Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-09-2015-26

RK-09-2015-26.doc  RK-09-2015-26pr01.doc  RK-09-2015-26pr02.doc
Číslo materiálu26
Číslo jednacíRK-09-2015-26
NázevInformace o zajištění dopravní obslužnosti Jindřichohradeckými místními dráhami a. s.
Zpracoval P. Bartoš
Předkládá H. Strnadová
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina a Jindřichohradecké místní dráhy a. s. mají uzavřenou smlouvu o závazku veřejné služby ze dne 19. 10. 2009 (dále jen smlouva). Předmětem smlouvy je zajištění drážní dopravy na úzkokolejné trati 228 a úhrada prokazatelné ztráty za tuto službu. Na každý kalendářní rok je s dopravcem standardně uzavírán dodatek k této smlouvě.
Dne 20. listopadu 2014 proběhlo se společností Jindřichohradecké místní dráhy a.s. (dále jen JHMD) jednání o uzavření dodatku č. 10 ke smlouvě o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě. Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Kraje Vysočina (dále jen ODSH) společnosti JHMD odeslal dne 7. 1. 2015 návrh dodatku č. 10 smlouvy na rok 2015 v souladu s rozpočtem schváleným zastupitelstvem na dopravní obslužnosti s částkou ve výši 10 087 862 Kč, což představuje proti roku 2014 v přepočtu na jednotku výkonu nárůst o 0,5 %. Výše předpokládané úhrady prokazatelné ztráty je koordinována s Jihočeským krajem, takže je dosaženo shodných 61,029 Kč/vlkm. Dodatek ke smlouvě zaslaný společnosti JHMD je uveden v materiálu RK-09-2015-26,př. 2.
Dopisy ze dne 30. 1. 2015, 20. 2. 2015 a 22. 2. 2015 předložila společnost JHMD podklady, které směřují k významnému nárůstu současné částky na úhradu prokazatelné ztráty:
a) Požadavek na dodatečné úhradě prokazatelné ztráty za léta 2010-2014 (údajné nedofinancování železniční dopravy v závazku veřejné služby ve výši 15 174 075,36 Kč, z toho úhrada za využití dopravní cesty cca 5,7 mil. Kč).
b) Požadavek na zvýšení úhrady prokazatelné ztráty na rok 2015 až na cca 140 Kč/vlkm.
c) Požadavek na prodloužení smlouvy od roku 2014 o deset let tj. do 31. 12. 2024 z důvodu provozu 4 vozidel pořízených s dotací ROP resp. podmínky úvěru financující banky.
d) jednání o finančním modelu společnosti do roku 2024.
Výše uvedené dopisy jsou uvedeny v materiálu RK-09-2015-26, př. 1. Společnost JHMD poplatek za dopravní cestu (dopravní cesta je ve vlastnictví společnosti JHMD) požaduje zpětně od roku 2010 s tím, že předcházející vedení tuto položku nepožadovalo. V předložených odhadech JHMD na roky 2010 až 2014 nebyl poplatek za dopravní cestu uveden anebo nebyl zahrnut do nákladů na realizaci veřejné služby poskytované na základě smlouvy. Výše uvedený požadavek není ze strany Kraje Vysočina akceptovatelný s odkazem na skutečnost, že společnost JHMD při uzavírání dodatků smlouvy na příslušné roky poplatek za dopravní cestu nepožadovala. V případě nárůstu nákladů na zajištění veřejné služby dle platné smlouvy pamatuje smlouva ve stanoveném mechanizmu na každoroční úpravu ceny za vlkm, tj. nárůst o míru inflace vyjádřenou přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen vyjadřujícím procentní změnu průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců.
Podle informací předložených JHMD je tato společnost v tíživé finanční situaci, nemá odpovídající cash-flow a nevylučuje se možnost zastavení provozu.
V současné době je proto ohrožené zabezpečení drážní dopravy na tratích č. 228 Jindřichův Hradec - Obrataň a č. 229 Jindřichův Hradec - Nová Bystřice společností JHMD. Na tuto situaci se ODSH ve spolupráci s Jihočeským krajem připravoval i v roce 2013, kdy společnost JHMD byla věřiteli dána do insolvence. Po dohodě s Jihočeským krajem, ODSH připravil návrh jízdního řádu, který by řešil alternativně autobusovou dopravu v úseku Jindřichův Hradec - Kamenice nad Lipou v rozsahu JŘ železniční dopravy. Legislativa EU (Nařízení EP a Rady č. 1370/2007) umožňuje v čl. 5, bod 5. přijetí mimořádných opatření v případě přerušení služeb formou přímého uzavření nebo rozšíření smlouvy s dopravcem až na 2 roky.
Po dohodě se zástupci Jihočeského kraje je stanoven termín schůzky se společností JHMD, za účasti JHMD, Kraje Vysočina a Jihočeského kraje, kde bude projednáván další postup.
Návrh řešení Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje Radě Kraje Vysočina:
* vzít na vědomí informaci o požadavcích společnosti JHMD
* pověřit náměstka hejtmana Ing. Libora Joukla k jednání za Kraj Vysočina se společností JHMD a Jihočeským krajem
* pověřit odbor dopravy a silničního hospodářství k přípravě zajištění obsluhy území Kraje Vysočina s vazbou na Jihočeský kraj linkovou dopravou v případě ukončení drážní dopravy na trati 228.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí:
informaci o požadavcích společnosti JHMD dle materiálu RK-09-2015-26, př. 1;
pověřuje:
* náměstka hejtmana Ing. Libora Joukla k jednání za Kraj Vysočina se společností JHMD a Jihočeským krajem;
* odbor dopravy a silničního hospodářství k přípravě zajištění obsluhy území Kraje Vysočina s vazbou na Jihočeský kraj linkovou dopravou, v případě ukončení drážní dopravy na trati 228.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz