Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-18-2006-61

RK-18-2006-61.doc  RK-18-2006-61pr1.doc  RK-18-2006-61pr2.xls
Číslo materiálu61
Číslo jednacíRK-18-2006-61
NázevNotifikace Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v kraji Vysočina pro období 2007 - 2013 z rozpočtu kraje Vysočina a způsobu kontroly jejich využití (níže jen "Zásady")
Zpracoval M. Brom, O. Kameníková, J. Merunková
Předkládá P. Bureš
Počet příloh
Popis problémuPříspěvky na hospodaření v lesích byly až do roku 2004 národním programem, systém má dlouholetou tradici a program je široké veřejnosti dobře znám. Každoročně vláda prováděla pouze dílčí změny v pravidlech poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a způsobu kontroly jejich využití, která byla přílohou zákona o státním rozpočtu ČR a která byla projednávána s odborníky z této oblasti. Podle § 46 zák. č. 289/1995 Sb., o lesích
a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o lesích"), byl příspěvek poskytován zejména na výchovu porostů do 40 let věku, ekologické a k přírodě šetrné technologie při hospodaření v lesích, zvyšování podílu melioračních a zpevňujících dřevin, opatření k zalesnění, ochraně lesa, k zajištění mimoprodukčních funkcí lesa, podporu sdružování vlastníků lesů malých výměr.
Dnem 3. 1. 2005 nabyl účinnost zákon č. 1/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, kterým byl zvýšen procentní podíl daňových příjmů rozpočtů krajů. Do tohoto zvýšeného procentního podílu byly zahrnuty i finanční prostředky, které byly do roku 2004 alokovány ve státním rozpočtu, kapitole Ministerstva zemědělství na podporu hospodaření v lesích, poskytované podle § 46 zákona o lesích. Zákonem č. 1/2005 Sb., se rovněž mimo jiné mění zákon o lesích. Ve smyslu provedené změny zákona o lesích zajišťuje poskytování služeb nebo finančních příspěvků podle § 46 v zastoupení státu krajský úřad. Tato změna zákona o lesích ponechává úhradu poskytování finančních příspěvků i nadále na státu, avšak finanční prostředky potřebné k tomuto účelu nebyly již zahrnuty v kapitole Ministerstva zemědělství.Vzhledem k tomu, že se jednalo o tradiční nástroj podpory hospodaření v lesích, je vhodné poskytnout finanční prostředky na tyto příspěvky z rozpočtu kraje.
V případě uvedených příspěvků se jedná o tzv. veřejné podpory ve smyslu čl. 87 (bývalý čl. 92) a násl. Smlouvy ES a Nařízení Rady (ES) č. 659/1999. Nové podpory podléhají notifikaci Evropské komise (jedná se o proces prověření, zda takovéto příspěvky nejsou v rozporu s předpisy ES).
V případě příspěvků byla tato podpora nahlášena Ministerstvem zemědělství k 31. 8. 2004 Evropské komisi notifikační procedurou. Z tohoto důvodu nebylo v průběhu roku 2005 nutné (při zachování stejného objemu a formy příspěvků) notifikovat příspěvky jako novou podporu, i když na základě výše uvedených změn převzal příspěvky v celém rozsahu kraj. Uvedený princip platil i pro příspěvky vyplácené v průběhu roku 2006. Notifikační procedura, kterou prošly příspěvky v roce 2004, zahrnovala ovšem čistě oznamovací povinnost. Ministerstvo zemědělství v letošním roce upozornilo kraje, na skutečnost, že stávající pravidla na poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích jsou Evropskou komisí považovány za existující státní podpory do konce třetího roku po přistoupení (31. 12. 2006) Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem vyplývá pro kraj povinnost notifikačního procesu v rámci notifikační procedury u Evropské komise.
Návrh řešení Odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství zpracoval návrh Zásad, příloha č. 1 a příloha č. 2 materiálu RK 18-2006-61, které umožňují přesnou a cílenou finanční pomoc v oblasti lesního hospodářství - obnovu lesů poškozeným imisemi, zajištění, obnovu a výchovu lesních porostů, sdružování vlastníků lesů malých výměr, ekologické a k přírodě šetrné technologie, vyhotovení lesních hospodářských plánů. Výše zmiňované dotační tituly vhodně doplňují existující i plánované formy pomoci. Finanční podpora zároveň motivuje příjemce finanční pomoci k zvyšování podílu melioračních a zpevňujících dřevin, což má pozitivní vliv na zlepšení stability lesních porostů se současně kladným efektem na zvyšování biodiverzity a plnění mimoprodukčních funkcí lesa.
Finanční pomoc kraje Vysočina pro sektor lesního hospodářství je koncipována jako podpora komplementární. Z tohoto důvodu je navrhována pro období 2007-2013, v takovém časovém horizontu, aby sledovala celé budoucí plánovací období EU 2007-2013 a doplňovala a navazovala na politiku EU a České republiky v oblasti lesního hospodářství.
Zásady nabudou platnosti dnem schválení zastupitelstvem kraje, s účinnosti od 1. 1. 2007. V případě, že při notifikačním procesu u Evropské komise dojde ke změnám ve znění zásad, budou se následně schvalovat Zastupitelstvem kraje Vysočina Zásady se zapracovanými změnami. Pokud ke změnám nedojde, nabudou účinnosti Zastupitelstvem kraje Vysočina schválené Zásady.
Vyplácení finančních prostředků bude možné, dle těchto Zásad, až po schválení orgánů EU v Bruselu.
StanoviskaOdbor regionálního rozvoje nemá k předkládanému materiálu připomínky.

Ekonomický odbor nemá k předkládanému materiálu připomínky. Pro úplnost dodáváme, že ve zpracovaném rozpočtovém výhledu kraje Vysočina na období 2007 - 2009 je v kapitole Zemědělství s příspěvky na hospodaření v lesích (notifikační proces) vyplácených dle Zásad uvažováno ve výši cca 35 mil. Kč/rok.

Materiál byl konzultován s náměstkem hejtmana pro oblast dopravy a lesního hospodářství Václavem Kodetem a dotčenými odbory krajského úřadu. Jejich připomínky byly zapracovány do předkládaného materiálu.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v kraji Vysočina pro období 2007 - 2013 z rozpočtu kraje Vysočina a způsobu kontroly jejich využití, dle materiálů RK-18-2006-61, př. 1
a RK-18-2006-61, př. 2.
Odpovědnost odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství
Termín trvale
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz