Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-30-2005-45

RK-30-2005-45.doc  RK-30-2005-45pr1.doc
Číslo materiálu45
Číslo jednacíRK-30-2005-45
NázevZabezpečení činnosti krajského koordinátora pro oblast autismu
Zpracoval M. Vašíčková
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuSpeciálně pedagogická centra jsou významným nástrojem, který umožňuje realizaci procesu integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného vzdělávacího proudu. Hlavní úlohou speciálně pedagogických center je zajistit podporu integrace dětí s postižením a pomoc jejich rodinám při řešení problematiky související s výchovou a vzděláváním handicapovaných. Speciálně pedagogická centra se zaměřují na poradenskou činnost pro děti a mladistvé s jedním typem postižení, případně pro děti s vícečetným postižením.
V kraji Vysočina se péče o zajištění služeb pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra na základě projektu MŠMT č.j. 15 987/03-24 ujalo Speciálně pedagogické centrum (dále SPC) při Speciálních školách, Havlíčkův Brod, U Trojice 2104. Obsahem projektu bylo postupné zavádění efektivního systému poradenských služeb v oblasti vzdělávání dětí, žáků a mladistvých s autismem a pověření funkcí metodika koordinátora. Krajskou koordinátorkou byla ustanovena Mgr. Klára Sojková, ředitelka Speciálních škol, Havlíčkův Brod, U Trojice 2104. Ve druhé polovině etapy trvání projektu Mgr. Klára Sojková dopisem ze dne 22. 9. 2004 na funkci krajské koordinátorky rezignovala. Ve věci dalšího zajištění poskytování poradenských služeb pro klienty s autismem a s poruchami autistického spektra jednal opakovaně OŠMS kraje Vysočina s řediteli poradenských zařízení v kraji a opakovaně též s Asociací pomáhající lidem s autismem - APLA-Vysočina. Výzvu ke spolupráci přijala Mateřská škola se speciálními třídami, Jihlava, Demlova 28, příspěvková organizace zřízená Městem Jihlava.
Návrh řešení Možnost zřizovat a zrušovat školská poradenská zařízení je dána kraji zákonem č. 561/2004 Sb., § 181 odst. 2, písm.b/. Systém poskytování poradenských služeb ve školství upravuje Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. OŠMS pracuje na návrhu záměru koncepčního řešení zajištění poskytování poradenských služeb ve školství v kraji. Protože v současnosti neexistuje odborný pracovník ve speciálně pedagogických centrech zřizovaných krajem proškolený pro oblast poskytování poradenských služeb pro klienty s autismem , navrhujeme využít nabídky Mateřské školy se speciálními třídami, Jihlava, Demlova 28, příspěvkové organizace, k poskytnutí služeb odborné pracovnice SPC, Mgr. Ilony Dohnalové, která by současně vykonávala funkci krajského koordinátora ve smyslu projektu MŠMT č.j. 15 987/03-24. Materiál RK-30-2005-45, př. 1.
Mgr. Ilona Dohnalová ukončila v roce 2002 bakalářské studium státními zkouškami z psychopedie, etopedie a speciálně pedagogické diagnostiky a v roce 2004 magisterské studium státními zkouškami ze speciální pedagogiky, pedagogiky a psychologie. Absolvovala řadu odborných kurzů včetně Projekt PORTAGE s osvědčením pro konzultanty.
Činnosti, které krajský koordinátor zajišťuje vycházejí z projektu Poradenské služby pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra č.j. 15 987/03-24, uveřejněném ve Věstníku MŠMT č. 8/2003. Jde zejména o zajištění odborných, specializovaných a místně dostupných poradenských služeb pro osoby s autismem, jejich rodiny a pedagogy, o průběžné vyhodnocování systému a navrhování potřebných kroků a postupů ke zkvalitnění poradenských služeb. Počet vykázaných dětí, žáků a studentů s lékařskou diagnózou autismus individuálně integrovaných na běžných školách, zařazených do speciálních tříd a speciálních škol v kraji Vysočina v roce 2004 je 38. K těmto klientům speciálně pedagogických center nutno přičíst i přibližně 1% z vykázaných dětí, žáků a studentů s diagnózou mentálního postižení (1316) a kombinovaného postižení (258), tj. přibližně 16 klientů.
Standardní činnosti na jeden plný pracovní úvazek speciálního pedagoga v SPC vykonávají zpravidla odborníci při počtu klientů 100.
OŠMS navrhuje finančně zajistit činnost krajského koordinátora z prostředků tzv přímých nákladů na vzdělávání s účinností od 1. 10. 2005 v rozsahu 0,5 pracovního úvazku speciálního pedagoga.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
* změnu v personálním obsazení krajského koordinátora pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra ve smyslu projektu MŠMT č. j. 15 987/03-24;
* ustanovení Mgr. Ilony Dohnalové do této funkce s účinností od 1. 10. 2005.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu
Termín 1. 10. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz