Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-01-2006-34

RK-01-2006-34.doc  RK-01-2006-34pr1.xls
Číslo materiálu34
Číslo jednacíRK-01-2006-34
NázevZměna organizační struktury
Zpracoval I. Šmídová
Předkládá S. Zikmundová
Počet příloh
Popis problémuRada kraje Vysočina se naposledy zabývala navýšením počtu zaměstnanců kraje Vysočina na svém 39. zasedání (usnesení číslo 1674/39/2005/RK), na kterém stanovila ke dni 01. 01. 2006 počet zaměstnanců kraje Vysočina zařazených do Krajského úřadu kraje Vysočina na 392.

Odbor majetkový v souladu s organizačním řádem krajského úřadu zajišťuje investiční výstavbu kraje. Jedná se o celý soubor činností zahrnující zpracování technickoekonomických zadání, koordinace předprojektové a projektové přípravy, majetkoprávní přípravu, zadání prací, realizaci a všechny další činnosti související s investiční výstavbou. Naprostou většinu staveb zajišťuje investiční oddělení, které je v současné době obsazeno vedoucím oddělení, čtyřmi investičními techniky a dvěma pracovníky zajišťujícími majetkoprávní přípravu a vypořádání. Přesto, že některé činnosti v rámci procesu investiční výstavby jsou zadávány externě (přičemž je předpoklad, že se podíl externě zadávaných prací bude dále zvyšovat), lze konstatovat, že je toto oddělení již v současné době přetíženo. Stálý nárůst počtu staveb zařazovaných do rozpočtu kraje a jejich plánované objemy svědčí o zvyšující se investiční aktivitě kraje.
Přehled o objemu realizovaných investičních akcí a počtu akcí v realizaci a přípravě:

2002
2003
2004
2005
2006
oblast dopravy mil. Kč
počet akcí
103
22
300
44
450
39
458
37
611
42
ostatní mil. Kč
počet akcí
-
-
2
4
10
5
53
5
109,6
12
Celkem mil. Kč
počet akcí
103
22
302
48
460
44
511
42
720,6
54

V rámci programovacího období EU 2007-2013 se předpokládá možnost čerpání finančních prostředků na spolufinancování opatření v rámci priorit ROP. Jednou z nejvýznamnějších priorit bude "Dostupnost a infrastruktura". Předpokládá se, že na realizaci opatření v rámci této priority budou k dispozici ročně pro kraj řádově stovky milionů Kč. Pro úspěšnou absorpci takového objemu prostředků je nezbytně nutné zajistit personální kapacity pro přípravu a následně i realizaci staveb. Již ve schváleném rozpočtu kraje na rok 2006 je významným způsobem zvýšena částka na přípravu staveb. Součástí rozpočtu jsou i prostředky na projektovou přípravu souvislých oprav stávající silniční sítě. Je zřejmé, že zvýšení systémové péče o stávající silniční síť se stává jednou z priorit kraje a bude vyžadovat systematickou činnost.
V souvislosti s uvedeným předpokládaným zvýšeným rozsahem práce odboru majetkového, resp. investičního oddělení považuje vedoucí odboru majetkového za nutné posílit personální obsazení o tři pracovníky:
- dva úředníci na úseku investic,
- jednoho úředníka na úseku veřejných zakázek a zakázek kraje. Dle stávající struktury funkčních míst odpovídá za zadávání veřejných zakázek vedoucí investičního oddělení (řadu činností vykonává i pro celý krajský úřad) a jednotliví pracovníci oddělení. V současné době je vzhledem k nárůstu administrativní činnosti ve vazbě na nové legislativní úpravy a stále se zvyšující složitosti celého procesu zadávání veřejných zakázek nutné soustředit tyto činnosti do pracovní náplně jednoho úředníka. Související pomocné činnosti budou zajištěny úpravou pracovní náplně dalších pracovníků.
Uvedený návrh vychází z předpokladů odhadované úrovně výše investic a stávajícího systému zajišťování investiční činnosti kraje.

Odbor dopravy a silničního hospodářství v souladu s organizačním řádem zabezpečuje přípravu projektových záměrů a zpracování podkladů příslušných operačních programů v oblasti silničního hospodářství. V souvislosti s přípravou projektových záměrů pro příští plánovací období roku 2007-2013, kdy se předpokládá administrace projektů pro kraj Vysočina v minimální částce 300 - 400 miliónů Kč za rok, je potřeba posílit odbor dopravy a silničního hospodářství o další dva pracovníky.
V současné době řídí projekty v oblasti dopravy z různých programů (PHARE, SROP, INTERREG, OPPP - Reality) pouze jeden pracovník bez možnosti zastupitelnosti. Jeden pracovník je schopen řídit 4 - 8 projektů za rok. Odbor majetkový v současné době má radou kraje schválenou přípravu 35 projektových záměrů a provádí přípravu dalších projektů, na které bude potřeba připravit projektové žádosti k čerpání finančních prostředků z fondů EU, tak aby mohly být v příslušném období předloženy do jednotlivých vyhlášených programů.
Dále od roku 2007 bude možné žádat o dotace na budování cyklostezek ze Strukturálních fondů EU v desítkách miliónů korun. Usnesením vlády č. 678/2004 byla schválena "Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR" tak, aby byla zajištěna metodická pomoc a odborná spolupráce při budování cyklistické infrastruktury pro podporu cyklistické dopravy. Koordinací činnosti ministerstev, krajů a obcí a dalších subjektů se má rozvíjet kvalitní bezpečná síť cyklistické infrastruktury jako alternativní formu dopravy.
V souvislosti s výše uvedeným vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství spatřuje naléhavost posílení odboru dopravy, oddělení správy komunikací o dva pracovníky:
- jednoho úředníka na přípravu projektů předkládaných do operačních programů a zajišťování tvorby koncepčních a strategických materiálů v oblasti dopravy
- jednoho úředníka na problematiku cyklodopravy, vypracování dlouhodobé koncepce cyklostezek a koordinaci činností

Odbor školství, mládeže a sportu v souladu s organizačním řádem zabezpečuje mimo jiné tvorbu a administraci grantových schémat strukturálních fondů EU, přípravu a realizaci projektů spolufinancovaných z evropských prostředků a partnerství kraje v projektech jiných žadatelů. OŠMS v současné době zajišťuje administraci dvou grantových schémat s rozpočtem více než 150 mil. Kč. Po prvních výběrových kolech dochází ke značnému nárůstu činností, které souvisí s ověřováním žádostí o platbu příjemců podpory (způsobilost výdajů) a dále pak s finanční kontrolou a monitorováním projektů dle zákona o finanční kontrole. V oblasti vlastních projektů kraje připravil odbor dvě žádosti pro OP RLZ, každou v hodnotě téměř 10 mil Kč. Obě žádosti uspěly ve výběrovém řízení a začátkem prosince vydalo MŠMT rozhodnutí o financování těchto projektů (Adaptabilní školy). V obou případech se jedná o projekty neinvestičního charakteru s velkým počtem partnerských škol (11 a 9), což zvyšuje náročnost na projektový management. Výše uvedené činnosti nejsou dosud personálně pokryty a jejich rozsah je navrhován v souladu s dokumentací (žádosti kraje o grantová schémata, resp. projektové žádosti). K zabezpečení plnění zejména kontrolních a monitorovacích úkolů ve vztahu k příjemcům podpory v rámci grantových schémat a k zajištění řízení dvou projektů navrhuje vedoucí odboru školství, mládeže a sportu navýšení oddělení koncepce vzdělávání o tři pracovníky:
- dva úředníci na dobu určitou do konce roku 2007 se zaměřením na řízení a administraci grantových schémat a projektů s náplní zejména finanční kontroly projektů v rámci grantových schémat a zajištění administrace projektů; každý z pracovníků bude pokrývat jedno grantové schéma a jeden projekt, čímž bude současně řešena jejich vzájemná zastupitelnost
- jeden úředník na dobu určitou do konce roku 2008 se zaměřením na řízení a administraci grantových schémat a projektů s náplní zejména finančního řízení obou grantových schémat a projektového řízení obou; tento pracovník by rovněž vykonával dílčí činnosti na úseku školského rejstříku za pracovnici, která je nyní na mateřské dovolené.
Návrh řešení Odbor sekretariátu ředitele navrhuje
1) v souladu s požadavkem odboru majetkového navýšení organizační struktury:
* dvě funkční místa na úseku investic s obsahovou náplní funkčního místa: koordinuje a zajišťuje přípravu a realizaci investic, zpracovává investiční záměry, koordinuje finanční zajišťování investic a projektovou, technickou, provozní, obchodní a organizační přípravu a řeší rozpory z těchto činností vyplývající,
* jedno funkční místo na úseku veřejných zakázek a zakázek kraje s obsahovou náplní funkčního místa: připravuje, zadává a kontroluje veřejné zakázky a zakázky kraje, vykonává činnost pro krajský úřad a zřizované organizace v oblasti zadávání zakázek v souladu s vnitřním předpisem,
2) v souladu s požadavkem odboru dopravy a silničního hospodářství navýšení organizační struktury o dvě funkční místa na úseku silničního hospodářství s obsahovou náplní funkčních míst:
* zajišťuje a vyhledává čerpání finančních zdrojů v oblasti dopravy, zajišťuje přípravu jednotlivých projektů předkládaných do operačních programů, zajišťuje komunikaci s partnery projektů, poskytuje odbornou a metodickou pomoc subjektům v oblasti čerpání finančních zdrojů z jednotlivých programů a provádí kontrolní činnost ex-ante akcí a hodnotících zpráv
* zajišťuje a koordinuje vypracování dlouhodobé koncepce cyklostezek, analyzuje a hodnotí úroveň projektů, poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím oblasti možnosti čerpání finančních zdrojů, poskytuje informace žadatelům v rámci grantových schémat
3) v souladu s požadavkem odboru školství, mládeže a sportu navýšení organizační struktury o tři funkční místa na úseku koncepce vzdělávání s obsahovou náplní funkčních míst:
* zajišťuje správu dotace poskytnuté kraji na realizaci projektů v oblasti lidských zdrojů kraje financovaných ze strukturálních fondů EU nebo jiných programů; zajišťuje správu dotace poskytnuté kraji na realizaci grantových schémat strukturálních fondů EU v oblasti lidských zdrojů nebo jiných grantových programů
* podílí se na přípravě kraje na čerpání prostředků ze strukturálních fondů EU pro oblast rozvoje lidských zdrojů; podílí se na přípravě a zajišťuje a koordinuje financování grantových schémat strukturálních fondů EU v oblasti lidských zdrojů s zaměřením na finanční stránku; podílí se na řízení a koordinaci projektů kraje a zajišťuje partnerství kraje v projektech v oblasti lidských zdrojů; zajišťuje přenesený výkon státní správy na úseku školského rejstříku, zajišťuje metodickou podporu školám a školským zařízením a jejich zřizovatelům na krajské úrovni.
U takto vytvořených míst na odboru školství bude možné mzdové náklady vzniklé v přímé souvislosti s realizací projektu hradit z rozpočtu projektu. Ostatní mzdové náklady (např. při absolvování povinného školení ze zákona) a mzdové náklady na udržení těchto dvou míst po uplynutí realizace projektu ponese kraj. Navržené řešení rovněž umožní lépe rozložit pracovní činnosti mezi pracovníky oddělení a kromě zabezpečení zastupitelnosti a principů vnitřní kontroly vytváří podmínky pro přípravu kraje na využití evropských strukturálních fondů v programovacím období 2007 - 2013 v oblasti rozvoje lidských zdrojů.


Technicko provozní opatření související se zvýšením počtu zaměstnanců jsou řešitelná. Dislokace odboru majetkového a odboru dopravy je možná buď umístěním části pracovníků v prostorách budovy B (volná pracovní místa po odboru životního prostředí) nebo využitím kanceláře vedoucího odboru pro 4 pracovníky a přestěhování vedoucího odboru do menší kanceláře. Odbor školství využije na odloučeném pracovišti Tolstého 15 část uvolněných prostor po přemístěném odboru kontroly. Ve schváleném rozpočtu kraje Vysočina se předpokládá nárůst počtu zaměstnanců.
O počtu zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu rozhoduje dle § 59 odst. 1 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, rada kraje.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
stanoví
v souladu s ustanovení § 59 odst. 1 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, počet zaměstnanců kraje Vysočina zařazených do krajského úřadu k 10.01.2006 na 400 zaměstnanců.
Odpovědnost OSŘKŽÚ
Termín leden 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz