Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-23-2015-54upr1

RK-23-2015-54upr1.doc
Číslo materiálu54upr1
Číslo jednacíRK-23-2015-54upr1
NázevZpracování Strategie rozvoje cestovního ruchu Kraje Vysočina na léta 2016 - 2025
Zpracoval R. Šimánková
Předkládá L. Seidl
Počet příloh
Popis problémuV souladu se zákonem č. 129/2000 Sb. (zákon o krajích) a zákonem č. 248/2000 Sb. (zákon o podpoře regionálního rozvoje) je úkolem krajů pečovat o rozvoj svého území. Cestovní ruch (dále jen CR ) představuje jednu z oblastí regionálního rozvoje s dopadem na zaměstnanost (v ČR 4,6 %), rozvoj infrastruktury a služeb, podnikatelské příležitosti, sociální začleňování, ochranu přírodního a kulturně-historického dědictví či udržení obyvatel na venkově. Aby rozvoj cestovního ruchu nebyl prováděn náhodně a nekoordinovaně, měl by být realizován na základě promyšlených kroků stanovených v oborové koncepci, která je projednána v širokém koncensu se subjekty působícími v cestovním ruchu.
Strategie rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina byla zpracována na období 2008 - 2013 a platnost tohoto koncepčního materiálu již vypršela. V oblasti cestovního ruchu tedy nyní neexistuje žádný strategický materiál, který by navrhl směřování této oblasti do dalších let v Kraji Vysočina.
V roce 2014 byla ve spolupráci s Vysokou školou polytechnickou v Jihlavě (dále jen VŠPJ ) zpracována Analýza turistického potenciálu Kraje Vysočina. Dále se ve spolupráci s VŠPJ podařilo nastavit pravidelný systém sběru informací od domácích návštěvníků kraje na turisticky atraktivních místech kraje, a to zdarma. Prostřednictvím turistických informačních center v kraji je prováděn kvalitativní výzkum očekávání a spokojenosti u zahraničních návštěvníků.
S využitím výše zmíněných podkladů je vhodné vytvořit takový koncepční materiál, který po koncensu s regionálními partnery (např. ubytovatelé, provozovatelé restaurací, agrofarem, turistických atraktivit, lyžařských a zábavních areálů, kulturních institucí, vlastníci významných památek, NPÚ, KČT, TIC, zástupci obcí se silným turistickým potenciálem) identifikuje priority, opatření a aktivity vedoucí k efektivnímu rozvoji CR v kraji v oblastech týkajících se infrastruktury, marketingu i řízení CR, definuje vhodná území a možnosti potenciální podpory oblastních destinačních organizací. V rámci tvorby koncepce by byl dále nastaven pravidelný sběr projektových záměrů z oblasti CR (analogický s Regionálními akčními plány pro potřeby operačních programů), který ve výsledku umožní koordinovaný rozvoj CR v kraji a zvýší tak i jeho konkurenceschopnost a především nastaví implementaci strategie prostřednictvím pravidelných akčních plánů, které by byly vyhodnocovány.
Přestože podpora odvětví CR prostřednictvím fondů EU pro období 2014-2020 je významně omezena, měla by být koncepce CR i důležitým pomocníkem pro směřování dotační politiky kraje v oblasti CR, ale i státu. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) hodlá podporovat realizaci projektových záměrů v regionech výrazným navýšením alokace prostředků ze státního rozpočtu a jejich rozpouštěním v podprogramech pro obce, podnikatelské subjekty a destinační organizace a pro tento účel předpokládá existenci schválených regionálních rozvojových strategií. V návaznosti na tuto aktivitu MMR schválila Regionální stálá konference v Kraji Vysočina na svém 4. jednání dne 26. 05. 2015 pod číslem usnesení 06/04/2015/RSK založení pracovní skupiny Cestovní ruch, která bude plnit roli Regionálního kolegia cestovního ruchu. Jejím hlavním úkolem je m. j. i možnost ovlivnění zacílení státních finančních programů v oblasti cestovního ruchu.
Kromě Strategie rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina je vhodné připravit i Marketingovou strategii regionu Vysočiny. Na marketingové aktivity jsou v našem regionu vynakládány nemalé prostředky a je účelné, aby tyto prostředky na marketingové opatření byly co nejefektivněji alokovány a zacíleny a byly také prováděny v souladu s očekáváním a potřebami regionálních partnerů. Tento materiál by měl definovat dlouhodobou vizi vnímání Vysočiny jako atraktivní destinace, identifikaci jedinečností, příležitostí, identifikace cílových skupin vč. způsobu vhodné komunikace s nimi, volbu vhodných aktivit zaměřených na vhodné trhy, návrhy na konkrétní kroky k utváření image regionu.
V asi sedmi krajích jsou tyto obdobné koncepční materiály z oblasti cestovního ruchu schváleny nebo těsně před schválením, v určité fázi přípravy se nachází minimálně další tři kraje.
Vzhledem k tomu, že veřejná zakázka na výběr dodavatele uvažovaného strategického dokumentu musí být kryta finančními prostředky z rozpočtu zadavatele a do kapitoly Kultura nebyly odpovídající prostředky zařazeny, bude OKPPCR radě kraje předkládat materiál, týkající se schválení rozpočtového opatření, které bude spočívat ve zvýšení kapitoly Kultura, § 2143 Cestovní ruch o částku 1 400 000 Kč z kapitoly Rezerva a rozvoj kraje. Součástí materiálu bude i text zadávací dokumentace ke zpracování Strategie rozvoje cestovního ruchu na období 2016 - 2025.
Návrh řešení Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu (dále jen OKPPCR ) ve spolupráci s Vysočina Tourism, příspěvkovou organizací navrhuje radě kraje připravit Strategii rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina na období 2016 - 2025, jejíž součástí bude i Marketingová strategie regionu Vysočina.
Pro zpracování Strategie bude vysoutěžen dodavatel a bude stanoven tým ze zástupců dotčených odborů Krajského úřadu Kraje Vysočina (OKPPCR, ORR, OSH a přizváni externí hosté - Vysočina Tourism, VŠPJ, apod.).
Do procesu zpracování navrhovaného dokumentu bude zapojena také skupina složená z dalších zástupců subjektů působících v sektoru turismu na Vysočině. Tato širší platforma by se aktivně měla zapojit do připomínkovacího procesu nejpozději ve fázi zpracování SWOT analýzy Strategie.
V blízké době má být vydána ze strany MMR jednotná metodika umožňující porovnatelnost rozvojových strategií v CR, její případná aplikace bude ve smlouvě s dodavatelem zohledněna.
StanoviskaEkonomický odbor: Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Strategické a koncepční materiály ke dni 22. 7. 2015 činí 3 000 tis. Kč.

Odbor regionálního rozvoje: Odbor regionálního rozvoje souhlasí se zpracováním Strategie rozvoje cestovního ruchu v Kraji Vysočina. Kraj Vysočina za oblast cestovního ruchu nyní nemá žádnou koncepci zpracovánu, a přestože CR bude z evropských fondů podporován jen okrajově, lze předpokládat úzkou součinnost zejména s MMR v nastavení podpůrných programů do této oblasti ze státního rozpočtu. Mj. i pro tento účel spolupráce byla pod RSK založena pracovní skupina pro oblast CR a Strategie CR bude tak důležitým podkladem pro činnost této skupiny. Strategie bude dále využívána pro diskusi o směřování podpory CR z krajského rozpočtu (krajské dotační tituly), fungování Vysočina Tourism apod.
Návrh usneseníRada kraje
souhlasí
se záměrem zpracování Strategie rozvoje cestovního ruchu Kraje Vysočina na léta
2016 - 2025.
Odpovědnost OKPPCR, ředitel Vysočina Tourism, příspěvkové organizace
Termín 31. 12. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz