Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-23-2005-39

RK-23-2005-39.doc  RK-23-2005-39pr1.doc  RK-23-2005-39pr2.doc  RK-23-2005-39pr3.doc  RK-23-2005-39pr4.doc  RK-23-2005-39pr5.doc  RK-23-2005-39pr6.doc  RK-23-2005-39pr7.doc
Číslo materiálu39
Číslo jednacíRK-23-2005-39
NázevÚpravy sítě středních škol a jejich školských zařízení
Zpracoval9 Úpravy sítě středních škol a jejich školských zařízení pro: jednání rady kraje č. 23/2005 dne 12. 7. 2005 zpracovali: K. Ubr, E. Ampapová
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuZastupitelstvo kraje schválilo dne 31. 3. 2003 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy kraje Vysočina (dále jen "DZKV"). Jednou z priorit je upravit síť středních škol v kraji (Záměr G, Úpravy sítě středních škol). Současně s DZKV byl zveřejněn dokument Úpravy sítě středních škol - posilování středních škol, který obsahoval komplexní pohled na některé z možných variant úprav sítě středních škol. Na základě tohoto materiálu a v souladu s DZKV proběhla v letech 2003 a 2004 četná jednání s řediteli škol. Kromě šesti záměrů, které již byly zrealizovány v letech 2002 a 2003, bylo v roce 2004 uskutečněno dalších 19 záměrů. Výsledkem tohoto procesu je sloučení 4 středisek praktického vyučování se 4 středními školami, 1 domova mládeže se střední školou, ukončení činnosti 4 školních statků a 2 středisek služeb školám a sloučení 29 středních škol do konce roku 2004. V uplynulém období byly úpravy zaměřeny zejména na systémová opatření (transformace služeb školám na privátní subjekty, přičlenění středisek praktického vyučování a domova mládeže ke střední škole, snížení počtu školních statků) a na stabilizaci oborů v menších školách (200 - 300 žáků denního studia) a dále byl zahájen proces vytváření silných regionálních oborově zaměřených center (větší školy se společným oborovým zaměřením). Nyní jsou připraveny další 2 záměry. Jedná se o systémové opatření (transformace školního statku) a o vytvoření oborově zaměřeného regionálního centra.
Realizací záměrů dochází ke zvyšování hospodárnosti využívání prostředků. Např. u výše zmiňovaných 29 sloučených středních škol došlo ke snížení počtu zaměstnanců o 11,5 % (o 154) za současného snížení počtu žáků o pouhé 1,1% (o 88) a tedy ke zvýšení počtu žáků na zaměstnance z 5,85 ve školním roce 2001/2002 na 6,53 ve školním roce 2004/2005 ("produktivita" vzrostla o 11,7 %). Ačkoli se výrazné opouštění prostor očekává až v souvislosti s poklesem počtu žáků od roku 2008, dochází k postupnému uvolňování již nyní (např. objekty v Lesonicích, 2 domovy mládeže a bývalé SOU stavební v Třebíči, areál v Ledči nad Sázavou). Počet právních subjektů poklesl ze 45 na 17, průměrná velikost ve skupině 29 slučovaných škol vzrostla z 271 na 648.
Návrh řešení OŠMS předkládá radě kraje návrhy na úpravy sítě popsané v příloze RK-23-2005-39, př. 2 tohoto materiálu k projednání. Jedná se o 2 záměry, které se dotýkají 3 středních škol a 1 školního statku. Současně předkládá radě k projednání příslušná rozhodnutí a změny zřizovacích listin (přílohy RK-23-2005-39, př. 3 - 6). Na základě připomínek zastupitelů z předchozích projednávání věnoval OŠMS větší důraz na formální náležitosti projednání návrhů se školami. V období od 16. do 20. května proběhla jednání, jichž se zúčastnili ředitelé a další pracovníci subjektů navrhovaných ke sloučení (zápisy jsou v příloze RK-23-2005-39, př. 7). Zúčastnění mimo jiné obdrželi informaci o harmonogramu dalšího projednávání návrhu a možnosti projednání záměru ve škole či školském zařízení. O záměrech byl předběžně informován odbor majetkový. V podkladových materiálech jsou zahrnuty hrubé odhady ekonomických a majetkových dopadů jednotlivých záměrů.
V příloze RK-23-2005-39, př. 1 jsou shrnuty důvody pro úpravy sítě škol, přehled aktuálního stavu v jednotlivých městech, přehled krajem realizovaných sloučení a pro porovnání stručné shrnutí výsledků slučování z období školských úřadů.

Podle § 59 zákona č.129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších zákonů připravuje rada návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva kraje. Předkládáme tedy materiál nejdříve k projednání a posouzení jí. V souladu s § 78 téhož zákona byl seznam záměrů předložen Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost kraje Vysočina na jednání dne 16. 5. 2005 a 13. 6. 2005. Přehled návrhů byl rovněž diskutován v Radě pro rozvoj lidských zdrojů kraje Vysočina dne 1. 6. 2005.
StanoviskaVýbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost kraje Vysočina:
Výbor pro výchovu vzdělávání a zaměstnanost projednal obě sloučení na svém jednání dne 13. 6. 2005 a obě sloučení doporučil (poměr hlasů 8 pro, 1 se zdržel).

Odbor majetkový:
Odbor majetkový doporučuje realizaci záměrů. Navržené řešení nevyžaduje investice do nemovitého majetku v důsledku vlastního sloučení.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
* rozhodnutí o sloučení příspěvkových organizací Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Jihlava, Karoliny Světlé 2 a Integrovaná střední škola obchodní, Jihlava, Havlíčkova 109 dle materiálu RK-23-2005-39, př. 3;
* dodatek zřizovací listiny příspěvkové organizace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Jihlava, Karoliny Světlé 2 dle materiálu RK-23-2005-39, př. 4;
* rozhodnutí o sloučení příspěvkových organizací Vyšší odborná škola, Střední zemědělská škola, Střední odborné učiliště opravárenské a Odborné učiliště, Bystřice nad Pernštejnem, Dr. Veselého 343 a Školní statek, Bystřice nad Pernštejnem, Dr. Veselého 343 dle materiálu RK-23-2005-39, př. 5;
* dodatek zřizovací listiny příspěvkové organizace Vyšší odborná škola, Střední zemědělská škola, Střední odborné učiliště opravárenské a Odborné učiliště, Bystřice nad Pernštejnem, Dr. Veselého 343 dle materiálu RK-23-2005-39, př. 6.
Odpovědnost OŠMS
Termín do 31. 7. 2005 informovat příslušné školy a školské zařízení
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz