Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-14-2006-34

RK-14-2006-34.doc  RK-14-2006-34pr1.xls  RK-14-2006-34pr2.xls  RK-14-2006-34pr3.xls  RK-14-2006-34pr4.tif  RK-14-2006-34pr5.xls
Číslo materiálu34
Číslo jednacíRK-14-2006-34
NázevNávrh finančního plánu Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina na rok 2006 včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Zastupitelstvo kraje Vysočina dne 21. 12. 2005 schválilo usnesením č. 0534/09/2005/ZK rozpočet pro rok 2006. V rámci kapitoly Zdravotnictví bylo pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina určeno 108 241 tis. Kč.
Způsob výpočtu příspěvku na provoz byl pro všechny příspěvkové organizace jednotný.
Příspěvek na provoz Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina jako jednoho právního subjektu, byl rozpočtován na rok 2005 poprvé.
Již na rok 2004 byl ze strany dvou ZZS vypracován deficitní finanční plán, byl nařízen odvod z investičního fondu (celkem ve výši 7 386 tis. Kč ). Skutečná odůvodněná výše dotace na provoz v roce 2004, včetně zmiňovaného odvodu, dosahovala výše 104 695 tis. Kč. Dle metodiky pro sestavování rozpočtu na rok 2005 nebyly odvody z investičního fondu brány v úvahu. Proto byla výchozí hodnota pro rok 2006 ve výši 99.000 tis. navýšena o 5.695 tis. na konečnou hodnotu 104.695 tis. Kč, tj. skutečnou dotaci poskytnutou v roce 2004.
V souvislosti s nabytím účinnosti novely nařízení vlády č. 330/2002 Sb. Došlo od 1. 9. 2005 ke zvýšení mzdových nákladů zdravotnických pracovníků o 8%. Tato skutečnost byla v rozpočtu zohledněna navýšením mzdového limitu roku 2005 o 3%, což představovalo částku 3.252 tis. včetně odvodů. Dále byla navýšena částka spotřeby plynu o 20%, takže výsledná hodnota pro dotaci na provoz v roce 2006 byla stanovena na konečnou výši 108.241 tis. Kč.
Další legislativní změny a následně i koncepční změny v personálním obsazení nastaly od 1. 1. 2006. Jde především o navýšení tarifu o 5% v důsledku nařízení vlády č. 537 ze dne 14. 12. 2005, kterým se mění nařízení vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a rovněž o změnu zařazování zdravotnického personálu v souvislosti s nařízením vlády č. 533, kterým se mění nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady. Zde je nutno uvést, že současně se změnou zařazení do vyšších platových tříd snížil ředitel ZZS osobní ohodnocení o 1.165 tis. Kč. Samotná změna legislativy má za následek nedostatek finančních prostředků ve výši 10 364 tis. Kč (je zde započteno i navýšení mzdových prostředků od 1. 9. 2005).
Návrh řešení V první verzi finančního plánu, který záchranná služba předložila ke schválení, byla vyčíslena ztráta ve výši 42.802 tis. Kč. Po několika pracovních jednáních byl zvolen pro výpočet povoleného navýšení mzdových prostředků následující systém:
základem výpočtu výše dotace (konkrétně na mzdy) jsou skutečně vyplacené mzdové prostředky za listopad 2005 (včetně odvodů). Tato hodnota, která v sobě již obsahuje navýšení mzdových prostředků zdravotnických pracovníků od 1. 9. 2005, je navýšena paušálně o 3,5% a o nárůst mzdových prostředků na nové funkce právníka, vedoucího informatika a šest lékařů. Platba za listopad 2005 byla dále použita jako základ pro celý rok 2006, takže dle konečného výpočtu je roční navýšení dotace u varianty 1 (bez navýšení ostatních osobních nákladů) o hodnotu 15 827 tis. Kč a ve variante 2 (včetně navýšení ostatních osobních nákladů o 1,35 mil. Kč) o hodnotu 17 177 tis. Kč. Výpočet je uveden v příloze RK-10-2006-34, př. 2. Dále bylo do výpočtu výše dotace zahrnuto navýšení energie, povinná smlouva s firmou UNICOS, odpisy a rovněž požadovaná dotace pro Zdravotní služby města Humpolec.
Krajský úřad kraje Vysočina obdržel žádost Města Humpolec o navýšení finančních prostředků na zajištění provozu rychlé lékařské pomoci o 1 135 tis. Kč, protože roční příspěvek od roku 2004 zůstal v nezměněné výši 2 520 tis. Kč. Finanční prostředky dostává organizace Zdravotní služby města Humpolec, příspěvková organizace (zřízení příspěvkové organizace - usnesením Městského zastupitelstva Humpolec. č. 36 ze dne 3. 3. 1999), Hálkova 422, PSČ 396 01, IČO 69100250, (dále jen RLP Humpolec) od organizace Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina, příspěvková organizace, IČ: 47366630 (dále jen ZZS) na základě smlouvy mezi těmito subjekty o zajištění rychlé lékařské pomoci.
Žádost města a rozklad nákladů je uveden v příloze RK-14-2006-34, př. 4.
Výše finančních prostředků na pokrytí ztráty z činnosti na zajištění služby jedné výjezdové jednotky RLP byla stanovena v roční výši 2 520 tis. Kč (210 tis. Kč měsíčně). Tuto výši příspěvku obdržela RLP Humpolec v roce 2004 i v roce 2005.
Dalším příjmem v roce 2005 pro RLP Humpolec byly tržby z prodeje služeb v celkové výši 2 735 tis. Kč od VZP (Všeobecné zdravotní pojišťovny), 326 tis. Kč od ostatních zdravotních pojišťoven, 106 tis. Kč činily ostatní výnosy a 52 tis. Kč byla dotace od Města Humpolec, tj. celkem 3 219 tis. Kč. V roce 2005 vykázala RLP Humpolec ztrátu 329 tis. Kč. Skutečné náklady na službu RLP Humpolec činily v roce 2005 celkem 6 070 tis. Kč.
V nákladech jsou nejen platy zaměstnanců, DHM, ochranné pomůcky, léky a zdrav. materiál, prádlo, oděv, obuv, tisk, knihy, noviny, voda, plyn elektrická energie, služby pošt a telekomunikací, školení, nájemné, opravy a udržování, příděl do FKSP, odpisy, ale i podíl na nákladech na datovém a radiovém spojení, měsíční paušál internetového připojení a podíl na nájmu a spotřebě elektrické energie převaděče Strážiště.
Bez navýšení dotace se ztráta v roce 2006 prohloubí o navýšení mzdových prostředků včetně sociálního a zdravotního pojištění i v roce 2006; plnohodnotný výkon služby pro danou oblast dle výzev ZOS je tato záchranka schopna zajistit při provozní dotaci v celkové výši 3 655 tis. Kč.

Zdravotnická záchranná služba předložila ke schválení v souladu s dvěma variantami navýšení příspěvku na provoz dvě varianty návrhu finančního plánu. V obou případech je předložený návrh ztrátový, tj. u varianty 1 jde o ztrátu 9 746 tis. Kč, u varianty 2 o ztrátu 8 396 tis. Kč. Ani v jednom případě v osobních nákladech ZZS nepoužila maximální povolenou výši mzdových prostředků pro rok 2006. Zdůvodnění ztrátového plánu je následující:
v obou variantách plánu jsou uvažovány shodné změny - ZZS vyšla z reálných a současně nutných potřeb organizace. Ve výnosové položce plánu byla upravena výše tržeb za ZP vzhledem k vývoji tržeb za 1. čtvrtletí 2006 oproti první verzi finančního plánu o 1.750 tis. Kč, současně byla zvýšena položka ostatní výnosy. V nákladových položkách plánu vzhledem k tomu, že počátek roku bývá v čerpání nižší, nelze dle ZZS zcela sktriktně vycházet z hodnot 1. čtvrtletí 2006. V položce ostatní osobní náklady byl rozpočet snížen o 600 tis. Kč, tj. zhruba o polovinu plánovaného navýšení OON, protože zvýšení hodinových sazeb lékařů sloužících formou dohod o pracovní činnosti ještě nebylo realizováno a předpokládá se v druhé polovině roku. Vzhledem k plánovanému navýšení počtu lékařů a ostatních vyjmenovaných pracovníků nelze dle ZZS dále plánovaně snížit položku osobních nákladů. Kromě toho je nutné počítat s tím, že každý další zaměstnanec přináší zvýšení výdajové položky ve spotřebě prvotních vstupů (ochranné osobní pomůcky, pojištění, energie, spotřeba všeobecného materiálu apod.). Vytvoření vyrovnaného rozpočtu snížením nákladových položek v lepší variantě o 8.396 tis. Kč by tak bylo dle názoru ZZS nereálné. Vzhledem k hospodářského výsledku k 31. 3. 2006 ve výši -930 tis. Kč lze předpokládat, že bude dosaženo menší ztráty než plánované.

Varianty finančního plánu při použití maximálních hodnot pro osobní náklady (výpočet dle systému popsaném v příloze RK-14-2006-34, př. 2) je uveden v materiálu RK-14-2006-34, př. 3. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví doporučuje radě kraje schválit tento finanční plán se ztrátou 4 582 tis. Kč a zároveň doporučit zastupitelstvu schválení varianty 2 pro navýšení dotace na provoz pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina o 21 247 tis. Kč.
StanoviskaEkonomický odbor se přiklání k variantě plánu č. 1 přílohy č. 3 předložené odborem sociálních věcí a zdravotnictví. I v tomto případě ekonomický odbor se domnívá, že požadovaný meziroční nárůst příspěvku na provoz o 14,8 % je nebývale vysoký v porovnání s ostatními odvětvími (u varianty 2 je nárůst o 16 %). Ekonomický odbor dále navrhuje, aby v případě schválení některé z variant posílení příspěvku na provoz byla zároveň stanovena podmínka, že organizace sestaví finanční plán výnosů a nákladů na rok 2006 jako vyrovnaný.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
Varianta 1
zvýšení kapitoly Zdravotnictví na rok 2006, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím ve výši 19 897 tis. Kč s určením pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina na pokrytí provozních nákladů se současným snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j. n., položka - Nespecifikované rezerva ve stejném objemu 19 897 tis. Kč dle materiálu
RK-14-2006-34, př. 2; z této částky jsou finanční prostředky ve výši 1 135 tis. určeny pro navýšení příspěvku pro Zdravotní služby města Humpolec;
Varianta 2
zvýšení kapitoly Zdravotnictví na rok 2006, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím ve výši 21 247 tis. Kč s určením pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina na pokrytí provozních nákladů se současným snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j. n., položka - Nespecifikované rezerva ve stejném objemu 21 247 tis. Kč dle materiálu
RK-14-2006-34, př. 2; z této částky jsou finanční prostředky ve výši 1 135 tis. určeny pro navýšení příspěvku pro Zdravotní služby města Humpolec;
schvaluje
* finanční plán výnosů a nákladů na rok 2006 u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina podle materiálu RK-14-2006-34, př. 3;
* tvorbu a použití peněžních fondů, investiční a odpisový plán na rok 2006 u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina podle materiálu RK-14-2006-34, př. 3;
stanovuje
u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2006:
* jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-14-2006-34, př. 3;
* závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-14-2006-34, př. 3 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost a to stanoveným objemem těchto prostředků;
souhlasí
* se zapojením fondu odměn na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s použitím příspěvku na provoz k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů;
zmocňuje
ředitele Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina:
* k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
* k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví a vedoucího majetkového odboru;
ukládá
* řediteli ZZS kraje Vysočina:
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí a zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- provést aktualizaci finančního plánu dle skutečného vyhodnocení nákladů a výnosů k 30. 6. 2006 a dle platné legislativy k 30. 6. 2006 a předložit ji současně se závěrkou v termínu účetní závěrky za 2. pololetí 2006 a soupisem navržených a realizovaných úsporných opatření na odbor sociálních věcí a zdravotnictví;
- předkládat zřizovateli ve čtvrtletních intervalech přehled výkonů pro jednotlivé typy výjezdových jednotek dle oblastí a výjezdových stanovišť, včetně počtu hodin sekundárních transportů a cílových nemocnic;
- v oblasti Jihlava odděleně vykazovat náklady letecké záchranné služby, zdravotnického operačního střediska a řídícího úseku;
- do 30. 6. 2006 předložit koncepci struktury výjezdových stanovišť, vyhotovit předběžnou kalkulaci nákladů pro jednotlivé typy výjezdových jednotek;
- do 30. 6. 2006 stanovit optimální počet zaměstnanců na pracovišti dispečinku na denní a noční směnu s přihlédnutím k jejich vytíženosti;
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví předložit finanční plán Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina aktualizovaný dle současně platné legislativy na rok 2006 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2006 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2006
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ředitel Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina
Termín 31. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz