Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-05-2017-15

RK-05-2017-15.doc  RK-05-2017-15pr01.xls  RK-05-2017-15pr02.pdf
Číslo materiálu15
Číslo jednacíRK-05-2017-15
NázevDopady vládou schváleného nařízení do prokazatelné ztráty dopravců v linkové osobní dopravě a stanovení rozsahu veřejné linkové osobní dopravy v Kraji Vysočina pro rok 2017- návrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Doprava
Zpracoval P. Bartoš
Předkládá H. Strnadová
Počet příloh
Popis problémuVláda ČR na zasedání dne 5. 10. 2016 schválila nařízení, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění nařízení vlády č. 353/2008 Sb. Novela nařízení vlády č. 567/2006 Sb. a č. 589/2006 Sb. upravuje minimální mzdu řidičů, zavádí nově rizikový přípatek a mění minimální sazbu za čekání řidičů.
Krajský úřad Kraje Vysočina, odbor dopravy a silničního hospodářství následně ve spolupráci s dopravci, kteří pro Kraj Vysočina zajišťují dopravní obsluhu v objemu 94,8% závazku kraje vyčíslil dopad novely nařízení vlády do finančního objemu potřebného k zajištění realizované dopravy.
Současně dopisem ze dne 1. listopadu 2016 byl jménem hejtmana kraje zaslán požadavek adresovaný na předsedu Vlády ČR o finanční krytí dopadů vládního nařízení. Dopis je uveden v materiálu RK-05-2017-15, př. 2. Na tuto žádost do dnešního dne nemá Kraj Vysočina reakci. Kraj Vysočina nadále bude požadovat po vládě zajištění finančních prostředků, kterými bude kraj kompenzovat ztrátu linkových dopravců vzniklou schválením nařízení vlády.
Na rok 2017 není doposud stanoven rozsah dopravy v linkové dopravě s odkazem na nedořešenou situaci ohledně krytí dopadů vládního nařízení a při znalosti nařízení vlády není možné stanovit rozsah o stejném objemu financí, při zachování obdobného objemu km jako v roce 2016. Pro zachování stávajícího rozsahu dopravy v Kraji Vysočina je nutné navýšení finančního krytí prokazatelné ztráty linkových dopravců ve výši uvedené v materiálu RK-05-2017-15, př. 1. Při neposkytnutí finančních prostředků by muselo dojít ke krácení kilometrického rozsahu objednávané služby ve výši 15% - 20% s tím, že jakékoliv omezování rozsahu objednávané dopravy nedoporučujeme. Rozsah služeb, které Kraj Vysočina v současné době objednává, je minimální a případné omezování bude mít dopad na dopravu dětí do školských zařízení, což je z pohledu zákona nepřijatelné. Současně případný efekt v podobě úspory nákladů při snižování rozsahu je minimální z důvodu zachování fixních nákladů dopravců a tím ve výsledku zvýšení jednotkové nákladové ceny jednotlivých dopravců.
Dopravci za realizované výkony v roce 2017 nedostávají žádné zálohy z důvodu absence uzavřených dodatků s tím, že dodatky s dopravci je možné uzavírat až po schválení rozsahu dopravní obsluhy v linkové dopravě pro rok 2017 zastupitelstvem kraje.
Na základě výše uvedeného je třeba řešit otázku krytí finanční ztráty vzniklé schválením novely nařízení vlády č. 567/2006 Sb. a č. 589/2006 Sb.
Současně pak Kraj Vysočina stanoví rozsah veřejné linkové dopravy pro rok 2017.
Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území Kraje Vysočina, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.
Základními právními normami, které upravují veřejnou linkovou osobní dopravu, je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek. Dále počínaje dnem 3. prosince 2009 vstoupilo v účinnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici (dále jen Nařízení) a dnem 1. července 2010 nabyl účinnosti zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v platném znění (dále jen zákon o veřejných službách), zabývající se řešením dopravní obslužnosti.
Nástrojem řešení dopravní obslužnosti je smlouva, jako závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu, a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2016 zajišťovalo ZDO ve veřejné linkové osobní dopravě 21 dopravců. Smlouvu sjednává s dopravcem kraj, a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu (kompenzaci) vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem. Smluvní rozsah dopravy je pro každý rok stanovený dodatkem smlouvy.
Návrh řešení Odbor dopravy a silničního hospodářství předkládá návrh rozpočtového opatření spočívajícího ve zvýšení kapitoly Doprava a návrh na stanovení rozsahu veřejné linkové osobní dopravy v Kraji Vysočina pro rok 2017 a doporučuje radě kraje doporučit návrh usnesení Zastupitelstvu Kraje Vysočina ke schválení. Návrh spočívá ve:
* schválení rozpočtového opatření spočívajícího ve zvýšení kapitoly Doprava, § 2292 - Dopravní obslužnost (ÚZ 00016) o částku 34 902 000 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o částku 34 902 000 Kč;
* stanovení rozsahu veřejné linkové osobní dopravy v Kraji Vysočina pro rok 2017 ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 334 612 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 16,3 mil. počtu ujetých km
StanoviskaOE: Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva ke dni 25. 1. 2017 činí 150 000 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Doprava, § 2292 - Dopravní obslužnost (ÚZ 00016) o částku 34 902 000 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o částku 34 902 000 Kč;
* stanovit rozsah veřejné linkové osobní dopravy v Kraji Vysočina pro rok 2017 ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 334 612 000 Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 16,3 mil. počtu ujetých km.
Odpovědnost ODSH, OE
Termín 31. 12. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz