Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-26-2016-31

RK-26-2016-31.doc
Číslo materiálu31
Číslo jednacíRK-26-2016-31
NázevNávrh rozpočtového opatření na kapitole Životní prostředí - řešení udržitelnosti projektů podpořených z OPŽP revitalizace parků v majetku Kraje Vysočina
Zpracoval I. Vlčková, J. Joneš
Předkládá E. Horná
Počet příloh
Popis problémuJedná se o řešení zajištění udržitelnosti projektů podpořených z Operačního programu Životní prostředí (dále též jen OPŽP ) a to projektů revitalizace parků, které jsou spravované příspěvkovými organizacemi Kraje Vysočina. Monitorovacími indikátory udržitelnosti jsou vesměs počty ošetřených stromů (vzrostlé stromy) a počet vysázených dřevin (nové stromy, keře a polokeře /polokeř je bylina se zdřevnatělými částmi větví - nejčastěji zde levandule nebo plazivé keře jako brčál apod./).
V letech 2012 až 2015 byly realizovány projekty revitalizace parků v areálech příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina: Nemocnice Havlíčkův Brod; Dětský domov, Budkov 1; Dětský domov, Nová Ves u Chotěboře 1; Domov Ždírec; Domov pro seniory Mitrov; Domov Kamélie Křižanov; Domov důchodců Proseč-Obořiště; Domov ve Věži; v (bývalém) areálu Domova Jeřabina Pelhřimov (tj. zámecký park Těchobuz); Domov ve Zboží a v areálu Muzea Vysočiny Pelhřimov - Hrad Kámen. Součástí projektů bylo kromě vykácení značného množství neperspektivních starých stromů též ošetření vzrostlých perspektivních stromů řezem (zdravotní a redukční řez, často doplněný o bezpečnostní vázání), součástí projektů byly též nové výsadby dřevin (stromů a keřů), které byly náhradními výsadbami za poměrně rozsáhlé kácení starých stromů v uvedených areálech (stromy byly káceny z důvodu jejich provozní nebezpečnosti), náhradní výsadby byly řešeny v souladu se zákonem o ochraně přírody a krajiny a o státní památkové péči (areály jsou často památkově chráněnými objekty).
V rámci udržitelnosti projektů (doba udržitelnosti projektů je zde 10 let od dokončení revitalizací) se v praxi ukazuje, že příspěvkové organizace zvládají (lépe či hůře) běžnou péči o parky v jimi spravovaných areálech, avšak mají problémy s odbornou a nárazovou péčí (v rámci projektů o ošetřené a vysázené dřeviny), což může vést k nedodržení podmínek udržitelnosti a následně sankcím a zejména pak ke škodám na majetku či zdraví osob (pád větví apod.).
Návrh řešení Z důvodů uvedených v popisu problému navrhujeme, že by odbor životního prostředí a zemědělství pomohl příspěvkovým organizacím při zajištění zásahů nad rámec běžné péče (údržby) o parky, a to z rozpočtu kraje. Zásahy by odbor životního prostředí a zemědělství zajišťoval po dohodě s příspěvkovými organizacemi prostřednictvím odborně způsobilých osob (právnických či fyzických) formou veřejných zakázek (malého rozsahu).
Jednalo by se zejména o tyto zásahy:
* bezpečnostní řez - stromy i po komplexním ošetření v rámci revitalizace dále žijí a dochází k závažným defektům v korunách způsobených počasím /bouřky, námraza, sníh apod./ a jelikož se jedná o velmi velké a letité stromy, tak jim také postupně přirozeně některé větve odumírají,
* výchovný řez - zejména u nových výsadeb se jedná o velmi odborné zásahy, které jsou nutné pro zdárný vývoj (a tím méně údržby v dospělém věku dřevin), je zapotřebí u nových výsadeb zejména tam, kde po výsadbě působením počasí (námrazy, bouřky apod.) došlo k poškození terminálního výhonu či jiným defektům v korunách (a je třeba korunu dřevin znovu zapěstovat),
* doplnění výsadeb dřevin - vnějšími vlivy (následky nepříznivých klimatických podmínek jako např. extrémní sucho, námraza apod., následky působení volně žijících živočichů jako např. vyhrabání, okus, ohlodání kořenů hraboši, někdy i vandalismem návštěvníků) dochází k úhynu některých sazenic, a to zejména v prvních letech po výsadbě (po zapojení skupin a stabilizaci pak již tento problém odpadá).
Rozhodně by se však nejednalo o zajištění řádné běžné péče jako např. o trávníky (kosení trávy, hrabání, úklid listí, hnojení, likvidace náletů atp.), ani běžné péči o keřové skupiny a stromy (pletí, hnojení, zálivka, řez výhonů zasahujících do průjezdního či průchozího profilu, tvarovací řez živých plotů a stěn atp.).
Běžnou péči řeší příspěvkové organizace v rámci údržby areálů (v rámci provozu). Náklady spojené s výše popsanými zásahy jsou však vyšší, a proto odbor životního prostředí a zemědělství po projednání s ředitelem sekce pro službu veřejnosti a příslušným gesčním radním navrhují radě kraje schválit rozpočtové opatření na krytí nákladů spojených se zajištěním uvedených zásahů odborně způsobilými osobami.
V rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016 nejsou prostředky na kapitole Životní prostředí na uvedená opatření alokovány. Dle zkušeností z uplynulých let a expertním odhadem navrhujeme na tyto zásahy pro rok 2016 (již jen část roku) rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Životní prostředí, § 3745 - Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň o částku 250 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní záležitosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o částku
250 tis. Kč na opatření k podpoře zajištění udržitelnosti parků v majetku Kraje Vysočina, které byly revitalizovány za podpory OPŽP.
StanoviskaEkonomický odbor: Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje ke dni 11. 8. 2016 činí 31 631 tis. Kč.
Odbor zdravotnictví souhlasí s předloženým návrhem a plně jej podporuje.
Odbor sociálních věcí souhlasí s navrhovaným řešením a příspěvkové organizace v sociální oblasti uvítají zajištění odborné péče o parky tímto způsobem, protože ji nejsou schopny po stránce odborné samy zajistit.
Odbor školství, mládeže a sportu souhlasí s návrhem usnesení.
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu podporuje navrhované řešení, které bude garantovat zajištění odborné péče o dřeviny v období udržitelnosti projektů revitalizace parků.
Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá připomínky k návrhu usnesení materiálu.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Životní prostředí, § 3745 - Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň o částku 250 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní záležitosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o částku 250 tis. Kč na opatření k podpoře zajištění udržitelnosti parků v majetku Kraje Vysočina, které byly revitalizovány za podpory Operačního programu Životní prostředí.
Odpovědnost odbor životního prostředí a zemědělství
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz