Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-39-2017-40

RK-39-2017-40.doc  RK-39-2017-40pr01.doc
Číslo materiálu40
Číslo jednacíRK-39-2017-40
NázevAkční plán realizace Strategie protidrogové politiky Kraje Vysočina na období 2018 - 2019
Zpracoval M. Pospíchalová, J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuNa základě § 29, odst. 1 písm. a) zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek kraj v samostatné působnosti provádí protidrogovou politiku na území kraje; za tím účelem kraj přijímá nejméně jednou za 10 let krajskou strategii protidrogové politiky. V zastupitelstvu kraje byla schválena dne 15. 12. 2015 usnesením
č. 0641/07/2015/ZK Strategie protidrogové politiky Kraje Vysočina na období 2016 - 2019 (dále jen Strategie), která komplexně a koncepčně nastiňuje základní východiska a směry řešení problematiky zneužívání drog v Kraji Vysočina.
V návaznosti na Strategii byl zpracován Akční plán realizace Strategie na období 2018 - 2019 (dále jen Akční plán) dle materiálu RK-39-2017-40, př. 1, který podrobně rozpracovává Strategií stanovená opatření do jednotlivých aktivit, definuje finanční zdroje na jejich zabezpečení a určuje termíny a odpovědné instituce k jejich plnění. Akční plán klade velký důraz na vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi krajem, obcemi a poskytovateli protidrogových služeb a chce docílit vzniku společného funkčního systému koordinace a financování protidrogových služeb na území kraje.
Užívání návykových látek a nezákonné zacházení s nimi je v naší zemi vnímáno jako velmi vážný problém, který představuje ohrožení zdraví, bezpečnosti, sociální situace, prosperity celé společnosti a zejména mládeže. Užívání drog zhoršuje kvalitu života a poškozuje zdraví nejen samotného uživatele, ale i jeho rodiny. Nejčastěji užívanými drogami jsou pervitin a marihuana. Na základě těchto varovných signálů Kraj Vysočina vycházel při tvorbě aktuální Strategie protidrogové politiky Kraje Vysočina na období 2016 - 2019 a jejího Akčního plánu na období 2018 - 2019. Krajská strategie vychází z Národní strategie protidrogové politiky na období 2012 - 2018 a je založena na fungování čtyř základních předpokladů: primární prevenci rizikového chování, minimalizaci škod, léčbě a resocializaci a koordinovaném postupu a financování.
Základním principem primární prevence rizikového chování zejména u žáků je výchova k předcházení a minimalizaci rizikových projevů chování, ke zdravému životnímu stylu, k rozvoji pozitivního sociálního chování a rozvoji psychosociálních dovedností a zvládání zátěžových situací osobnosti. Jednou z oblastí, na kterou se prevence zaměřuje, je užívání všech návykových látek vč. gamblingu. Kraj Vysočina od roku 2010 do února 2013 realizoval za podpory fondů EU projekt s názvem Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů , který podporoval stávající systém primární prevence v Kraji Vysočina zejména v oblasti dodávky bezplatných certifikovaných programů primární prevence do škol, dále pak v oblasti vzdělávání pedagogických pracovníků a napomohl nastavit systém spolupráce všech subjektů podílejících se na primární prevenci. Realizací projektu došlo k funkčnímu nastavení systému primární prevence sociálně patologických jevů v Kraji Vysočina.
Kraj Vysočina i po ukončení projektu podporuje systém primární prevence rizikového chování ve svém kraji, za tím účelem vyčleňuje každoročně ze svého rozpočtu 3 - 4 mil Kč na realizaci programů primární prevence, které rozděluje poskytovatelům certifikovaných programů na základě dotačního řízení. Kraj počítá také se zajištěním vzdělávacích aktivit pro pedagogy a další odborníky na danou problematiku. V roce 2016 byl zrealizován vzdělávací seminář na téma Práce s menšinami. Kraj Vysočina tak nastavil transparentní a stabilní systém preventivních služeb, v rámci kterého chce nadále do budoucna komunikovat jak se všemi poskytovateli preventivních programů a školami, tak s ostatními výše uvedenými partnery. Poskytovatelé programů primární prevence v kraji jsou Oblastní charita Jihlava, Oblastní charita Třebíč, Oblastní charita Žďár nad Sázavou, Kolpingovo dílo o.s.(Žďár nad Sázavou), Střed z.s.(Třebíč) a Portimo o.p.s. (Nové Město na Moravě). Každoročně krajský protidrogový koordinátor uskutečňuje hospitace, které probíhají zpravidla v náhodně vybraných školských zařízení. V rámci hospitace bývá jednáno s ředitelem školy, školním metodikem prevence a třídním učitelem - reakce na programy primární prevence byli ze strany školy vždy pozitivní.
Za minimalizaci škod (harm reduction) se označují přístupy, které vedou ke snížení zdravotních poškození u uživatelů drog a k ochraně veřejného zdraví. Mezi nejčastější metody patří zejména výměna použitého injekčního materiálu, poskytování hygienického a zdravotního materiálu, provádění testů na infekční onemocnění, potravinový servis, poradenství, pomoc při vyřizování osobních záležitostí, v kontaktním zařízení pak možnost provést osobní hygienu, vyprání prádla apod. Služba harm reduction je poskytována jak v kontaktních centrech, tak v rámci terénního programu. Kontaktní centra jsou v Kraji Vysočina pouze v Jihlavě, Třebíči a Žďáru nad Sázavou. V okresech Havlíčkův Brod a Pelhřimov je služba zajištěna ve formě teréních programů. Tyto služby v kraji zajišťují 3 kontaktní centra - K-centrum Noe Třebíč pro okres Třebíč a jih okresu Žďár n/S, Centrum U Větrníku Jihlava pro území okresů Jihlava a Pelhřimov a Spektrum Žďár n/S pro okresy Žďár n/S a Havlíčkův Brod. Na podporu těchto služeb vynaložil Kraj Vysočina v roce 2017 částku 5 732 tis. Kč (včetně dotací z MPSV).
Léčba je soubor opatření, které mají vést k odstranění závislosti na návykových látkách a gamblingu a následná resocializace má osobám po absolvované léčbě napomoci k návratu do běžného života. Odbornými lůžkovými léčebnými zařízení v kraji jsou Psychiatrická nemocnice v Jihlavě, v Havlíčkově Brodě a v Jemnici (Pateb s.r.o.). Ambulantně poskytují léčebnou péči psychiatři v rámci svých soukromých ordinací (MUDr. Juraj Tkáč, MUDr. Marie Zrnečková, MUDr. Kateřina Michutová a další). Po absolvování detoxifikace a léčby (zpravidla 3 měsíce) může projít resocializačním programem v terapeutické komunitě nebo v tzv. programem následné péče. Terapeutická komunita je v kraji jedna a to v Sejřku (pobytová forma). Následná péče je v Jihlavě (ambulantní i pobytová forma) Doléčovací centrum Třebíč (ambulantní forma - v provozu od ledna 2016, v druhé polovině roku 2017 zahájena pobytová forma služby).
Koordinace je realizována na celostátní úrovni prostřednictvím Úřadu vlády ČR konkrétně Radou vlády pro koordinaci protidrogové politiky. Na krajské úrovni je koordinována krajským protidrogovým koordinátorem, který spolupracuje Úřadem vlády ČR a s krajským koordinátorem primární prevence, s krajským preventistou kriminality, klíčovými institucemi v kraji (obcemi, poskytovateli služeb, Policií ČR, Probační a mediační službou ČR, Krajskou hygienickou stanicí atd.) a koordinuje místní protidrogové koordinátory. Koordinátor průběžně kontroluje a vyhodnocuje plnění úkolů vyplývajících z krajské protidrogové strategie, spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí kraje Vysočina, odborem drogové epidemiologie a s Komisí sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady Kraje Vysočina.
Financování protidrogových služeb je zajišťováno systémem tzv. vícezdrojového financování - ze státního rozpočtu (z jednotlivých resortů), z rozpočtu kraje, obcí, z fondů EU, nadacemi, případně dary, vlastní výdělečnou činností poskytovatelů služeb. Rozhodující je však finanční podpora z rozpočtu státu a kraje. Každoročně je však ze státního rozpočtu na protidrogovou politiku vynakládáno méně prostředků a proto je zapotřebí, aby se posilovala role i dalších aktérů, zejména obcí. Akční plán proto klade v této oblasti velký důraz na vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi krajem, obcemi a poskytovateli protidrogových služeb a chce docílit vzniku společného funkčního systému koordinace a financování protidrogových služeb na území kraje.
Akční plán byl zpracován v souladu s Akčním plánem realizace Národní strategie protidrogové politiky na období 2016 až 2018 v oblasti nelegálních návykových látek, Akčním plánem realizace Národní strategie protidrogové politiky na období 2015-2018 pro oblast hazardního hraní, Akčním plánem k omezení škod působených alkoholem v České republice pro období 2015-2018, Akčním plánem pro oblast kontroly tabáku v České republice na období 2015-2018.
Dokument byl konzultován s místními protidrogovými koordinátory obcí s rozšířenou působností a dalšími odborníky působícími v oblasti protidrogové politiky na území Kraje Vysočina, včetně členů pracovní skupiny protidrogové politiky Kraje Vysočina.
Před koncem plánovacího období bude Akční plán vyhodnocen. Provedené vyhodnocení pak bude tvořit jeden z podkladů pro aktualizaci Strategie a tvorbu Akčního plánu na další plánovací období.
Návrh řešení Odbor sociálních věcí navrhuje schválit Akční plán realizace Strategie protidrogové politiky Kraje Vysočina na období 2018 - 2019 dle materiálu RK-39-2017-40, př. 01.
StanoviskaKomise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady Kraje Vysočina navrhuje, usnesením č. 032/08/2017/Kspp ze dne 24. 11. 2017, radě kraje schválit Akční plán realizace Strategie protidrogové politiky Kraje Vysočina na období 2018 - 2019 dle materiálu Kspp-08-2017-03, př. 1.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
Akční plán realizace Strategie protidrogové politiky Kraje Vysočina na období 2018 - 2019 dle materiálu RK-39-2017-40, př. 1.
Odpovědnost OSV
Termín 2019- 12- 31
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz