Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-17-2005-08

RK-17-2005-08.doc  RK-17-2005-08pr1.xls  RK-17-2005-08pr2.xls  RK-17-2005-08pr3 (1).txt  RK-17-2005-08pr3.doc
Číslo materiálu08
Číslo jednacíRK-17-2005-08
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na rok 2005 za odvětví sociální péče včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Sociální péče
Zpracoval L.Hondlová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Finanční plán výnosů a nákladů na rok 2005 je u všech organizací odvětví sociální věci sestaven jako vyrovnaný.
Předkládané finanční plány byly projednány s řediteli jednotlivých příspěvkových organizací.
Při zpracování návrhu plánu u Psychocentra, manželské a rodinné poradny kraje Vysočina, příspěvkové organizace, došlo k úpravě závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" o 81,5 tis. Kč na základě usnesení č. 0520/15/2005/RK ze dne 19. 4. 2005.
V průběhu prvního pololetí roku 2005 došlo u Ústavu sociální péče Těchobuz, příspěvkové organizace, k navýšení nákladů na dodavatelské praní a na nákup koksu. Dodavatelské praní prádla bylo zahájeno teprve v pololetí loňského roku, přičemž před tím praní prádla zajišťovali vychovatelé se zapojením klientů bez řádného vybavení a v podmínkách, které nevyhovovali hygienickým předpisům. Ke zvýšení ceny koksu a rozsahu vytápění došlo také až v posledních měsících roku 2004. Protože organizace s tímto navýšením při přípravě návrhu finančního plánu jako podkladu pro sestavení rozpočtu kraje na rok 2005 nepočítala, není schopna tyto dodatečné náklady pokrýt ze svých provozních prostředků. Pro dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření za rok 2005, je potřeba navýšit závazný ukazatel "Příspěvek na provoz" u Ústavu sociální péče Těchobuz o 985 tis. Kč.
Návrh řešení Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2005 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu) a z předpokládaných příjmů za úhrady od obyvatel.
* Usnesením vlády č. 637/2004 Sb. došlo k navýšení tarifních tabulek a tím i k navýšení peněžních prostředků na platy zaměstnanců. Tato změna není zatím ve finančních plánech jednotlivých organizací zahrnuta. V průběhu roku 2005 dojde k úpravě mzdových limitů v důsledku tohoto navýšení a k úpravě závazného ukazatele příspěvek na provoz a mzdový limit až v návaznosti na rozhodnutí zastupitelstva kraje o zvýšení objemu příspěvků na provoz v kapitole sociální věci v rámci rozdělení přebytku hospodaření kraje za rok 2004. Podle nařízení vlády č. 447/2000 Sb., o způsobu usměrňování výše prostředků vynakládaných na platy a na odměny za pracovní pohotovost zaměstnanců odměňovaných podle zákona č. 143/1992 Sb. musí zřizovatel příspěvkovým organizacím stanovit způsob usměrňování prostředků na platy buď vymezením jejich objemu v absolutní výši nebo podílem mimotarifních složek platu k platovým tarifům pro zajištění jejich přípustného objemu, přičemž navrhujeme jejich usměrnění pouze vymezením objemu v absolutní výši. Ani v rámci zmíněného zpracovávání návrhu na zvýšení příspěvků na provoz v souvislosti s navýšením platových tarifů nabylo možné odstranit rozdíly v zařazování zaměstnanců do platových tříd a tím i rozdíly v podílu nadtarifních složek a ve výši platů mezi jednotlivými zařízeními. K dosažení tohoto cíle bude nutné provést analýzu personálního vybavení a odměňování na našich zařízeních s využitím externí firmy a po diskuzi se zřizovanými organizacemi zavést společnou metodiku, která bude jak podkladem pro odměňování, tak i podkladem pro stanovování výše příspěvku zřizovatele na provoz.
* Podle "Pravidel Rady kraje Vysočina pro sestavování a schvalování odpisových plánů pro účetní odpisování dlouhodobého majetku" (dále jen "Pravidla") je pro organizace v oblasti sociální péče stanovena povinnost odepisovat svůj majetek v odpisových skupinách 1. až 6. Usnesením Zastupitelstva č. 430/08/2004/ZK ze dne 21. 12. 2004 byl stanoven závazný ukazatel odvod z investičního fondu.
* U Ústavu sociální péče Těchobuz došlo v důsledku zavedení dodavatelského praní k navýšení nákladů o 315 tis. Kč. Protože během předcházejících let tuto činnost zabezpečovali vychovatelé s klienty a organizace čerpala vodu z vlastní studny, nedošlo zde proto skoro k řádné úspoře. Z technických a hygienických důvodů, nebylo možné toto praní dále zajistit v rámci organizace. Také zde došlo k navýšení ceny u koksu a to téměř o 100 %. Rozdíl mezi předchozím rokem je přibližně ve výši 671 tis. Kč. Organizace s těmito náklady při sestavování podkladů finančního plánu nepočítala a nemá dostatečné peněžní prostředky na jejich pokrytí. Stávající příspěvek na provoz a návrh na jeho navýšení je uveden v příloze 2 materiálu RK-16-2005-08. Žádost Ústavu sociální péče Těchobuz o navýšení příspěvku na provoz je v příloze 3 materiálu RK-17-2005-08.

Pro jednotlivé příspěvkové organizace se navrhuje schválit:
* finanční plán výnosů a nákladů na rok 2005 podle materiálu RK-17-2005-08, př.1;
* tvorbu a použití peněžních fondů a plány čerpání investičního fondu podle materiálu RK-17-2005-08, př. 1;
* odpisové plány na rok 2005 podle materiálu RK-17-2005-08, př.1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-17-2005-08, př. 1;
* rozpočtové opatření u Ústavu sociální péče Těchobuz a navýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" dle materiálu RK-17-2005-08, př.2.
StanoviskaEkonomický odbor zapracoval dílčí připomínky (např. schválení plánu údržby a oprav, problematika mzdové regulace) přímo do návrhu na usnesení a jiné připomínky nemá.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů na rok 2005 podle materiálu RK-17-2005-08, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, investiční plán a plán údržby a oprav na rok 2005 dle materiálu RK-17-2004-43, př. 1;
* odpisové plány dle materiálu RK-17-2004-43, př. 1;
* v rámci kapitoly Sociální věci zvýšení výdajové části rozpočtu na rok 2005 u § 4313 - Sociální ústavy pro zdravotně postiženou mládež včetně diagnostických ústavů, položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 985 tis. Kč s adresným určením pro Ústav sociální péče Těchobuz při současném snížení výdajové části rozpočtu u § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položky 5901 - Nespecifikované rezervy o stejnou částku 985 tis. Kč;
* zvýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" na rok 2005 u Ústavu sociální péče Těchobuz o částku 985 tis. Kč na pokrytí dodatečných provozních nákladů;
souhlasí
* s převodem finančních prostředků z rezervního fondu k posílení zdrojů v investičním fondu u Domova důchodců Velký Újezd, příspěvkové organizace, o 85 tis. Kč, u Domova důchodců Proseč Obořiště, příspěvkové organizace, o 99 tis. Kč, u Ústav sociální péče Nové Syrovice, příspěvkové organizace, o 239 tis. Kč, u Ústavu sociální péče Jinošov, příspěvkové organizace o 83 tis. Kč a Ústavu sociální péče Věž, příspěvkové organizace, o 260 tis. Kč dle materiálu RK-17-2004-08, př. 1;
* při zjišťování, zda organizace dodržela stanovený způsob usměrňování prostředků na platy za kalendářní rok, se zapojením fondu odměn na pokrytí případného překročení stanoveného nebo přípustného objemu prostředků na platy;
stanovuje
u příspěvkových organizací za odvětví sociální věci jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2005:
* celkový objem použití investičního fondu;
* jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu RK-17-2004-43, př. 1;
* použití příspěvku na provoz k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů;
* závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-17-2005-08, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
zmocňuje
ředitele příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina odvětví sociální péče:
* k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z prostředků investičního fondu při dodržení celkového objemu investičního fondu;
* k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu příslušného odvětvového odboru a odboru majetkového a
ukládá
* vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví připravit pro příspěvkové organizace na úseku sociálních služeb metodiku k odměňování zaměstnanců;
* vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřit návrhy ředitelů příspěvkových organizací na použití prostředků rezervního a investičního fondu příspěvkové organizace k řešení havarijní situace;
* ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina odvětví sociální péče provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje čtvrtletně s tím, že odvodová povinnost za 1. čtvrtletí bude zabezpečena do 15. 6. 2005, za 2. a 3. čtvrtletí do
15. kalendářního dne posledního měsíce daného čtvrtletí a za 4. čtvrtletí do 15. 11. 2005;
* ředitelům příspěvkových organizací za odvětví sociální péče promítat schválená rozpočtová opatření orgánů kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí a zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, majetkový odbor, ekonomický odbor, ředitelé příspěvkových organizací odvětví sociální péče
Termín průběžně do 31. 12. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz