Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-01-2015-14

RK-01-2015-14.doc  RK-01-2015-14pr01.doc  RK-01-2015-14pr02.doc  RK-01-2015-14pr03.doc  RK-01-2015-14pr04.doc  RK-01-2015-14pr05.doc  RK-01-2015-14pr06.xls
Číslo materiálu14
Číslo jednacíRK-01-2015-14
NázevRozhodnutí o způsobu výběru dodavatele energií pro Kraj Vysočina a jím zřízené příspěvkové organizace v roce 2016, smlouvy o společném postupu zadavatelů při centralizovaném zadávání a schválení odůvodnění veřejných zakázek na výběr dodavatele elektrické
Zpracoval V. Kotrbová, D. Buřičová, K. Lisa
Předkládá D. Buřičová
Počet příloh
Popis problémuJedná se o rozhodnutí o způsobu výběru dodavatele energií pro Kraj Vysočina a jím zřízené příspěvkové organizace v roce 2016, rozhodnutí o uzavření smlouvy o společném postupu zadavatelů při centralizovaném zadávání a schválení odůvodnění veřejných zakázek na výběr dodavatele elektrické energie a zemního plynu v roce 2016.

Výběr dodavatele elektrické energie a plynu lze realizovat dvojím způsobem:

Varianta 1 - postupem dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon nebo ZVZ )
Podle této varianty Kraj Vysočina nakupuje plyn a elektrickou energii již několik let.
Vzhledem k tomu, že obě komodity jsou předpokládanou hodnotou významnými veřejnými zakázkami (veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou nad 50 mil. Kč), je dle § 156 ZVZ nutné, aby bylo odůvodnění účelnosti těchto veřejných zakázek schváleno zastupitelstvem kraje. El. energie nedosahuje předpokládanou hodnotou částky 50 mil. Kč bez DPH, nicméně obě komodity jsou nabízeny v podstatě stejným portfoliem dodavatelů, z důvodu právní jistoty je proto postupováno stejným postupem jak ov případě plynu. Lhůta pro podání nabídek u významných veřejných zakázek činí minimálně 78 dnů. S ohledem na tuto skutečnost je nutné Zastupitelstvu Kraje Vysočina předložit ke schválení odůvodnění účelnosti veřejných zakázek v časovém předstihu tak, aby bylo možno veřejné zakázky vyhlásit okamžitě poté, co bude zpracován předmět veřejných zakázek, který vzejde z výsledků sběru skutečných údajů o odběru elektrické energie a plynu v roce 2014. Odůvodnění účelnosti bylo zpracováno na základě údajů z roku 2013, nicméně nepředpokládá se, že by se údaje v něm uvedené měly významně lišit. Předpoklad předložení zadávacích podmínek obou veřejných zakázek Radě Kraje Vysočina ke schválení je v březnu roku 2015.
Vzhledem k tomu, že Kraj Vysočina vystupuje při výběru dodavatele elektrické energie a plynu jako centrální zadavatel, je nezbytné uzavřít smlouvy o společném postupu zadavatelů na dodávky energií na rok 2016 pro Kraj Vysočina a jím zřízené příspěvkové organizace, jejichž předmětem je úprava vzájemných práv a povinností centrálního zadavatele (kraje) a pověřujících zadavatelů (zřizované příspěvkové organizace) k třetím osobám a k sobě navzájem.

Varianta 2 - nákup na komoditní burze
Druhou variantou postupu pří výběru dodavatele energií je nákup těchto komodit na komoditní burze - tento postup je předpokládán v ustanovení § 23 odst. 5 písm. c) ZVZ, které de facto umožňuje nákup dodávek na komoditní burze bez nutnosti použít složitou proceduru ZVZ. Z analýzy provedené v materiálu RK-01-2015-14, př. 5 a 6 plyne, že v roce 2014 byla cena energií dosažená výběrem dodavatele postupem stanoveným ZVZ za použití elektronické aukce o cca 1 200 tis. Kč vyšší, než cena dosažená ve stejném období na přibližně stejném objemu na Českomoravské komoditní burze Kladno, a to po odečtení nákladů spojených s obchodem na burze (burzovní poplatky, cena dohadce).
Mimo předpokládané finanční úspory je významnou výhodou mnohem menší časová náročnost výběru dodavatele na burze, nižší formalismus, možnost obchod zopakovat soutěž (popř. zkrátit dobu, na kdy budou energie soutěženy), apod.
Návrhy smluv dle materiálu RK-01-2015-14, př. 3 a RK-01-2015-14, př. 4, jsou koncipovány tak, že umožňují společný výběr dodavatele energií jak v případě postupu cestou otevřeného řízení dle ZVZ, tak prostřednictvím komoditní burzy.
Zatím nekompletní výsledky nákupů na komoditní burze za rok 2014 vykazují výrazné rozdíly, co se týče množství soutěžených komodit a času, kdy byly komodity soutěženy: Budou proto podrobeny důkladné analýze, na základě které bude možné přijmout rozhodnutí, zda je vhodné komodity soutěžit stávajícím způsobem nebo využít komoditní burzy.
Návrh řešení Odbor analýz a podpory řízení Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje Radě Kraje Vysočina rozhodnout uzavřít smlouvy dle materiálu RK-01-2015-14, př. 3 a RK-01-2015-14, př. 4; uložit Odboru analýz a podpory řízení Krajského Úřadu Kraje Vysočina předložit radě kraje spolu s návrhem zadávacích podmínek veřejné zakázky na výběr dodavatele elektrické energie a zemního plynu v roce 2016 analýzu návrhu výběru dodavatele otevřeným řízením s využitím elektronické aukce dle ZVZ nebo prostřednictvím komoditní burzy a doporučit zastupitelstvu kraje schválit Odůvodnění Veřejné zakázky o sdružených službách dodávky elektrické energie pro Kraj Vysočina v roce 2016 dle materiálu RK-01-2015-14, př. 1 a Odůvodnění Veřejné zakázky o sdružených službách dodávky zemního plynu pro Kraj Vysočina v roce 2016 dle materiálu RK-01-2015-14, př. 2.
Rada kraje rozhoduje podle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo.
Zastupitelstvo kraje dle § 156 odst. 3 zákona schvaluje odůvodnění účelnosti významné veřejné zakázky.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
uzavřít smlouvy dle materiálů RK-01-2015-14, př. 3 a RK-01-2015-14, př. 4;
ukládá
Odboru analýz a podpory řízení Krajského Úřadu Kraje Vysočina předložit radě kraje spolu s návrhem zadávacích podmínek veřejné zakázky na výběr dodavatele elektrické energie a zemního plynu v roce 2016 analýzu návrhu výběru dodavatele otevřeným řízením s využitím elektronické aukce dle ZVZ nebo prostřednictvím komoditní burzy;
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
* Odůvodnění Veřejné zakázky o sdružených službách dodávky elektrické energie pro Kraj Vysočina v roce 2016 dle materiálu RK-01-2015-14, př. 1;
* Odůvodnění Veřejné zakázky o sdružených službách dodávky zemního plynu pro Kraj Vysočina v roce 2016 dle materiálu RK-01-2015-14, př. 2.
Odpovědnost OAPŘ
Termín 30. 3. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz