Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-37-2005-49

RK-37-2005-49.doc
Číslo materiálu49
Číslo jednacíRK-37-2005-49
NázevZpráva o postupu zakládání akciových společností v kraji Vysočina a stanovení termínu pro zahájení jejich činnosti
Zpracoval: D. Buřičová, V. Švarcová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuRada kraje usnesením číslo 0772/20/2005/RK schválila záměr přípravy nové hospodářsko-právní formy nemocnic zřizovaných krajem Vysočina a jmenovala pracovní skupinu pro přípravu nové hospodářsko-právní formy nemocnic napříč politickým spektrem. Tímto samosprávným aktem započaly přípravné práce na procesu založení akciových společností za účelem provozování nemocnic.
V této souvislosti byly definovány požadavky na zadání zakázky na akci "Nová hospodářsko-právní forma nemocnic - právní, ekonomické a daňové aspekty", kterou rada kraje schválila usnesením číslo 0877/22/2005/RK dne 21. 6. 2005. Podmínkám a kritériím hodnocení nejlépe vyhověla firma HZ Praha, spol. s r.o.
Dále rada kraje dne 9. 8. 2005 usnesením číslo 1009/25/2005/RK schválila zadání zakázky na akci "Změna hospodářsko-právní formy nemocnic na akciové společnosti", jmenovala hodnotící komisi a doporučila zastupitelstvu kraje schválit záměr založení akciových společností za účelem provozování lůžkové zdravotní péče. 30. 8. 2005 usnesením číslo 1112/27/2005/RK schválila výběr firmy Advokátní kancelář Svejkovský, Kabelková, v. o. s., která byla pověřena celým procesem založení akciových společností včetně souvisejících prací tak, aby takto založené nemocnice mohly plnohodnotně fungovat jako nestátní zdravotnická zařízení.
Zastupitelstvo kraje Vysočina dne 20. 9. 2005 svým usnesením číslo 0421/06/2005/ZK schválilo záměr založení akciových společností za účelem provozování nemocnic. Zastupitelstvo následně dne 18. 11. 2005 usnesením číslo 0463/07/2005/ZK schválilo založení Havlíčkobrodské nemocnice, a. s., Jihlavské nemocnice, a. s., Pelhřimovské nemocnice, a. s., Třebíčské nemocnice, a. s. a Novoměstské nemocnice, a. s a schválilo rovněž jejich zakladatelské listiny a stanovy.
Ode dne založení akciových společností probíhaly především práce na soustřeďování dokumentů nutných pro zápis do obchodního rejstříku (OR). Dne 7. 11. 2005 bylo požádáno o zápis do OR u brněnského rejstříkového soudu a 8. 11. 2005 u českobudějovického a královehradeckého. S ohledem na rychlé jednání bylo požádáno pouze o zápis volných živností, pro které byly připraveny všechny potřebné dokumenty. Dle sdělení právního poradce byly k 17. 11. zapsány do obchodního rejstříku Pelhřimovská nemocnice, a.s. a Havlíčkobrodská nemocnice, a.s. Brněnský rejstříkový soud bohužel prozatím ostatní nemocnice nezapsal.
Od 1.11. započalo na OSVZ vydávání rozhodnutí o registraci nestátního zdravotnického zařízení pro dokladově doložené obory nemocnic, přičemž nemocnice nadále pracují na soustřeďování nutných dokladů pro vydání rozhodnutí pro registraci všech ostatních oborů - tato činnost se bude řešit změnou registrace.
Výběrová řízení na provozování ambulantní péče, která probíhají na krajském úřadě, byla také již na úřední desce krajského úřadu vyhlášena. Současně je nutné dle zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění požádat o výběrové řízení na lůžkovou zdravotní péči. Tento typ výběrového řízení zajišťuje Ministerstvo zdravotnictví ČR.
Aby mohl být ke konkrétnímu termínu zahájen provoz nemocnic ve formě akciové společnosti, je nutná smlouva s největším finančním partnerem, kterým je v kraji Vysočina Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR. Dle předběžné koncepce VZP měly být navázány vztahy s akciovými společnostmi na základě dočasných smluv až do ukončení potřebných výběrových řízení ve smyslu zákona 48/1997 Sb.
Nový ministr zdravotnictví MUDr. David Rath 10. listopadu 2005 uvalil na VZP nucenou správu a tímto aktem se smluvní politika VZP stala velmi nejistou. Tato skutečnost již bohužel nedává jistotu záruky uzavření připravovaných smluv mezi pojišťovnou a nemocnicemi. Tato situace by mohla vážným způsobem ohrozit provoz nemocnic. Poslanecká sněmovna dále také schválila § 99a v novele zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Touto novelou se snaží zabránit převádění nemocnic na obchodní společnosti. V souvislosti s tímto ustanovením podali zastupitelé kraje Vysočina za KSČM a ČSSD podnět k Ministerstvu vnitra ČR na pozastavení výkonu usnesení zastupitelstva, jímž bylo rozhodnuto o založení akciových společností.
Tyto objektivní problémy vedou k jednání v orgánech kraje o vhodném časovém vyladění zahájení provozu akciových společností.
Nevyřešena je prozatím i otázka vypořádání závazků nemocnic nad výší pohledávek. K jednání s věřiteli je potřeba znát vůli orgánů kraje přistoupit k úhradě těchto závazků, vytýčit objem a rámcový horizont jejich splácení.
Rovněž je potřeba rozhodnout o způsobu převodu movitého majetku ve vlastnictví kraje a ve vlastnictví příspěvkových organizací do akciových společností a dále způsob nakládání s nemovitým majetkem.
Návrh řešení S ohledem na zákon o krajích, dle kterého musí kraj pečovat o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů a při plnění svých úkolů chránit veřejný zájem, s přihlédnutím k důležitosti objektivních příčin, navrhuje se radě kraje rozhodnout o stanovení termínu zahájení provozu v akciových společnostech nejdříve od 1. 7. 2006.
Varianta od 1. 7. 2006 se jeví jako optimální z toho důvodu, že k 30. 6. 2006 končí stávající smluvní vztahy mezi příspěvkovými organizacemi a pojišťovnou.
Současně by v tomto mezidobí v případě zápisu u brněnského rejstříku proběhla potřebná výběrová řízení i na poskytování lůžkové péče na MZ, takže provoz v akciových společnostech by již probíhal v legitimním a plnohodnotném smluvním vztahu se všemi náležitostmi bez přechodných ustanovení.
Dále je nutno v orgánech kraje jednoznačně a konkrétně schválit způsob vypořádání pohledávek a závazků nemocnic a jednoznačně připravit systémové kroky pro řešení movitého majetku se zřetelem na daňové a ekonomické aspekty. Závazné rozhodnutí rady kraje v těchto otázkách bude vodítkem pro další postup právního poradce, příslušné odbory krajského úřadu a ředitele nemocnic.
Celý proces může pokračovat tak, aby kontinuálně byly využity všechny dosud učiněné kroky a podklady poradenské firmy.

Především však by do 1.7. 2006 měla snad být vyřešena smluvní politika VZP nuceným správcem, ústavnost a zákonnost ustanovení paragrafu 99a, otázka zápisu do obchodního rejstříku ze strany Krajského soudu v Brně a podnět zastupitelů k pozastavení výše zmiňovaného usnesení ZK. Právě tyto objektivní příčiny jsou hlavním důvodem stanovení doby zahájení faktické činnosti obchodních společností, a to nejdříve od 1. 7. 2006.
Teoreticky lze předpokládat do této doby i možnost přijetí takové nové právní úpravy, která bude plně vyhovovat provozování nemocnic v aktuálních ekonomických a právních podmínkách.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
stanovuje
termín pro zahájení činnosti akciových společností nejdříve od 1. 7. 2006 a
ukládá
Ing. Pavlu Hájkovi, ředitelům nemocnic, odboru sociálních věcí a zdravotnictví a právnímu poradci AK Svejkovský zajistit provoz stávajících příspěvkových organizací i zapsaných akciových společností v souladu s právními předpisy a vnitřními předpisy kraje Vysočina.
Odpovědnost náměstek hejtmana Ing. Pavel Hájek, ředitelé nemocnic, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, právní poradce AK Svejkovský
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz