonní ústředna 100 tis. Kč, výukové CNC pracoviště 900 tis. Kč, odvod 456 tis. Kč). Zůstatek k 31. 12. 2006 bude 279 tis. Kč.
StanoviskaOdbor majetkový souhlasí s materiálem bez připomínek.

Odbor informatiky:
1. Obchodní akademie a Státní jazyková škola Jihlava
Projekt školy je zaměřen na vybudovaní zákl. prvku každé počítačové sítě a tou je kabeláž. Z důvodu velké technické a finanční náročnosti je projekt rozdělen na 3 etapy. První etapa
se věnuje obměně stávající kabeláže v 3 a 4 NP. Stávající kabeláž je naprosto nevyhovující - pouze jediné patro počítačové sítě má rychlost 100 Mbitů, všechna ostatní patra jsou svépomocně vybudovaná o rychlosti 10 Mbitů včetně propojů mezi jednotlivými NP(!). Pro srovnání - dnešní rozvody nových LAN sítí jsou již realizovány na rychlosti 100x větší
- na 1000 Mbitech. Odbor informatiky doporučuje, vzhledem k opravdu extrémnímu zastarání kabeláže a velice špatné topologii celé LAN sítě, poskytnout příspěvek v plné výši.

2. Hotelová škola Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí

Cílem kvalitního projektu, který bohužel skončil těsně pod podpořenými projekty v rámci SIPVZ, je navýšit interaktivitu při výukovém procesu a podpora moderních forem výuky. Elektronické výukové a testovací materiály vypracované řešitelským týmem školy budou
i ve "webovém formátu", tj. přístupné všem studentům, pedagogům i rodičům studentů
na intranetu. Učebna s 15 PC a interaktivní tabulí SmartBoard bude taktéž využita při výuce cizích jazyků - německý, anglický, francouzský jazyk, kurzy italštiny, a to i v rámci celoživotního vzdělávání či pro odbornou veřejnost - vzdělávací centrum. SmartBoard Software je uveden v seznamu výukového a vzdělávacího softwaru MŠMT. Vybavení počítačových stanic školy je téměř na 100% krajského standardu, po případné realizaci
se dostane samozřejmě nad 100%. OI nechává na posouzení rady zda tento projekt, který neřeší špatný stav PC či infrastruktury, nicméně je podporou moderních trendů ve výuce, podpoří či nikoliv.



3. Střední odborné učiliště opravárenské Jihlava
Projekt řeší nákup programového vybavení pro výuku CNC programování v jazycích řídících programů CAM. SW bude použit pro výuku oboru Mechanik seřizovač, Strojírenství, Operátor dřevařské a nábytkářské výroby. Škola předpokládá využití tohoto programového vybavení pro další vzdělávání pracovníků dle potřeb zaměstnavatelů. Vzhledem k vysokému počtu zaměstnavatelů ve strojírenských oborech a podpoře množství kvalifikovaných absolventů na trhu práce doporučuje odbor informatiky podpořit tuto žádost.

4. Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov
Projekt školy uvažuje o pořízení 22 ks počítačových stanic, 7 osciloskopů a 1 dataprojektoru. Škola dosahuje 90% standardu pro SOU a je jednou z 13 vybraných, která je pověřena zastupovat KrÚ na celostátních pracovních setkáních zástupců škol vyučující autoobory (setkání se zástupci MŠMT, NUOV, Hospodářské komory, SAČR). Z tohoto důvodu je škola poněkud výjimečná. Připočítat k tomu můžeme i fakt, že v ČR je obrovská poptávka
po kvalifikovaných pracovnících ze strany automobilového průmyslu. Pro porovnání - škola se po úspěšné realizaci projektu dostane na úroveň (necelých 0,12 PC/žák) standardem mezi gymnázia (0,10PC/žák) a SPŠ (0,18 PC/žák). OI doporučuje podpořit projekt.

Odbor ekonomický nemá k navrhované rozpočtové změně připomínky. Ve schváleném rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006 je v kapitole Školství (§ 3299) na vybavení škol výpočetní technikou uvažováno s částkou 7 000 tis. Kč, ze které dosud nebylo čerpáno.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* použití schválených prostředků kapitoly Školství určených na vybavení škol výpočetní technikou (§ 3299 Ostatní záležitosti vzdělávání) na zvýšení závazných ukazatelů příspěvku na provoz a investiční dotace v celkové výši 1 999 tis. Kč;
* zvýšení závazných ukazatelů příspěvku na provoz u Hotelové školy Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí (§ 3122 Střední odborné školy) o částku
175 tis. Kč a u Středního odborného učiliště opravárenského Jihlava (§ 3123 Střední odborná učiliště a učiliště) o částku 413 tis. Kč;
* zvýšení závazného ukazatele investiční dotace u Obchodní školy a Státní jazykové školy Jihlava (§ 3122 Střední odborné školy) o částku 634 tis. Kč, u Hotelové školy Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí (§ 3122 Střední odborné školy) o částku 207 tis. Kč, u Středního odborného učiliště opravárenského Jihlava (§ 3123 Střední odborná učiliště a učiliště) o částku 45 tis. Kč a u Střední průmyslové školy a Středního odborného učiliště Pelhřimov o částku 525 tis. Kč dle materiálu
RK-20-2005-71 a
souhlasí
s úpravou a použitím investičního fondu Obchodní akademie a Státní jazykové školy Jihlava, Středního odborného učiliště opravárenského Jihlava a Střední průmyslové školy a Středního odborného učiliště Pelhřimov dle materiálu RK-20-2006-71.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu, odbor majetkový, odbor informatiky, odbor ekonomický, ředitelé Obchodní akademie a Státní jazykové školy Jihlava, Hotelové školy Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí, Středního odborného učiliště opravárenského Jihl
Termín listopad 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz