Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-24-2014-67

RK-24-2014-67.doc  RK-24-2014-67pr01a.xls  RK-24-2014-67pr01b.xls
Číslo materiálu67
Číslo jednacíRK-24-2014-67
NázevInformace o postupu prací při přípravě na programovací období 2014 - 2020
Zpracoval D. Vichr, M. Molák, I. Fryšová
Předkládá I. Fryšová
Počet příloh
Popis problémuJedná se o informace o dalším postupu prací při přípravě na programovací období 2014- 2020.

1) Indikativní finanční rozložení na kompetence kraje a na širší regionální kompetence v členění dle specifických cílů u připravovaných operačních programů 2014 -2020

AK ČR prostřednictvím Řídícího výboru regionů a Vyjednávacího týmu AK ČR uložila krajům do 28. července 2014 zpracovat návrh indikativního finančního rozložení na kompetence kraje a na širší regionální kompetence v členění dle specifických cílů u připravovaných operačních programů (OP) pro potřeby vymezení rozsahu územní dimenze pro programovací období EU 2014-2020.

Obdobný úkol již byl krajem zpracováván v říjnu 2013 (Usnesení č. 1784/33/2013/RK ze dne 15. 10. 2013 - Rada kraje bere na vědomí návrh finančního rozložení Integrované územní investice Kraje Vysočina dle materiálu RK-33-2013-27, př. 1; ukládá Odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina zaslat materiál RK-33-2013-27, př. 1 na Asociaci krajů ČR) a následně v březnu 2014 (Usnesení č. 0480/10/2014/RK ze dne 18. 3. 2014 - Rada kraje bere na vědomí návrh indikativního finančního rozložení na kompetence kraje pro potřeby vydefinování územní dimenze dle materiálu RK-10-2014-07, př. 1.).

Vzhledem k tomu, že došlo od té doby ke změně struktury specifických cílů operačních programů (všechny OP již byly schváleny Vládou ČR) a ze strany MMR byl dále připraven Národní dokument k územní dimenzi (zatím neschválen Vládou ČR), který v podstatě určuje v rámci kterých, a v jakém rozsahu specifických cílů OP je územní dimenze možná, je nutné provést aktualizaci těchto finančních požadavků.

Dle dohody územních partnerů by pro tzv. územní dimenzi, chápanou jako oblasti či témata, která jsou vhodná k ovlivňování/plánování z regionální úrovně, mělo být v OP celkem k dispozici 200 mld. Kč. Na kompetence všech krajů (projekty kraje a jeho příspěvkových organizací) a širší regionální kompetence (individuální projekty dalších subjektů v regionu v rámci územní dimenze mimo krajské kompetence) by mělo připadnout z této sumy celkem 105 mld. Kč. O rozdělení této částky na jednotlivé kraje proběhlo hlasování Rady Asociace krajů ČR, na základě kterého bylo přijato dne 28. 7. 2014 usnesení, podle něhož by mohl Kraj Vysočina získat na krajské kompetence 5,934 mld. Kč a na širší regionální kompetence pak 1,854 mld. Kč.

Vyplněná tabulka by měla sloužit jako podklad pro získání souhrnných finančních požadavků za všechny kraje. S tímto podkladem pak Vyjednávací tým AK ČR zahájí vyjednávání s jednotlivými řídícími orgány OP, zda vůbec a v jakém rozsahu je reálné tyto prostředky na řešení vyjádřených potřeb kraje a dalších regionálních partnerů získat.

Identifikované potřeby a vyjednané finanční prostředky z jednotlivých OP by měl v každém kraji zastřešit tzv. Regionální akční plán Strategie regionálního rozvoje ČR (RAP), který by měl vzniknout ve shodě partnerů v území a po projednání v tzv. Regionálních stálých konferencích (RSK). Přesná podoba a fungování RAP a RSK je v tuto chvíli nedořešena ze strany MMR ČR.

2) Integrovaný plán rozvoje Jihlavské sídelní aglomerace

Na území regionu se i další subjekty připravují na programovací období 2014+. Jedním z nich je statutární město Jihlava, které připravuje Integrovaný plán rozvoje území (IPRÚ), jenž je jedním z integrovaných nástrojů určeným pro rozvoj největších aglomeraci v ČR a určitým nástupcem integrovaného plánu rozvoje města z období 2007-2013. Statutární město Jihlava nyní připravuje Integrovaný plán rozvoje Jihlavské sídelní aglomerace, který bude dle vstupních analýz zaměřen do třech tematických oblastí: Ekonomická síla aglomerace v rámci regionu, Integrovaná a ekologická mobilita a Zdravé životní prostředí. Odbor rozvoje města Magistrátu města Jihlavy požádal odborníky na danou problematiku z jednotlivých úseků krajského úřadu o spolupráci v pracovních skupinách.

3) Operační program Rakousko - Česká republika 2014 - 2020

Začátkem července 2014 se konala již v pořadí 16. a 17. Programovací skupina (PG) OP Evropská územní spolupráce AT-CZ 2014-2020 (OP AT-CZ). Návrh OP AT-CZ byl finalizován, jeho tematické zaměření je nyní kompletní. Největší diskuse mezi členy PG probíhá v otázce financování technické pomoci (TP) pro období 2015-2023. Pro Core management, který zahrnuje náklady Řídícího, Certifikačního a Auditního orgánu a Společného sekretariátu bude vyčleněno 4,4 z 5,9 mil. EUR prostředků ERDF určené pro TP tohoto OP. Zbývající prostředky pro TP (1,5 mil. EUR) budou určeny pro MMR jako Národní orgán a pro Kontrolní orgány, na české straně CRR a v AT jednotlivé Země, na zajištění kontroly 1. stupně. České kraje jsou tedy nuceny pro pokrytí svých potřeb, aktivit a výdajů pro činnost zprostředkujícího subjektu v jednotlivých krajích připravit přeshraniční projekt společně s rakouskými zeměmi v tematickém cíli 11. První společná schůzka ke konkrétní diskusi o možnosti takovéhoto projektu a o jeho zaměření proběhne 26. srpna 2014. České kraje mají v tomto případě podporu MMR. Pokud nedojde k dohodě a přípravě projektu, který by pokrýval výše uvedené aktivity, kraje by musely saturovat náklady samostatně ze svých zdrojů, což pro členy PG nebylo na české straně akceptovatelné.
Návrh řešení 1) Vzhledem k tomu, že obdobný podklad již krajský úřad zpracovával v nedávné době, jak je uvedeno výše v bodu 1, bylo přistoupeno k aktualizaci těchto finančních požadavků. Návrh byl připraven ve spolupráci s dotčenými odbory KrÚ a byl sestaven na základě aktivit a možných záměrů, u kterých se předpokládá, že by mohly být krajem a jeho příspěvkovými organizacemi realizovány. U širších regionálních kompetencí bylo spíše vycházeno z praktických zkušeností, dostupných analytických materiálů a na základě objemu čerpání různých typů subjektů v období 2007-2013.
Obsahem materiálu RK-24-2014-67, př. 1a je finanční vyjádření potřeb na specifické cíle, u nichž je dle Národního dokumentu k územní dimenzi (NDÚD) možná územní dimenze a počítají se do výše finanční alokace určené pro daný kraj. Obsahem materiálu
RK-24-2014-67, př. 1b jsou pak další vybrané specifické cíle, u nichž dle NDÚD není územní dimenze definována, ale dle názoru VT AK ČR je vhodné, aby tyto specifické cíle byly řešeny v rámci RAP. Finanční požadavky zde uvedené nebyly omezeny žádným limitem.
Předpokládá se, že rozložení dle specifických cílů bude dále upravováno v návaznosti na výsledky vyjednávání s řídícími orgány jednotlivých OP.

2) V jednotlivých pracovních skupinách při přípravě IPRÚ Jihlava budou jako odborníci na danou problematiku spolupracovat:

1) Ekonomická síla aglomerace v rámci regionu - doc. RNDr. Iveta Fryšová, Ph.D., vedoucí odboru regionálního rozvoje
2) Integrovaná a ekologická mobilita a - Ing. Hana Strnadová, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství
3) Zdravé životní prostředí - JUDr. Mgr. Roman Slouka, vedoucí oddělení ochrany přírodních zdrojů

Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina doporučuje Radě Kraje Vysočina vzít na vědomí další postup prací při přípravě na programovací období 2014 - 2020 dle materiálu RK-24-2014-67, RK-24-2014-67, př.1a a RK-24-2014-67, př.1b.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
další postup prací při přípravě na programovací období 2014 - 2020 dle materiálů
RK-24-2014-67, RK-24-2014-67, př. 1a a RK-24-2014-67, př.1b.
Odpovědnost odbor regionálního rozvoje
Termín 6. 8. 2014
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz