Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-24-2016-25

RK-24-2016-25.doc  RK-24-2016-25pr01.doc  RK-24-2016-25pr02.xls
Číslo materiálu25
Číslo jednacíRK-24-2016-25
NázevProjektové záměry středních škol pro výzvy IROP určené pro investice do středního a vyššího odborného vzdělávání
Zpracoval K. Ubr, J. Hadravová, S. Špinarová
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuMateriál předkládá k projednání principy financování pro projektové záměry krajem zřizovaných středních škol pro získání podpory z programu IROP v oblasti vzdělávání.
Střední školy ve svých střednědobých plánech (zásobníku akcí) a v průzkumu realizovaném v prosinci 2015 Národním ústavem pro vzdělávání identifikují mimo jiné projektové záměry pro operační programy spolufinancované z EU (celkem cca za 700 mil. Kč).
Ve druhé polovině května 2016 byly vyhlášeny výzvy 32 a 33 IROP určené pro investiční projekty středních škol a vyšších odborných škol (alokace cca 1,7 mld. Kč pro celou ČR, zahrnuje jak stavební úpravy, tak nákup vybavení). Ukončení podávání žádostí je stanoveno na 18. 11. 2016, projekty musí být dokončeny do konce roku 2018, projekty je nutné předfinancovat, spolufinancování činí 10 %, žadatelem může být jak škola, tak její zřizovatel. V projektech je mimo jiné možné řešit bezbariérový přístup a modernizaci zajištění konektivity pro používání IT v definovaném standardu (např. wifi, internet, IT bezpečnost, nelze podat jako samostatný projekt). V polovině roku 2017 se předpokládá ještě jedna obdobně zaměřená výzva, avšak s nižší dotací a s delší dobou realizace projektů.
OŠMS na základě specifikace výzvy znovu oslovil střední školy, aby upřesnily své dřívější záměry ve vztahu k výzvám. Výsledkem je přehled projektových záměrů (materiál
RK-24-2016-25, př. 2), které jsou evidovány jak tzv. Rámci podpory investic pro infrastrukturu (je součástí Krajského akčního plánu a zařazení záměru v něm je podmínkou financování z IROP), tak v krajském zásobníku akcí do úrovně projektových fiší. V přehledu jsou jak stavební záměry, tak pořízení vybavení a jejich kombinace. V přehledu je celkem 59 záměrů (23 škol) v celkové odhadované hodnotě 444,1 mil. Kč (stavební úpravy 210,6 mil. Kč, vybavení 233,5 mil. Kč). 15 záměrů obsahuje rozsáhlejší stavební část přesahující 2 mil. Kč (celkem 193,0 mil. Kč stavební část a 50,5 mil. Kč vybavení). Ostatní stavební úpravy jsou menšího rozsahu a souvisejí s přípravou prostor pro vybavení. Celkem 10 škol navrhuje krýt 10 % spolufinancování z prostředků zřizovatele (20,9 mil. Kč), kromě 5 všechny projektové záměry předpokládají krytí předfinancování z prostředků zřizovatele (400,7 mil. Kč).
V materiálu RK-24-2016-25, př. 2 není zařazeno 5 krajských strategických projektových záměrů, které již byly projednány v zastupitelstvu kraje (řešení budovy B SPŠ Třebíč, přístavba dílny pro SŠ stavební v Havlíčkově Brodu, stavební úpravy v areálu Školního statku Humpolec, Krajské poradenské centrum a centra obnovitelných zdrojů energie ve třech stavebních školách) a naopak je zařazeno 5 projektových záměrů škol, na jejichž realizaci školy nepožadovaly spolufinancování ani předfinancování z rozpočtu kraje (byly řešeny standardně samostatným materiálem do RK).
Vzhledem k velkému počtu záměrů a vysokým nárokům na rozpočet kraje navrhuje OŠMS projednat další postup a možnosti financování v radě kraje.
Návrh řešení a) OŠMS projedná 15 velkých stavebních projektových záměrů (v materiálu
RK-24-2016-25, př. 2 označené čísly 45 - 59) s odborem majetkovým a společně vytipujeme ty, které jsou účelné realizovat v rámci 1., příp. 2. výzvy IROP (např. přístavba odborných učeben na Gymnáziu Třebíč, o které je již rozhodnuto, a získané prostředky by snížily krajské náklady). U těchto projektů OŠMS navrhuje postupovat obdobně jako u pěti výše uvedených strategických záměrů (samostatný materiál pro orgány kraje, nositel projektu kraj, projektovou žádost připraví ve spolupráci s OŠMS projektová kancelář).
b) Pro ostatní projekty zaměřené na pořízení vybavení a případné menší stavební úpravy do 2 mil. Kč (označené v materiálu RK-24-2016-25, př. 2 čísly 1 - 44) navrhuje OŠMS na základě předběžného projednání v radě kraje stanovit školám možnosti financování projektů pro výzvy IROP z prostředků zřizovatele dle materiálu RK-24-2016-25, př. 1 (rámec podpory). Součástí materiálu je i odhad nákladů z rozpočtu zřizovatele (souhrn je pod bodem 6).
Pokud bude přijat rámec, OŠMS společně se školami upraví projektové záměry, aby odpovídaly finančním možnostem a ty, které obsahují stavební část, předloží majetkovému odboru k posouzení. Zároveň bude připraven pro konkrétní školy odhad řešení konektivity. Následně budou záměry předloženy standardně radě kraje dle pravidel k projektovému řízení PO. Současně bude upřesněno, zda je reálné předložení v první nebo druhé výzvě IROP. Zastupitelstvu kraje bude předložen k projednání finanční rámec podpory.
StanoviskaOdbor ekonomický: Předložené projektové záměry středních škol nejsou uvedeny v Rozpočtovém výhledu Kraje Vysočina na roky 2017 až 2019. O skutečné výši podpory na jednotlivé projekty a tím i nárocích na rozpočet kraje budou rozhodovat orgány kraje na základě samostatně předložených projektových fiší.

Odbor informatiky: Záměr financování projektů škol z IROP je v rámci aktivity konektivita s OI průběžně konzultován. Upozorňujeme na zvažovanou možnost kombinace dalších výzev IROP (např. výzva 28) pro pokrytí potřeb škol zřizovaných krajem v oblasti ICT infrastruktury (zejména wifi sítě). I za tímto účelem odbor informatiky ve spolupráci s Projektovou kanceláří připravuje veřejnou zakázku na rámcové smlouvy na dodávku síťových zařízení pro kraj a jeho PO.

Odbor majetkový: O předložených záměrech pod pořadovými čísly 45 - 57 a 59 nemá OM v současné době žádné informace. Posouzení jejich potřebnosti není v kompetenci OM. Vzhledem k ukončení podávání žádostí v listopadu letošního roku považujeme za nereálné zajistit v tomto termínu podklady pro podání žádosti (projektová dokumentace, položkový rozpočet stavby, podaná žádost o stavební povolení). Většinou se jedná dle předloženého materiálu o poměrně rozsáhlé stavební projekty, jejichž příprava vyžaduje nemalý čas na přípravu. Pokud v současné době není na záměrech žádná existující příprava, není reálné ji v navrhovaných termínech zajistit. Rovněž personální kapacita OM je v současné době plně vyčerpaná i s ohledem na řadu dalších, samosprávou kraje již projednaných záměrů, které se budou ucházet o podporu z vnějších zdrojů (IROP, OPŽP, ISPROFIN - v oblasti zdravotnictví, sociálních věcí, navrhované v oblasti kultury) tak i z pohledu enormního rozsahu investic hrazených z rozpočtu kraje.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
* přehled projektových záměrů příspěvkových organizací dle materiálu RK-24-2016-25, př. 2;
* rámec podpory projektových záměrů z rozpočtu zřizovatele dle materiálu RK-24-2016-25, př. 1;
ukládá
* odboru školství, mládeže a sportu informovat ředitele a ředitelky středních škol zřízených krajem o možnosti financování projektových záměrů pro výzvy IROP dle materiálu
RK-24-2016-25, př. 1;
* odboru školství, mládeže a sportu ve spolupráci s odborem majetkovým vytipovat a předložit radě kraje k projednání projektové fiše ze záměrů uvedených v materiálu
RK-24-2016-25, př. 2 pod čísly 45 - 59 do výzev IROP.
Odpovědnost OŠMS, OM
Termín 27. 9. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz