Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-05-2006-30

RK-05-2006-30.doc  RK-05-2006-30pr1.doc  RK-05-2006-30pr2.doc  RK-05-2006-30pr3.doc
Číslo materiálu30
Číslo jednacíRK-05-2006-30
NázevZáměr rozvoje Ústavu sociální péče Křižanov, příspěvkové organizace
Zpracoval A. Řehořová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuOdbor sociálních věcí a zdravotnictví ve spolupráci s odvětvovým radním mapoval investiční potřeby příspěvkových organizací zřizovaných na úseku sociálních služeb.
Na jednání rady kraje č. 32 dne 11. 10. 2005 byla předkládána průběžná informace o těchto investičních záměrech s tím, že jednotlivé záměry budou postupně předkládány radě kraje ke schválení. Rada na svém jednání přijala usnesení č. 1336/32/2005/RK, kterým vzala předkládaný materiál o zamýšlených investičních záměrech na rok 2006 - 2008 na vědomí.
Mezi tyto předkládané návrhy patří i Ústav sociální péče Křižanov, jehož hlavním investičním zájmem je přestavba nevyužitého objektu přiléhajícího k ústavu na centrum ucelené rehabilitace pro klienty zařízení. Návrh koncepce je uveden příloze č. 1 předkládaného materiálu. Studie, z níž vyplývá současný stav objektu a možnosti jeho přestavby, bude k dispozici na jednání rady kraje.
Návrh řešení Projekt Centra ucelené rehabilitace v ÚSP Křižanov směřuje zejména do oblasti sociální integrace klientů. Jedná se o rozsáhlý záměr, který by se mohl dotknout i změny ubytovací kapacity ve smyslu vytvoření chráněného bydlení pro klienty s nejlepším zdravotním stavem. S ohledem na rozsáhlost by se projekt realizoval postupně, v etapách. Největší nedostatek je pociťován právě v oblasti ucelené rehabilitace, která není dostatečná a její neexistence brání ve všestranném rozvoji klientů. S postupnou změnou postavení handicapovaných ve společnosti souvisí také proces vytváření služeb, které jsou schopné odpovídajícím způsobem uspokojovat speciální potřeby lidí s postižením. Je nutné vnímat rehabilitaci lidí s tělesným a kombinovaným postižením uceleně, se všemi náležitostmi a možnostmi. Není možné zúžit rehabilitaci pouze na tělesnou stránku. Neméně důležitá je psychická rovnováha a nemálo otázek se dokonce dotýká problémů souvisejících s duchovní dimenzí člověka.
Ucelená rehabilitace se člení na čtyři hlavní složky - rehabilitační léčebnou, pracovní, sociální a pedagogickou. Toto členění by mělo být využíváno především u dětí s tělesným či kombinovaným postižením, které tvoří základní klientelu ÚSP Křižanov.
Rovněž tak rodiče dětí či širší rodina by přivítali možnost rozšíření aktivit směřujících v ucelenou rehabilitaci a spokojenost rodičů by měla být důležitou zpětnou vazbou nejen pro zaměstnance zařízení, ale též po zřizovatele. Současné prostory pro pracovní rehabilitaci totiž z kapacitních umožňují zapojení pouze části klientů, a to po omezenou dobu z důvodu prostřídání. Důležitým faktorem je i skutečnost, že ústav nemá dostatečné zázemí pro sportovní aktivity klientů. Přitom právě nabídka fyzické aktivity je jedinou cestou, jak předcházet agresivitě obyvatel a snižovat potřebnost fyzických a medikamentózních omezujících prostředků.
Smyslem a cílem je pokud možno co nejúplnější začlenění lidí se zdravotním postižením do aktivního života majícího přiměřenou kvalitu.
Těmito aktivitami by se ÚPS otevřelo i navenek např. ucelenou rehabilitaci by mohli navštěvovat klienty z okolí (stacionář pro osoby s mentálním a kombinovaným postižením ve Velkém Meziříčí provozovaný Oblastní charitou Žďár nad Sázavou, ÚSP Jinošov, rodiny pečující o dítě s postižením atd.) a tím by byla skutečně naplněna myšlenka snížení sociální izolace ve vztahu k obyvatelům ústavů.
Tento projekt má šanci ucházet se o financování alespoň po jednotlivých etapách z prostředku Evropských strukturálních fondů. Konkrétně se jedná o připravující se poslední výzvu do Opatření 3.1 Infratruktura pro rozvoj lidských zdrojů v regionech Společného regionálního operačního programu. Toto Opatření směřuje do podpory investičních projektů v oblasti celoživotního učení, sociální integrace a aktivní politiky zaměstnanosti s tím, že se musí jednat o přestavbu nevyužitého objektu k těmto účelům. Možnost a podmínky financování jsou průběžně konzultovány s pracovníky Sekretariátu regionální rady regionu soudržnosti, aby byla ověřena jeho přijatelnost pro podmínky dotačního programu.
Další možností financování, zejména pak v části projektu zaměřené na léčebnou rehabilitaci (bazén, vířivka, sauna) by bylo čerpání prostředků z finančních mechanismů EHP/Norsko.
Využití prostředků z Evropských strukturálních fondů je pro kraj Vysočina jedinou příležitostí, jak financovat tyto rozvojové projekty v situaci, kdy vlastní finanční kapacita nedostačuje k pokrytí veškerých potřeb na zlepšení kvality bydlení ve zřizovaných zařízeních.
Postupné vybudování Centra ucelené rehabilitace by nabízelo komplexní péči (ucelenou rehabilitaci) a účelně by propojilo všechny aktivity v oblasti sociální, zdravotní a výchovně vzdělávací. Interdisciplinární systém by umožnil vytvořit funkční systém opírající se o týmovou spolupráci, na níž významně participují také rodiče dětí s postižením.
Kvalita a šíře poskytovaných služeb by dosáhla regionálního významu a centrum by se tak mohlo stát modelovým zařízením nejen v rámci kraje Vysočina.
Navrhujeme schválit záměr rozvoje ÚSP Křižanov podle přílohy 1 tohoto materiálu s tím, že se jedná o obecný popis rozvoje zařízení bez konkrétního způsobu řešení. Schválením tohoto záměru vznikne pro odbor sociálních věcí a zdravotnictví a odbor majetkový zadání k tomu, aby posoudili a připravili vhodné technické a finanční řešení. Informace o jednom z možných řešení jsou pro informaci uvedeny v přílohách 2 a 3 tohoto materiálu, přičemž jeho vhodnost po technické stránce by měla být ještě podrobena hlubší diskusi.
StanoviskaStanovisko odboru majetkového:

OM není kompetentní k posouzení potřebnosti, rozsahu a využitelnosti navrhovaného centra ucelené rehabilitace pro klienty zařízení. Při projednávání záměru je dle názoru OM potřebné vzít v úvahu mimo investiční náročnost předkládaného záměru i jeho zřejmě vysoké provozní náklady.
Stanovisko majetkového odboru k řešení v nevyužitém objektu v areálu ÚSP je uvedeno i s doplňujícími informacemi uvedeného zařízení v příloze 3 tohoto materiálu.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
záměr rozvoje Ústavu sociální péče Křižanov, příspěvkové organizace, s použitím prostředků z Evropských strukturálních fondů dle materiálu RK-05-2006-30, př. 1.
Odpovědnost OSVZ, Ústav sociální péče Křižanov, příspěvková organizace
Termín 2006- 12- 31
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz