Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-16-2014-20

RK-16-2014-20.doc  RK-16-2014-20pr01.xls
Číslo materiálu20
Číslo jednacíRK-16-2014-20
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na rok 2014 za odvětví sociální péče
Zpracoval L. Hondlová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené Krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Při sestavování finančního plánu na rok 2014 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0528/07/2013/ZK), schválené dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti.
Finanční plán pro rok 2014 byl u části organizací sestaven jako nevyrovnaný z těchto důvodů:
- U Domova důchodů Ždírec, příspěvkové organizace, došlo ke zvýšení nákladů souvisejících s převzetím rekonstruované budovy ve Ždírci a se zavedením nového stravovacího provozu a nové prádelny v budově ve Ždírci.
- V Domově pro seniory Havlíčkův Brod, příspěvkové organizaci, došlo k navýšení nákladů souvisejících s převzetím nové budovy v Havlíčkově Brodě.
- U Domova pro seniory Velké Meziříčí, příspěvkové organizace, jsou vyšší náklady spojené s provozem nové budovy. V roce 2013 se příspěvková organizace z důvodu Českého účetního standardu (ČÚS č. 708) dostala do záporného výsledku hospodaření ve výši 808 tis. Kč.
- U Ústavu sociální péče Lidmaň, příspěvkové organizace, dlouhodobě nepostačují dosahované příjmy na pokrytí provozních nákladů organizace. Ze strany zřizovatele byla tato situace v minulosti řešena navýšením příspěvku na provoz a to nad rámec schváleného příspěvku.
- U Ústavu sociální péče Zboží, příspěvkové organizace, dochází k navýšení odpisů (nová budova). V roce 2013 se příspěvková organizace dostala do záporného výsledku hospodaření také z důvodu Českého účetního standardu (ČÚS č. 708).
- U Ústavu sociální péče Nové Syrovice, příspěvkové organizace, došlo v roce 2013 k dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření především zapojením rezervního a investičního fondu. V tomto roce již organizace fondy zapojovat nemůže.
- U Psychocentra - manželské a rodinné poradny Kraje Vysočina, příspěvkové organizace, jsou vyšší náklady z důvodu zajištění provozu náhradní rodinné péče.
Záporný výsledek hospodaření je u některých příspěvkových organizací, stejně jako v roce 2013, částečně řešen zapojením jejich rezervního fondu. Zbývající část záporného výsledku hospodaření bude řešena i zapojením investičního fondu (odvod z investičního fondu a navýšení příspěvku na provoz) na základě zpracovaných rozborů hospodaření k 30. 6. 2014 a výhledu hospodaření do konce roku. Nové finanční plány včetně návrhu řešení budou znovu projednány s řediteli příspěvkových organizací a předloženy radě kraje ke schválení. Pokud by vývoj hospodaření příspěvkových organizací odpovídal předpokládaným příjmům a výdajům uvedeným v předkládaných finančních plánech, musela by být potom tato situace řešena ze strany zřizovatele navýšením závazného ukazatele příspěvek na provoz , jak tomu bylo i v roce 2013. U Diagnostického ústavu sociální péče Černovice, příspěvkové organizace, bude z důvodu nového projednání návrhu finančního plánu na rok 2014 (úprava plánovaných nákladů a projednání nové organizační struktury v příspěvkové organizaci), finanční plán předložen v rámci samostatného materiálu. Z důvodu transformace, v časovém horizontu jednoho měsíce, bude u Domova Jeřabina, příspěvkové organizace, Ústavu sociální péče Křižanov, příspěvkové organizace a Domova bez zámku, příspěvkové organizace ke schválení příprava personálního výhledu těchto příspěvkových organizací a teprve na jeho základě bude upraven jejich mzdový limit jako závazný ukazatel. V souvislosti s touto úpravou dojde také ke změně výše jejich předpokládaných nákladů a k dosažení záporného výsledku hospodaření.
Návrh řešení Odbor sociálních věcí předkládá radě kraje:
- Finanční plány výnosů a nákladů na rok 2014 dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1;
- Plány čerpání investičního fondu dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1;
- Stanovení způsobu usměrňování prostředků na platy na rok 2014 a závazný ukazatel Limit prostředků na platy jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-16-2014-20, př. 1.
Finanční prostředky jsou poskytovány jako příspěvek na provoz dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
StanoviskaEkonomický odbor nemá k materiálu připomínky. Vyrovnaný či mírně přebytkový plán předložilo celkem 14 zařízení, zbývajících 7 zařízení (Domov Háj, Ústav sociální péče Nové Syrovice, Ústav sociální péče Lidmaň, Domov pro seniory Havlíčkův Brod, Domov důchodců Ždírec, Domov pro seniory Velké Meziříčí a Psychocentrum) sestavilo plán jako schodkový v úhrnné výši 11 353 tis. Kč (tato bilance se dále prohloubí o předpokládanou ztrátu DÚSP Černovice). Oproti roku 2013 je plánovaná ztráta nižší o 20 270 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plán výnosů a nákladů příspěvkových organizací za odvětví sociální péče na rok 2014 dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisový plán, investiční plán a plán údržby a oprav u organizací sociální péče na rok 2014 dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1;
stanoví
* u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2014:
- celkový objem použití investičního fondu;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-16-2014-20, př. 1;
* závazný ukazatel Limit prostředků na platy dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
* použití příspěvku na provoz z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku;

zmocňuje
* ředitele příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucího majetkového odboru;
* odbor sociálních věcí k prodloužení termínu odvodů z investičního fondu do rozpočtu zřizovatele na základě předložené oprávněné žádosti příspěvkové organizace za podmínky, že stanovená odvodová povinnost za kalendářní rok bude splněna nejpozději do 20. 12. 2014;
souhlasí
* se zapojením fondu odměn u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz;
ukládá
* vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy;
* vedoucí odboru sociálních věcí předložit do rady kraje návrh finančního plánu na rok 2014 za Diagnostický ústav sociální péče Černovice, příspěvkovou organizaci v termínu do 1. 7. 2014 a po projednání rozborů hospodaření k 30. 6. 2014 a 30. 9. 2014 materiál o výsledcích hospodaření krajských zařízení sociální péče společně s výhledem ke konci roku 2014 včetně případného návrhu na změnu finančního plánu na tento rok;
* ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina odvětví sociální péče:
- provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje s tím, že odvodová povinnost za 1. pololetí bude zabezpečena do 15. 9. 2014, za 2. pololetí do 30. 11. 2014;
- zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině, v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období;
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- předložit výsledky hospodaření za 1. pololetí 2014 a k 30. 9. 2014 společně s výhledem ke konci letošního roku odboru sociálních věcí v termínu do 1. 8. 2014, resp. do 20. 10. 2014;
- zavést ve svých zařízeních úsporná opatření, zapojit volné finanční prostředky rezervního fondu k úhradě potřebných nákladů a zajistit tak dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření či snížení předpokládané ztráty ke konci roku;
- informovat vedoucí odboru sociálních věcí o všech nových skutečnostech, které mají dopad na schválený finanční plán a které mohou vést ke zhoršení výsledku hospodaření v daném roce.
Odpovědnost odbor sociálních věcí, majetkový odbor a ředitelé příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí
Termín 31. 12. 2014
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz