Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-11-2005-28

RK-11-2005-28.doc  RK-11-2005-28pr1.doc  RK-11-2005-28pr1upr1.doc
Číslo materiálu28
Číslo jednacíRK-11-2005-28
NázevPoskytování učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované žáky se zdravotním postižením.
Zpracoval K. Ubr, K. Ženíšek
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuKromě dětí a žáků se zdravotním postižením zařazených do speciálních škol nebo speciálních a specializovaných tříd je v kraji individuálně integrováno do běžných tříd MŠ, ZŠ a SŠ 287 dětí a žáků se zdravotním postižením, u nichž pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum diagnostikovaly postižení, na jehož základě by měly právo být zařazeny do speciální školy nebo speciální či specializované třídy (74 dětí je v běžných třídách mateřských škol, 200 žáků v běžných třídách ZŠ a 13 žáků v běžných třídách středních škol). Jejich výuku mohou značně usnadnit speciální kompenzační a učební pomůcky (dále jen "pomůcky), které jsou v některých případech dokonce pro individuální integraci nezbytné. Dobře personálně a materiálně zabezpečená individuální integrace přitom umožňuje dětem zůstávat ve svém přirozeném prostředí, v rodině, v běžné škole a není nutné vozit je do často vzdálených specializovaných zařízení. Protože pomůcky jsou značně finančně nákladné a jejich dlouhodobé využití v rámci školy, která nemá speciální nebo specializované třídy, není pravděpodobné, školy je vesměs nevlastní.
V Komentáři k rozpočtu 2005 je v kapitole školství v části Další možné finanční požadavky OŠMS v roce 2005 uveden Program na zapůjčování kompenzačních pomůcek pro těžce zdravotně handicapované ve výši 500 tis. - 1 000 tis. Kč. V závěru roku 2004 bylo speciálně pedagogickými centry průzkumem potřeb učebních a kompenzačních pomůcek pro jejich klienty individuálně integrované v běžných třídách zjištěno, že v základních školách a mateřských školách v kraji nejsou zabezpečeny pomůcky v hodnotě více než 2,2 mil. Kč. Z mimořádné dotace, kterou MŠMT uvolnilo v závěru roku prostředky pro nákup školních učebních pomůcek, bylo možné z těchto potřeb zajistit učební pomůcky v hodnotě cca
1,2 mil. Kč. Dotaci nebylo možné použít na nákup kompenzačních pomůcek.
Návrh řešení Odbor školství, mládeže a sportu (dále jen "OŠMS") navrhuje poskytovat systémovou podporu ve výši max. 1 mil. Kč ročně z rozpočtu kraje určenou k vytvoření a rozšiřování souborů učebních a kompenzačních pomůcek ve vlastnictví kraje a ve správě příspěvkových organizací kraje, při nichž je zřízeno speciálně pedagogické centrum, pro zapůjčování školám pro individuálně integrovaným dětem, žákům a studentům. OŠMS navrhuje rozšířit možnost zapůjčení pomůcek pro handicapované studenty i vyšším odborným školám a vysokým školám, i když nejsou klienty speciálně pedagogických center.
Jednotlivá speciálně pedagogická centra příspěvkových organizací všech zřizovatelů předloží OŠMS každý rok v termínu do 10. 5. specifikovanou potřebu konkrétních kompenzačních pomůcek pro své klienty se zdravotním postižením. Pro účely tohoto dokumentu jde o postižení tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, souběžné postižení více vadami, mentální a autismus (dále jen "zdravotní postižení") dětí, žáků a studentů individuálně integrovaných v mateřských školách, základních školách, středních školách, vyšších odborných školách a vysokých školách se sídlem na území kraje všech zřizovatelů. Před předložením specifikované potřeby speciálně pedagogické centrum prověří, zda konkrétní kompenzační pomůcku není možné zapůjčit od jiného speciálně pedagogického centra, které ji aktuálně nevyužívá.
OŠMS společně se zástupci všech speciálně pedagogických center v kraji Vysočina posoudí předložené seznamy a do 30. 5. vypracují souhrnný seznam konkrétních pomůcek s určením speciálně pedagogického centra zřízeného krajem, do jehož souboru budou zařazeny. Návrh rozpočtového opatření na navýšení kapitoly Školství z rezervy kraje (z položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje) a návrh úpravy rozpočtu příspěvkových organizací kraje, při nichž je zřízeno speciálně pedagogické centrum v položkách investiční dotace a příspěvek na provoz bude předložen ke schválení radě kraje.
Tyto příspěvkové organizace po schválení úpravy rozpočtu zakoupí do 31. 8. při dodržení pravidel o výběrovém řízení kompenzační pomůcky a zařadí je do souborů kompenzačních pomůcek, které budou speciálně pedagogická centra při nich zřízená spravovat a jednotlivé pomůcky z nich na dobu určitou půjčovat jednotlivým školám pro individuálně integrované děti, žáky a studenty.
Pravidla pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením jsou uvedena v materiálu RK-11-2005-28, př. 1
StanoviskaOdbor ekonomický nemá připomínky k předkládanému návrhu.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje
* schválit poskytování systémové podpory z prostředků kraje v souhrnné výši maximálně 1 mil. Kč ročně, určené k vytváření a rozšiřování souborů učebních a kompenzačních pomůcek za účelem jejich zapůjčování pro potřeby individuálně integrovaných dětí, žáků a studentů dle materiálu RK-11-2005-28, př. 1;
* schválit Pravidla pro tvorbu a používání souborů učebních a kompenzačních pomůcek pro individuálně integrované děti, žáky a studenty se zdravotním postižením dle materiálu RK-11-2005-28, př. 1.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu
Termín květen 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz