Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-10-2006-36

RK-10-2006-36.doc
Číslo materiálu36
Číslo jednacíRK-10-2006-36
NázevInformace o postupu na přípravě vzniku Regionální rady
Zpracoval V. Kotrbová
Předkládá M. Černý
Počet příloh
Popis problémuPoslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR byl dne 14. 3. 2006 schválen zákon, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 248/2000 Sb."). Tímto zákonem se zřizují regionální rady jako právnické osoby. Zákon byl dne 22. 3. 2006 zaslán prezidentovi k podpisu.
V závislosti na tom, kdy bude zákon vyhlášen ve sbírce zákonů, nabude účinnosti buď 1. 7. 2006 nebo 1. 8. 2006. Dnem nabytí účinnosti také vznikne Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod (dále jen "RR").
Kraj Vysočina společně s Jihomoravským krajem musí v souvislosti a nabytím účinnosti novely zákona č. 248/2000 Sb. zajistit volbu zástupců kraje do Výboru jako stěžejního orgánu RR a dále materiálně zabezpečit činnost RR potažmo jejího Úřadu. Dále je nutné zajistit nájem nebo výpůjčku prostor pro činnost RR (včetně vybavení a připojení).

S ohledem na navrhované ustanovení zákona č. 248/2000 Sb. je nutné:
- zabezpečit přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů dle ustanovení § 249 odst. 2 zákoníku práce z kraje na regionální radu (týká se zaměstnanců, kteří v současné době pracují v Oddělení sekretariátu Regionální rady Regionu soudržnosti NUTS 2 Jihovýchod, ostatní zaměstnanci RR budou muset být vybráni na základě výběrového řízení podle zákona 312/2002 Sb.),
- poskytnout dotaci na činnost regionální rady (jinou formu příspěvku na činnost zákon o krajích neumožňuje); je nutno učinit odhad nákladů na činnost RR a dohodnou s JMK výši dotace,
- zajistit volbu členů Výboru Regionální rady - dle § 16d znění zákona č. 248/2000 Sb. je tato volba v pravomoci zastupitelstva kraje,
- navrhnout rozpočet RR,
- nastavit organizační strukturu Úřadu,
- připravit výběrová řízení na zaměstnance (ředitele) RR tak, aby byla vyhlášená už po vzniku RR.

Regionální rada je zřízená zákonem č. 248/2000 Sb. Její sídlo je v Brně. Orgány RR jsou:
- Výbor (8 členů za každý kraj),
- Předseda,
- Úřad.

Příjmy rozpočtu Regionální rady tvoří:
- dotace ze státního rozpočtu na financováni programů spolufinancovaných z rozpočtu EU,
- dotace z rozpočtů krajů,
- příjmy z vlastního majetku, přijaté peněžité dary a příspěvky, přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci, úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Regionální rady.

Hospodaření RR se řídí zákonem č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, RR vykonává kontrolu podle zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě a hospodaření RR podléhá přezkumu podle zákona č. 420/2004 Sb. o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.

Regionální rada není orgánem územního samosprávného celku a není ani orgánem státní správy.

V souvislosti s konstrukcí novelizovaného zákona č. 248/2000 Sb. se objevilo poměrně dost problémových oblastí, které budou řešeny s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a Ministerstvem vnitra ČR - stěžejní otázky se týkají zejména možnosti volby členů Výboru a Předsedy před nabytím účinnosti zákona, okamžiku vyhlášení výběrového řízení na ředitele Úřadu, způsob odměňování zaměstnanců RR, způsob přechodu zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu do zaměstnaneckého poměru k RR, atd.

Z probíhajících jednání ohledně způsobu financování činnosti regionální rady vyplynulo následující:
- v době po svém vzniku do možnosti čerpání prostředků z technické asistence ROP bude financování ležet zcela na krajích (řeší se otázka převedení technické asistence SROP na RR),
- co se týče financování projektů realizovaných v rámci ROP, mechanismus bude zřejmě takový, že RR obdrží prostředky ze státního rozpočtu (postup podle zákona 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)), na projekty přijaté k financování pak bude RR poskytovat dotace podle zákona 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a jejich využití bude kontrolovat podle zákona 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,
- co se předfinancování nebo případného zálohového financování projektů v rámci ROP týče, není situace zatím vyjasněná - dle neoficiálních informací z Ministerstva financí ČR by měly kraje zajistit toto předfinancování projektů z vlastních zdrojů (což by však neúměrně zatěžovalo rozpočty krajů a navíc by bylo nutné vyřešit otázku následného přechodu prostředků, které přijdou ve formě dotace RR, na kraj).

Řeší se otázka implementace cíle 3 (v současné době iniciativa Interreg) - zda bude implementován krajem, nebo zda bude možné jeho výkon zajistit prostřednictvím RR.

K zajištění řešení otázek spojených se vznikem RR byl v rámci Krajského úřadu kraje Vysočina zřízen tým ze zástupců ekonomického odboru (nastavení rozpočtu, výpočet výše dotace pro činnost RR - na mzdy, služby, popř. pořízení majetku), odboru sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu (přechod zaměstnanců kraje do pracovního poměru k RR), odboru interního auditu (nastavení kontrolních procesů Úřadu RR), odboru regionálního rozvoje (zajištění návaznosti na legislativu EU a ČR, zajištění nastavení finančních toků) a oddělení Sekretariátu Regionální rady Regionu soudržnosti NUTS 2 Jihovýchod (zajištění návaznosti na činnost Regionální rady před nabytím účinnosti novely zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů).
Návrh řešení
Stanoviska
Návrh usnesení
Odpovědnost
Termín06-36
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz