RK-17-2017-71.doc RK-17-2017-71pr01.pdf RK-17-2017-71pr02.pdf RK-17-2017-71pr03.pdf RK-17-2017-71pr04.pdf RK-17-2017-71pr05.pdf RK-17-2017-71pr06.pdf RK-17-2017-71pr07.pdf RK-17-2017-71pr08.pdf RK-17-2017-71pr09.pdf RK-17-2017-71pr10.pdf RK-17-2017-71pr11.pdf RK-17-2017-71pr12.pdf | |
Číslo materiálu | 71 |
Číslo jednací | RK-17-2017-71 |
Název | Průběžné provozní monitorovací zprávy projektů Operačního programu Životní prostředí |
Zpracoval | J. Joneš |
Předkládá | E. Horná |
Počet příloh | |
Popis problému | Předkládáme Radě Kraje Vysočina průběžné provozní monitorovací zprávy dle čl. 4, odst. (2), písm. d) Směrnice o projektovém řízení Krajského úřadu Kraje Vysočina (č. 29/12) k projektům podpořeným z Operačního programu Životní prostředí (dále též jen OPŽP ). Po ukončení realizace projektu zůstávají projekty i nadále předmětem monitorování, zda u nich nedochází ke změnám, jež by byly v rozporu s podmínkami poskytnutí dotace uvedenými v rozhodnutí o podpoře nebo povinnostmi příjemce podpory uvedenými ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen SFŽP ČR ). K tomuto monitorování slouží průběžné provozní monitorovací zprávy o stavu projektu, které jsou podávány 1x ročně vždy za období předcházejícího roku. První zprávu podává příjemce za rok následující po roku, v němž došlo k ukončení realizace projektu. K vyplnění monitorovací zprávy je příjemce vyzván zasláním elektronické zprávy v informačním systému (IS BENE-FILL) a na vyplnění je určena lhůta 3 měsíců. Doba, po kterou je projekt monitorován, se může u projektů z různých prioritních os lišit a je dána obdobím, po které musí realizovaný projekt plnit účel poskytnutí podpory (u projektů řešených v tomto materiálu je doba udržitelnosti 10 let). Odbor životního prostředí a zemědělství pro potřeby průběžných provozních monitorovacích zpráv (a obecně pro zajištění udržitelnosti projektů) musí v terénu navštěvovat dokončené akce podpořené z OPŽP a také průběžně komunikovat s příspěvkovými organizacemi, aby monitoroval, zda nedochází ke změnám v realizovaných projektech. Pokud ke změnám dochází, tak odbor zpracovává změnové listy. Odbor životního prostředí a zemědělství změny realizovaných projektů nevyvolává ani neschvaluje, pouze je eviduje ve změnových listech, nechává posoudit Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR, popisuje v průběžných provozních monitorovacích zprávách a předkládá SFŽP ČR. Odbor na základě šetření v terénu též navrhuje (a zajišťuje realizaci) opatření k předcházení změn, pokud je to možné - například následným ošetřováním řezem u vzrostlých stromů (k zajištění provozní bezpečnosti a k řešením změn zdravotního stavu a stability některých ošetřených stromů), výchovnými řezy u nově vysázených stromů, náhradními výsadbami uhynulých dřevin vysázených v rámci projektu (vlivem abiotických činitelů, škody zvěří apod.). Tato opatření jsou uváděna v kapitole 4D průběžných provozních monitorovacích zpráv jako popis zajištění udržitelnosti projektu. |
Návrh řešení | Z výše uvedených důvodů odbor životního prostředí a zemědělství k projektům, u nichž došlo v uplynulém roce ke změnám, zpracoval změnové listy po realizaci (vesměs za období roku 2016, popřípadě za období od ukončení realizace do konce roku 2016). Změnové listy jsme projednali s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR, která pro potřebu OPŽP vydává odborná stanoviska z hlediska ochrany přírody a krajiny (v předmětné oblasti podpory 6.5 - Podpora regenerace urbanizované krajiny). Změnové listy byly poté zaslány na SFŽP ČR (který je zprostředkujícím subjektem OPŽP) a jsou pro informaci v přílohách 7 až 12 tohoto materiálu. Ke změnám došlo v revitalizovaných parcích zejména z důvodů biotických a abiotických vlivů - nepředvídatelného odumření v rámci projektů ošetřených stromů, jejichž počet je hodnotou monitorovacích indikátorů (jednalo se o úplné odumření, popřípadě vyvrácení či poškození a nutného dokácení vlivem extrémního počasí /dlouhodobé sucho, vichřice, námraza/, chorob a škůdců /kůrovec apod./). K účelovým změnám došlo z důvodů investičních akcí v areálu Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvková organizace. Blíže viz změnový list v příloze 9 tohoto materiálu (a tam body na str. 3 - přemístění výsadeb v areálu revitalizovaného parku a změna ošetřených dřevin řezem). Změny byly kompenzovány tak, aby se nesnížily monitorovací indikátory - počet vysazených dřevin a počet ošetřených dřevin ani jiné ukazatele), nicméně nelze vyloučit, že SFŽP ČR i přesto vyhodnotí změny jako porušení podmínek poskytnutí dotace a stanoví postih za jejich neplnění. Po zpracování změnových listů odbor životního prostředí a zemědělství podle nich vyplnil (a vygeneroval do formátu PDF) v prostředí informačního systému OPŽP (tzv. IS BENE-FILL) průběžné provozní monitorovací zprávy pro následující akce (číslo v seznamu akcí odpovídá číslu přílohy tohoto materiálu; jména příspěvkových organizací a kraje v názvech projektů odpovídají době podání žádosti o podporu z OPŽP, proto nejsou vždy aktuální): 1. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Domov důchodců - Mitrov, 2. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Ústav sociální péče - Křižanov, 3. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Nemocnice Havlíčkův Brod, 4. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina - Ústav sociální péče - Těchobuz, 5. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina II. Ústav sociální péče - Věž, 6. Revitalizace parků v zařízeních zřizovaných krajem Vysočina II. Domov důchodců Ždírec. Odbor životního prostředí a zemědělství navrhuje Radě Kraje Vysočina schválit průběžné provozní monitorovací zprávy projektů Operačního programu Životní prostředí dle příloh 1 až 6 materiálu RK-17-2017-71 a prohlásit skutečnosti v nich uvedené. OŽPZ poté tyto zprávy odešle Státnímu fondu životního prostředí ČR. Změnové listy již byly na SFŽP ČR odeslány, proto jsou Radě Kraje Vysočina předkládány pouze na vědomí. |
Stanoviska | Členové grémia ředitele berou monitorovací zprávy na vědomí. Ekonomický odbor nemá připomínky k návrhu usnesení. Odbor majetkový souhlasí s návrhem usnesení. Odbor zdravotnictví (s ohledem na přílohu 3) souhlasí s návrhem usnesení. Odbor sociálních věcí (s ohledem na přílohy 1, 2, 4, 5 a 6) souhlasí s předloženým materiálem do RK včetně návrhu usnesení. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje průběžné provozní monitorovací zprávy dle materiálů RK-17-2017-71, př. 1, RK-17-2017-71, př. 2, RK-17-2017-71, př. 3, RK-17-2017-71, př. 4, RK-17-2017-71, př. 5, RK-17-2017-71, př. 6; prohlašuje skutečnosti v nich uvedené; bere na vědomí informace ve změnových listech dle materiálů RK-17-2017-71, př. 7, RK-17-2017-71, př. 8, RK-17-2017-71, př. 9, RK-17-2017-71, př. 10, RK-17-2017-71, př. 11, RK-17-2017-71, př. 12. |
Odpovědnost | OŽPZ |
Termín | 31. 5. 2017 |