Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-16-2005-56

RK-16-2005-56.doc  RK-16-2005-56pr1 (1).txt  RK-16-2005-56pr1.doc  RK-16-2005-56pr1upr1.doc  RK-16-2005-56pr2 (1).txt  RK-16-2005-56pr2.doc  RK-16-2005-56pr2upr1.doc
Číslo materiálu56
Číslo jednacíRK-16-2005-56
NázevGrantové schéma kraje pro opatření 3.2 SROP
Zpracoval: K. Ubr, J. Zikánová
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuZastupitelstvo kraje na svém jednání č. 04/2004 dne 27. 7. 2004 usnesením č. 271/04/2004/ZK "schválilo Příslib spolufinancování grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP z prostředků krajského rozpočtu v programovacím období 2004 až 2006 dle materiálu ZK-04-2004-22, př. 5".
Rada kraje na svém jednání č. 9/2005 dne 22. 2. 2005 usnesením č. 245/09/2005/RK "vyhlásila Výzvu č. V/SROP/3.2/1/2004 pro předkládání žádostí do grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-09-2005-31, př. 3upr1". Příjem žádostí o podporu probíhal od 1. 3. do 29. 4. 2005. Základní informace o výsledcích 1. kola výzvy bude předložena přímo na jednání rady kraje.
Na jednání pracovní skupiny pro Opatření 3.2 SROP s MMR dne 20. 4. 2005 bylo zástupcům krajů sděleno, že pokud dojde k vyhlášení další výzvy do konce června roku 2005, lze předpokládat, že na zálohové financování NNO bude ještě možné využít prostředků MMR pro rok 2004 (pro ČR celkem 50 mil. Kč). Dne 21. 4. 2005 obdržel OŠMS návrh na úpravy Operačního manuálu pro grantová schémata implementovaná v rámci SROP (verze 1.4). V zájmu urychlení prací připravil OŠMS dokumentaci pro 2. kolo výzvy (zapracoval změny v Operačním manuálu). Na základě informací ze strany NNO rovněž připravil alternativní variantu zálohového financování těchto organizací.
Platební postupy byly pro 1. kolo výzvy nastaveny bez zálohových plateb pro žadatele. Oproti dalším žadatelům jsou zejména menší NNO v určité nevýhodě, protože jim banky zpravidla neposkytují úvěry, což bylo potvrzeno na jednání se zástupci ČSOB. Přitom právě NNO by mohly rozhodujícím způsobem přispět k naplnění záměrů grantového schématu, protože se problematikou sociální integrace zabývají.


* * Návrh řešení, zdůvodnění:

OŠMS navrhuje předložit zastupitelstvu kraje k projednání Prováděcí směrnici a Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace kraje Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP. Změny oproti dokumentaci k 1. kolu výzvy jsou vystínovány. Pro případ dalších změn Operačního manuálu navrhuje OŠMS, aby ke schvalování formálních změn byla opět zmocněna rada kraje. Dokumenty jsou předloženy ve 2 variantách:
Varianta A: platební postupy jsou shodné s postupy uvedenými v dokumentaci pro 1. kolo výzvy.
Varianta B: platební postupy pro ostatní žadatele než NNO zůstávají stejné, pro NNO je navrženo zálohové financování, které by bylo kryto z rozpočtu kraje a z dotace ze státního rozpočtu:
- žadatel před podpisem smlouvy doloží zajištění finančního krytí ve výši 15% předpokládaných uznatelných nákladů akce;
- po podpisu smlouvy obdrží příjemce podpory do 30 dnů 10% předpokládaných uznatelných nákladů akce na zvláštní účet;
- po každých 3 měsících žadatel vyúčtuje uznatelné výdaje a kraj mu po kontrole vyúčtování výdaje proplatí do 30 dnů od předložení vyúčtování; kraj posléze zašle žádost o proplacení výdajů za akce na MMR; kontrola a vypořádání žádosti trvá cca 3 - 6 měsíců; po této době by měl kraj obdržet vyúčtované prostředky zpět;
- postup bude opakován až do vyčerpání 85% předpokládaných uznatelných nákladů akce; zbylých 15% bude žadateli proplaceno až po ukončení a vyúčtování celé akce.
Očekávané finanční toky:
Prostředky uvolněné pro 2. kolo výzvy činí cca 32 mil. Kč na období 2 let. Pokud by celá tato alokace byla čerpána na projekty NNO a při půlroční lhůtě proplacení prostředků z MMR by bylo potřebné při plynulém čerpání po dobu 24 měsíců počítat na zálohové financování s částkou 11,2 mil. Kč z rozpočtu kraje na období prvních 6 měsíců počínaje měsícem listopad 2005. Z této částky činí cca 3,2 mil. Kč povinné spolufinancování kraje. Zbylých 8 mil. Kč se bude průběžně vracet do rozpočtu kraje a bude použito na další zálohové financování a trvale se vrátí do rozpočtu kraje do 27 měsíců od poskytnutí zálohy. Pokud budou poskytovány zálohy ze státního rozpočtu, budou náklady vynaložené z rozpočtu kraje nižší (povinné spolufinancování státu činí 3,2 mil. Kč, metodika poskytování není dosud známa). OŠMS předpokládá, že zálohové financování by bylo kryto buď ze strategické rezervy nebo z bankovního úvěru.
Návrh řešení
StanoviskaEkonomický odbor:
S ohledem na snížení míry rizika při zálohovém financování se přikláníme k variantě A.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit Prováděcí směrnici č. S/SROP/3.2/2.0/2005 pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace kraje Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-16-2005-56, př. 1;
* schválit Pokyny pro žadatele a příjemce podpory č. P/SROP/3.2/2.0/2005 pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace kraje Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-16-2005-56, př. 2;
* zmocnit radu kraje provádět formální úpravy schválených dokumentů.
Odpovědnost OŠMS
Termín do konce května odeslat dokumenty k projednání na MMR prostřednictvím Sekretariátu Regionální rady Regionu soudržnosti NUTS II Jihovýchod
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz