Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2005-46

RK-35-2005-46.doc  RK-35-2005-46pr1.tif  RK-35-2005-46pr2.tif  RK-35-2005-46pr3.doc
Číslo materiálu46
Číslo jednacíRK-35-2005-46
NázevStanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2006
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuV měsíci listopadu připravuje odbor dopravy a silničního hospodářství (dále jen ODSH) s dopravci předběžné projednání dopravní obslužnosti území kraje Vysočina k uzavření dodatků smluv o závazku veřejné služby na rok 2006. Pro tato jednání je nutné znát celkový objem finančních prostředků na zajištění základní dopravní obslužnosti území kraje pro rok 2006.
Stanovení rozsahu dopravní obslužnosti musí předcházet stanovení objemu finančních prostředků v rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006. Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území kraje, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. h) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.
Základní právní normou upravující oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou linkovou osobní dopravu je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou drážní dopravu je zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek ( dále jen drážní zákon).
Nástrojem je právní institut závazku veřejné služby, jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Závazek veřejné služby je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. Závazek veřejné služby sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem.
V rozpočtu pro rok 2005 jsou alokovány následující finanční prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům:
paragraf 2221- Provoz veřejné silniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 214 000 tis. Kč.
Paragraf 2221 - úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 40 000 tis. Kč.
paragraf 2242- Provoz veřejné železniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 247 303 tis. Kč.
paragraf 2242- úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 5 760 tis. Kč.
Podle stávajících ukazatelů budou finanční prostředky na provoz veřejné silniční dopravy a provoz veřejné železniční dopravy vyčerpány. V případě finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného přepokládáme nedočerpání 19 624 tis. Kč z celkové částky 45 760 tis. Kč. Vzhledem k tomu, že má žákovské jízdné stoupající trend, předpokládáme pro rok 2006 potřebu 30 000 tis. Kč na úhradu prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného.
Drážní dopravci předkládají výkaz nákladů a výnosů za čtvrtletí a po jednotlivých tratích. Z vyhodnocení těchto výkazů vyplývá, že vzniklá ztráta z přepravní činnosti ve veřejné drážní osobní dopravě převyšuje poskytované úhrady a to ve výši asi 2 300 tis. Kč za měsíc. Tento rozdíl kompenzují drážní dopravci z vlastních zdrojů.
Ve veřejné linkové osobní dopravě je současný stav obdobný. Dopravci mají podle zákona o silniční dopravě a nařízení vlády č. 493/2004 Sb. nárok na přiměřený zisk, který pak slouží k investicím (především obnova vozového parku), které souvisejí s provozováním veřejné linkové osobní dopravy. Smlouvy o závazku veřejné služby tento přiměřený zisk hradí pouze částečně a to způsobuje omezování investic.

Tyto částky byly použity jako základ pro úvahu o rozsahu ZDO na rok 2006.
Návrh řešení A) Veřejná linková osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou osobní dopravou se ukázal v roce 2005 jako odpovídající. Požadavky obcí, které nastávaly v případech změn lokalizace pracovních příležitostí, ve vymezení spádovosti škol, stanovení objízdných tras z důvodu oprav komunikací ODSH řešil v rámci kriterií stanovených zákonem o silniční dopravě. Všechny požadavky obcí, které byly oprávněné, byly průběžně řešeny. V současné době až do konce roku však již nebude možné další požadavky řešit z důvodu vyčerpání finančních prostředků.
Zároveň mají v roce 2005 obce v kraji Vysočina uzavřeny s dopravci smlouvy na ostatní dopravní obslužnost (ODO) v objemu asi 25 mil Kč a tím vázány vlastní finanční prostředky.

Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné linkové osobní dopravě:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
varianta 1.
Rozsah ZDO v úrovni roku 2005.
214 000 tis.Kč
varianta 2.
Rozsah ZDO v úrovni roku 2005 zvýšený o index inflace (příloha č.1) a index nárůstu pohonných hmot (příloha č.2).
232 620 tis.Kč
varianta 3.
Rozsah ZDO v úrovni roku 2005 + převedení předpokládaného nedočerpání finančních prostředků na žákovské jízdné.
229 760 tis.Kč
Varianta 4.
Rozsah ZDO v úrovni roku 2005 zvýšený o index inflace (příloha č.1) a index nárůstu daňových příjmů (příloha č.3).
220 634 tis.Kč

Varianta 1.: tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2005, ale nepostihuje index inflace a zejména index nárůstu cen pohonných hmot, který byl zejména v II. pololetí 2005 velmi výrazný. Z těchto důvodů by mohlo dojít k nárůstu tarifů v rámci výměru Ministerstva financí ČR o věcně usměrňovaných cenách, nebo ke snížení počtu ujetých km v rámci ZDO asi o 1 306 tis. km a tím i snížení počtu spojů.
Tato varianta v sobě skrývá riziko snížení rozsahu ZDO oproti stavu roku 2005. Nárůst cen pohonných hmot se přímo promítá do nákladů dopravců a snižuje jejich přiměřený zisk a tím je do budoucna ohrožena obnova vozového parku.

Varianta 2.: tato varianta zohledňuje vliv inflace, která je dle přílohy č.1 v oblasti dopravy 0,5% a vliv zvýšení cen pohonných hmot - porovnání průměru 2005/2004 dle přílohy č.2 o 8,2% v roce 2005. Tato varianta zabezpečuje zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2005 a zajišťuje tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna.

Varianta 3.: v této variantě je proveden přesun předpokládaného nedočerpání finančních prostředků určených v rozpočtu na rok 2005 na úhradu prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného ve výši 15 760 tis.Kč k částečnému pokrytí zvýšených nákladů. Rozdíl, který vzniká proti variantě č. 2, by byl předmětem jednání ODSH s dopravci v listopadu 2005 za účelem zachování stejného objemu rozsahu ZDO.

Varianta 4: tato varianta zohledňuje vliv celkové inflace, která je dle přílohy č.1 ve výši 2,1% a vliv předpokládaného zvýšení daňových příjmů index 06/05 dle přílohy č.3 o 1% (návrh rozpočtu na rok 2006). Tato varianta zabezpečuje zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2005.

B) Veřejná drážní osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní dopravou se ukázal v roce 2005 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. Tato skutečnost byla potvrzena i výsledkem dotazníkové ankety. Počátkem roku 2005 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů) a zástupců krajského centra Českých drah pro kraj Vysočina a zástupců Jindřichohradeckých místních drah. Při těchto jednáních byly zástupci obcí předány i požadavky na zvýšení rozsahu drážní dopravy. Koncem srpna 2005 odbor dopravy a silničního hospodářství dále zorganizoval dvě koordinační porady o návaznostech jízdních řádů drážní dopravy a veřejné linkové dopravy za účasti dopravců v drážní a veřejné linkové dopravě. Bylo potvrzeno, že v převážné většině vytipovaných přestupních míst je návaznost veřejné linkové osobní dopravy a veřejné drážní osobní dopravy zajištěna.
Problémy, které bylo nutno řešit v drážní dopravě, byly obdobné jako u veřejné linkové osobní dopravy.
Situace v drážní dopravě je komplikovanější než v autobusové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád tvoří a schvalují České dráhy a dálkovou dopravu (rychlíky) objednává Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh. Z toho se pak odvíjí regionální doprava. Po novele drážního zákona účinné od 1. 5. 2004, již není objednatelem regionální dopravy kraj, pouze může vznášet připomínky k jízdnímu řádu.

Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní osobní dopravě:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
varianta 1.
Rozsah ZDO v úrovni roku 2005.
247 303 tis.Kč
varianta 2.
Rozsah ZDO v úrovni roku 2005 částečně zvýšený o index inflace (příloha č.1) a index nárůstu pohonných hmot (příloha č.2).
248 000 tis.Kč

Varianta 1.: tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2005, ale nepostihuje index inflace a zejména index nárůstu cen pohonných hmot, který byl zejména v II. pololetí 2005 velmi výrazný. Protože je v kraji velký podíl tratí, které nejsou elektrifikovány je vliv zvýšení cen pohonných hmot významný.
Z těchto důvodů by mohlo dojít ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO asi o 11 000 tis.vlkm v případě Jindřichohradeckých místních drah, a.s. České dráhy, a.s. ve svém materiálu ze dne 26. 9. 2005 vyjádřily stanovisko, že při zachování finančních prostředků ve stejném objemu jako v roce 2005 eliminují nárůst nákladů z vlastních zdrojů a zachovají rozsah drážní dopravy.


Varianta 2.: tato varianta vychází z předběžných jednání s drážními dopravci o rozsahu drážní dopravy v roce 2006. České dráhy, a.s. ve svém materiálu ze dne 26. 9. 2005 vyjádřily stanovisko, že při zachování finančních prostředků ve stejném objemu jako v roce 2005 eliminují nárůst nákladů z vlastních zdrojů a zachovají rozsah drážní dopravy.
Rozdíl oproti variantě 1 je určen na částečné krytí zvýšených nákladů dopravci Jindřichohradecké místní dráhy, a.s., které se mohou na eliminaci nárůstu nákladů podílet pouze částečně.

Odbor dopravy a silničního hospodářství doporučuje v případě veřejné linkové osobní dopravy, variantu 2 a v případě veřejné drážní osobní dopravy, variantu 2.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti území kraje Vysočina pro rok 2006:
* ve veřejné linkové osobní dopravě podle varianty 4, tj. ve výši 220 634 tis. Kč;
* ve veřejné drážní osobní dopravě podle varianty 2 v rozsahu 248 000 tis. Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz