Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-21-2005-50

RK-21-2005-50.doc  RK-21-2005-50pr1.doc  RK-21-2005-50pr2.xls  RK-21-2005-50pr3.doc  RK-21-2005-50pr4.doc  RK-21-2005-50pr4upr1.doc
Číslo materiálu50
Číslo jednacíRK-21-2005-50
NázevFinancování sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi a obcemi v roce 2005
Zpracoval0 Financování sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi a obcemi v roce 2005 pro: jednání rady kraje č. 21/2005 dne 14. 6. 2005 zpracoval (a): J. Bína, A. Řehořová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuSociální služby poskytované nestáními neziskovými organizacemi byly v průběhu devadesátých let i po roce 2000 financovány jednak z dotací MPSV stanovené na základě hodnocení jednotlivých projektů a jednak z dalších zdrojů, k nimž patřily dotace obcí, nadací, nadačních fondů, sponzorské dary nebo úhrady klientů. V roce 2003 byly podpořeny služby nestátních neziskových organizací z rozpočtu kraje formou akceptování jejich vlastních požadavků omezených maximálním procentem podpory a podmínění dotace podporou obce.
V roce 2004 podpořilo Ministerstvo práce a sociálních věcí nestátní neziskové organizace na úseku sociálních služeb jednak přímo dotacemi pro jednotlivé projekty poskytnuté v rámci vlastního vyhlášeného programu a jednak nepřímo prostřednictvím dotací poskytnutých k tomuto účelu do rozpočtu krajů. Kraj Vysočina na základě pravidel schválených zastupitelstvem a popsaných níže přerozdělil na podporu nestátních neziskových organizací celkem 23 464 tis. Kč, z nichž 18 068 tis. Kč bylo čerpáno z uvedené dotace poskytnuté do rozpočtu kraje Ministerstvem práce a sociálních věcí. Principy, na jejichž základě byly stanoveny dotace nestátním neziskovým organizacím v roce 2004 jsou blíže popsány v materiálu RK-21-2005-50, př. 1.
V roce 2005 kraj Vysočina nepožádal o prostředky ze státního rozpočtu, které by dále přerozděloval. V oblasti financování podpory sociálních služeb poskytovaných NNO bylo pro kraj Vysočina vyhlášeno MPSV dotační výběrové řízení pro rok 2005, které se vztahovalo na všechny kategorie poskytovatelů, včetně těch, kteří zajišťují sociální služby pro seniory a zdravotně postižené. Na jeho základě byly zatím nestátním neziskovým organizacím z kraje Vysočina přiznány dotace v celkové výši 62 780 tis. Kč, z toho 44 347 tis. Kč pro poskytovatele sociálních služeb pro seniory a zdravotně postižené. Celkem před ukončením námitkového řízení v roce 2005 byly prostředky poskytnuté na území kraje Vysočina ze státního rozpočtu o 9 435 tis. Kč nižší než v loňském 2004 po ukončení všech námitkových řízení. Stav financování sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi letech 2004 a 2005 je zdokumentován v tabulce přiložené k tomuto materiálu.
I v letošním roce bylo realizováno námitkové řízení, které však proběhlo pouze v jednom kole a návrh na zvýšení dotací v rozhodnutí o námitkách příslušná komise předložila na počátku měsíce května. V rámci tohoto řízení se nestátním neziskovým organizacím podle obsahu návrhu podařilo získat 5 787 800 Kč na projekty pro seniory a zdravotně postižené a 882 700 Kč na ostatní projekty. Informace o tomto doporučení byla v kompletní podobě k dispozici 6. 5. 2005 a na jejím základě je nyní možné jednat o objemu financí potřebných k podpoře nestátních neziskových organizací a obcí při poskytování sociálních služeb. Po tomto námitkovém řízení lze konstatovat, že do kraje Vysočina bylo pro nestátní neziskové organizace ze státního rozpočtu poskytnuto o 2 766 100 Kč méně než v roce 2004.
Rozdělení poskytnutých dotací v letech 2004 a 2005 pro konkrétní projekty je obsaženo v materiálu RK-21-2005-50, př. 2.



V rozpočtu kraje jsou v současné době schváleny prostředky na podporu NNO a obcí v tomto rozsahu:
Schválený rozpočet:

Pečovatelská služba 15 555 000 Kč
Domovy důchodců 7 950 000 Kč
Rezerva vzniklá neposkytnutím dotace pro DD Moravec 870 000 Kč
Soc. pomoc dětem a mládeži - denní stacionáře 2 040 000 Kč
Celkem 26 415 000 Kč

Výdaje na dotace v roce 2004:

Pečovatelská služba (včetně podpory nepřetržitého provozu) 14 104 000 Kč
Domovy důchodců 11 421 196 Kč
Ostatní projekty 17 537 821 Kč
Celkem 43 068 017 Kč
Vlastní výdaje z rozpočtu kraje bez státní dotace: 25 068 017 Kč

Rozdíl mezi rozpočtem 2005 a skutečným čerpáním: 1 346 983 Kč

V roce 2004 bylo nestátním neziskovým organizacím kromě vlastních prostředků kraje ve výši 5 396 021 Kč přerozděleno také 18 068 000 Kč poskytnutých jako dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím MPSV. Vlastní prostředky kraje byly v roce 2004 rozpočtovány především pro pečovatelskou službu a domovy důchodců, přičemž zdrojem pro podporu ostatních projektů se stala zmíněná státní dotace. Rozpočet pro rok 2005 vycházel z rozpočtu na rok 2004 schváleného před poskytnutím státní dotace s tím, že při jeho přípravě nebylo rozhodnuto o nepodání žádosti kraje Vysočina o dotaci MPSV pro rok 2005. Z toho důvodu jsou zdroje pro podporu nestátních neziskových organizací pro rok 2005 značně nevyvážené a při jejím respektování by pro podporu některých kategorií sociálních služeb (všech kromě pečovatelské služby a domovů důchodců) byly k dispozici příliš omezené zdroje ve výši 2 910 000 Kč s ohledem na krácení dotace z MPSV pro rok 2005 ve výši 2 766 000 Kč.
Návrh řešení Navržené změny:

Pečovatelská služba:
Výpočet výše dotace formou příspěvku ve výši 50 000 Kč na pracovní úvazek namísto příspěvku na klienta pečovatelské služby. (Pro rok 2006 dopracujeme postup o posuzování vztahu mezi výší pracovních úvazků a výkonem pečovatelské služby.)
Důvodem k této změně je skutečnost, že poskytování dotací ve vazbě na počet klientů pečovatelské služby vedlo k významnému zvýhodnění poskytovatelů, zabezpečujících v průměru méně frekventované nebo méně časově náročné výkony. Počet klientů na jeden pracovní úvazek se pohybuje od 8 klientů až po 128 klientů. Procentuální podíl dotací kraje, případně zvýšené dotací MPSV, na celkových provozních nákladech tak rostl u poskytovatelů zabezpečujících časově nenáročné výkony (donáška obědů, pedikúra) a klesal u poskytovatelů časově náročnějších výkonů (úklid, celková hygiena).
V návaznosti na tyto disproporce odbor hledal vhodný ukazatel, na který by bylo možné vázat výpočet poskytnuté dotace. Zjištěné informace o rozpočtech a o významných rozdílech v procentu osobních nákladů v celkovém rozpočtu projektů svědčí o značných rozdílech ve skladbě rozpočtu a v zahrnutí některých položek do rozpočtu pečovatelské služby. Jako ukazatel, který vyjadřuje pracovní náročnost poskytované služby může nejlépe sloužit počet pracovních úvazků zabezpečujících projekt. Připadá tedy v úvahu poskytnutí dotace kraje formou příspěvku na náklady pracovního úvazku. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná pouze o příspěvek a k dofinancování nákladů na pracovní úvazek je nezbytné využití vlastních zdrojů, nevzniká nebezpečí neodůvodněného růstu počtu zaměstnanců pečovatelské služby.

Domovy důchodců:
Návrh zkonzultované varianta 2 ve finančním výboru - 10 000 Kč na lůžko a rok při zvýhodnění Domu sv. Antonína Moravské Budějovice na úkor Diakonie Myslibořice s ohledem na to, že státní dotace pro Dům sv. Antonína nedosáhla výše dotace na lůžko pro obecní zařízení, zatímco dotace pro Diakonii Myslibořice tuto výši překročila. Postup je zvolen z důvodu umístění domovů důchodců v obcích rozdílné velikostmi a tudíž s různými rozpočtovými možnosti obcí při podílení se na financování provozu domovů důchodců.

Protidrogové projekty:
S ohledem na podporu z Fondu Vysočiny nenavrhujeme podpořit s výjimkou dvou projektů, které neobdržely z formálních důvodů dotaci. Tyto dva projekty navrhujeme podpořit ve výši snížené oproti možné podpoře z grantového programu, a to z důvodů závislosti klientů na této službě.

U ostatních níže uvedených projektů navrhujeme při stanovení výše dotace vycházet ze skutečných nákladů roku 2004 se zohledněním výsledku hodnocení závislosti klientů na službě ve škále 1 - 5 a hodnocení územní působností ve škále 1 - 2. (Vlastní pomocný nástroj hodnocení, který je uveden v příloze 1 materiálu RK-21-2005-50, př. 4 a zpracován v duchu připravovaného zákona o sociálních službách.)

Azylové domy:
S ohledem na skutečnost že nákladnost služby není přímo závislá na počtu lůžek azylového domu navrhujeme stanovit výši dotace formou podílu na skutečných nákladech společně s ostatními projekty nevyčleněnými jako domovy důchodců nebo pečovatelská služba. Předpokladem poskytnutí dotace bude naplnění standardu azylového domu, přičemž u zařízení, která tuto podmínku zatím neprokázala, nebyl návrh dotace dosud vypočten. Při jeho stanovení se budeme pohybovat v rámci stanovené částky.

Stacionáře:
Materiál obsahuje možnost nového zahrnutí tří stacionářů zřizovaných obcemi do systémové podpory (podobně jako u domovů důchodců) s dotací ve výši 16 % skutečných nákladů roku 2004 s finančním dopadem asi 2 747 tis. Kč.

Model financování sociálních služeb na základě výše uvedených principů je zpracován v materiálu RK-21-2005-50, př. 2. Na jeho základě lze konstatovat, že dle navržených principů by byly finanční prostředky rozděleny takto:

Obce: NNO:
Pečovatelská služba 10 227 750 Kč 145 000 Kč
Domovy důchodců 5 450 000 Kč 2 500 000 Kč
Azylové domy 222 970 Kč 2 747 864 Kč
Stacionáře 2 746 996 Kč 3 919 751 Kč
Ostatní služby 3 285 415 Kč
Celkem 18 647 716 Kč 12 598 030 Kč

K realizaci poskytnutí dotací na sociální služby v kraji Vysočina v navrženém rozsahu by bylo nezbytné změnou rozpočtu využít 4 500 tis. Kč propočtených z počtů úvazků násobených 50 tis. Kč ve prospěch NNO při neuplatnění odpočtu dotace z MPSV. Po dohodě s NNO tyto prostředky využít k podpoře ostatních služeb NNO. Výsledkem by bylo navýšení rozpočtu v kapitole Sociální věci o částky dle variant:
a) bez zahrnutí podpory obecních stacionářů do systému financování představuje navýšení o 2 766 tis. Kč (snížení dotace MPSV pro NNO) + asi 50 % z potřebné částky na zahrnutí obecních stacionářů s tím, že by se zbývající 50% podíl z obecních stacionářů při jejich neřešení vrátil zpět do pečovatelské služby, což by mělo vliv na změnu příloh č. 2 a 4
b) se zahrnutím podpory obecních stacionářů představující 2 766 tis. Kč + 2 747 tis. Kč, tj. 5 513 tis. Kč z důvodu letošního poklesu dotace pro nestátní neziskové organizace v kraji Vysočina oproti roku 2004 a skutečnost, že pro rok 2005 nově navrhujeme podpořit denní a týdenní stacionáře zřizované obcemi celkovou částkou 2 747 tis. Kč

Zdůvodnění tohoto návrhu v souvislosti spolu s bližším popisem situace v oblasti sociálních služeb je uvedeno v materiálu RK-21-2005-50, př. 3. Pravidla podpory sociálních služeb v kraji Vysočina pro rok 2005, v nichž jsou promítnuty popsané změny jsou uvedena v materiálu RK-21-2005-50, př. 4.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit Pravidla podpory sociálních služeb v kraji Vysočina pro rok 2005 dle materiálu RK-21-2005-50, př. 4;
* souhlasit s přípravou změny rozpočtu kapitoly Sociální věci a jeho navýšení
o 5 513 tis. Kč k realizaci podpory sociálních služeb v navrženém rozsahu a
souhlasí
s vyhlášením sběru žádostí o dotace dle materiálu RK-21-2005-50, př. 4 s termínem do
26. 6. 2005.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín do 30. 6. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz