Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-07-2005-23

RK-07-2005-23.doc
Číslo materiálu23
Číslo jednacíRK-07-2005-23
NázevNávrh rozpočtového opatření na rok 2005 u kapitoly Zdravotnictví - úprava závazného finančního vztahu Dětské odborné léčebny Počátky, příspěvkové organizace
Zpracoval: D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problému

Rada kraje usnesením číslo 0006/01/2004/RK schválila poskytnutí návratné finanční výpomoci ve výši 1.500 tis. Kč a usnesením 0576/16/2004/RK ve výši 1.400 tis. Kč. V době podání žádosti byla ekonomická situace léčebny dle dostupných rozborů taková, že se předpokládalo jejich vrácení.
V souvislosti s následným nepříznivým vývojem ekonomické situace byla usnesením zastupitelstva číslo 279/04/2004/ZK schválena změna zřizovací listiny, kterou bylo rozhodnuto o změně v hlavní činnosti zřizovací listiny z poskytování odborné léčebné péče v oboru nespecifických onemocnění cest dýchacích dětem předškolního i školního věku a ozdravných pobytů na péči o majetek. Dále byly schváleny kroky, které je DOL Počátky povinna činit při vypořádání práv a závazků v souvislosti s hromadným propouštěním. Usnesením rady kraje číslo 1048/29/2004/RK byl schválen způsob prodeje majetku výběrovým řízením na určení pořadí ve smyslu čl. VII. Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro převod nemovitého majetku ve vlastnictví kraje Vysočina.

Návrh řešení

V souvislosti s propouštěním zaměstnanců vznikla organizaci povinnost úhrady nákladů na odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku. Do konce ledna 2005 vyplatila organizace odstupné ve výši 1.5 mil. Kč., další odstupné ve výši 310 tis. Kč nebylo ještě vyplaceno pro zaměstnance, kteří jsou v pracovní neschopnosti a ředitele. Po zrušení hlavní činnosti vyprodukovala léčebna v období listopad 2004 až leden 2005 další náklady ve výši
1.5 mil. Kč viz. materiál RK-07-2005-23, př.1, celkem tedy vznikly náklady nepokryté příjmy od pojišťoven ve výši 3 mil. Kč. Protože se s těmito skutečnostmi v době podání žádostí o návratné finanční výpomoci nepočítalo, požádala organizace o prominutí jejich navrácení.
Rok 2004 ukončila organizace se ztrátou 1.087 tis. Kč, přičemž kumulovaná ztráta z minulých let dosahuje výši -5.051 tis. Kč. Stav investičního fondu, který lze využít pro úhradu kumulované ztráty je 3.172 tis. Kč.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhuje radě kraje schválit změnu účelu již poskytnuté částky 2.900 tis. Kč z návratné finanční výpomoci na "Příspěvek na úhradu kumulované ztráty" a to následujícím způsobem:
* organizaci bude poskytnut "Příspěvek na úhradu kumulované ztráty" v celkové výši 2.900 tis. Kč;
* současně organizace vrátí poskytovateli návratnou finanční výpomoc v stejné částce 2.900 tis. Kč.
Zároveň se doporučuje radě kraje schválit příspěvek na provoz ve výši 500 tis. Kč na pokrytí nákladů pro 1. pololetí 2005, protože z důvodu předpokládaného prodeje nebyla v rozpočtu na rok 2005 pro provoz této organizace schválena žádná částka. Rozpis nutných nákladů je uveden v materiálu RK-07-2005-23, př. 1. Navrhuje se, aby finanční prostředky byly na účet organizace zasílány postupně na základě schvalovacího procesu.
Dále je nutné v souvislosti s ukončením pracovního poměru zaměstnanců a na základě provedené analýzy rizik řešit otázku dispozičních oprávnění s finančními prostředky, určenými na provoz, a jejich finanční kontroly. Je potřeba respektovat zásadu "čtyř očí a dvou podpisů", která patří k zásadním principům finančního řízení a je zakotvena v zákone č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. Jediným zaměstnancem organizace je od 1. 2. 2005 ředitel léčebny. Každé jeho rozhodnutí o uskutečnění výdaje nebo vzniku závazku příspěvkové organizace by mělo projít schvalovacím postupem druhé osoby. Proto se navrhuje radě kraje jmenovat touto osobou, oprávněnou schvalovat uskutečnění výdajů nebo úkony směřující ke vzniku závazku příspěvkové organizace, Bc. Soňu Měrtlovou, vedoucí oddělení zdravotní správy.
Pro konkrétní řešení tohoto problému se navrhuje:
1. usnesením rady kraje omezit oprávnění k nakládání s finančními prostředky a k činění úkonů směřujících ke vzniku závazků schvalovacím postupem Bc. Soni Měrtlové
2. vytvořit podpisový vzor ředitele příspěvkové organizace a pověřené pracovnice OSVZ Bc. Soni Měrtlové
3. platební poukazy k převodu prostředků na účet příspěvkové organizace uskutečňovat jen po předchozím schválení a odsouhlasení podpisových vzorů
4. informace o dispozičních oprávněních zakotvit do smlouvy o vedení účetnictví.

Stanoviska

Ekonomický odbor zapracoval své připomínky a nezbytná doplnění týkající se provedení rozpočtového opatření do návrhu usnesení tohoto materiálu.
Interní audit konzultoval záležitosti týkající se finanční kontroly.

Návrh usnesení

Rada kraje
schvaluje
* u kapitoly Zdravotnictví zvýšení rozpočtu výdajů u § 3529 - Ostatní ústavní péče, položka 5909 - Ostatní neinvestiční výdaje ve výši 1.500 tis. Kč s určením na krytí kumulované ztráty z minulých let u Dětské odborné léčebny Počátky při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409, položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje ve stejném objemu 1.500 tis. Kč;
* zvýšení příjmové části rozpočtu kraje na rok 2005 u položky 2451 - Splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací o částku 1.500 tis. Kč v souvislosti s úhradou splátky návratné finanční výpomoci schválené usnesením 0006/01/2004/RK pro Dětskou odbornou léčebnu Počátky a současně zvýšení výdajové části rozpočtu kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409, položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje o stejnou částku 1.500 tis. Kč;
* u kapitoly Zdravotnictví zvýšení rozpočtu výdajů u § 3529 - Ostatní ústavní péče, položka 5909 - Ostatní neinvestiční výdaje ve výši 1.400 tis. Kč s určením na krytí kumulované ztráty z minulých let u Dětské odborné léčebny Počátky při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409, položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje ve stejném objemu 1.400 tis. Kč;
* zvýšení příjmové části rozpočtu kraje na rok 2005 u položky 2451 - Splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací o částku 1.400 tis. Kč v souvislosti s vrácenou splátkou návratné finanční výpomoci schválené usnesením 0576/16/2004/RK pro Dětskou odbornou léčebnu Počátky a současně zvýšení výdajové části rozpočtu kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409, položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje o stejnou částku 1.400 tis. Kč;
* u kapitoly Zdravotnictví zvýšení rozpočtu výdajů, § 3529 - Ostatní ústavní péče, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím, ve výši 500 tis. Kč s určením pro Dětskou odbornou léčebnu Počátky při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409, položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje ve stejném objemu 500 tis. Kč;
* u Dětské odborné léčebny Počátky závazný ukazatel Příspěvek na provoz ve výši
500 tis. Kč na krytí nákladů spojených s útlumem organizace v 1. pololetí 2005;
* omezení oprávnění ředitele Dětské odborné léčebny Počátky k nakládání s finančními prostředky a k činění úkonů směřujících ke vzniku závazků schvalovacím postupem
Bc. Soni Měrtlové a
ukládá
* řediteli Dětské odborné léčebny Počátky předkládat originály dokladů ke schvalovacímu postupu na odbor sociálních věcí a zdravotnictví neprodleně po jejich obdržení;
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví:
* vytvořit podpisový vzor ředitele Dětské odborné léčebny Počátky a pověřené pracovnice OSVZ Bc. Soni Měrtlové;
* platební poukazy k převodu prostředků na účet příspěvkové organizace uskutečňovat jen po předchozím schválení a odsouhlasení podpisových vzorů;
* informace o dispozičních oprávněních zakotvit do smlouvy o vedení účetnictví.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, odbor ekonomický a ředitel Dětské odborné léčebny Počátky
Termín 8. 2. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz