Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-15-2005-49

RK-15-2005-49.doc  RK-15-2005-49pr1.xls
Číslo materiálu49
Číslo jednacíRK-15-2005-49
NázevZpráva o činnosti příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na úseku sociálních služeb za rok 2004
Zpracoval: M. Brož počet příloh: 1
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPodle § 59 odst. 1 písm. i) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, je radě kraje vyhrazeno jedenkrát ročně projednávat zprávu o činnosti příspěvkových organizací společně s plněním jejich úkolů, pro které byly krajem zřízeny a přijímat příslušná nápravná opatření v případě zjištěných nedostatků.
Oblast finančního hospodaření včetně kontrolní činnosti je v pravomoci zřizovatele dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Rada kraje v rámci kompetencí stanovených v § 25 a v § 28 schvaluje příděly ze zlepšeného výsledku hospodaření do zákonem stanovených fondů.
Kraj Vysočina plnil v roce 2004 zřizovatelskou funkci k 23 příspěvkovým organizacím, které zabezpečovaly činnosti na úseku sociálních služeb. Oproti roku 2003 došlo ke zvýšení počtu zřizovaných organizací o 11. Jedná se o ústavy sociální péče a domovy důchodců, které vznikly rozdělením Okresní správy ústavů sociálních služeb Žďár nad Sázavou a Okresního ústavu sociálních služeb Třebíč. Dále vzniklo od 1. 1. 2004 Psychocentrum - Manželská a rodinná poradna kraje Vysočina (pracoviště v Jihlavě, Žďáru nad Sázavou a Třebíči a smluvní partneři v Pelhřimově a v Havlíčkově Brodu) jako samostatná příspěvková organizace.
U nově vzniklých příspěvkových organizací nebylo možné srovnání roku 2003 s rokem 2004. Finanční hospodaření organizací na úseku sociálních služeb za rok 2004 skončilo jako přebytkové u 22 příspěvkových organizací. Ztráta z hlavní činnosti u ÚSP Ledeč nad Sázavou, DÚSP Černovice, DD Mitrov a DD Velké Meziříčí byla u všech těchto příspěvkových organizací kompenzována kladným výsledkem hospodaření v doplňkové činnosti. Ztrátu ve výši 323 tis. Kč vykázal pouze Ústav sociální péče Zboží. Tuto ztrátu ovlivnily zejména zvýšené náklady způsobené odstraňováním následků blesku v měsíci červenec 2004 (opravy počítačů, telefonní ústředny a pračky za 69 tis. Kč a nákup nového počítače - jako náhrada za zničený po úderu blesku za 40 tis. Kč), výplata odstupného pro bývalého ředitele ústavu (ve výši 53 tis. Kč) a zvýšené náklady na elektrickou energii (ve výši 166 tis. Kč). Možnost vzniku záporného výsledku hospodaření byla ředitelem ÚSP Zboží avizována již v průběhu 4. čtvrtletí 2004. Ještě v závěru roku 2004 bylo projednáno s OSVZ, že avizovaná ztráta nebude kompenzována zvýšeným příspěvkem zřizovatele na provoz ústavu v závěru roku 2004 (příspěvek zřizovatele na provoz byl v roce 2004 nižší o 592 tis. Kč než v roce 2003, kdy nebyl vyčerpán) a bude plně uhrazena z rezervního fondu Ústavu sociální péče Zboží, v němž je dostatek prostředků pro její úhradu.
Všechny závazné ukazatele stanovené zřizovatelem byly dodrženy, u všech příspěvkových organizací došlo k úspoře stanoveného limitu prostředků na platy nebo k jeho čerpání ve výši zřizovatelem stanoveného limitu prostředků na platy pro rok 2004, jak je uvedeno v příloze 1 materiálu RK-15-2005-49. Zapojení fondu odměn do čerpání prostředků na platy provedly organizace Domov důchodců Proseč Obořiště, Domov důchodců Humpolec a Domov důchodců Velké Meziříčí. Stanovený limit prostředků na platy byl překročen o 12 tis. Kč pouze u Domova důchodců Velké Meziříčí. Na tomto překročení závazného ukazatele mzdový limit se podílelo vyplácení mezd z prostředků na platy DD Velké Meziříčí zaměstnancům likvidační komise po zrušení OSÚSS Žďár nad Sázavou, výplata odměny bývalému řediteli DD a souběžná výplata platu bývalému i novému řediteli v měsíci květen 2004. Organizace předložila v závěru roku 2004 dvě žádosti o navýšení limitu prostředků na platy a k navýšení příspěvku na provoz v roce 2004. První žádosti bylo vyhověno a druhá žádost byla z jednání rady kraje stažena z důvodu nepřesné, neúplné a nedostatečně odůvodněné kalkulace navýšení nákladů organizace v roce 2004. Proto nebylo po vzájemném projednání ze strany zřizovatele přistoupeno v závěru roku 2004 k navýšení závazného ukazatele limit prostředků na platy a k navýšení příspěvku na provoz v roce 2004 u Domova důchodců Velké Meziříčí s tím, že pokud skutečně ke ztrátě dojde, bude se jí zřizovatel zabývat po uzavření účetního roku 2004.
K 31. 12. 2004 byla provedena fyzická a dokladová inventarizace veškerého majetku, pohledávek a závazků u všech zřizovaných organizací. Na jejím základě byl zpracován přehled o stavu dlouhodobého majetku. K poklesu stavu dlouhodobého hmotného majetku došlo v průběhu roku 2004 u DÚSP Černovice - prodej rodinných domů Okal do osobního vlastnictví zaměstnancům a u DD Třebíč - manž. Curieových - účetní převedení majetku k datu 30. 6. 2004 na jednotlivá zařízení po dokončení rozdělení OÚSS Třebíč.
Pohledávky po lhůtě splatnosti starší než jeden rok vykazují k 31. 12. 2004 příspěvkové organizace ÚSP Zboží - dlužná částka za klientem, který odešel z ústavu a místo jeho pobytu není známo, DÚSP Černovice, ÚSP Křižanov - včas neuhrazené platby od rodičů za pobyt dětí v těchto zařízeních, u DÚSP Černovice jsou rovněž i nedobytné pohledávky ze stejného důvodu a DD Mitrov - pohledávka po lhůtě splatnosti starší než jeden rok je způsobena běžným odepisováním pohledávky za nádrž na plyn a vykázané závazky po lhůtě splatnosti starší jednoho roku u tohoto zařízení jsou způsobené pozůstalostmi řešenými notářem po klientech, kteří již zemřeli. Rozbor nákladů, výnosů, počty zaměstnanců a usměrňování prostředků na platy, stavy pohledávek a závazků, dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a stavy finančních prostředků na běžných účtech organizací jsou blíže rozvedeny v příloze 1 materiálu RK-15-2005-49.
Návrh řešení Podle zákona č. 250/2000 Sb. je zřizovatel povinen schválit příděly do fondu odměn a rezervního fondu ze zlepšeného výsledku hospodaření za předešlý rok. Návrh na jeho rozdělení je obsahem přílohy 1 materiálu RK-15-2005-49.
Předkládaný způsob rozdělení zlepšeného hospodářského výsledku plně respektuje návrhy ředitelů jednotlivých domovů důchodců a ústavů sociální péče.
StanoviskaEkonomický odbor zapracoval své připomínky do návrhu usnesení a doporučuje radě kraje materiál schválit.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* výsledek hospodaření příspěvkových organizací za odvětví sociální služby za rok 2004 dle materiálu RK-15-2005-49, př. 1;
* příděl ze zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2004 do rezervního fondu a fondu odměn příspěvkových organizací dle materiálu RK-15-2005-49, př. 1;
* u Ústavu sociální péče pro dospělé Zboží použití rezervního fondu ve výši 323 tis. Kč na úhradu zhoršeného výsledku hospodaření za rok 2004 a
ukládá
ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina za odvětví sociální služby provést příděly do rezervního fondu a fondu odměn ze zlepšeného výsledku hospodaření roku 2004 dle materiálu RK-15-2005-49, př. 1, a písemného sdělení odboru sociálních věcí a zdravotnictví.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví a ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina za odvětví sociální služby
Termín 30. 6. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz