Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-23-2005-49

RK-23-2005-49.doc  RK-23-2005-49pr1.doc  RK-23-2005-49pr2.doc  RK-23-2005-49pr3.xls  RK-23-2005-49pr4.doc
Číslo materiálu49
Číslo jednacíRK-23-2005-49
NázevSystém pro podporu dopravní obslužnosti kraje Vysočina - finance, výzva, zadávací dokumentace, seznam firem
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk, P. Pavlinec
Počet příloh
Popis problémuVýchozí informace o úrovni a stavu veřejné hromadné dopravy v kraji Vysočina můžeme čerpat ze závěrů a návrhů obsažených ve studii "OPTIMALIZACE DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI KRAJE VYSOČINA,,. Poslední statistické rozbory charakteristických dat ukazují, že současná veřejná osobní doprava v kraji je za poslední období stabilizovaná co do výše výkonů, poměru mezi nabídkou a poptávkou, včetně zajištění dostupnosti všech potřebných cílů.
Dopravní obslužnost území kraje Vysočina je v současné době zabezpečována modelem veřejné dopravy, který zahrnuje samostatně řízené a posuzované obory - pravidelná vnitrostátní autobusová doprava a doprava železniční. Tento model, ve veřejném zájmu, však není organizován podle jednotných pravidel, je obtížná koordinace a kompatibilita těchto systémů. Nový systém pro podporu dopravní obslužnosti napomůže lepší koordinaci mezi oběmi dopravními systémy a vyhledávání přetížených nebo málo využívaných spojů.
Cílem dopravní politiky je vhodný, ekonomický a bezpečný pohyb lidí. Je proto potřebné vytvořit funkční systém osobní dopravy, jeho hierarchii a vyčlenit prostor pro jednotlivé druhy dopravy. Na jedné straně zajistit mobilitu občanů garantováním přiměřeného rozsahu dopravní obslužnosti území v rámci finančních prostředků kraje, na straně druhé zvýšením kvality a zlepšením organizace veřejné dopravy podnítit u občanů její pravidelné používání.
Současná podoba statické studie Optimalizace dopravní obslužnosti je nevyhovující mimo jiné z důvodu její poměrně nákladné aktualizace.
Návrh řešení Řešením je vytvoření takového modelu veřejné hromadné dopravy, který má síťový charakter s možností jeho samostatného využití pracovníky KrÚ. Vytvořit síťový charakter dopravní sítě znamená určit uzlové body, ve kterých bude možnost vzájemného přestupu s minimální prodlevou. Tvorba této sítě je nutná ve variantním řešení. To se odvíjí samozřejmě od ekonomické náročnosti systému:
* optimální řešení, kdy jsou kvalitně a efektivně pokryty požadavky základní i ostatní dopravní obslužnosti území,
* minimální řešení, kdy je zajišťována minimální základní případně ostatní dopravní obslužnost území,
* skutečné řešení bude úzce souviset s finančními možnostmi. Mělo by vycházet z optimálního řešení, z kterého budou eliminovány nejméně potřebné spoje. Nesmí však dojít k situaci, že by nebyla zajištěna "minimální dopravní obslužnost území".

Pro vytvoření takového modelu se jeví jako nutná podmínka funkční "Systém na podporu dopravní obslužnosti kraje Vysočina". Tento systém by měl obsahovat rozsáhlou databázi, kterou lze významově rozčlenit na několik oblastí.
První oblast se týká všeho, co souvisí s dopravní obslužností, tj. dopravních sítí, zastávek, spojů a dopravců.
Druhá oblast se týká všeho, co souvisí s přepravními potřebami území, tj. se zónami osídlení jakožto zdroji přepravních požadavků, s objekty (školy, úřady, pracovní příležitosti, zdravotnická zařízení) jakožto cíli přepravních požadavků a s vlastními adresnými přepravními požadavky. Dopravní obslužnost je pokládána za dobrou, existuje-li vyvážený vztah mezi poptávkou po dopravních službách a jejich nabídkou.
Třetí oblast se týká ekonomických údajů spojených především s problematikou poskytování dotací.
Obdobný systém lze řešit pomocí softwarových nástrojů. Po rozsáhlém průzkumu trhu ve spolupráci s odborem informatiky víme, že existují minimálně tři řešení, která v základu vyhovují výše zmíněným požadavkům, některá řešení již mají reference na jiných krajských úřadech.




Další částí materiálu je návrh na vyhlášení zakázky kraje na dodávku Systému pro podporu dopravní obslužnosti.
Příloha č. 1 - podmínky pro podání nabídky na zakázku kraje "Systém pro podporu dopravní obslužnosti kraje Vysočina"
Příloha č. 2 - zadávací dokumentace výzvy
Příloha č. 3 - návrh seznamu vyzvaných firem.
Příloha č. 4 - návrh hodnotící komise
StanoviskaOdbor regionálního rozvoje:
Záměr zpracování modelu optimálního systému veřejné hromadné dopravy na Vysočině je plně v souladu s Programem rozvoje kraje Vysočina, zejména pak s dílčím cílem 3.1, opatřením 3.1.4: Zlepšení dopravní obsluhy regionu. Je logickým dalším krokem pro následnou optimalizaci veřejné hromadné dopravy.


Odbor ekonomický:
Prostředky, které budou souviset z realizací tohoto záměru, nejsou zahrnuty ve schváleném rozpočtu kraje. Proto v případě schválení výše popsaného záměru a úspěšného ukončení zakázky kraje je třeba provést rozpočtové opatření a zajistit zdroje finančního krytí této zakázky.

Odbor majetkový:
Souhlasí se zakázkou kraje na realizaci Systému pro podporu dopravní obslužnosti kraje Vysočina.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
podmínky pro podání nabídky dle materiálu RK-23-2005-49, př. 1, a
jmenuje
hodnotící komisi pro posouzení a hodnocení nabídek ve složení dle materiálu
RK 23-2005-49, př. 4.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor informatiky
Termín červenec 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz