Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-15-2017-06

RK-15-2017-06.doc  RK-15-2017-06pr01.pdf
Číslo materiálu06
Číslo jednacíRK-15-2017-06
NázevNávrh na provedení rozpočtového opatření v rámci kapitoly Zdravotnictví - zvýšení příspěvku pro zřizované nemocnice, příspěvkové organizace na zajištění pohotovostní služby v Kraji Vysočina
Zpracoval J. Dvořáková
Předkládá S. Měrtlová
Počet příloh
Popis problémuKraj podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, v přenesené působnosti odpovídá za organizaci a zajištění pohotovostní služby (lékařské pohotovostní služby, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby v oboru zubního lékařství) a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na jeho území.
Zákon o zdravotních službách však nestanoví, za jakých podmínek a jakým způsobem mají být tyto činnosti jednotlivými poskytovateli zajištěny, tj. jakým způsobem se mají jednotliví poskytovatelé na činnostech podílet, ani jak má být zajištěno jejich financování.
Kraj Vysočina pověřil zajištěním pohotovostních služeb nemocnice zřizované Krajem Vysočina.
Prohlídky těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení jsou v Kraji Vysočina zajištěny centrálně od 1. 6. 2012 prostřednictvím rozšíření provozních hodin lékařské pohotovostní služby nemocnic zřizovaných krajem, na zajištění prohlídek těl zemřelých kraj poskytuje nemocnicím příspěvek v celkové výši 1 500 tis. Kč (300 tis. Kč pro každou nemocnici).
Na zajištění pohotovostní služby je nemocnicím zřizovaným krajem ročně poskytována vyrovnávací platba v celkové výši 20 505 tis. Kč (4 505 tis. Kč pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci a 4 000 tis. Kč pro ostatní nemocnice). Vyrovnávací platba pro jednotlivé nemocnice zůstala v nezměněné výši od zavedení povinnosti zajišťovat pohotovostní službu krajem a nemocnice při jejím zajišťování tvoří každoročně ztrátu.
Návrh řešení Odbor zdravotnictví navrhuje radě kraje schválit zvýšení ročního příspěvku na zajištění pohotovostní služby v Kraji Vysočina včetně prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na jeho území pro nemocnice zřizované Krajem Vysočina v celkové výši 5 000 000 Kč.
Navýšení se navrhuje z důvodu dlouhodobého nárůstu nákladů nutných pro zajišťování těchto činností (zejména mzdových nákladů, a to v souvislosti s meziročním navýšením platových tarifů pro zaměstnance ve zdravotnictví). Významným faktorem pro úpravu výše příspěvku na zajištění lékařské pohotovostní služby je skutečnost, že všeobecní praktiční lékaři se téměř nepodílejí na zajištění této služby (s výjimkou praktických lékařů pro děti a dorost), služby jsou zajišťovány lékaři - zaměstnanci nemocnic.
Navýšení příspěvku je také určeno na rozšíření služeb ústavních lékáren v nemocnicích zřizovaných krajem o zajištění lékárenské pohotovostní služby o státních a dalších svátcích. Rozšířenou pracovní dobu a provoz o státních svátcích až donedávna zajišťovaly lékárny ve velkých obchodních centrech. Novela zákona o prodejní době v maloobchodech a velkoobchodech způsobila, že o těchto svátcích zůstávají nákupní centra zavřená, a to včetně lékáren, přestože se na ně novela nevztahuje.
Finanční prostředky budou poskytnuty jako příspěvek na provoz v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a je nutné provést příslušné rozpočtové opatření ve vztahu k rozpočtu Kraje Vysočina.
Kontrola využití dotace bude provedena v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. V případě zjištění neoprávněného využití příspěvku bude organizaci v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, uložen odvod do rozpočtu zřizovatele za porušení rozpočtové kázně.
Organizace je dále povinna v případě, že nebude příspěvek využit v plné výši, zaslat nevyčerpané prostředky zpět na zřizovatelem předem určený bankovní účet kraje.
StanoviskaOdbor ekonomický nemá k navrhovanému rozpočtovému opatření v rámci kapitoly Zdravotnictví připomínky. Aktuální stav položky 5901 - Nespecifikované rezervy na kapitole Zdravotnictví je 28 070 tis. Kč

Odbor informatiky: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID dotace O01955-01 (materiál RK-15-2017-06, př. 1).
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Zdravotnictví a § 3522 - Ostatní nemocnice spočívající ve snížení položky 5901 - Nespecifikované rezervy o částku 5 000 000 Kč při současném zvýšení položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím, ÚZ 00058 o částku 5 000 000 Kč na zajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnická zařízení na území Kraje Vysočina;
* navýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz pro:
- Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci, ve výši 1 000 000 Kč;
- Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci, ve výši 1 000 000 Kč;
- Nemocnici Nové Město na Moravě, příspěvkovou organizaci, ve výši 1 000 000 Kč;
- Nemocnici Pelhřimov, příspěvkovou organizaci, ve výši 1 000 000 Kč;
- Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizaci, ve výši 1 000 000 Kč,
za účelem zajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnická zařízení na území Kraje Vysočina.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, odbor ekonomický a ředitelé nemocnic zřizovaných Krajem Vysočina
Termín 31. 12. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz