Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-10-2015-38upr1

RK-10-2015-38upr1.doc
Číslo materiálu38upr1
Číslo jednacíRK-10-2015-38upr1
NázevSchválení druhé části dotace poskytovatelům sociálních služeb - prostředky přidělené v rámci souhrnné dotace ze státního rozpočtu, rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci
Zpracoval J. Bína, O. Tvarůžková, P. Švanda, K. Píbilová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPředkládaný návrh se zabývá rozdělením a výplatou druhé části prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu provozovatelům sociálních služeb, které kraj nezřizuje. Zároveň uvádí předpokládaný harmonogram dalších prací.
S účinky zejména pro rok 2015 probíhá přechod financování sociálních služeb z MPSV na kraje. Tento proces závazně upravuje zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Přechod je nastaven tím způsobem, že prostředky na dotace dále poskytuje MPSV ze státního rozpočtu a určuje podmínky jejich použití. Kraje o státní dotaci žádají, přijmou ji do rozpočtu a rozdělují přímo poskytovatelům. Pro provoz poskytovatelů sociálních služeb je proces přidělení těchto prostředků klíčový, protože se zpravidla jedná o nejvýznamnější finanční zdroj.
Dále byly zajištěny následující kroky:
1. Zastupitelstvo Kraje Vysočina 9. 9. 2014 schválilo Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací kraje z prostředků účelové dotace MPSV a z vlastního rozpočtu kraje poskytovatelům sociálních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2015. Rada kraje usnesením č. 1751/28/2014/RK následně schválila některé hodnoty a koeficienty, které poskytovatelé potřebovali v průběhu zpracování žádostí o dotace.
2. Poskytovatelé sociálních služeb zpracovali žádosti o dotace ve webové aplikaci, kterou pro celý systém zajišťuje MPSV a v řádném nebo v prodlouženém termínu žádosti podali.
3. OSV provedl v systému formální hodnocení žádostí pro jednotlivé sociální služby dle schválených zásad a zpracoval souhrnnou žádost pro MPSV, kterou po schválení v radě podal do 15. 11. 2014 opět v rámci webové aplikace MPSV.
4. MPSV provedlo kontrolu žádosti kraje a po doplnění ji akceptovalo.
5. MPSV rozhodlo o souhrnné dotaci pro Kraj Vysočina v částce 401 740 000 Kč, která představuje oproti roku 2014 navýšení o 3 906 700 Kč a nezajišťuje tedy plné pokrytí nákladů na navýšení platů. Tato okolnost se stala předmětem jednání mezi Asociací krajů ČR a MPSV o možném navýšení prostředků z tohoto zdroje.
6. Přidělená dotace je ze strany MPSV vyplácena platebním poukazem ve 2 splátkách na běžný účet příjemce dotace zřízeným podle § 3 písm. h) bodu 11 zákona o rozpočtových pravidlech, a to v souladu s případnými regulačními opatřeními ve státním rozpočtu. Výše a termíny splátek:
* splátka je vyplácena ve výši 60% poskytnuté dotace po vydání tohoto Rozhodnutí a podpisu prohlášení příjemce dotace , nejpozději však do 15. března roku, na který je dotace poskytnuta,
* splátka je vyplácena ve výši 40% poskytnuté dotace po podání přehledu o čerpání dotace definovaného tímto Rozhodnutím, nejpozději však do 30. června roku, na který je dotace poskytnuta.
Na jednání zastupitelstva kraje č. 1/2015 bylo projednáno poskytnutí první části dotace z prostředků poskytnutých MPSV podle následujících pravidel. Pro poskytovatele, které kraj nezřizuje, byla schválena dotace ve výši 50 tis. Kč na každý úvazek pečovatelské služby, 45 tis. Kč na jedno lůžko domova pro seniory, domova se zvláštním režimem, domova pro osoby se zdravotním postižením a odlehčovací služby a 60 % dotace MPSV z roku 2014 u ostatních sociálních služeb. Pouze v případech, kdy v roce 2014 nebyla na danou službu poskytnuta odpovídající dotace, byla výše dotace vypočítána z požadavku na rok 2015. Na dalším jednání zastupitelstva navrhujeme projednat a schválit výši druhé části dotace, jejíž výše bude vycházet ze Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací kraje z prostředků účelové dotace MPSV a z vlastního rozpočtu kraje poskytovatelům sociálních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2015. Součet obou částí dotace představuje celkovou výši dotace z MPSV pro danou sociální službu a rozděluje celou částku souhrnné dotace pro Kraj Vysočina.
Návrh řešení Poskytnutou souhrnnou dotaci navrhujeme přijmout do rozpočtu kraje a schválit její použití na kapitole Sociální věci dle materiálu RK-10-2015-38, př. 1, který bude předložen na jednání rady kraje.
Odbor sociálních věcí provedl analýzu a vyhodnocení podaných žádostí a zpracoval výpočet celkových dotací pro jednotlivé sociální služby. Přitom odbor postupoval dle Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací kraje z prostředků účelové dotace MPSV a z vlastního rozpočtu kraje poskytovatelům sociálních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2015. Analýza ukázala, že podle aktualizovaných údajů ze žádostí je nutno změnit radou schválený dokument Stanovení předpokládaných hodnot, koeficientů, limitů a počtu pracovních úvazků pro účely výpočtu dotace na provoz sociálních služeb pro rok 2015 . Jeho aktualizovaná podoba je předložena v materiálu RK-10-2015-38, př. 2. Po schválení této aktualizace je možné postupovat při rozdělení dle schválených zásad.
Předání prostředků poskytovatelům je zajištěno dvěma způsoby. U příspěvkových organizací kraje bude radou kraje schváleno navýšení příspěvku na provoz, který bude v části přidělené tímto způsobem sledován pod účelovým znakem. Výše příspěvků na provoz pro jednotlivé organizace je uvedena v materiálu RK-10-2015-38, př. 3upr1 a povinnosti spojené s použitím prostředků z MPSV zřizovatel na příspěvkové organizace přenese schválením Závazného pokynu zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem UZ 13 305 dle materiálu RK-10-2015-38, př. 4.
Pro ostatní poskytovatele bude schválena neinvestiční účelová dotace dle materiálu
RK-10-2015-38, př. 6. V tomto materiálu je pro každou službu uvedena celková výše dotace, její první část již schválená zastupitelstvem kraje a její druhá část ve výši rozdílu mezi oběma hodnotami. V materiálu je pro každý druh služby popsán způsob výpočtu dotace, který platí i pro příspěvkové organizace uvedené příloze 3. U většiny služeb bylo nutné přistoupit k přechodnému mechanismu, tj. byly stanoveny procentní hodnoty, pod které nesmí dotace oproti roku 2014 klesnout a o kterou nelze dotaci oproti roku 2014 navýšit. Tím odbor předchází riziku negativních dopadů změn ve způsobu výpočtu dotace při omezené objemu státních prostředků. Poskytnutí dotace je ošetřeno smlouvou, jejíž vzorová podoba je pro stručnou informaci uvedena v materiálu RK-10-2015-38, př. 8 a která musí být po novele zákona č. 250/2000 Sb. schválena pro všechny poskytovatele v plném znění - v této podobě jsou smlouvy uvedeny v materiálu RK-10-2015-38, př. 7, který bude doplněn před jednáním rady kraje. V materiálu RK-10-2015-38, př. 9 a RK-10-2015-38, př. 10 je uveden výpis
z e-dotací, který bude předložen na jednání rady kraje.
V rámci druhého kola dotačního řízení z rozpočtu kraje budou ještě rozděleny prostředky, které má kraj vyčleněny pro tento účel ve svém schváleném rozpočtu. Dle Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací kraje z prostředků účelové dotace MPSV a z vlastního rozpočtu kraje poskytovatelům sociálních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2015 obsahuje žádost o dotaci podaná prostřednictvím webové aplikace MPSV také maximální požadavek na dotaci kraje a tato maximální výše je závazná. Z provedené analýzy vyplývá, že někteří poskytovatelé mohou v nezbytných případech mít potřebu svůj požadavek na dotaci kraje navýšit, aby nebyl ohrožen jejich provoz. Odbor sociálních věcí navrhuje změnou zásad dle materiálu RK-10-2015-38, př. 5 takové zvýšení požadavku v individuálních případech umožnit. Takto navýšený požadavek by byl následně posouzen.
StanoviskaEkonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření.
Usnesením 1546/32/2007/RK svěřila rada kraje Krajskému úřadu Kraje Vysočina - ekonomickému odboru rozhodování ve věci nabytí peněz v souladu s § 59 odst. 2 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor rozhoduje o nabytí peněz ve formě účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 401 740 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb (ÚZ 13305).
Stanovisko OI: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID ZZ01284 a ID ZZ01285.
(příloha č. 9, 10)
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (položka 4116 - Ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu) a výdajů (kapitola Sociální věci) rozpočtu kraje o účelovou neinvestiční dotaci z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši
401 740 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb dle materiálu
RK-10-2015-38, př. 1;
* zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-10-2015-38, př. 3upr1 a Závazný pokyn zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem UZ 13 305 dle materiálu RK-10-2015-38, př. 4;
* aktualizovaný dokument Stanovení předpokládaných hodnot, koeficientů, limitů a počtu pracovních úvazků pro účely výpočtu dotace na provoz sociálních služeb pro rok 2015 dle materiálu RK-10-2015-38, př. 2;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* vzít na vědomí rozpis účelové dotace pro krajské příspěvkové organizace za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-10-2015-38, př. 3upr1 a aktualizovaný dokument Stanovení předpokládaných hodnot, koeficientů, limitů a počtu pracovních úvazků pro účely výpočtu dotace na provoz sociálních služeb pro rok 2015 dle materiálu RK-10-2015-38, př. 2;
* schválit Dodatek č. 1 Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací kraje z prostředků účelové dotace MPSV a z vlastního rozpočtu kraje poskytovatelům sociálních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2015 dle materiálu RK-10-2015-38, př. 5;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout účelovou dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 70 150 700 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2015, kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-10-2015-38, př. 6;
* rozhodnout uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-10-2015-38, př. 7.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 2015- 8- 30
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz