Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-17-2017-71

RK-17-2017-71.doc  RK-17-2017-71pr01.pdf  RK-17-2017-71pr02.pdf  RK-17-2017-71pr03.pdf  RK-17-2017-71pr04.pdf  RK-17-2017-71pr05.pdf  RK-17-2017-71pr06.pdf  RK-17-2017-71pr07.pdf  RK-17-2017-71pr08.pdf  RK-17-2017-71pr09.pdf  RK-17-2017-71pr10.pdf  RK-17-2017-71pr11.pdf  RK-17-2017-71pr12.pdf
Číslo materiálu71
Číslo jednacíRK-17-2017-71
NázevPrůběžné provozní monitorovací zprávy projektů Operačního programu Životní prostředí
Zpracoval J. Joneš
Předkládá E. Horná
Počet příloh
Popis problémuPředkládáme Radě Kraje Vysočina průběžné provozní monitorovací zprávy dle čl. 4, odst. (2), písm. d) Směrnice o projektovém řízení Krajského úřadu Kraje Vysočina (č. 29/12) k projektům podpořeným z Operačního programu Životní prostředí (dále též jen OPŽP ).
Po ukončení realizace projektu zůstávají projekty i nadále předmětem monitorování, zda u nich nedochází ke změnám, jež by byly v rozporu s podmínkami poskytnutí dotace uvedenými v rozhodnutí o podpoře nebo povinnostmi příjemce podpory uvedenými ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen SFŽP ČR ). K tomuto monitorování slouží průběžné provozní monitorovací zprávy o stavu projektu, které jsou podávány 1x ročně vždy za období předcházejícího roku. První zprávu podává příjemce za rok následující po roku, v němž došlo k ukončení realizace projektu. K vyplnění monitorovací zprávy je příjemce vyzván zasláním elektronické zprávy v informačním systému (IS BENE-FILL) a na vyplnění je určena lhůta 3 měsíců. Doba, po kterou je projekt monitorován, se může u projektů z různých prioritních os lišit a je dána obdobím, po které musí realizovaný projekt plnit účel poskytnutí podpory (u projektů řešených v tomto materiálu je doba udržitelnosti 10 let).
Odbor životního prostředí a zemědělství pro potřeby průběžných provozních monitorovacích zpráv (a obecně pro zajištění udržitelnosti projektů) musí v terénu navštěvovat dokončené akce podpořené z OPŽP a také průběžně komunikovat s příspěvkovými organizacemi, aby monitoroval, zda nedochází ke změnám v realizovaných projektech. Pokud ke změnám dochází, tak odbor zpracovává změnové listy. Odbor životního prostředí a zemědělství změny realizovaných projektů nevyvolává ani neschvaluje, pouze je eviduje ve změnových listech, nechává posoudit Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR, popisuje v průběžných provozních monitorovacích zprávách a předkládá SFŽP ČR.
Odbor na základě šetření v terénu též navrhuje (a zajišťuje realizaci) opatření k předcházení změn, pokud je to možné - například následným ošetřováním řezem u vzrostlých stromů (k zajištění provozní bezpečnosti a k řešením změn zdravotního stavu a stability některých ošetřených stromů), výchovnými řezy u nově vysázených stromů, náhradními výsadbami uhynulých dřevin vysázených v rámci projektu (vlivem abiotických činitelů, škody zvěří apod.). Tato opatření jsou uváděna v kapitole 4D průběžných provozních monitorovacích zpráv jako popis zajištění udržitelnosti projektu.
Návrh řešení Z výše uvedených důvodů odbor životního prostředí a zemědělství k projektům, u nichž došlo v uplynulém roce ke změnám, zpracoval změnové listy po realizaci (vesměs za období roku 2016, popřípadě za období od ukončení realizace do konce roku 2016). Změnové listy jsme projednali s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR, která pro potřebu OPŽP vydává odborná stanoviska z hlediska ochrany přírody a krajiny (v předmětné oblasti podpory 6.5 - Podpora regenerace urbanizované krajiny). Změnové listy byly poté zaslány na SFŽP ČR (který je zprostředkujícím subjektem OPŽP) a jsou pro informaci v přílohách 7 až 12 tohoto materiálu.
Ke změnám došlo v revitalizovaných parcích zejména z důvodů biotických a abiotických vlivů - nepředvídatelného odumření v rámci projektů ošetřených stromů, jejichž počet je hodnotou monitorovacích indikátorů (jednalo se o úplné odumření, popřípadě vyvrácení či poškození a nutného dokácení vlivem extrémního počasí /dlouhodobé sucho, vichřice, námraza/, chorob a škůdců /kůrovec apod./).
K účelovým změnám došlo z důvodů investičních akcí v areálu Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvková organizace. Blíže viz změnový list v příloze 9 tohoto materiálu (a tam body na str. 3 - přemístění výsadeb v areálu revitalizovaného parku a změna ošetřených dřevin řezem). Změny byly kompenzovány tak, aby se nesnížily monitorovací indikátory - počet vysazených dřevin a počet ošetřených dřevin ani jiné ukazatele), nicméně nelze vyloučit, že SFŽP ČR i přesto vyhodnotí změny jako porušení podmínek poskytnutí dotace a stanoví postih za jejich neplnění.
Po zpracování změnových listů odbor životního prostředí a zemědělství podle nich vyplnil (a vygeneroval do formátu PDF) v prostředí informačního systému OPŽP (tzv. IS BENE-FILL) průběžné provozní monitorovací zprávy pro následující akce (číslo v seznamu akcí odpovídá číslu přílohy tohoto materiálu; jména příspěvkových organizací a kraje v názvech projektů odpovídají době podání žádosti o podporu z OPŽP, proto nejsou vždy aktuální):
1. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Domov důchodců - Mitrov,
2. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Ústav sociální péče - Křižanov,
3. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Nemocnice Havlíčkův Brod,
4. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Ústav sociální péče - Těchobuz,
5. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina II. Ústav sociální péče - Věž,
6. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina II. Domov důchodců Ždírec.
Odbor životního prostředí a zemědělství navrhuje Radě Kraje Vysočina schválit průběžné provozní monitorovací zprávy projektů Operačního programu Životní prostředí dle příloh 1 až 6 materiálu RK-17-2017-71 a prohlásit skutečnosti v nich uvedené. OŽPZ poté tyto zprávy odešle Státnímu fondu životního prostředí ČR. Změnové listy již byly na SFŽP ČR odeslány, proto jsou Radě Kraje Vysočina předkládány pouze na vědomí.
StanoviskaČlenové grémia ředitele berou monitorovací zprávy na vědomí.

Ekonomický odbor nemá připomínky k návrhu usnesení.

Odbor majetkový souhlasí s návrhem usnesení.

Odbor zdravotnictví (s ohledem na přílohu 3) souhlasí s návrhem usnesení.

Odbor sociálních věcí (s ohledem na přílohy 1, 2, 4, 5 a 6) souhlasí s předloženým materiálem do RK včetně návrhu usnesení.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
průběžné provozní monitorovací zprávy dle materiálů RK-17-2017-71, př. 1,
RK-17-2017-71, př. 2, RK-17-2017-71, př. 3, RK-17-2017-71, př. 4, RK-17-2017-71, př. 5, RK-17-2017-71, př. 6;
prohlašuje
skutečnosti v nich uvedené;
bere na vědomí
informace ve změnových listech dle materiálů RK-17-2017-71, př. 7, RK-17-2017-71, př. 8, RK-17-2017-71, př. 9, RK-17-2017-71, př. 10, RK-17-2017-71, př. 11, RK-17-2017-71, př. 12.
Odpovědnost OŽPZ
Termín 31. 5. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz