Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-17-2005-07

RK-17-2005-07.doc  RK-17-2005-07pr1.xls  RK-17-2005-07pr2.xls
Číslo materiálu07
Číslo jednacíRK-17-2005-07
NázevZvýšení stravovací jednotky a aplikace jednotných stravovacích programů do zařízeních sociální péče
Zpracoval K. Dáňová, J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuOdbor sociálních věcí a zdravotnictví obdržel požadavky ředitelů na zvýšení stravovací jednotky v zařízeních sociální péče, viz materiál RK-17-2005-07pr1. Stravovací jednotkou se v zařízení s celodenním stravováním rozumí finanční norma průměrných nákladů na potraviny připadající na jeden ubytovací den. Dosavadní výše stravovací jednotky je u příspěvkových organizací kraje Vysočina, které o zvýšení žádají, nezměněna po celou dobu působnosti kraje Vysočina jako zřizovatele. Vzhledem k navýšení cen potravin, energie a služeb spojených s dodávkou zboží a s ohledem na předložené jídelní lístky lze konstatovat, že dochází k úsporným opatřením, která negativně ovlivňují skladbu stravy, zejména z hlediska kvality. Odbor sociálních věcí si vyžádal vypracované kalkulace jídel náhodně vybraného týdne 3. - 9. 1. 2005 z jednotlivých zařízení, viz materiál RK-17-2005-07pr2. Z uvedeného vyplývá, že 12 ze 16 zařízení provařuje a současná výše stravovací jednotky je pro ně nedostačující. U ostatních je nutné brát v potaz, že se jedná o týden bezprostředně následující po vánočních svátcích a vzhledem ke zlepšení stravy o svátcích byl jídelní lístek tohoto týdne nastaven racionálněji. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví srovnal požadavky na zvýšení stravovací jednotky se zákonnou normou pro výši stravovací jednotky danou vyhláškou MPSV č. 83/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Navrhované výše stravovací jednotky jsou ve všech případech v souladu s hranicemi danými vyhláškou a považujeme je za oprávněné.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví zahájil některé vlastní aktivity za účelem zmapování situace ve stravovacích provozech: seminář Kvalita stravování v zařízeních sociální péče, vypracování a následná analýza dotazníku pro jednotlivé stravovací provozy a další. Stravovací provozy jsou jedinečné svými provozními podmínkami, zvyklostmi a používanými normami a validní srovnání není možné. Příčinou rozdílné úrovně výše stravovacích jednotek v zařízeních kraje je kromě různé cenové hladiny nakupovaných potravin také odlišné nastavení průměrného objemu a skladby jídla, přičemž tato zařízení nemají nástroj, který by jim umožnil tyto ukazatele sledovat a vedl k jejich optimalizaci. Lze tedy konstatovat, že jediným způsobem jak do budoucna zajistit výši stravovací jednotky na základě srovnatelné skladby jídla, je zavedení jednotného výpočetní aplikace sledující zmíněné ukazatele pro všechny stravovací provozy. Po provedení průzkumu nabídek považujeme za vhodnou formou kombinaci produktů Veřejné informační služby Plzeň: konkrétně programu Sklad s modulem normování a programu Statistika skladu s modulem spotřební koš. Program Sklad je určen pro vedení skladové evidence. Umožňuje práci v pevných i průměrných nákupních cenách, samozřejmostí je možnost inventury k libovolnému dni, hromadné přecenění skladu a kontrolní funkce. Modul Normování umožňuje automatizovanou tvorbu jídelníčků na celý týden, a to i pro několik jídel denně. Dle počtu strávníků počítač sám nanormuje potřebné množství surovin a zkontroluje zda jsou ve skladu k dispozici. V modulu lze také sledovat finanční bilanci nákladů na suroviny. Program Statistika skladu a modul Spotřební koš je přínosný zejména ve sledování plnění spotřebního koše. Vyhodnocuje spotřebu různých skupin surovin a porovnává je se spotřebním košem, který je nastaven podle předepsaných hygienických norem. Nenaplnění spotřebního koše je tedy jednoznačným ukazatelem nedostačující výše stravovací jednotky respektive nenaplnění požadavků na kvalitu poskytovaných stravovacích služeb.
To jsou programy, které se osvědčily v podmínkách školního stravování. Po konzultaci konkrétních jídelních lístků ze zařízení sociální péče s dodavatelskou firmou jsem dospěli k závěru, že lze systém VIS aplikovat do zařízeních sociální péče v modifikované podobě, která by obsáhla i rozsáhlou problematika normování dietní stravy. Tuto zakázkovou úpravu, tzn. 21 individuálních instalací s hromadným školením, lze dodat koncem roku 2005 v ceně v úhrnu 250.000,- Kč, pokud bude již nyní objednána. Prostředky k realizaci jsou k dispozici v kapitole sociální věci v § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položky 5901 - Nespecifikované rezervy, přičemž prostředky z této rezervy kapitoly jsou používány pouze na základě souhlasu rady kraje.
Návrh řešení V zájmu zachování kvality poskytovaných stravovacích služeb navrhujeme radě stravovací jednotku zvýšit dle materiálu RK-17-2005-07, př. 1. Důvodem pro doporučené zvýšení stravovací jednotky v zařízeních sociální péče je růst cen základních potravin a ostatních nákladů. Odborem sociálních věcí a zdravotnictví navrhované zvýšení stravovací jednotky v domovech důchodců a ústavech sociální péče vychází z požadavků ředitelů těchto zařízení. Navrhovaná výše stravovací jednotky je rozdílná pro jednotlivá zařízení díky různorodosti systému dodavatelů tedy různých norem průměrných nákladů na potraviny. Podíl má i různost v provozních podmínkách, historicky dané rozdíly v rámci jednotlivých provozů a zvyklostí daných zařízení.
V zájmu sjednocení kvality poskytovaných stravovacích služeb v zařízeních sociální péče navrhujeme aplikovat jednotné stravovací programy do zařízeních sociální péče popsané výše v materiálu RK-17-2005-07. Používáním těchto produktů bude možné do budoucna posoudit kvalitu stravování a náklady na poskytování stravovacích služeb a srovnat kvalitativní rozdíly v rámci zařízení sociální péče v kraji Vysočina.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
zvýšení stravovací jednotky v domovech důchodců a ústavech sociální péče dle materiálu RK-17-2005-07, př. 1;
ukládá
odboru sociálních věcí a zdravotnictví zajistit aplikaci jednotných stravovacích výpočetních programů do v zařízeních sociální péče ve spolupráci s Veřejnými informačními službami Plzeň a
schvaluje
úhradu nákladů na zajištění aplikace jednotných stravovacích výpočetních programů z kapitoly sociální věci § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položky 5901 - Nespecifikované rezervy.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín leden 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz